Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Aerox 4t NS50F puhti kateissa

Aloittaja mopotinx3, 05.09.24 - klo:17:56

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Sain edullisesti ostettua tämän hienon näköisen skootterin, vm 2017. Myyjän mukaan ei lähde käyntiin. No, se asia ratkesi, kun kaadoin pari litraan bensaa tankkiin. Toinen vika oli holtiton etupyörä ja se tuli kuntoon kun hitsasin etupyörään juuttuneen laakerin ulkokehän kiinni 14mm terästankoon ja hakkasin sen ulos pesästään. Hain uudet jarrupalat, niin etupää on kunnossa, stefat ja öljyt laitan myöhemmin.
Toivoisin ehdotuksia laiskuuden poistoon. Mopo kulkee noin 30 km/t, aivan kuin saisi liikaa.
Otin ilmaputsarin pois, ei parannusta. Käynnistyminen on helppoa, mutta tyhjäkäynti puuttuu.
Ruiskusuutin maksaa noin 130 euroa ja tankin sisälle tuleva bensapumppu noin 300 euroa. Tulee halvemmaksi hommata 2t Aeroxin moottori kuin varaosien osto tähän koneeseen.
Annan kuitenkin kuukauden armonaikaa nelitahtikoneelle, jos tämän kuitenkin saisi menemään kuuttakymppiä. Vikavaloa ei näy ja kipinä on loistavan hyvä. Voisin vilkaista variaattoria, jos se on juuttunut isolle vaihteelle. Tyhjäkäynti on kuitenkin saatava toimimaan. Mittarissa on reilu 30000 km, joten puristukset voisin mitata, pitää etsiä se adapteri pieneen  tulppaan. Yhtään ei ollut keskusteluja tästä aiheesta, vain kiinaskootterien ruiskut ronaa usein.
Ilmanputsarilta tuleva ilmaletku mutkittelee ja on vain 16mm sisämitaltaan. 20mm tuloletku on minimi, jotta mopo voisi kulkea paremmin. Yksi harmittava ominaisuus tässä on vetämättömyyden lisäksi. Vesijäähdytys on laitettu hankaloittamaan huolto- ja säätötoimia. Sain Gileran kanssa yliannostuksen vesipumppuongelmia.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

#1
Tuli mieleen, että SYM nelitahtimoottori kadotti tyhjäkäyntinsä, kun pakoputken saasteventtiilin letku oli rikki. Pitää vilkaista onko tässä sellaista. Sitten voisin kokeilla laittaa kaasuttimen läppärungon tilalle. Siinä ongelmana on IE-tankin pumppu, pitäisi olla kaasarikoneen tankki, jotta kaasutin toimisi. Alkaa tuntua houkuttelevalta myydä moottori osina.
Hetkinen, jos alkaa kulkea kaasuttimen avulla hienosti, vika on siinä ruiskusuuttimessa. Ei kun 2t Aeroxin tankki tilaukseen, sille on varmasti käyttöä.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

#2
Pakko varmaan jättää aluksi IE-tankki rinnalle paikoilleen, ettei tietokone katkaise sytytyksen toimintaa.
Päivitys:
Ei sitä pirun adapteria löydy, 12mm löysin, mutta tässä on 10mm jenka. Muutossa katosi vanhan rikkinäisen puristusmittarin loota, jossa ne adapterit on.
Nyt on vain uusi Biltema auton puristusmittari käytössä. Pitää vissiin etsiä 10mm varatulppa ja hakata sisukset pois, niin voala, siinä on adapteri.
Gilera Runner Black Soul

mopotinx3

Sain puristukset mitattua.10 kg on vielä painetta. Melkein toivoin, että 4t moottorin saisi heittää roskiin, mutta kai se on pakko ostaa CVK kaasutin ja kokeilla sillä, onko läppärunko ja suutin viallinen.
Läppärunko maksaa taas 350 euroa ja mitään antureita ei myydä erikseen. Pari mölttiä sen kylkeen on asennettu. Jos sytytys alkaa vikavalon takia pätkiä, voin harkita Kymco DC CDI:n asennusta alkuperäisen sytytyksen tilalle. Aprilian 2T ruiskukoneessa Kymcon sytytys oli rautaa.
Gilera Runner Black Soul

Palosella

Saiskohan siihen rakennettua obd2-adapterin? Ei nyt ole tuolla koneella olevaa Yamahaa enää omistuksessa mutta ihan mielenkiinnosta :D Vespaan sai rakennettua adapterin niin pääsi lukemaan ja nollaamaan tietokoneella vikakoodit. Näköjään tuohon on saatavilla ihan Yamahan omaakin lukijaa. https://www.cmsnl.com/products/fi-diagnostic-tool_9089003182/

mopotinx3

#5
Kävin siellä cmnsl.com sivuilla. Tämä on 3-venttiilinen kone, 2 imua, 1 pako. Säätö tapahtuu säätöpaloilla, 8 eur/kpl.  Venttiileitä ohjataan rullaseuraajilla, aivan kun V8-moottoreissa. Osat on älyttömän kalliita tähän. Kaasuttimen ostan testausta varten. Alkuperäistä ruiskujärjestelmää ei kannata huoltaa kuin takuuaikana. Moottori on tiivis ja teknisesti tuntuu olevan kunnossa. Vaikea arvuutella, mistä tehon puute johtuu, vikakoodinlukija auttaisi. Harmi kun läppärunko näyttää reilusti suuremmalta kuin kaasuttimen kurkun 28mm ulkomitta. Siihen joutuu jonkin väliholkin laittamaan. Jos tämä Jammu olisi vähemmän ajettu, voisin harkita rahan ööskäämistä ruiskuosiin. Löysin varastosta uuden kiinaskootterin ilmanpuhdistimen, sen avulla pääsee eroon alkuperäisestä ahtaasta mini-imuputkesta. Veikkaan, että tämä kulkee aikamoista haipakkaa 18mm CVK:lla, jos vaan sytytys suostuu toimimaan.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

