Melko merkillinen on tuo kaasutin näissä nelari kinkeissä. Muuttuvakurkkuinen, mutta kuitenkin kiihdytyspumppukin löytyy. Kaasutin toimii samalla idealla kuin vanhempien Volvojen karmea vaakaimu strömberg, vai mikä lie olikaan merkiltään. Se mihin piti aika-ajoin laitella öljyä vaimentamaan luistin liikettä. Muistaako kukaan enää, että oliko Volvoissa kiihdytyspumppua?
Miksikö tästä piti kirjoittaa? No siksi, että hollantilaisen kauppiaan sivuilta löysin jotain neuvoja tuon kaasarin kanssa elämiseen. Ei kovasti saanut ylistystä tuo Keihinin kopio. Kyllähän se kuljettanut on, mutta kuten jo ehkä tiedätte, niin mun on ollut ihan pakko tutkia sitä vähän enemmän.

En tiedä missä vaiheessa se alkoi vähän kikkailemaan mm. siten, että konejarrutuksen jälkeen röpötteli ennen kuin matka taas jatkui. No hollantilainen kertoi, että jos tämä kaasari on oikein säädetty, niin se ei tarvitse kiihdytyspumppua enää ollenkaan. Pitipä kokeilla, ja totta puhui, jos nyt ymmärsin hollannin kielestä altavistalla englanniksi käännettyä juttua.
Tällä hetkellä mulla siis on tuo ilmanottopuoli taas täysin vakiona, mutta suutin on 80 vakion 79 sijaan. Kiihdytyspumppu on poistettuna käytöstä nippusiteellä. Ja nyt toimii ainakin paremmin kuin pumpun kanssa. Että se siitä "teinien" huhusta, että nelitahti tarvitsee kiihdytyspumpun.
Saattaahan olla, että kaasari on säädetty todella laihalle tasakaasulla, ja siksi tarvitsisi kiihdytyspumpun. Mulla kuitenkin toimii ilmankin, vaikka ei tuo pääsuutinkaan suuren suuri ole.
Semmoisenkin jutun liittyen tähän kaasuttimeen löysin ulkomaalaiselta keskustelupalstalta kuin "air-cut-off-valve". Se kuulema moottorijarrutuksessa sulkee ilmakanavan kaasuttimesta, jolloin seos menee rikkaalle, eikä mopo sitten paukuttele pakoputkessa konejarrutuksen aikana. Eli jos kone alkaa poksuttelemaan konejarrutuksen aikana, niin tuo venttiilin kalvo saattaa olla viallinen. Viallisen kalvon saattaa kuulema huomata huonontuneesta kulustakin.