Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopo ampui putkeen ja sammui kesken ajon

Aloittaja romubws, 30.08.24 - klo:14:39

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: romubws - 01.09.24 - klo:15:41
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.09.24 - klo:15:27Voisiko akkusi olla rikki kuinka vanha se on.
Loppukeväästä ostettu, mistäs sen sitten tietää jos on rikki?

Volttimittarilla testaten. Oliko akku paikoillaan jo aiempien komponenttien kanssa? esim jänäri jos ollut viallinen, on se rikkonut akun ja nyt uudella jänärillä ei toimi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kari69

Mittaa jänärin kaikkien pinnien jännitteet ja kerro meille tulokset.

Jos nelinapainen jänäri, niin:
Maa pinnan pitäisi olla noin 0. Vihreä.
Latausjännitteen pitäisi olla ehkä 13-15 V (DC). Punainen.
Kaksi muuta pitäisi olla vaihtojännitettä (AC).

romubws

#17
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 04.09.24 - klo:14:14Mittaa jänärin kaikkien pinnien jännitteet ja kerro meille tulokset.

Jos nelinapainen jänäri, niin:
Maa pinnan pitäisi olla noin 0. Vihreä.
Latausjännitteen pitäisi olla ehkä 13-15 V (DC). Punainen.
Kaksi muuta pitäisi olla vaihtojännitettä (AC).
Just mittasin, staattorilta tuleva akunlataus näytti just n. 13-15V. Osa vikaa löytyi, lisävalo oli ilmeisesti viallinen ja vei paljon virtaa. Olisikohan se sitten siitä kun ostettiin uusi akku, niin ostettiin vahingossa 5Ah ja vanha oli 3Ah, ettei jaksa ladata? Kun paikallaan jos painaa vilkkua tööttiä jne akun jännite laskee, mutta nousee heti kun pistää vilkun/töötin pois, mutta pidemmällä ajolla ei ilmeisesti lataa ainakaan tarpeeksi.

joni_k

En ole koskaan kuullut että  liian iso akku olisi ongelma. Itellä oli 3ah akku ja 5ah akku rinnan baotianissa pelasi moitteetta  ;D

romubws

#19
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.09.24 - klo:08:13En ole koskaan kuullut että  liian iso akku olisi ongelma. Itellä oli 3ah akku ja 5ah akku rinnan baotianissa pelasi moitteetta  ;D

Okei, jostaki foorumeilta luin kun koitin ettiä apua tähän, mutta siis jännitteen pitäisi akusta näyttää yli 14v tyhjäkäynnillä? Tuossa näyttää sitä 12-13v. Ja äsken kokeilin pienemmälläkin akulla, molemmissa akuissa jännite nousi kokoajan tyhjäkäynnillä/pintakaasulla, mutta tyhjeni täyskaasulla.

Oon nyt ihan kujalla ollut tässä pitkän aikaa, kun välillä akku tuntuis lataavan, välillä ei. Pystyin esim. Ennen tuota sammumista ajamaan liki 200km ongelmitta.

Ja niinkun sanoin, kaikki sähköinen vaihdettu, liitokset uusittu, johdot tarkastettu ja lisämaat laitettu.

Tässä nyt jälkikäteen muokkailen, että mistä etu- takavaloille menevien johtojen pitäisi tulla? Nimittäin tuossa staattorilta tuleva kelta-puna johto haarautuu ja toinen menee suoraan takavalolle, toinen haarautuu vielä myöhemmin jännitteensäätimelle ja etuvalolle. Näyttää omaan silmään oudolta kun joka kohdasta haarautuu.

Kari69

Isompi akku ei haittaa. Akkuun pitää ladata se, mitä siitä on kulunut. Se riippuu niistä kuluttavista laitteista, ei akusta.

Minä laitan Kymco Agilityihin 7 Ah akun ja Super kaseihin 10 Ah. Nuo maksaa Biltemassa 25 €.

Jos tyhjäkäynnillä on yli 14 V, niin akku on täynnä. Jos jännite nousee, niin lataus on käynnissä.

Kari69

Valojohtojen haarautumisessa ei ole mitään outoa. Vaihtovirtaa toimitetaan kolmeen kohteeseen, takavalolle, etuvalolle ja jännitesäätimelle/tasasuuntaajalle. Jos ei olisi haarautumisia, niin staattorilta pitäisi vetää 3 johtoa.

romubws

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 05.09.24 - klo:20:23Isompi akku ei haittaa. Akkuun pitää ladata se, mitä siitä on kulunut. Se riippuu niistä kuluttavista laitteista, ei akusta.

Minä laitan Kymco Agilityihin 7 Ah akun ja Super kaseihin 10 Ah. Nuo maksaa Biltemassa 25 €.

Jos tyhjäkäynnillä on yli 14 V, niin akku on täynnä. Jos jännite nousee, niin lataus on käynnissä.
Pistin nyt akun latautumaan jälleen että kokeilen uudelleen täydellä akulla, mutta mikäs tuossa sitten on kun isommilla kierroksilla se akun jännite laskee?

Kari69

Paljonko jännite on isoilla kierroksilla?

Tämä on pelkkää arvausta, mutta jos latauksen teho laskee suurilla kierroksilla, niin silloin jännite laskee.

konenikkari

#24
Jos mittaukseen käytetty yleismittari ei ole RFsuojattu
ja on mittauksen aikana esim. CDIin lähellä
se voi näyttää moottorin käydessä virheellisiä lukemia.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

joni_k

Jos kierroksilla jännite laskee lataus ei kyllä toimi. Ne laskee sen takia kun sytytys iskee useammin.

konenikkari

#26
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 06.09.24 - klo:10:20Jos kierroksilla jännite laskee lataus ei kyllä toimi. Ne laskee sen takia kun sytytys iskee useammin.

BWS lataus ja sytytys laitteet ovat täysin toisistaan riippumattomia.
Vain maadoitukset ovat yhteisiä.
Jos vauhtipyörä on ottanut kiinni staattoriin
vauhtipyörästä on saattanut magneettisuus vähentyä tai kadota.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.09.24 - klo:10:24
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 06.09.24 - klo:10:20Jos kierroksilla jännite laskee lataus ei kyllä toimi. Ne laskee sen takia kun sytytys iskee useammin.

BWS lataus ja sytytys laitteet ovat täysin toisistaan riippumattomia.
Vain maadoitukset ovat yhteisiä.
Jos vauhtipyörä on ottanut kiinni staattoriin
vauhtipyörästä on saattanut magneettisuus vähentyä tai kadota.
Mitä meinaat staattorin vauhtipyörällä?

konenikkari

#28
Staattorin päällä olevan osan nimi on vauhtipyörä (flywheel)
eli se osa joka huimasti pyörii  :)
eli sen sisällä on staattori (stator)
eli se osa joka vain seisoo  :)
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/yamaha-mbk-aprilia.JPG?img=img4k
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.09.24 - klo:17:52Staattorin päällä olevan osan nimi on vauhtipyörä (flywheel)
eli se osa joka huimasti pyörii  :)
eli sen sisällä on staattori (stator)
eli se osa joka vain seisoo  :)
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/yamaha-mbk-aprilia.JPG?img=img4k
Okei, noilla nyt on eri nimityksiä niin mietin vaan mitä meinasit tolla "vauhtipyörä ottanut kiinni staattorin vauhtipyörästä". Mutta nii, magneetossa sen ns. "Töyssyn" kohdalla sellanen jälki että olisi osunut sytytyspuolaan. Magneetti vaikuttaa vahvalta, mutta on suht "harvassa" sekö se sitten voisi olla?