Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Samppa

Joo ei nää niitä herkkukelejä ole ajella. Sellaiset keväiset pikkupakkaskelit auringon jo lämmittäessä ovat ihan mukavia, tietysti jos tienpinta ei ole jäinen. Itsellänikin on hirttänyt kaasu talvikelillä kiinni. Varovaisella takajarrun käytöllä otin vauhdin ensin pois ja sitten vasta sammutin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Tänään oli ihan mukava ajomatka jo, vain -13 pakkasella ja pääsi tuoreella lumella taas leikkimään. Ainoan jännitysmomentin toi eräs aura-auton jättämä valli keskelle tietä. Tai siis ajoin päätien umpikujapäästä sen enemmän käytetylle osuudelle ja n.40km/t vauhtia ja huomaan että ei pirulainen, edessä n.40cm korkea valli. Tie oli aivan jäässä ja pikkusen sain käännettyä että ei lähtisi täysin käsistä osuessa ja selvittiin kunnialla. Ja ylikin päästiin pienellä sutimisella. Bussikuskikin oli harvinaisen ymmärtäväinen ja odotti kiltisti eikä lähtenyt tunkemaan väkisin ohi kun meikäläinen yritti päästä vallin yli.

Toivottavasti itsellä ei tuo kaasu hirtä kiinni. Onneksi 400km sitten oli huolto jossa rasvattiin kaikki mahdollinen, jos se hiukan ehkäisisi jäätymistä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Kannattaa varautua siihen, että se voi hirttää rasvauksista huolimatta. Minullakin on rasvattu aina kaikki vaijerit asianmukaisesti ennen talvikautta ja uusin vaijerit aina heti, mikäli tulee esim. vaijerikuoriin halkeamia, mutta silti se vaan joskus voi hirttää. Tietysti tällaisella kuivalla pakkaskelillä ei varmasti niin helposti, mutta sitten, kun sataa ensin pari päivää vettä ja tulee pakkasta ja taas sataa ja pakastaa...

Eli siis, on hyvä pitää mielessä takaraivossa, että se voi hirttää. Itsellä on hirttänyt tilanteessa, jossa väänsi kaasun yhtäkkiä täysin auki. Sellaisella normaalilla kaasuttelulla tuskin hirttää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Takajarru kannattaa pitää hyvässä kunnossa ja pitää sormia kahvalla ja reakoida kaasun jumiin käyttämällä jarrua, ehkä molempia ja kun vauhti hiipuu niin sammuttaminen virta-avaimesta.  Väistöt mieluiten hankeen, joka ei kolhi skodea eikä miestä pahasti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.12.09 - klo:12:55
Takajarru kannattaa pitää hyvässä kunnossa ja pitää sormia kahvalla ja reakoida kaasun jumiin käyttämällä jarrua, ehkä molempia ja kun vauhti hiipuu niin sammuttaminen virta-avaimesta.  Väistöt mieluiten hankeen, joka ei kolhi skodea eikä miestä pahasti.

Juu no tuon jarruilla sormen lepuuttamisen on jo oppinut, sopivasti vielä yhdellä sormella kun pitää niin tulee absit, ei riitä voima ihan vetämään rengasta suoraan lukkoon ellei tosi liukasta. Noo jos kaasu hirttää niin eipä tuo ainakaan onneksi ainakaan mihinkään säntää tehojen puolesta, korkeintaan ruuhkassa ajaessa voi ongelmia aiheuttaa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Talvella ehkä kaasun hirttäessä ensisijaisesti juurikin tuota takajarrua. Siintä tulee kuitenkin sen verran paniikkireaktio, että etujarrun sohasee helposti liukkaalla tiellä lukkoon ja sitten mennään. Takajarrun kun sohasee lukkoon kestää yleensä kauemmin saada pyörä pois alta (siis kaatumaan), jolloin on jotain marginaalia myös siihen että älyää irroittaa kahvasta sen verran että pito palautuu ja sitten sitä rauhallista jarruttelua ja virrat pois. Tietysti jos ollaan juuri mutkassa kallistamassa niin penkka varmastikin kutsuu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#306
Aurauskeppejä kannattaa varoa. Kolautin kerran jalkateräni liki täydessä vauhdissa ja piti oikein tarkistaa ettei se murtunut. Sattui niin helvetisti.

