Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

aprilia sr50 kaasutin-mystinen ongelma!?

Aloittaja kremilin, 15.07.14 - klo:22:46

« edellinen - seuraava »

kremilin

Pihassa lepää aprilia sr50, vm 04?, kaasuttimella kuitenkin.

Vikana on että poljen mopon käyntiin, jossain vaiheessa se starttaa ja käy vaikka esim 13 sec ja sammuu, uusiksi käyntiin, käy 6 sec ja sammuun, taas polkasu ja voi käydä ruksuttaa vaikka 53 sec.
Tänään kävi reilu 15 min. Vikaa pystyy huijaamaan käyttämällä muutaman sekunnin välein sormea ilmanputsarikotelon ilmanoton edessä, jolloinka mopoa voi pitää käynnissä lähes niin kauan kuin jaksaa sitä leikkiä.
sama keissi ajossa, lähtee hyytymään, sormet ilmanputsarikoteloon ja taas käy seuraavaan "sammumiseen" asti. Ei vaikuta vikaan jos sammumisen jälkeen ottaakin bensaletkun irti, voi käynnistää ja käy sen mitä bensaa on jossei muuten sammu.


Kaiken olen jotakuinkin tehnyt mitä maallikko tässä on keksinyt tässä vian jälkeen:
Vaihtanut:
-bensat
-2t öljyt
-tulpan
-männän(+oheishilppeet),kampuran laakerit, stefat, kaikki moottorin tiivisteet, kaikki variaattorin liikkuvat osat, läppärungon, imukaulan yms.
-ilmanputsarin
-pääsuuttimen

Tarkastanut/mitannut/säätänyt
-kirkas kipinä
-kaasuttimen säädöt 10kertaa
-kaasutin putsattu
-imulla saa bensaa hanasta / hana putsattu
-koho näytti silmämääräisesti ainakin ihan hyvältä
-sähköryyppy toimii, on mitoissaan

ALKAA OLEMAAN IDEAT KATEISSA!
Ei tunnu imuvuodolta (kokeiltu butaanilla) Oma epäilykseni kaasuttimessa mutta mikä siellä? Ainakaan oletettavasti ei pitäisi olla sytkä puolella koska imutempulla saa aika pitkään päästeltyä..

helkama sc-r

Onkohan oikean kokoinen suutin?
Kokeile säätää seosta rikkaammalle nostamalla kohokammion bensanpintaa ja ehkä luistin neulaa jos ei auta.

kremilin

#2
aivan täysin vakio mopo, ja vakio suutinkin paikoillaan, vakio ilmansuodatin, neulan kaikissa neljässä vai viidessä asennossa tekee samaa, tosin jollain röpeltää jollain ei..

Coastside

Ilmiselvä kaasuttimen vika. Jotain siinä on väärin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kremilin

pystyykö näissä umpimuovikohoissa edes säätämään pintaa? Ja epäilen kyllä tätäkin koska tavaraa riittää kumminkin aika pitkään..

Coastside

Putsaa tulppa erittäin hyvin ja koeta käymään. Anna käydä niin kauhan kuin se käy ja katso missä kunnossa tulppa on. Toista sama uudelleen ja katso tulppa. Jos se on nokinen ja märkä se tukehtuu ja jos kuiva niin se ei saa bensaa.

Jos kohossa ei ole bensaa niin se on kunnossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#6
Jos kaasuttimen suuttimet on varmasti puhtaita on todennäköisesti joku kanava tukossa.
Irroita kaikki suuttimet ja ilmaruuvi, pistä suuhusi letkunpätkä ja puhalla.
Jokaisesta reiästä ilman pitää kulkea yhteen tai useampaan suuntaan.
Esim ilmaruuvin reiästä, kaasarin kurkkuun,tyhjäkäyntisuuttimen reikään ja kanavaan joka on  kaasuttimen putsarin puoleisessa päässä, kanava siis on nelihaarainen.
Irroita myös neulaputki, jonka sisällä kulkee luistin neula, sen sivuista löytyy pieniä reikiä.
Putki irtoaa varovasti, esim.muovilla painamalla kun suutin on irti.
Myös uimurikammion tuuletusreiän pitää olla auki.
Paineilmaa olis hyvä olla.

Jos mahdollista lainaa kaverilta toimiva kaasutin jolla poissulkeutuu yksi vikavaihtoehto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kremilin

Joo, otan tänään baotianista kaasuttimen, teen 2t bensat, jos se mopo edes käy sammumatta x ajan niin käyn purkamassa kaasarin atomeiksi ja käytän ultraäänipesurissa...

Ja kiitos erittäin asiallisista vastauksista!
Pelkäsin vähän että jos keski-ikä lähentelee 16 vuotta voi vastauksien taso olla KVG, mutta toisin todistitte! Ilmoittelen vielä kuinka kävi!

PappaSkootteri

Vai 16v, sanoisin että tässäkin viestiketjussa vastaajien ikä on lähempänä viittäkymppiä kuin kahtakymppiä...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

kremilin

oon luullut kyseistä foorumia motot.net järjestön sivuhaaraksi, pahoitteluni.

konenikkari

#10
Kaasuttimen ultraäänipesu on yhtä tyhjän kanssa.
Itse käytän sitä vain elektroniikan osien pesuun.
Ultraäänipesurin teho perustuu nesteen värähtelyyn.
Jos kaasuttimen kanava on tukossa,ei sinne mene, neste eikä värähtely.
Kuullostavatko vastaukseni lapsellisilta  ::)
Jos baotian on nelari, kaasutin ei välttämättä toimi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: kremilin - 15.07.14 - klo:23:29
pystyykö näissä umpimuovikohoissa edes säätämään pintaa? Ja epäilen kyllä tätäkin koska tavaraa riittää kumminkin aika pitkään..

Eikös se sammu, jos ei tuki vähän väliä ilmanottoaukkoa, mikä alentaa painetta kaasarissa ja imee enemmän bensaa imukanavaan?
Pensanpintaa voi säätää vääntämällä kohon lirpaketta muutaman millin alaspäin.
Kannattaa testata neulaventtiilin tiiviys, koho voi osua kaasarin kattoon jos liikaa säätelee.

konenikkari

Se mikä on auttanut yhdessä mopossa, ei välttämättä toimi aivan kaikissa mopoissa.
Helkama sc-r voisi jo lopettaa jo sen lirpakkeen vääntelyn suosittelun.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

#13
Kokeilepa piruuttaan myös siten, että käytät skootteria tankin korkki auki (korvausilma).

Voisit kokeilla myös testimielessä ohittaa alipainepolttoainehanan, koska joskus on ollut tapauksia, jossa hanan aukeamiseen ei ole riittänyt mopon synnyttämä alipaine (hana ei aina hajoa siten, että bensaa virtaa kokoaika läpi).

EDIT: en lähtisi koskaan suoraan lirpakkeen vääntelyyn, ellei oletuksena tosiaan ole, että kaasari on esim. purkamisen yhteydessä tiputettu tallin betonilattiaan tai joku on jo muuten lirpaketta väännellyt.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Alipainehanaa voi testata pistämällä 1,5m pissapojan letkua hanan alempaan nippaan.
Ja toinen pää naapuruston parhaan imijän suuhun  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)