Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Suorita "tussitesti" näet vaihtuuko välitys täysille
ja samalla selviää onko hihna oikean mittainen
liian jäykkä vastapainejousi ja kevyet rullat on huono yhdistelmä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Tonzu85 - 29.05.23 - klo:21:42Mites toi hihna 788x17x28mm.
Onko oikean kokoinen tuohon Ry6?
Tuohon pitää saada varma vastaus. On aika pitkä hihna. Esim. Kymcoissa on käytössä ainakin mittaa 729.

Jos on liika pitkä hihna, niin silloin ei saa suurinta välitystä käyttöön. Vaikka se olisi etuvarissa ulkokehällä, niin se ei ole takavarin pohjassa vaan puolivälissä.

konenikkari

#1697
788x17x28mm. on yleisin hihna noissa minarelli kiinankopioissa.
Mutta varman vastauksen voi antaa vasta kun noihin hihnamittoihin tulee joku jokaisen hihnavalmistajan noudattama standardi.
Miksi ei Kari69, ehdottamani menetelmä sinulle käy?
"Hihna on oikeanmittainen leveydeltään kun se asettuu etulautasten väliin, variaattorin ollessa nollaasennossa, sivusuunnassa n. 0,1mm sivuttaisvälyksellä.
Pituudeltaan se on oikea kun hihna asettuu takalautasilla, selkäpuolestaan, lautasten ulkoreunan tasolle.
Hihnassa ei saa olla lautasten välisessä osuudessa löysää, variaattorin ollessa nolla asennossa.
Hihna on lyhyt jos sen selkäpuoli ei ole takalautasten ulkopinnan tasolla, variaattorin ollessa nolla asennossa.
Minä olen vähät välittänyt noista eri valmistajien hihna suosituksista, noilla ohjeilla olen toiminut"
Tuossa mopossa saattaa olla kierrosrajoitettu CDI ainakin kauppiaat tarjoaa siihen rajoittamatonta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tonzu85

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.05.23 - klo:08:46Suorita "tussitesti" näet vaihtuuko välitys täysille
ja samalla selviää onko hihna oikean mittainen
liian jäykkä vastapainejousi ja kevyet rullat on huono yhdistelmä.

Just purin varin ja laitoin tussilla merkit.
Samalla laitoin 6gr rullat.

Tonzu85

#1699
Joo edestä jää hihna nousematta noin 5-6mm ja takaa  myös näytti ettei menis ihan pohjaan.
Eli mitäs nyt?
Kiihtyvyys huononi aivan selkeästi noilla 6gr rullilla.

konenikkari

Saattaa se pakoputki ahdistaa ja kierrosrajoitettu CDI
Ja jos kytkin on säädetty löysäksi kytkeytyy niin
pienillä kierroksilla ettei vielä tehoa ja vääntöä ole.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.05.23 - klo:10:37788x17x28mm. on yleisin hihna noissa minarelli kiinankopioissa.
Mutta varman vastauksen voi antaa vasta kun noihin hihnamittoihin tulee joku jokaisen hihnavalmistajan noudattama standardi.
Miksi ei Kari69, ehdottamani menetelmä sinulle käy?
"Hihna on oikeanmittainen leveydeltään kun se asettuu etulautasten väliin, variaattorin ollessa nollaasennossa, sivusuunnassa n. 0,1mm sivuttaisvälyksellä.
Pituudeltaan se on oikea kun hihna asettuu takalautasilla, selkäpuolestaan, lautasten ulkoreunan tasolle.
Hihnassa ei saa olla lautasten välisessä osuudessa löysää, variaattorin ollessa nolla asennossa.
Hihna on lyhyt jos sen selkäpuoli ei ole takalautasten ulkopinnan tasolla, variaattorin ollessa nolla asennossa.
Minä olen vähät välittänyt noista eri valmistajien hihna suosituksista, noilla ohjeilla olen toiminut"
Tuossa mopossa saattaa olla kierrosrajoitettu CDI ainakin kauppiaat tarjoaa siihen rajoittamatonta.
En ole ehdottamaasi menetelmää ennen nähnyt. Sehän on aivan erinomainen pituuden suhteen mutta leveyttä ihmettelen. Miksi pitää olla 0,1 mm välys, en ymmärrä. Kiilahihnan pitää kiilautua lautasten väliin. Siitä tulee pito. Jos on välystä niin hihna ottaa kiinni pohjaan eikä kiilaudu lautasten väliin. Silloin se luistaa eikä vedä.

konenikkari

Se pieni välys helpottaa käynnistymistä
ja poistuu heti kun kierrokset nousee.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tonzu85

Saisikohan tuolla variaattorin toimimaan paremmin?
https://www.tekant.fi/fi/tuote/23332841?category=kiinalaiset-2t-4t-variaattorit

Huomasin että alkp.varissa oli uria jonkuu verran,varmaa vaikuttavat sen toimintaan?

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.05.23 - klo:21:39Se pieni välys helpottaa käynnistymistä
ja poistuu heti kun kierrokset nousee.
Niinpä tietysti, välys häviää heti, kun variaattori alkaa pyöriä. Välyshän on sitten paljon suurempi kuluneella hihnalla, jopa pari milliä.

Jos variaattorin toimintaa haluaa testata ajamalla paikallaan ilman varikoppaa, niin miten moottori käynnistetään? Polkaisemalla ei voi, kun poljin on irti olevassa varikopassa. En uskalla sähkölläkään startata, koska bendixin toinen pää on irti. Voiko akkuporakoneella voi startata.

konenikkari

En keksi mitään syytä miksi pitäisi käyttää ilman koppaa.
Tuossa minarellikopiossa ei moista ongelmaa ole ja
kuulostaa jopa vaaralliselta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kun kopan pulttien paikalle ruuvaa pitkät kierretangon pätkät, saa kopan turvallisesti pois, kun se käy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.05.23 - klo:06:55Kun kopan pulttien paikalle ruuvaa pitkät kierretangon pätkät, saa kopan turvallisesti pois, kun se käy.

Niinpäs ja se irtonainen bendix
sitten rallattelee siellä irtonaisana koneen käydessä niinkö  :o
Mulla oli kokeilumielessä katkaistu kotelonpätkä bendiksin kohdalle
mutta kun ei sille ollut järkevää käyttöä pistin romuihin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Minulla on sellainen vielä. Kun kallistaa skoden, pysyy ratas kolossaan?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tonzu85

Eli mikäs ois nyt seuraava toimenpide variaattorille sit?
Uusi etuvari,pitempi hihna vai yritänkö hioa urat pois lautasesta porakoneen avulla?

Jos uusi vari nii onko tuo
linkkaamani vari parempi kun alkuperäinen?