Oli taas pöllyävä lumikeli. Kuorkka pölläytti vastaantullessa niin että näkyvys oli 10 metriä. Kannattaa pysähtyä jos ehtii nähdä kovasti pöllyttävän tulevan. Toisaalta pysähdykset ovat riski nekin kun pientareita ei ole. Peilien seuraaminen ja vilkku ajoissa auttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

tänään ei 20 asteen pakkasella ollut ongelmia kaasarin kanssa,pikemminkin mies tuntui hidastuvan ja naama jäätyi. Kypärän alareunan tuulenohjaimet jo sen verran löystyneet,että päästi pakkasta sisään. seurauksena leuan jäätyminen ja komea turvotus nyt. ilmeisesti kireämpi pakkanen ei jäädytä mopoa, vaan miestä... ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Minäkin seurasin kun hengityshuuru pyöri kypärän sisällä, pääsemättä visiiriä tukkimaan. Älysin laittaa kaulaliinan kun edellisen reissun jälkeen oli punainen leuanalus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Itse pitäisi jaksaa etsiä ilmanohjain tuohon kypärään kaapinperukoilta. Mutta kun ei sitä viitsisi pitää kun on niin pirun pahasti näkökentässä että mittareita vaikea nähdä sen kanssa ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

viime talvena kun ajelin skodella töihin,ostin stormilt sellaisen kypärä myssyn 30e kallis oli :(mutta oli todella lämmin ja mukava pitää silmä osa näkyi vaan, ei voi kyl verrata mihinkään halpis juttuun! no nyt ei ole käyttöä kun en ole hommissa ja skode on talvi unilla.

A_sentaja

On minullakin kypärämyssy,vaan en arvannut sitä laittaa koska ennen potta on ohjannut hyvin viiman muualle. Vaan on näköjään vanhuus iskenyt siihenkin kun niin falskasi..no huomenna löytyy myssy ennen ajoon lähtöä... :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Minä tyhjensin lopun silikonispayn kaasuvaijeriin kun sen kesällä vaihdoin.
Vkl, ehkä jo huomenna, käydä moikkaamassa ystävää jonka kanssa on koettu paljon. Suuttimen vaihdan ja otan sen kurin pois. Kotiin pääsen arkisin ~16:30, jolloin on jo pimeää ja mitään ei ulkona tee mieli tehdä.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pyrres

#313
Dodih, hyvin alkoi omalta osalta tää aamu. Ensinnäkin ihmettelin että miten voi olla niin pirun kylmän tuntusta (mittari näyttää -22 täällä töissä) ja ajelin duuniin. Pääsinkin jopa duuniin. Ajelin kaikessa rauhassa parkkihalliin ja aloin veklsaamaan skootteria sopivaan rakoon kun huomasin kivan savupilven takana ja haistoin samalla vahvasti palaneenkäryn. Ei helvetti sentään. Sehän oli meikäläisen skootteri jonka putkesta moinen tuli. Ja alkoi käymään raskaammin ja sammutin pois samantien ja samaan aikaan alkoi kuulua pientä sivuääntä. Eli kone siis vielä pyöri ja kävi. Mutta ilmeisesti jotain leipoi  :'( ???. Tiedä häntä mitä mutta en jotenkin jaksa usko lämpöleikkaamiseen, öljyt kuitenkin on ja nestemäisinä ja muutenkin hiukan erikoinen että antautui 10km matka-ajon jälkeen jossa yksi valopysähdys.


EDIT: Kävin tuossa äsken kokeilemassa niin ensin ei lähde ollenkaan startti pyörittämään. Sitten kokeilen polkea, aikani poljin niin käymäänhän se lähti ja ihan normaalisti kävi, eikä haissut palaneeltakaan puolen minuutin käynnin jälkeen. Ja sähköstarttikin alkoi toimimaan sitten. Ei tajua ei  ???. Vetoa on ja kaikki tuntuu olevan nyt ok, olisko vaan prkl lämpöleikannu sittenkin (ei tosin selitä sähköstartin toimimattomuutta ym).

EDIT2: Soittelin tuossa Ricarssille ja epäili että ryyppy jumittaa päälle ja sisään tullessa on putki lämmennyt ja sytyttänyt putkeen päätyneen seoksen ja samalla karstat putkessa. Startin kosketuksissa voi sitten olla erikseen jotain koska nyt se toimii moitteetta taas. Ja käytin sitä 5min tuossa äsken ja aivan normaali käyntiääni ja ei sivuääniä. Pitää käydä hakemassa Ricarsilta joihinkin Malaguteihin takuukorjauksena laitettu ryypyn suojahuppu joka kuulema sopii pienellä pakkausvaahdon lisäyksellä kiinni.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

yamaha

en usko et lämpöleikkaa -22 + viima veikkaan et ainakin -30 on ajaessa jollei ylikin.järkevintä on minusta ettei aja noin kovassa pakkasessa,itse olen ajanut joskus silleen tuntuu et kerjää ongelmia nyt ajan vaa kevästä ensi pakkasiin! huom. mun mielipide ;)