Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

MBK Thunder 125 variaattorin rullat

Aloittaja Kapa64, 07.07.13 - klo:18:29

« edellinen - seuraava »

Kapa64

Moi.
Kyseinen skootteri ei kiihdy juurikaan kovempaa kuin moposkootteri.
Ajattelin töissä ensi viikonloppuna avata variaattorin ja samalla voisi vaihtaa variaattorin rullat hieman kevyempiin. Onko kenelläkään tietoa mitkähän olisi tämän mallin alkuperäisten rullien paino, ja kuinka paljon niitä voi/ kannattaa keventää. olisi kiva haalia osat kasaan ennen varin avausta, koska työ täytyy tehdä työmaalla. Sieltä kun löytyy se tarvittava pulttipyssy.
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

konenikkari

Thunder 125cc  vm.  01-02 koko 20x12  orginall/paino10,5g     6kpl 
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Pulttipyssyä parempi vaihtoehto olisi työkalu, jolla lukitaan kampiakseli mutterin irrotuksen ja kiristämisen ajaksi. Ikäänkuin sivistyneempi tapa. Ongelmaksi voi tosin muodostua sopivan työkalun löytyminen.

Onko skootteri muuten kunnossa ja huollettu? Sillä vaan, että mitäpä jos vika on muualla kuin liian painavissa rullissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kapa64

No joo, hidas ja hidas. Kyllä sillä kaupungissa pärjäilee hyvinkin. Mutta kun asun maakunnassa, niin maantienopeuksissa väli 60-80 kaipaisi hitusen parannusta. Tuppaa tuleen autot nuuhkiin takalokaria
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

InsOmnia

Kyllä se pulttipyssy on vaan helpoin ja vaivattomin tapa avata etuvari. Ja jos kampiakselia säälii, niin riittää kun pitää kädellä varin paikoillaan, niin ei tule tahattomia vahinkoja. ;)

Tuohon yli 60 km/h olevaan tukkoisuuteen ei kyllä rullien keventäminen auta, pikemminkin päinvastoin ja toiste päin. ::)

Partanen

Mutterimopo on hyvä vain silloin, kun ei ole mitään muuta keinoa avata variaattorin mutteria.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.07.13 - klo:23:26
Mutterimopo on hyvä vain silloin, kun ei ole mitään muuta keinoa avata variaattorin mutteria.
Ja useimmiten se todetaan hyväksi, vasta sitten kun on lukitusviritelmillä tuhottu moottorista lohko ja erinäinen kasa työkaluja. :o Saa sitä päätään hakata betoniseinään "ihan oman maun mukaan, mikäpä minä olen moralisoimaan?" , mutta kun työkalut on keksitty, niin en näe siihen mitään tarvetta? ;)

Ymmärrän kyllä Partasen huolen, kampiakselin tuhosta. Mutta varin voi myös lukita mutterimopoa käyttäessä ja siihen riittää pelkkä käsivoima ja jää energiaa enemmän käyttöön, vaikkapa näihin nettivääntöihin. ;D

Partanen

Kun on oikeanlaista lukitustyökalua nyt käyttänyt, niin hävettää että joskus on mutterpyssyä käyttänyt varin huoltoon. Oppia ikä kaikki.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

Lainaus käyttäjältä: Kapa64 - 07.07.13 - klo:21:13
No joo, hidas ja hidas. Kyllä sillä kaupungissa pärjäilee hyvinkin. Mutta kun asun maakunnassa, niin maantienopeuksissa väli 60-80 kaipaisi hitusen parannusta. Tuppaa tuleen autot nuuhkiin takalokaria

Osta (jos/kun rahat riittää) suosiolla isompi. 250cc on jo huomattava ero kiihtyvyyteen ja moottoritielläkin pysyy liikenteen mukana. Ja vaikka maantie ajossa 2 päällä satasen vauhdissa, ei tuota hirveesti ongelmaa. :)

Samppa

Ei se mutterinväännin kampuraa tuhoa, kun pitää kiinni etuvariaattorista samalla kun sitä käyttää. Partasen kanssa olen sikäli samoilla linjoilla, että oikealla lukitsintyökalulla mutteri on helmpompi saada takaisin oikeaan momenttiin. Toki se vaatii myös sen momenttiavaimen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Räikälläkin saa paremmin tuntumaa kiristämiseen, kuin mutterimopolla.

