Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akun jännite startatessa

Aloittaja Kari69, 23.04.23 - klo:18:15

« edellinen - seuraava »

Kari69

Joku juuri kysyi, mikä on akun jännite startatessa. Olen tehnyt mittauksia. Yleismittarilla tuota tuskin voi mitata, koska minimi on vain hetkellinen arvo. Mittaukseen sopii oskilloskooppi tai akkumonitori. Käytin Aliexpressistä ostettua akkumonitoria. Siihen jää muistiin kahden viimeisen starttauksen jännitekäyrä ja akun jännitekäyrä monen kuukauden ajalta. Käyrästä näkee minuutilleen milloin kone on käynyt, koska silloin jännite on korkeammalla latauksen johdosta.

Meidän Toyota dieselissä on myös samanlainen monitori. Startissa jännite putoaa noin 9,5 volttiin.

Mittasin myös kahdella Kymco Agilityllä jännitteen ja tässä tulokset:

Kymco A kylmä kone, akku 4 AH: 10,12 V 10,04 V
Kymco B lämmin kone, akku 6 AH: 11,57V 11,27 V

Jos on huono kontakti liitoksissa, johdoissa tai starttireleessä niin silloin akun jännite akun navoissa putoaa vähemmin, koska virtapiirissä on lisävastusta, joka vähentää virtaa. Startilla sen sijaan jännite on pienempi, koska osa jännitteestä häviää huonoon kontaktiin. Ongelmatapauksessa pitää siis mitata jännite akun navoista ja startin navan ja rungon välistä.

Akkumonitori
https://www.aliexpress.com/item/1005002910627662.html

viisnelonen

Moi, mulla on samanlainen B.monitor ja on tosi kätevä akkujen seurantaan. Käytän sitä myös irtoakkuja ladatessa ,seuraamaan latauksen kulkua ja laturin toimintaa/kykyä.
Tojon starttijännite on varmaan hyvin erilainen pikkupakkasilla (yön jälkeen kun auto seisonut) ja nyt kun ulkona plussaa reilusti. Samoin akun varustila pitäis tietää ennenkuin vetää johtopäätöksiä akun kunnosta käynnistysjännitteen perusteella.

Jos akku on täyteen ladattu ja plussa kelit niin 9,5 volttia enteilee akun vaihtoa tai mahdollisesti myös vois olla liian pienen cca lukeman omaava akku(=liian pieni akku), em päätelmä tehty siis vajailla tiedoilla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kari69

Tuo Toyota on Thaimaassa ja siellä on lämpötila ollut viime aikoina yli 30C. Viikko sitten lauantaina oli 41C. Samaan aikaan tuli Thaimaan uusi lämpöennätys 45,4C. Akku taitaa olla 3 vuotta vanha mutta Thaimaassa akut ei kauan kestä. Diesel-moottori varmaankin kuormittaa akkua enemmin kuin pensakone.

Coastside

Poistakaa noiden linkkien spammi. ?-merkki ja loput pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Joo, liika lämpö romuttaa akkuja enemmän kuin talvipakkaset. Tuolla lämpimissä perinteinen akku olisi paras,mistä voi tarkastaa ja lisätä vettä SÄÄNNÖLLISESTI koska sitä kuitenkin kuluu kun akku on koko ajan lämpimässä tai suorastaan kuumassa. Kuten auton moottoritilassa oleva akku on päivän ajon jälkeen.
Sama ilmiö on meillä esim veneitten lämpimässä moottoritilassa olevilla akuilla.
Sama monessa skodussa missä akku on suoraan moottorin yläpuolella. Esim tuossa mun Sateliksessa on juuri näin. Perinteistä märkää akkua sai juottaa 2-3 krt ajokaudessa.
Noissa maissa muuten akkujen happo on laimeampi kuin euroopan ja Pohj-amerikan/Kanadan markkinoille myytävissä koska tarvetta pakkaskestävyydelle ei ole.Em asia voi todentaa ominaispainomittarilla jos akusta vaan saa korkit auki..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250