Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takaisinkutsu: Vespan ja Piaggion skoottereissa vikaa

Aloittaja Mr X, 21.02.15 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

PappaSkootteri

#15
Huoh...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekka

Pisteistä ei ole tietoa eikä pisteiden väreistä. Arvaus oli, että epidemiasta ei vielä ensimmäisen pumpun vaihdon aikoihin tiedetty, ja se on saattanut olla ihan vielä tuota viallista tyyppiä, joka ekalla kerralla on paikalleen laitettu.

Silti, Hyvä takuu ja Hyvä huolto Vespalla!
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

pekpel

Osuhan tuo kutsu mulle..
Nyt vaan etsimään paikkaa jossa tuo temppu onnistuupi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.02.15 - klo:22:26
Onko olemassa harjattomia tasavirtamoottoreita? Äänestä ja kytkentäkaaviosta päätellen näissä on hiiliharjallinen tasavirtamoottori. Olen tähän asti ollut siinä uskossa, että hiilettömät moottorit ovat vaihtovirtamoottoreita, usein muuttuvataajuuksisia sellaisia.

No kaikki harjattomat mitä rc-piireissä käytetään, ovat tasavirtavärkkejä

oskuk

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 22.02.15 - klo:18:02
Huoh...

No, kun mun Fiiu käskettiin takaisinkutsuna huoltoon, koska siinä oli "ennenpitkää katkeavat etujouset", niin huollossa siihen jouseen asennettiin  lärpäkkeitä, ettei jousi katketessaan puhkaisisi rengasta. Huomattavan älykästä. Kun jousi katkesi, vaihdatin ne ja oli halpaa, varmaan halvempaa kuin tuo lärpäkeasenus -joten kyllä minusta takaisinkutsuja saa märehtiä ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.02.15 - klo:22:19

No kaikki harjattomat mitä rc-piireissä käytetään, ovat tasavirtavärkkejä

Onko varmasti? Vai muutetaanko tasavirta vaihtovirraksi nopeudensäätimessä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


Partanen

Yhden virheen ainakin löysin. RC-autossa ei nimittäin voi hiilettömän kanssa käyttää pidempiä välityksiä, vaan nimenomaan lyhyempiä. Hiiletön moottori sulaa, jos sitä vedättää samoilla välityksillä kuin hiilellistä.

Sanoisin myös, ettei hiilettömässä ole kestomagneettia ollenkaan. Siksihän se pyörii niin kevyesti. Ja autokin rullaa ihan eri tavalla hiilettömällä moottorilla.

Tossa jutussa ei kerrottu vaikuttaako pienessä hiilettömässä moottorissa tasa-, vai vaihtosähkö. Isommissa hiilettömissä vaikuttaa vaihtosähkö.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Aina oppii jotain uutta...

LainaaMuovien lämpölaajeneminen on hyvin voimakasta verrattaessa esim. metalleihin (n. viisi kertaa suurempaa). Muovien suuri lämpölaajeneminen saattaa aiheuttaa ongelmia liitettäessä muovia muihin materiaaleihin.

http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/26/52/

Partanen

Oho, no toi yllätti.

Bensahan ei kovin kuumaa voi tankissa olla. Tai jos on, niin haihtuu jo aika nopeasti. Eli luulisi sen bensan jäähdyttävän propellia sen minkä pitää.

Noi oireet on samanlaiset kuin pumpussa jonka hiilet on lopussa. Pumppu toimii välillä, välillä ei. Hiiliongelmat selittäis senkin, miksi jotkut ongelmapumput kestää vain hetken, toiset vähän pidempään.

Sillähän se todellinen syy selviää, kun purkaisi pumpun. Niin kiinnostunut tekniikasta en ole, että alkaisin toimivaa pumppua purkamaan. Mutta jos nykyinen pumppuni alkaa temppuamaan, niin pitää tarkkaan miettiä laittaako merkkiosan, vai merkistä riippumattoman varaosan. Vaihtoehtoja tuntuu netin mukaan olevan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.02.15 - klo:08:07
Yhden virheen ainakin löysin. RC-autossa ei nimittäin voi hiilettömän kanssa käyttää pidempiä välityksiä, vaan nimenomaan lyhyempiä. Hiiletön moottori sulaa, jos sitä vedättää samoilla välityksillä kuin hiilellistä.

Se millä välityksillä, jännitteellä tai potkurikoolla noita ajetaan, riippuu niiden kv-arvosta, eli kierr/voltti-auhteesta -käytetään aika erilaista välitystä jos moottori on vaikka kv230, kuin kv2300.

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.02.15 - klo:08:07
Sanoisin myös, ettei hiilettömässä ole kestomagneettia ollenkaan. Siksihän se pyörii niin kevyesti. Ja autokin rullaa ihan eri tavalla hiilettömällä moottorilla.

Tossa jutussa ei kerrottu vaikuttaako pienessä hiilettömässä moottorissa tasa-, vai vaihtosähkö. Isommissa hiilettömissä vaikuttaa vaihtosähkö.

Kyllä noissa magneetit on, valtaosassa omistani kuoressa, kellossa -ovat siis "ulkopyörijöitä" runko ja ankkuri ovat yhtä puuta ja ulkokeällä magneetit siististi reunoilla. Pienikin moottori napsahtaa esim. laakerivaihdon jälken niin ihanasti kiinni että pitää varoa ettei jää ihoa väliin...

Esim. tuosta näkee aika hyvin rakenteen: http://www.youtube.com/watch?v=8ksxFtZhezk

Partanen

#27
Ok. Ne hiilettömät autonmoottorit mitä mä olen nähnyt, on kiertäneet niin perhanasti, verrattuna hiilelliseen moottoriin. Kisoissakin sen hyvin kuuli kellä oli hiilellinen, kenellä hiiletön.

Ja mulle Vespan bensapumppu kuulostaa ihan perinteiseltä hiilimoottorilta.

Lisäys: "Viisneloselle" kiitokset linkistä. Mun Vespaan ei näköjään ollut tarvetta pumppua vaihtaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Tuo recall linkki on ollut täällä toisaalla jo jonkun aikaa. Oli hiilillä tai ei mutta aika työläs vaihdettava tuo pumppu on, ainakin tuossa GTS:ssä. Tosin siinähän sitten samaan työhön vaihtaa muutakin kulutusosaa.
https://www.youtube.com/watch?v=4Xlh8ywzTLA
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

MP Control kehotti ottamaan yhteyttä SGN Serviceen
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..