Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Katalysaattorit, kierrätysjärjestelmät, saasteet... mopoissa.

Aloittaja jwalk, 26.08.19 - klo:18:43

« edellinen - seuraava »

jwalk

Nih. Onko mitään konkreettista tietoa, miten nuo oikeasti pelastavat maapallon?
Ensinnäkään en ymmärrä katin toimintaa kakstahdeissa.
Kiinannelareissa syötetään happea pakokanavaan jotta saadaan lantattua kaasua ulos?
Itse repinyt nuo härpäkkeet vidduihin ja yrittänyt harrastaa ekologiaa säätämällä niin hyvin, kuin osaan, jotta seos palaisi mahdollisimman tehokkaasti moottorissa. lienenkö ekoterroristi??
Faktoja kiitos. Varsinkinkin niistä saasteenpoistosydeemeistä, mitkä oikeasti toimivat näissä vehkeissä.

Coastside

#1
https://youtu.be/nM9mdY10ZTU

Tuo on aika hyvä seli. Kaksi kennoa missä eka ottaa NOX hapen ja seuraava liittää sen CO:n. Tulee CO2 ja H2O. Välissä on ilmastusputki.

Ilmastus ilman kattia on karvahattuversio joka polttaa myös jonkin verran ja laihentaa kaasua mittausta varten. Mopojen kateista ei taida löytyä erikseen matskua.

Nuo toimivat korkeissa lämpötiloissa ja pätkäajossa eivät ehdi kuumentua menevät tukkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jumpingstone

Omat kokemukset pelkästään hyviä. Ainakin kesäkäytössä toimii. Kuten jo edellinen kommentoija sanoi, lyhyillä matkoilla ja kylmissä olosuhteissa saattaa mennä tukkoon. Luulisin, että kannattaa välillä käydä ajamassa vaikka 20km lenkki täyskaasulla niin silloin katalysaattori ainakin saavuttaa toimintalämpotilan, eikä tukkeudu.

Mökkelö

Pörräsin tänään moposkodellani  2-t noin 40 km:n lenkin naru kireällä ja jyrkimmässä ylämäessä vauhti tippui neljäänkymppiin. karstat varmasti katista poistuivat jos 2003 vivacityssä sellainen on.

viisnelonen

Tuota olenkin ihmetellyt että miten ne 2T koneiden katit voi pysyä toimintakunnossa siinä öljynkäryssä..
Henkilöauton bensakoneen katti yleensä lamaantuu siinä vaiheessa kun moottoriöljyn kulutus kasvaa silminnähtäväksi savutukseksi. Em asia todetaan sitten katsastuksessa kun päästömääräykset ei enään täyty. Kokemusta on.

Oma käsitykseni (mutua&luuloa) on että toimivat aikansa, noissa 2T mopoissa, uutena ja myöhemmin ei ole enään niin väliäkään kun niiden toimintaa ja päästöjä ei tarkisteta määrävälein (katsastus tms)

Ditech, Purejet ym suoraruisku moottoreissa joissa öljynkulutus on todella vähäistä, kuvittelen katalysaattorin elämän jatkuvan pitempääkin kuin tuorevoitelu- ja perinteisissä 2T koneissa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#5
Kattia voi liotella natriumhydrosidilla. Myös paisto 300 asteessa vuorokausi putsaa. Jos se on vain tukossa. Lämpötila ennen ja jälkeen, kertoo polttaako se. Jos on happea polttaa hiiltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jumpingstone

Mulla on 2-tahtiset, Aprilia sr50 motard, Yamaha Aerox ja 150 kuutioinen LML skootteri. Kaikissa edellä mainituissa katalysaattorit ovat toimineet tukkeutumatta. LML:llä ja Aprilialla on ajettu n. 10tkm. Aeroxilla kohta 5tkm.
Talvella jos ajaisi, niin voi olla että pakokaasut eivät riitä lämmittämään katalysaattoria toimintakuntoon lainkaan.

konenikkari

#7
Ratkaisevaa osaa 2t katalysaattoreissa näyttelee käytetty öljy,
mahdoiisemman suuri osa öljystäkin pitäisi palaa, ennen katalysaattoria,
toinen vaihtoehto olisi että öljy menisi läpi katalysaattorista palamatta, liennee mahdoton.
Aivan turhia eivät ole eri laitevalmistajien öljysuositukset.
Enkä ole kuullut, yhdestäkään voiteluöljykauppiaasta, joka moittisi omaa,
ja suosittelemaansa öljyä  ::)
Ennen laitteet tyyppihyväksytettiin, maahantuojan toimesta, nykyisn laitteet hyväksytään €U normin mukaan,
ja laitevalmistajilla taitaa olla ns. omavalvonta, pöh.
En ole kuullut, instanssista joka €U:ssa valvoo, että kaikki maahamme tuodut laitteet täyttäisi ko.normit,
myyntihetkellä tai muutama vuosi sen jälkeen.
"Itse repinyt nuo härpäkkeet vidduihin ja yrittänyt harrastaa ekologiaa säätämällä niin hyvin, kuin osaan, jotta seos palaisi mahdollisimman tehokkaasti moottorissa. lienenkö ekoterroristi??"

Samoin olen minäkin menetellyt jo ikääntyneiden skotujen ja pakoputkien kanssa.
Siis jo toinen ekoterroristi  ;D

Tuolla, aiheesta keskusteltiin joskus aiemmin
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=6883.0

Ja tervetuloa jumppis ääkkösillä  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Nelari Kymcoissa tuo sac-järjestelmä kai syöttää ilmaa pakokanavaan, mikä varmasti auttaa polttamaan sen polttokelpoisen aineksen joka sylinteristä poistuu ja lisäksi jos ei ole mitään poltettavaa niin laihentaa pakokaasuja. Sen enempää en kyseistä järjestelmää tunne. Yleensä typenoksideja pyritään vähentämään laskemalla palotapuhtuman lämpötilaa rikastamalla seosta tai kierrättämällä pakokaasuja imupuolelle(egr). Palamattomia hiilivetyjä tuo sac varmasti vähentää, mutta ei muuta. Euro2 tuo munkin ajoneuvo taitaa olla, noita euro 2-x määritelmiä olen nähnyt lähinnä raskaassa kalustossa, en autoissa tai kakspyöräisissä, mutta ehkä mopot menevät kategoriaan " muut moottorit" tai jotain.

Ilmastoahdistusta aihuttava hiilidioksidi on suoraan verrannollinen tuotettuun tehoon, toisin kuin nuo muut polttomoottorin tuottamat saasteet. Kaikki muut päästöt on hallittavissa, joten AHDISTUKAA! :o
Liikennesika.