Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kulutus, kulku ja kustannukset (kaikki merkit)

Aloittaja Partanen, 18.07.07 - klo:14:12

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 18.07.07 - klo:13:47
Siinä kahden litran paikkeilla / 100 km keskimäärin tuo kulutuksen pitäisi olla.

Melkein kaikille kiinalaisille mopoille lupaillaan 2 litran kulutuslukemia. En haluaisi tuottaa pettymystä, mutta tuo myyjien ja valmistajien lupaama 2l/100km on varmaankin melko optimistinen ja meidän olosuhteissa ehkä jopa mahdoton kulutuslukema. Sama juttuhan se on autojenkin suhteen, harvoin päästään ilmoitettuihin kulutuslukemiin. Emme ehkä ikinä saa tietää minkälaisissa olosuhteissa tuommoinen lukema on mitattu, jos on mitattu ollenkaan. Yleensä suomalainen mopoilija on myös kookkaampi ja painavampi kuin kiinalainen. Variaattori ei ole kovin hyvä hyötysuhteeltaan, joka tietysti tarkoittaa melko huonoa taloudellisuutta.

Monet vaihtelevat niitä variaattorin rullia. Kevyemmät rullat ja sitä kautta kovemmat koneen kierrokset eivät ainakaan pudota kulutuslukemia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kappas Vaan

Aivan totta, mutta olettaisin kulutuksen kuitenkin laskevan kilometrien kertymisen myötä ainakin jonkin verran. Eihän se nytkään mikään mahdoton ole, ajattelin vain yleisiä mekaniikan lainalaisuuksia osien hioutuessa ja asettuessa paremmin kohdalleen.

Samppa

Kyllä tuo 2 litraa / 100km tuntuu aika pieneltä  :o. Mitäs noille uusille ruiskuskoottereille lupaillaan?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Meillä tuo MTX-2 vei heti sisäänajon jälkeen mitattuna 2,3-2,4 keskikulutuksia, ajaja noin 60-kiloinen ja osalla matkaa samanpainoinen kyytiläinen mukana.
En ole tarkistanut matkamittarin paikkansapitävyyttä.

cpi-racer

Mitä nyt olen palstoja lukenut, niin kyllä useimmat väittävät pääsevänsä 4-t Kiinalaisella jopa 1,5-2 litran paikkeille. 
Niistä kulutuksista on aina käyty kinasteluja, kun monetkaan eivät usko ainakaan tuota 1,5 litran kulutusta.
Toisaalta autoilijoilla on usein se käsitys että mopo ei voi viedä paljoakaan bensaa, ja jos ilmoittaa että skootteri kuluttaa 4 litraa, sitä ei uskota, tai hämmästellään suuresti.

Itselläni on CPI Oliver, Taiwanilainen 2t-skootteri, ja se vie vakiona kaupungissa n. 4 litraa.  En tiedä ajavatko kaikki kaasu pohjassa, minä ajan, mutta tuskin kulutus paljoa tippuisi vaikka ajaisi pintakaasulla pitkää matkaa.
Mitä olen lukenut, niin esim. Gilera Stalker, Piaggio Zip 2-t, yms kaasuttimella syötettävät kaksitahdit vievät polttoainetta 3-5 litraa sadalla, säätämällä laihalle saa polttoaineen kulutuksen pieneksi, mutta moottori voi kärsiä.  Myöskin ajotapa vaikuttaa 2t:ssä ehkä enemmän kuin 4t:llä.
(johtuen siitä että maksimikulutus on niin suuri).
CPI kulkee ja kiihtyy mielestäni mukavasti ja olen siihen tyytyväinen, mutta olisi kiva kokeilla joskus miltä 4-t moottorilla ajo tuntuu ja pääseekö sillä samalla suorituskyvyllä puolet vähemmällä bensalla...
Aika hassua, itse ajan todella vähän, eikä mitään hyötyajoa, niin silti polttoaineen kulutus kiinnostaa ja vertailuja muihin skoottereihin tulee koko ajan tehtyä kun lukee palstoja  :D

Zoner-äijä

Eipä ole tullut tarkasti laskettua kulutusta, mutta kaupunkiajo voittoisessa ajossa Zonerin suht realistinen kulutus lienee 2,5-3l/100km, painavan kuljettajan alla, sekä 5,1g rullilla.

Tiina89

2,5 litraa, tai hieman alle :D Kaverin 2tahtinen vie noin 4 litraa.

sale111

minun mtx-5 en on vienyt 2,2-2,6litraa satkulla.. kilometrejä kertynyt 1300 ja matkamittari pitää paikkansa :o

Make

Lainaus käyttäjältä: Zoner-äijä - 20.07.07 - klo:12:56
Eipä ole tullut tarkasti laskettua kulutusta, mutta kaupunkiajo voittoisessa ajossa Zonerin suht realistinen kulutus lienee 2,5-3l/100km, painavan kuljettajan alla, sekä 5,1g rullilla.


