Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Viritetty mopo, rekisteröinti, vakuutus, sanktiot

Aloittaja fillaripongari, 06.08.07 - klo:08:48

« edellinen - seuraava »

yamaha

joni ei siinä mitään tarvitse selitellä poliiseille,sanot vain että vie perkelleen vuokko ja tutki vehje onko viritetty ja annat liikkeen nimen et mistä oot ostanut valmiiksi viritetyn vehkeen. ;D

Pyrres

No itsellä kokemusta kahdesta varsin hilpeästä "vakio" moposta. Ostettu siis kaupasta ihan vakiona. Toinen oli vanha Zoner kiinanskootteri. Sillä sain mittarin kelattua tappiin ja jatkoi kiihtymistään ja itsellä loppui pokka siinä vaiheessa kun alkoi autot tulla 60km/t rajoituksella perä edellä vastaan. Ja toinen taas on tuttavan CPI GTR RR jota myyjäliike joutui kuristamaan lisää vielä vakiokuristustenkin jälkeen. Meni kuulema kepeästi 75km/h ennen lisäkureja. Nyt ei enää ihan niin paljoa mutta kiihtyy kyllä näppärästi.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

jonik

Kaverin Fude vm. -03 oli rajoittamaton, osti uutena. Kiihtyi hitaasti, mutta oikeaa nopeutta keräsi suoralla 75km/h. Alamäessä helposti päälle 80km/h. Sisältä löytyi päälle 60cc sylinteri ja eri kaasutin. Tais se 3000km kestää, kunnes alkoi vikoja ilmenemään.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

Pyrres

Samaa ikäluokkaa se taisi tuokin skootteri olla. Smaa kamaahan ne oli silloinkin jo mutta eri nimillä nuo Fudet ym. Ja oli suurena epäillyksen aiheena että olisi ollut juurikin kurittomana ja isommalla pytyllä ollutta satsia tai jotain. Koska silloin kinkkien alkuaikoinahan niitä jonkinverran livahti myyntiin jopa tosiaan 60cc pytyillä ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

RV

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 02.08.10 - klo:17:46Ja oli suurena epäillyksen aiheena että olisi ollut juurikin kurittomana ja isommalla pytyllä ollutta satsia tai jotain. Koska silloin kinkkien alkuaikoinahan niitä jonkinverran livahti myyntiin jopa tosiaan 60cc pytyillä ym.

Ei aina ole edes isompaa pyttyä, esim. oma baotian joka kulki jo vakiona 70km/h ja kun avasin koneen oli ihan 39mm pytty ja mäntä, mut tosiaan ei ollut mitään kureja eikä nopeuden rajoitinta eikä rajoitettua variaattorin holkkia.

Pyrres

No oikeastaan se mikä tuossa epäillytti eniten oli se miten hyvin se jaksoi mäet ja kaksipäälläkin mennä. Mutta mistä sitä enää tietää, kyseinen skootteri meni tietääkseni lunariin kun jouduin vetäisemään sen kyljelleen kiilaavaa bussia väistääkseni.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: tmifude - 07.08.10 - klo:01:14
oma fudeni meni 14tkm ajetulla männällä ja sylinterillä suoralla 72km/h gps:ään :D kiertää kone ihan tappiin, nyt on 63cc pytty kiinnni ja variaattorissa agilityn holkki jolla nopeus jää 60km/h ettei veroja tuu. tuolla pytyllä jäi mbk enska kylällä vaikka pätki koska tulppa oli paskana :o kaikki on ihmetelly miten se noin kovaa kulkee... ja se mittari tosin näytti n.110km/h..

Muuten hyvä, mutta ne verot tulee sulle heti jos selviää että siinä on yli 50 cc sylinteri kiinni, ihan sama mitä se kulkee.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tmifude

tuota mä kyllä epäilen vahvasti. ja ei ne rupea sieltä sitä pytyn kokoa selvittään, ja nimittäin siinä kyljessä ei oo minkäälaista merkintää siitä. ja uskon että jos on isompi pytty mutta ei mee 65km/h, tulee sakko mopon rakenteellisesta muuttamisesta. moottoripyörä veroa siitä ei voi vielä antaa koska nopeus ei ylitä 65km/h..

pugt200

Perustuuko tuo 65 km/h raja lakiin vai onko kyse vakiintuneesta käytännöstä?

tmifude

laki se ihan on. käytäntö on se että 60:stä lähtee kilvet..

Walle

Sama kai se on mikä. Lakien mukaan kaikki yli 45 kulkevat pitäis katsastaa. Järki on ilmeisesti voittanut lain ja raja on se 60. Noita toimivia nopeuden rajoittimia ei ole ollut kun ihan viimeaikoina. Alemmistakin nopeuden ylityksistä tulee sakot. Että aika kohtuu hyvä tilanne kun viellä tollaset pienet ylinopeudet voi selitellä mittarin epätarkkuudella. Sitten kun kaikki myytävät mopot kulkee sen 45 sähköisesti rajoitettuna voi tilanne muuttua.

tmifude

mutta on myös näitä ylirajoitettuja jotka kulkee säkällä 35, jos sitäkää. tulee vaan mieleen että ajaako mieluummin polkupyörällä?! :D

Walle

Se on takuunalainen vika. Nää uudet kyllä kulkee sen 45-48 melko tarkkaan. Varmaan ärsyttävää ajella, enkä sen takia viiti ohitella noita. Sellasia juuri ostettuja on vaan näkynyt mitkä tolleen kulkee. Varoituksena vaan: voi ne poliisit juuri noihin puuttua tarkemmin. Lait antais vallan puuttua. Mutta on ne poliisitkin ajellut mopoilla että pientä ymmärrystä on asiaan. Näistä nais poliiseista en sano mitään. Samanlaisia kun parkkipirkot ja katsastusnaiset. Ei mitään järkeä touhuissa. No se on toinen juttu.

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: tmifude - 07.08.10 - klo:13:48
tuota mä kyllä epäilen vahvasti. ja ei ne rupea sieltä sitä pytyn kokoa selvittään, ja nimittäin siinä kyljessä ei oo minkäälaista merkintää siitä. ja uskon että jos on isompi pytty mutta ei mee 65km/h, tulee sakko mopon rakenteellisesta muuttamisesta. moottoripyörä veroa siitä ei voi vielä antaa koska nopeus ei ylitä 65km/h..
AKE on ottanut linjan, että jos mopo kulkee 65 tai yli, tai että siinä on isompi kuin 50 cc pytty, niin se on katsastettava kevariksi. Tästä joku aikanaan laittoikin linkkiä AKE:n omaan julkaisuun, jossa asiaa oli selvitetty.

Poliisi sen sijaan antaa sakot jos nopeus menee yli 45:n ja noin yleisesti sanoen 60 on kilpien lähtemiselle rajana, mutta nämä riippuu täysin poliisista.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

tmifude

kevariksihan sitä ei voi katsastaa, se pitää laittaa takaisin mopoksi ja sitten katsastaa mopoksi uudelleen..