Kiertokangen alapään tappi on puristussovitteella kampiakselissa kiinni. Joissakin kisakampuroissa tappi on hitsattu. Kampiakselin kasaamisen jälkeen kampiakseli oikaistaan, lyijyvasaraa ja heittokelloa käyttäen. En näe miten tätä rakennelmaa voisi ainakaan parantaa mutterimopolla pärryyttämällä.

Pikkupoikana tuli Suzuki PV:n magneeton mutteria availtua ja kiristeltyä mutterimopolla. Niissä hommissa kampura taisi ekan kerran vääntyä. Ensin syytin kiertokangen vaihtanutta firmaa asiasta, mutta jälkeenpäin ajateltuna taisi tulla itse turattua se homma. Ei se kampura pilalle mennyt, ja sillä pystyi ajamaan. Mutta tuskin se hyväksi oli laakereille, äänenkin perusteella.

En tiedä niin muista skoottereista, mutta tässä omassa kampiakselin laakerit ovat mallia liukulaakeri. Ne varsinkin ottavat itseensä, jos kampiakseli ei ole linjassa, eli suora.

Ei sen mulle niin väliä millä tavoin kukakin ajokkiaan huoltaa. Toin vaan esiin omia kokemuksiani asiaan liittyen. Siksikin, että jonkinlaista luottamusta nauttiva Tekniikan Maailma kertoi, että mutteripyssyä tarvitaan variaattorin huoltoon. Melkoista myyrän työtä semmoinen kuran syöttäminen.  >:(
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kapa64

Tällä vaihtotahdilla isompi tulee n. 3-vuoden päästä. Kyllä tuollakin ehtii. Minulla ei niin kiire. Muilla valitettavasti on.
Paljonkohan arvaa keventää rullia. Onko 2 grammaa liikaa?
Agilitystä vaihdoin holkin, ja varovasti käytin pulttipyssyä. Ainakin se oli ehjä vielä asennuksen jälkeen. Nyt kun tuon avaa, niin täytyy katsoa sillä silmällä että kehittelis jonkun työkalun tuohonkin hommaan
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

VariJari

Sopiva grammamäärä riippuu paljonko kierroksia haluat lisää.. 1-2g muutoksen varmasti huomaa..kierroksissa :)
Piikki kinkkiin testailin muutamaa eri vaihtoehtoa ja ehkä siitä apua painojen valintaan: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3163.msg60767.msg#60767

Harrastelussa: bt49qt-12

Kone

Lainaus käyttäjältä: Kapa64 - 08.07.13 - klo:15:06
Tällä vaihtotahdilla isompi tulee n. 3-vuoden päästä. Kyllä tuollakin ehtii. Minulla ei niin kiire. Muilla valitettavasti on.
Paljonkohan arvaa keventää rullia. Onko 2 grammaa liikaa?
Agilitystä vaihdoin holkin, ja varovasti käytin pulttipyssyä. Ainakin se oli ehjä vielä asennuksen jälkeen. Nyt kun tuon avaa, niin täytyy katsoa sillä silmällä että kehittelis jonkun työkalun tuohonkin hommaan

Onhan sullakin kiire. Vai miks haikailet lisää tehoja, jos kerta ehtii :)

Kapa64

Työmatkalla pitää ajaa pätkän matkaa vt-9ä pitkin. Siksi olisi kiva kun saisi rampilla vauhtia lähemmäs jonon vauhtia kuin nyt saa. Kotiinpäin ajellessa ramppi on jopa ylämäkeä. Ei ole kiva hypätä kuuttakymppiä satasen alueelle. Pienikin apu tulee siis tarpeeseen. Silloin kun ei ole kiire ja kelit sallii ajelen "maisemareittiä" ( niinkuin tänäänkin).
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250