Kyllä näin on. Siinä se kulutus pyörii. 2 litran kulutukseen ei taida normaali ajolla päästä.

Sikäli mielenkiintoista, että kiinalaisia 125cc skoottereitakin mainostetaan 2.5litran/100km kulutuksella, jopa 2l/100km kulutuksellakin. Piikillä ei liene mitään mahdollisuuksia alle 3 litran kulutukseen, jos ei nyt sitten ajele tyhjäkäynnillä.

Baotian

#9
Olen huomannut koneen olevan pirteämpi 98 - oktaanisella bensalla, veto on täyteläisempää jopa kylmällä koneella. Epäilin itsekin havaintoani , joten ysivitosta viimeksi tankkasin ja ero on selvä ysikasin hyväksi.
Teoriassa näin ei ole , mutta käytäntö osoittaa toista.
Naapurini oli kuullut että tuo 95 - laatu tekee "kalvon" kaasariin ja moottorin lämmittyä tuo kalvo poistuu.
Siitä en tiedä mitään , mutta tankkaan jatkossa ysikasia.



Edit : Olikin kyse Shell V-Power bensasta, jota tankkasin.

Partanen

Mihinköhän tuo voisi perustua? Oktaanivaatimuskin on vain 90, joten kovin kummoisia puristuksia ei taida mopossa olla. Yleensähän suurempaan oktaaniin siirtymisestä on hyötyä vasta sitten, jos kulkineessa on nakutuksen tunnistava sytytyksen automaattinen säätö. Silloin kulkine itse osaa säätää sytkän aiemmalle, ja siten polttoaineella on enemmän aikaa palaa, ja siten siitä saadaan paremmin energiaa käyttöön.

Joku sanoi joskus, että sopivasti väljä kone käy todella nätisti. Ettei nyt vaan olisi tavallaan samasta asiasta kysymys? Eli rauhallisemmin palava bensa voi muuttaa käytöstä, ja tuntua että kulku olisi miellyttävämpää, vaikka todellisuudessa tehoja ei enää ole entiseen malliin.

Eipä silti, pitäähän tuo itsekin kokeilla. Ei se mopon tankkauksessa vararikkoon  vie se 98:n kalliimpi hinta.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Se perustuu ihan täysin mutu-tuntumaan.  ;D
Kokeilla kannattaa vaikkei siitä varsinaista etua olisikaan.
Näin kuulemma Amerikkakin aikoinaan löydettiin, kokeilemalla.

Kenzy

Jep, kyllä tuo paikkansa pitää. Meillehän Baotian rantautui pari päivää sitten, ja se kulki melkoisen laiskasti ja "viiveellä". Appiukko oli tökännyt ysivitosta tankkiin, ja sillä mentiin, kunnes tankki näytti tyhjyyttään, joten ajattelin ruutata ysikasia tankin täyteen ja tutkailla vaikutuksia. Menee pirusti paljon nätimmin, ja vastaa kaasuun nätimmin, mitä se teki ysivitosen kanssa, taitaapi sytkä tykätä tuosta korkeammasta oktaanilukemasta... oktaanilukemahan siis ilmoittaa polttoaineen paineen/puristuksenkeston, mutta myös 98 palaa puhtaammin ja puhdistaa venttiilikoneistoa karstasta. Itse suosittelen ainakin ysikasia, se tosiaan on niin pieni määrä, mitä tuohon kerralla joutuu pumppaamaan, että ei luulisi pussin pohjalla tuntuvan.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Jospa tuo ero tulee sitten eroon enemmän nelitahdeissa. 2-tahdeissa en ole moista huomannut, enkä kyllä nelareissakaan... Tosin siitä on jonkin verran aikaa, kun Kiinalaisen olen omistanut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

#14
Tätä tankkasin aiemmin kokeeksi ja korjaamollakin olivat samaa mieltä ysikasin eduista. Lisää tehoa se ei tuo, vaan ajamisen mukavuutta.

Lainaus käyttäjältä: SHELLKesäkuun 7. päivä oy Shell ab lanseeraa uuden polttoaineen - Shell V-Powerin. Uusi bensiini on Suorituskykyä parantavan polttoaineen kehitys on haaste, joka vaatii merkittävät tutkimus- ja tuotekehityspanostukset. V-Power on kehitetty yhteistyössä Shellin tutkimus- ja tuotekehitysyksikön (Shell Global Solutions) sekä Englannin ja Saksan tutkimuslaboratorioiden kanssa, jotka ovat kansainvälisesti arvostettuja polttoainetutkimuksistaan. V-Powerin kehitystyössä hyödynnetään kokemuksia Ferrarin ja Shellin välisestä Formula 1 â€"yhteistyöstä.
Lyijytön ja rikitön Shell V-Power on myynnissä Shellin miehitetyillä huoltamoilla Etelä- ja Länsi-Suomessa sekä Oulun alueella. Shell V-Power tulee korvaamaan näillä asemilla 98-oktaanisen bensiinin.