Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajelun ajankohta?

Aloittaja nelitahti, 15.05.07 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

skodemike

Itse laitoin  suosiolla  Mojiton lämpimään autohalliin  talveksi parkkiin muuan viikko sitten
.Nyt muutamana aamuna nähnyt noita "läheltä piti-tilanteita"  esim mm.kun skootteri vilahtaa poikittain keskelle risteystä vasten tulevaa liikennettä .pienet renkaat sutii kovasti ja kuskilla visiiri huurussa.

Tuosta tuli vain mieleen, miten  arvoisat talviajajat sitten kun lunta on yhä enemmän ja pientaretta ei ole ,vaan ajo-ura maantiellä..miten siellä pärjää muun liikenteen seassa tuiskussa ja pakkasessa?

Niin tietty nastat ja muun liikenteen huomioiminen.... mutta nyt ainakin täällä on erikoisempi tilanne kun kaikki skootterit siirrettiin  autoteille ja nuo kevyenliikenteen väylät ei enää käy, ja voi olla monelle aika uusi talviajotilanne.
rai rai rai

Timo

Itse ajanut nyt 2 viime talvea skoottereilla,ihmettelen että mitään ongelmia ei ole ollut.

Rengaspaineet vähän alas,jalat maassa tai (valmiustilassa) ja jne...
Maantiellä ajaminen ei ole ollut tähän saakka ongelma,suht hyvin on tullut sulauduttua joukkoon.Jos nyt näkee olevansa tukkeena,suosiolla tien sivuun.
Kesärenkaiden yllättävää pitoa olen kanssa ihmetellyt auratulla tiellä.Normaalia,rauhallista ajoa pystyy ajamaan,mutkasillakin teillä.Risteykset ovat tietysti liukkaimmat.Mutta kertaakaan talvella ei ole tullut kaaduttua skootterilla.

Loska nyt on aivan eri asia.Aivan hirveää.Silloin hakee joka suuntaan.

Coastside

#47
Ensin täytyy tiirata pakkasen määrä ja sää/kelitietoa netistä ja jos voi niin siihen helpoimpaan väliin valoisaan aikaan. Kokemuksen mukaan vaatetta ylle ja nuhrukelillä heijastinliivi. Kypärän visiiri huurtuu tai kuurautuu jonkin verran tuossa hyvässäkin mallissa mutta kylmä viima ei hupun kanssa juuri tunnu. Rukkaset sään mukaan. Jos ajaessa tulee kylmä, voi työntää pari mäkeä ylös, niin jo tarkenee.
Jo pihalla kävellessä saa tuntumaa keliin. Märkä jää ja loska on pahimmat ja jos ei ole aurattu on tie hyvin raskas ajaa jos yleensä voi. Skoden käyntiinsaanti vaatii usein lämmittyksen, johon eka talvi, on tuo helppo fööni.
Maantie aurattuna omaa useimmiten jonkinasteiset pyöränurat tai polanteet. Siinä sitten mennään kuin köydellä tanssija ainakin alkumatkan ja luottamuksen kasvaessa rentoutuu ja ajo sujuu helpommin. Urasta on vaikea poiketa koska sen ulkopuolella lumen peittämänä voi olla mitä vain ja pysäkit on vaarallisen röykkyisiä mennä kävelyvauhtia kovempaa ja silti voi luistella nurin. Paikat joihin autot jarruttelee ja kiihdyttelee ovat liukkaita, poiketen yleisestä kelistä silloin. On eräs lumityyppi, joka auratessa kiillottuu hyvin liukkaaksi varsinkin kun päälle sataa kevyttä pakkaslunta.
Jaloilla tulee tunnusteltua liukkautta ja valmiusasemissa roikottaa niitä. Joskus on hyvä antaa skoden luistaa jalalla tukien. Joku hyperliukas alamäki menee parhaiten työntämällä. Autot aiheuttavat yleensä vähän huolta mutta varoa saa.
Reissun päälle on pesu tarpeen koska aina on likaista. Pidän päivyriä sääkartta/kuva/teksti tiedoilla joka reissusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

huoltomies

Työ kauppa yms muut ajot ajetaan aina skootterilla,oli sää tai lämpötila mikä hyvänsä. Kerran on ainoastaan jäänyt työmatka 24km suunta ajamatta kun ei lähtenyt skootteri 32asteen pakkasessa käyntiin,eikä ole kertaakaan ollut kylmä  ;)

