Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS 300 venttiilien säätö

Aloittaja GTS300SS, 02.07.19 - klo:21:25

« edellinen - seuraava »

GTS300SS

Vespassa lähestyy 40 tkm rajapyykki kovaa vauhtia ja noilla lukemilla tulisi taas venttiilien säätö eteen. Viimeksi (20 tkm) teetin ko. homman huollossa mutta nyt mielessä
kummittelee että jospa ottaisi haasteen vastaan ja teksi ko. homman itse. Muuten olenkin tuon laitteen itse huoltanut eli öljyjen ja suodattimien vaihdot samoin kun variaattorin
hihnan ja rullien vaihdot sentään luonnistuu. Mutta tuo venttiilien säätö lienee vielä astetta haastavampi homma...  Periaatteessa kait jotain tämmöistä: Katteen "alapaneelit" pois,
pakoputki irti, ilmansuodattimen ruuvit auki, takaiskarien alakiinikkeet auki, tulpan johto irti ja nyt kun laitetta tunkkaa rungosta moottorin kohdalta niin  moottoriyksikkö pääsee
kääntymään siten että venttiilikoppa on käsillä. Itse venttiilikoppa ilmeisesti aukeaa aika helposti.

Antakaapas nyt hyvät kanssa Vespailijat rohkaisua.  :) Onko monikin tehnyt tämän  homman itse ja onko tiedossa jotain mielenkiintoista haastetta?

On muuten tuo n. 40 tuhannen kilsan taival sujunut täysin ilman ongelmia, jos ei sitä tasaisin väliajoin happanevaa pakoputken tiivistettä nyt laske sellaiseksi. Samoin kaikki
materiaalit on erinomaisessa kunnossa eli muoviosat ei ole hapertuneet ja maalipinnat samoin kuin metallipinnat ei juurikaan uutta häpeä.  Ja itse asiassa tuo tiivistekin
kestää nyt paremmin, kun asennuksessa käyttää sitä putken laajennustyökalua (tailpipe expander). Eli kun tiivisteelle jää vähän väljemmät oltavat, se kestää pidempään.

Partanen

Venttiilivälykset pääsee näppäräsorminen tarkastamaan ihan vaan venakopan avaamisella. Koppa mahtuu pytyn/kannen viereen tarkastuksen ajaksi. Säätö olisi jäänyt multa tosin tekemättä tuolla keinoin.

Noilla kilometreillä saattaisin irrottaa koko moottorin, niin näkisi missä kunnossa koneen kiinnityksen puslat ja laakerit on.

Kaksi rakotulkkia on hyvä olla olemassa, koska kahta venttiiliä painaa aina yksi keinuvipu. Rakotulkit molempiin rakoihin, ja sillä keinoin varmistaa riittävän välyksen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Tuo Scooterwestin Robot on kyllä aika guru noiden kanssa.

Se moottorin irroitus kokonaan ei ole ollenkaan kova homma. Samalla tulee jäähdytysnesteetkin vaihdettua.

GTS300SS

Jep, yksi Robotin tästä aiheesta tekemä video tulikin katsottua. Siinä tosiaan moottoria ei kokonaan irrotettu vaan ainoastaan muutettin sen asentoa
runkoa tunkkaamalla siten, että venttiilikoppa nousee paremmin käsille. No, pitää nyt vielä miettiä ja kerätä rohkeutta... Homma on ajankohtainen ehkä tuossa
noin kuukauden päästä. Tosiaan, voisi ne nesteetkin tietty vaihtaa samalla ja jokatapauksessa variaattorin rullat menee tuossa kohdin vaihtoon myös.

Palosella

Kannattaa miettiä, jos sitä hommaa vähän venyttäis ja tekis sen rauhassa talvella ;)

Vespister

Palosella antoi hyvän neuvon!

Huolto kannattaa tehdä ajokauden lopuksi. Itselläni kävi pojan Ducati Monsterin kanssa köpelösti:
Kaasutinkoneinen Monster 600 oli huoltoliikkeessä kuristettavana A2- tehoiseksi. Sen jälkeen kone nyki pahenevasti tasakaasulla. Pakokaasuanalyysi paljasti koneen käyvän pahasti rikkaalla.
Googlella selvisi, että tässä Mikunin kaasutinmallissa emulgointiputkien ( suomeksi kai suutinputki) kuluminen ovaaleiksi on ongelma.
Purin siis kaasuttimet paloiksi ja tilasin kaikki vähänkin epäilyttävät osat paikallisen dealerin kautta. Tilauspakettiin menivät myös puolat ja niissä kiinteästi olevat sytytysjohtimet.

Tilauksen tein muistaakseni 13.5.2019.

