Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterin pesu & vahaus

Aloittaja fillaripongari, 12.05.07 - klo:18:59

« edellinen - seuraava »

fillaripongari

..

SalmiS^

Ihan painepesurilla voi. Jos siellä kunnossa paikat on, niin varmasti voi.

Samppa

#2
En kyllä suosittele painepesuria silti missää nimessä. Ei se öljymoska yms. pelkällä paineella yleensä lähden niin paljoa paremmin, että olisi järkevää käyttää. Vettä voi kuitenkin aina päästä jonnekkin sellaisiin paikkoihin johon ei pitäisi päästä (esim. magneeton puolen tuuletusritilän välistä, sähköosat, starttimoottori, yms). Ainakin jos nyt puhutaan ns. oikeasta painepesemisestä, eikä pesemisestä jossa painepesurista otetaan yhtä paljon tehoa ulos kuin puutarhaletkusta...

Mikäli kone on oikeasti "kakkanen", kannattaa se aluksi vain kastella vedellä, jonka jälkeen voi levittää moottorinpesuun tarkoitetun pesuaineen koneen päälle. Tämä saa sitten vaikuttaa muutamia minuutteja, jonka jälkeen pesusienellä liat poist ja huuhtelu kevyellä vesinorolla. Toki normaalisti riittää esim. ihan fairypesu (lähtee rasva hyvin). Painepesurin käytössä on yleensä se ongelma, että vettä menee jokatapauksessa (jostain kumman syystä) paikkoihin, johon sitä ei saisi mennä. Siis vaikka Salmis^  samaa mieltä olenkin periaatteessa siitä, että paikkojen pitäisi olla tiiviit...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Näin on, ja vaikka silmämääräisesti olisikin tiivistä, niin pienenpieni rako riittää. Toisaalta ei tarvitse rakoakaan olla jos lämpimään koneeseen suihkutetaan paineella kylmää vettä, sitä voi kondensoitua johonkin herkkään paikkaan. Esimerkki enduropuolelta, joita korjailen myös silloin tällöin, kaveri pesi pyöränsä painepesurilla ja seuraavana päivänä kone kävi vain räkien ja köhien. voitte uskoa, että vikaa etsittiin pitkään ja hartaasti, kunnes vain sähköpuoli tuli kyseeseen, magneeton koppa irti ja kas kummaa sisällä oli pikkuriikkinen vesinoro. Se riitti tuhoamaan virtapään, ja omistajaa ketutti. :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

Jos lohkot ja sylinteri on paskaset, on erillistä rasvanpoistoainetta. Sitä sprayaa vähän sinne tänne ja antaa olla minuutin verran. Sitten vaan vaikka puutarhaletkulla jos tarvii. Ja kuten Samppa tuolla sanoi, että ilmanottoritilään vettä. Ei sinne tarvi suoraa vettä ruiskuttaa. Jos välttää sinne ruiskuttamisen, níin kyllä ne siellä tehtaalla on hieman pesua ajatellut.

Toinen vaihtoehto pesulle on, että katteita niin paljon irti ku tarpeekses näät ja fairya ja pesusieni ja käsin puhdistat. Näin EI PITÄISI mennä mihinkään väärään paikkaan mitään moskaa.

Samppa

#5
Nyt sitten kiiltää ;D Kyllä muovikuoret koneen ympäriltä tulee ilman muuta poistaa ja kaikki moska puhdistaa esim. ilmajäähdytteisissä sylinterin jäähdytysripojen välistä vähintään kerran ajokaudessa. Ilmajäähdytteisissähän tuo kotelointi on nimen omaan tehty sen vuoksi, että viilennys saadaan aikaan tehokkaasti käyttäen "kanavia" ja mm. magneeton puolella olevalla jäähdytysrivalla / tuulettajalla (joka siis puskee kylmää ilmaa kanavien kautta sylinteritilaan). Muutenhan jäähdytyksen kanssa tulisi ongelmia, koska skootterit tuppaavat olemaan katteilla varustettuja, jolloin varsinaista ajoviimaa koneeseen ei juurikaan synny ilman erillisiä tuulettimia.

PS. Kai maalasit tuon pakoputken kuumuutta kestävällä maalilla? Maalasin kerran meinaan tavallisella maalilla ja kyllä sai hävetä liikennevaloissa, kun näytti siltä kun skootteri olisi palanut. Niin kauhea savu siitä lähti, kun maalit paloi putkesta.