#6
10 bar puristuspaine on alarajalla tuossa koneessa.
Tuollahan jo on melkein kierretty maapallo.
Kannen ottaisin käteen venttiilien tarkastamiseksi.
Ja vois kyllä varautua uuden männänkin ostoon.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/50ccM%C3%A4nt%C3%A4.jpg?img=img4k
Hyvä jos näyttää tuolta
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/15045480.jpg?img=img4k
Jos ajettu halvoilla öljyllä voi näyttää myös tuolta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

#7
Nelarin puristukset on 14 bar.

Ruiskumopoille olisi hyvä olla oma osio.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#8
Totta se on, puristuksia saisi olla enemmän. Tilasin juuri kaasuttimen. Muistin, että minulla on Sportcityn  rajoittamaton CDI, se otti liiankin hyvin kierroksia Piaggiossa, mutta tämä on paremmin tehty moottori, luulisi venttiilien rallattavan vähemmän. Syyläri ei ole etukatteen alla kuten 2T Aeroxissa, vaan magneeton päällä. Todella hankala rakentaa hyvä sytytysjärjestelmä. Korjaamokirjaa ei löydy PDF:nä, jotta näkisi onko tämä AC vai DC-sytytys. Läppärungon tai bensapumpun hinnalla saa 2T Aeroxin moottorin, mutta syyläri ja moottorin kannake on eri. Paisuntasäiliö eroaa toisistaan ja tietenkin se 2t öljysäiliö ja johtosarja.
Että aika haastava se moottorinvaihtokin on. Uuden sylinterin ja männän saa reilulla satasella, sylinterinkansia ei tarvikkeena näkynyt. Toivotaan, että uusi kaasutin herättää uinuvat tehot. Tutkin pakoputkiston, mitään "saastehärpäkettä" en löytänyt, edes lambda-anturia ei ollut. Ainakaan kädellä ei tuntunut, että joku olisi hitsaillut putkesta jotain pois. Tätä on huollettu paikallisen valtuutetun huollon toimesta, sähköinen huoltokirja. Sieltä voisi tiedustella, mitä kaikkea on tehty, lopussa ainakin näkyy huoltointo lopahtaneen.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

70€ maksaa mäntä easypartsilla
venttiilitarve ratkeaa vasta kannen purkamisen jälkeen
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

mopotinx3

Melkein aavistin tämän etukäteen. Sama homma kuin ruiskuapriliassa. Magneetosta joutuu pyyhkäisemään ne ruiskunajoitusnystyt pois, jotta voi asentaa tavallisen kaasarisytytyksen yhdellä nystyllä. Yritän kuitenkin ensin pitää alkuperäisen sytytyksen mukana.
Veikkaan, että näillä kilometreillä sylinteri on jo kulunut, ettei pelkkä mäntä riitä.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

Älä usko veikkauksen voimaan  ;D , sylinterin kuluneisuuden voi mitata.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

mopotinx3

#12
Ajomäärä vastaa suunnilleen 200000 auton kilometriä ja silloin sylinteriin muodostuu automaattisesti selvä pykälä kohtaan, missä renkaat pysähtyvät. Näissä jammuissa nopeusanturilla on lisäksi tapana rikkoutua, joten mittarista voi puuttua kilometrejä. Käynnistyvyys on hyvä, joten ei tämä kone ole finaalissa. Harmi, kun ei tyhjäkäyntipiiriä voi uusia erikseen, läppärungossa on kyllä sinettimaalilla merkitty stoppariruuvi, mutta tuskin sitä kannattaa säätää. Ongelma on se rikas seos. Yksi konsti voisi olla ruiskusuuttimen irroitus ja katsoa sähköstartilla, millaista kuviota se ruiskii. Voihan olla, että läppärungon mustassa muoviklöntissä on joku sähköhärpäke, jonka ECUn mukaan pitäisi säätää tyhjäkäyntiä. Kumpikohan noista muoviklönteistä on tyhjäkäyntipiiri, se kyljessä oleva iso liitin osa, vai takana päällä oleva pieni liitin osa. Eihän se maksa mitään, jos kurkkaan niiden sisälle. Arvottomaksi läppärunko muuttuu, jos kajoan niihin.
Gilera Runner Black Soul

konenikkari

#13
Onko pakoputkessa lambda anturi
ja mahdollisesti tukkeutunut katalysaattori.
Moottori taitaa pääosin olla sama kuin ruisku neosissa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Palosella

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 07.09.24 - klo:14:4110 bar puristuspaine on alarajalla tuossa koneessa.
Tuollahan jo on melkein kierretty maapallo.
Kannen ottaisin käteen venttiilien tarkastamiseksi.
Ja vois kyllä varautua uuden männänkin ostoon.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/50ccM%C3%A4nt%C3%A4.jpg?img=img4k
Hyvä jos näyttää tuolta
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/15045480.jpg?img=img4k
Jos ajettu halvoilla öljyllä voi näyttää myös tuolta.

Aika kovat paineet näköjään pitää olla. Huoltomanuaalin mukaan 12.6-16.2 bar pitäisi olla paineet.