Osia odotellaan vieläkin. Ilmeisesti syksyyn saakka.
Poika ei ole tyytyväinen, kun koko kesän ajelut ovat jääneet toteutumatta. Isän ja pojan yhteinen kesälomareissu muun muassa.

Partanen

Venttiilien kantaminen johtaa pahimmillaan venttiilivaurioon. Tai matkan katkeamiseen ainakin. En venyttäisi syksyyn. Uudessa mallissa säätöväliä lyhennetty tehtäväksi 10tkm välein, entisen 20tkm sijaan. Nettijuttujen perusteella olisi hyvä säätää vanhemmastakin mallista 10tkm välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Liian pieni välys ilmenee huonona käynnistyksenä. Kun se lämpenee, kasvaa välys. Venttiilin palaminen on yksisylinterisessä mahdotonta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Yleensä en ikinä katso "Coastside" sun kommentteja. Mutta koska sun on kommentoitava ihan jokaiseen ketjuun, niin nyt katsoin. Voisit lopettaa ihmisten harhaanjohtamisen.

Venttiilinvarsi ei suinkaan kutistu lämmetessään, vaan pitenee, eli välys pienenee. Hieman kantava venttiili palaa kyllä ykspyttyisessäkin, koska vuotaa. Ei ne puristukset kerrasta katoa, kun venttiili alkaa kantamaan. Kone kyllä käy sillä kantavallakin venttiilillä, kunnes tiivistyspinnat on tärviöllä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Alumiini laajenee tuplasti teräkseen nähden. Nokka siirtyy etäämmän venttiilin päästä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

#10
Toki metalli laajenee lämmetessään ja siten myös venttiilinvarsi. Coastside varmaan pohjaa kokemuksensa alumiinisiin,ilmajäähdytteisiin kiinanmoottoreihin.
Ja niissä, todentotta välys kasvaa koneen lämmetessä. Sen olen itsekin konkreettisesti todennut.
Kun puhutaan muista, kuten huomattavasti viileemmistä vesijäähdytteisistä, varsinkin Vespoista, niin enpäs sitten minä tiedäkkään.
Ja on multa palanut vena ykspyttysessä. Oireet oli kyllä selvät ja tyhmyyttäni annoin mennä kurjaan jamaan.

Coastside

#11
Lupaan etten viesti mistään tälläisesta, edes vespalta haisevasta. Ei oo nääs tällästen tavallisten vehkeitä, nääs. ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Ei tälläi kavereitten kesken tarvi mitään vannoa  ;)
Mutta turhaanko siis olen vaihtanut suuren määrän,
yksisylistereisten palaneita pakoventtiileitä.
Monessakaan ei ole ollut selkeää reikää, vaan on käynyt niin kuumana,
että lautanen on taipunut, ja lopettanut kanavansa sulkemisen, siis venttiili on "palanut"
Ja kun venttiili ei sulkeudu, happipitoisuus lisääntyy, ja nostaa venttilin lämpöjä.
Tosin ei tuohon reiän palamiseenkaan tarvita kuin pieni pala karstaa, ja kymmenen sekuntia aikaa.
jwalkin sanoissa piilee suuri viisaus, nestejäähyssä venttiilit laajenee kantta nopeammin.
Paitsi maltillisen käyttäjän tapauksessa, jossa konetta esilämmitetään ennen suurta kuormitusta.
Mutta sum summarum, toisilla palaa venttiileitä, ja toisilla ei.
Ehkä sittenkin suurin syyllinen on (hetimullekaikkitänne) tai nykyiset polttoaineet.
Tosin tuo gts300 toimii niin limiiteillään, että omistaja vois hiukan tinkiä vaatimuksistaan moottoritie nopeudesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Perheauton viritysastetta vastaa Vespan viritysaste. Kierroksia konetieajossa toki enemmän, mutta on siellä kierrosrajoitin konetta suojaamassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.07.19 - klo:11:52
Venttiilien kantaminen johtaa pahimmillaan venttiilivaurioon. Tai matkan katkeamiseen ainakin. En venyttäisi syksyyn. Uudessa mallissa säätöväliä lyhennetty tehtäväksi 10tkm välein, entisen 20tkm sijaan. Nettijuttujen perusteella olisi hyvä säätää vanhemmastakin mallista 10tkm välein.

Ai, tämmöinen muutos tullut suosituksiin. Hmm. Täytyypäs tutkia milloin moinen tehty...jaa ollut 20tkm välein eli juuri kun 23tkm on mittarissa, ok. Täytypä laittaa huoltovihkoon joku lappu muistuttamaan että 30 kohdalla moinen myös...