Jos olet kunnon kuumakestomaalilla maalannut, niin kyllä kestää. Mutta älähän sitten vedä tuohon lakkaa päälle, jottei lakkakerros pala.

Kyllä tuo reikä koteloon on ihan hyvä idea. Muista vaan aika-ajoin tarkistaa, ettei reikä ole tukkiintunut, koska rapahan tuonne pohjaan kyllä mukavasti roiskuu. Ja mitä tuunaamiseen tulee, niin olisikohan tällainen maalailu sellaista "perusparantelua" ja vasta sitten kun lähdetään lasikuidusta rakentamaan jotain uutta sitä tuunailua..   
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Moottorin pesusta itsessään olikin jo juttua tuolla Vespan yhteydessä:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=48.0.

Yleisesti ottaen...

Katteet pesen ihan autonpesuaineella ja puutarhaletkua käyttäen (ja joskus myös painepesuria varovasti käyttäen). Eli aluksi kastellaan koko laite ja hiekka yms. irtoava moska pois, jonka jälkeen vielä pehmeällä harjalla ja autonpesuaineella kauttaaltaan pesu ja tämän jälkeen huuhtelu. Toki harjapesu siten, että vähemmän likaiset kohdat pesen ensin ja likaisimmat viimeisenä.

Vahauksen suoritan väriautovahalla pari kertaa vuodessa. Joskus vahaukseen olen käyttänyt ihan muitakin perusautovahoja, tai sitten muovipinnoille tarkoitettuja erikoisvahoja (eli vahalaatu riippuu vähän siitä, mitä nurkista kulloinkin löytyy)...  :) Vahaustahan ei monien ohjeiden mukaan saisi suorittaa suorassa auringon paisteessa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Helmi

Tuota... Minulle ei ole tullut mieleenkään, että moottori pitäisi pestä  :-[

Onkohan tässä jo tapahtunut jotain kauheuksia, kun olen kolme kesää ajellut noin vaan....?

Samppa

Enpä usko... Mutta kyllä palikat on hyvä pitää puhtaana ja varsinkin kun tässä oli alunperin puhuttu ilmajäähdytteisestä, niin samalla saadaan varmistuttua siitä että kaikki jäähdytysrivat ja ilman hyvän kierron mahdollistavat kanavat pysyvät puhtaina.

Toki pesu on jo ihan sen vuoksi järkevää, että mikäli skootteriin itse jotain jossakin vaiheessa tehdään (huoltoja mm. moottorin puoleen), on puhdasta skootteria mukavampi käsitellä. Toki tuolloin tarvitsee aina varmistua muutenkin osien puhtaudesta, ennen niiden irroittamista. Jottei lika kulkeudu vääriin paikkoihin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

nelitahti

autonpesuaineella tai ihan fairyvedellä sientä käyttäen.
huuhtelu letkulla.vahannut en ole koskaan,onko siinä joku suositus milloin pitäisi ? ::)
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Samppa

Olisihan se hyvä vahata ainakin ennen ajokauden alkua, niin lika ei jässähdä niin pahasti kiinni.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

bartson

Toi vahaus voi olla vähän "vaarallinen" tarroille ym lisämaalauksille; ne saattavat särkyä, irrota tai menettää värinsä. Läpivärjätyille muovikatteille taas vahaus sopii, lika ei tartu ja jos tarttuu, niin lähtee helpommin pois.

Love82

Fairyvedellä pesen muutaman kerran kesässä ja vahaan kerran kesässä. :D :D

paajanen

tietääkö kukaan et kuinka paljon sora tie vahingoittaa skooterin maalipintaa?
serkun vanhal crossil pysty ajeleen ilman suurempia huolia mut nyt ku sais skoden mummolaan kuskata et vois ajella sil ennen ku saa kortin, pelottaa vaan maalipinnan puolesta

Samppa

Osissa skoottereista on parempi maalipinta (lakkapinta) kuin toisissa. Vastausta on aika vaikea siten antaa. Kyllä minä ainakin soralla ajelen ihan huoletta ja maalipinta ei siitä juurikaan ole kärsinyt. Tottakai aina jotain kiveniskemiä tulee...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.