Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takarengas ja peilit

Aloittaja Hillevi, 16.10.07 - klo:21:17

« edellinen - seuraava »

Hillevi

Tuo skootterin takarengas on tosi kulunut ja tahtoisin siihen ostaa uuden mutta tietääiskö joku että mitä maksaa että vaihtavat sen uuden samalla tilalle? itse en osaa.  Mun skootterissa on vain vasemmanpuolinen peili ja tarttis oikeellekin, mutta yhdet verkkokaupasta ostamat ei sopineet, mistä voi katsoa että käykö ne? mun skootteri on niin vanha kumminkin ettei alkuperäisosia oo missään.

A_sentaja

Kyllä ne rengasliikkeessä yleensä vaihtaa eri maksusta uuden alle, nyt syksyn aikaan tosin voi olla ruuhkaa, jos menee vaihdattamaan joten etukäteen aika sopimalla pitäisi onnistua hyvin. Tuohon peilin sopivuuteen vaikuttaa ulkonäön lisäksi kierteen halkaisija, jos mopossa on eri kokoinen kierre kuin mitä kauppa myy, niin jää kaksi vaihtoehtoa.. ensimmäinen on se ,että hankit ns adapterin, jolla saadaan "vääräkierteinen" peili sopimaan. toinen on hankkia erillisellä klemmarilla oleva peili, niitä näkee vanhoissa mopoissa vieläkin. Ja yksi konti vielä, näppärä asentaja kyllä hitsaa jatkon peilinvarteen jolloin kierre varmasti sopii. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Eli Typhoonin rengaskoko on muistaakseni 120/90-10. Koko lukee siinä renkaan sivussa (varmista vielä siitä). Rengas maksaa noin 30-40 euroa. Renkaan asentaminen vanteelle maksaa  rengasliikkeestä riippuen noin 10-15 eurosta ylöspäin. Luonnollisesti sun kannattaa irrottaa takarengas itse moposta ja viedä vanteineen rengasliikkeeseen. Jos saat vanhan renkaan itse pois, niin aina parempi. Huonolla renkaalla ei kannata ajaa, sillä on aina turvallisuusriski.

Ennen peilin ostamista irrota vasen peili ja mittaa kierteen halkaisija. Itselläni on nuo peilit:
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0118208999/0-968-156-975-2325/Spiegel-Gilera-Typhoon-Rechts.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Hillevi

Kiitos Samppa, kiva että kirjoitit noin selkeesti että tajusin  :) just tuollanen peili mulla tuossa skootterissa onkin ja ei nuo olekaan niin hirveitä hintoja mitä oon luullut, kuvittelin että vois maksaa jotain 100-300 euroa  ;D

Samppa

Eipä kestä. Sitä vartenhan tämä foorumi on olemassa. Täällä voi kysyä kaikkea skoottereihin liittyvää ilman ajatusta siitä "kehtaako tuollaista kysyä" (vrt. muiden foorumeiden olettamusasetelmat siitä, että kaikki tietävät kaikesta heti kaiken).  ;D ;D

Kannattaa tosiaan hommata myös se oikea peili. Tulee turvallisuudentuntua rutkasti enemmän, kuin pelkällä vasemmalla peilillä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.