Coastside

Tavallisin kysymys on että "onko kylmä?". Yksittäistä paikkaa voi palella mutta ajosuoritus tuntuu pitävän lämpimänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Jep, ja toisaalta ajovuosien karttuessa kelissä kuin kelissä totuttaa kylmään. Väitän että ensimmäistä talveaan hyvissäkin varusteissa ajeleva myöntää palelevansa, ainakin vähän. Pidemmälle ehtineet ovat jo tottuneet sietämään pientä vilua ja silloin kun sellaista kuskia palelee, tavis on jo jäässä.. Costi tuossa jo kertoikin oleellisen talviajon nikseistä, ja lisäisin vielä, että kova pakkaslumi on paras pidoltaan ja voi ajaa vauhdillakin pinnan niin salliessa. taasen juuri satanut sohjolumi pistää mopon kiemurtelemaan, ellei uskalla nostaa nopeutta, jotta peli lähtee ns plaaniin.. silloin sohjossakin pääsee aika kivuttomasti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Ja ainahan kelit näin loppu syksystä / alkutalvesta tuntuvat tosi kylmiltä, vaikka mittari ei näyttäisi kun nollaa. Tossa helmikuun kohdalla alkaa tulla jo 10 asteen pakkasissa sen verran kuuma, että välillä täytyy vähän löysätä. Kummasti sitä vaan tottuu.  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Kivasti se -3 puraisee nenänpäästä ajaessa avokypärällä.
+2 niin meinaa hiki tulla ja pitää vetoketjua raottaa.

Tuulilasi tekisi olosuhteista paljon paremmat kuskille, melkein ainut välttämätön varuste talviajoon.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Tuulisuojaa halajava voi tehdä pahvisen koemallin peilinvarsien alle kiinni. Selviää sen edut, mukavuus ja mitoituseikat ettei vaikka kasvojen tienoilla pyöri pakkasviima tai puuskat huojuttele.
Jos tilaustyönä saman teettää on lompakko paljon kevyempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

huoltomies

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.11.10 - klo:20:23
Tavallisin kysymys on että "onko kylmä?". Yksittäistä paikkaa voi palella mutta ajosuoritus tuntuu pitävän lämpimänä.

Aivan Coastside :) Kelkka ajo-asut on lämpimiä,näissä tulee jopa joskus hiki sompaillessa

keijopel

Päätin etten laita Elyseoa tänä talvena säilöön lainkaan.Ajelen sitten vaan kuivilla pakkaskeleillä ja tietysti sitten jos tulee suojakeliä.Latasin eilen akun täyteen.Tänä aamuna lähdin sitten ajelemaan 20 asteen pakkasessa,hyvin se sujui.Naama vaan tuppaa siinä hommassa visiiristä huolimatta kohmettumaan.Kesärenkailla tosiaan pärjää ihan hyvin kun valitsee millä kelillä lähtee liikkeelle.

Coastside

Jos ei olisi nollakelejä ja polanteita eikä tielle tulleita jäälätäköitä, pärjäisi nastoitta. Koetan parantua epävarmoin miettein luunmurtumasta, joten en nyt ole urheiluhenkinen. Tosin nuorena en olisi pahemmin loukkaantunutkaan vastaavassa kompastelussa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

LainaaKesärenkailla tosiaan pärjää ihan hyvin kun valitsee millä kelillä lähtee liikkeelle.

Mopoissakin kyllä pitää käyttää talvirenkaita ajalla joulukuu - helmikuu.

Tonza

Ajan ympäri vuoden aina kun on mahdollista kouluun ja takas kotio.   :P