Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Täytin liikaa vuosia ja ostin Vespan

Aloittaja italodisko, 04.04.12 - klo:22:38

« edellinen - seuraava »

Samppa

Meillä taisi olla tuolla yleisessä keskustelussa joskus laajempaakin keskustelua eroavaisuuksista. En nyt sinne pysty linkittämään, mutta 2-tahtisen yksinkertaisempi teknikka (vähemmän liikkuvia osia / huollettavaa) ja toimintavarmuus talviajossa on ainakin itselleni plussaa. 2-tahtisissisakin alkaa kulutuslukemat olla nykyään melko pieniä, toki sillä kustannuksella, että koneita käytetään liian laihalla päästönormien vuoksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Vespoo illassa pari vuotta sitten ajeltiin peräkkäin 4v LX:n kanssa ja se pärjäsi tasaisella ihan hyvin Speedfightin kanssa. Molemmat mopot menivät GTS:n mittarin mukaan kuuttakymppiä. Nelitahdissa miellyttää ääni ja pieni kulutus mutta 2T:n voima on kyllä selkeesti reilumpaa.

Mopoilla ajetaan yleensä max 20 tkm per laite eli nelitahtisen venttiilien säätö taitaa tulla Vespassa vastaan kaksi kertaa. Jos tuo kilometrimäärä saavutetaan kymmenessä vuodessa, ovat vakuutuskulut samassa ajassa n 3500 € eli paljon yli mopon hinnan. Ihan turha siis pelätä mitään huoltokustannuksia.

khaosaming

Tuolla kehutaan neliventtiilisen yltävän kaksitahtisen teholukemiin:
http://www.twowheelsblog.com/post/2157/new-vespa-lx-50-4valvole

Käytännössä kaksitahtinen tuntuu silti varmaan ärhäkämmältä. Olisiko äänellä vaikutusta koettuun?

Tuolla on nelitahtisen käyttäjän käsikirja. Venttiilien säätö suoritetaan 12 000 km:n välein.
http://www.vespa.fi/files/derbi/kayttoohjekirjat/Vespa_LX50-S50_4T4V_FI.pdf
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pugt200

Kaksitahtimoottoria joutuu mopoissa rajoittamaan, nelitahtia ei juuri tarvitse. Piaggion parhaissa 50 cc koneissa on rajoittamattomina n 8 hp tehoa eli ne on himmennetty puoleen EU-mopoversiossa. Ja tuo rajoittamaton ei tarkoita viritetty. Mopogp:n varikolla juttelin virilaitteista ja niistä löytyy kuulemma potkua yli 15 hp ja huippunopeutta mikroautoradallakin yli satanen.

Nyt kun Motogpssa otettiin käyttöön tämä uusi luokka Moto3, niin huomatiin heti, ettei 250 cc nelitahti pärjää kaksitahtipiikille. Vanhat kaksitahdit olivat n 60-70 heppaisia ja uusi nelari jää alle sen. Painoakin tuli lisää.

khaosaming

Tässä on hyvä video, jossa pelkästä äänestä olettaa laitteen suorastaan lentävän.

http://www.youtube.com/watch?v=PtC_Ezadosw
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

italodisko

Pienimuotoista selvitystyötä tehtyäni, ajattelin pitäytyä nelitahtisessa lähinnä sen helppohoitoisuuden vuoksi.
Minulla alkaa käymään aika pitkäksi tämän odottelemisen kanssa. Ainakin Nurmijärvellä on ollut tosi tylsiä kelejä ajatellen miellyttävää matkantekoa skootterilla. Jokos te olette käyneet heittämässä lenkkiä Vespalla näillä kevätkeleillä?
Aina pitää vähän yrittää.

italodisko

#21
Keskiviikkona se tulee. Tuliterä Vespa S50 pihalle!!!

[edit: otsikko muutettu, alkup. voi olisipa jo keskiviikko]
Aina pitää vähän yrittää.

MikSam

#22
Eipä ole tullut vielä käytyä kun autotallin ovien edessä on vielä jääkakku. Tekosyy, mutta en ole vielä jaksanut kaivautua LX:n kimppuun.

Minulla on tuo LX50 4T4V ja olen erittäin tyytyväinen. Perushuoltona öljynvaihto ja -suodattimen putsaus, ilmansuodattimen pesu ja öljyäminen, jarrujen tarkastus/säätö/korjaus. Bensaa tankkiin ja menoksi. Öljyt olen vaihtanut aina keväisin ja muutoin huoltovälin täyttyessä.

Minua miellyttää 4-tahtisessa "äänettömyys", leppoisuus ja hajuttomuus. Ja kyllä tuolla suurimmalle osalle mopoista pärjää suorituskyvyssä tällainen liki 100kg mörrimöykkykin vaikka "kisaamassa" olisi 40kg teini 2-tahtisella hyökkäimellä.

Tunnustan että olen poistanut variaattorista prikan ja vaihtanut suuremman suuttimen kaasuttimeen. Jälkimmäisen vain toimivuuden takia koska vakiosuutin jätti koneen laihalle ja kone ei toiminut oikein (kaasua avattaessa joutui "härnäämään", mitä kylmempi keli sitä enemmän.).
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

MikSam

Onnea näin etukäteen, teit oivan valinnan!
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

italodisko

Voi perkules! Lunta sataa taivaalta ihan solkenaan ja kohta pitäisi hakea Vespa pois kaupasta. Ei tässä näin pitänyt käydä =)
Aina pitää vähän yrittää.

kani

Lunta??  >:(  Ja just haaveilin että jos aamulla pääsis skopalla töihin. Hyvä jos autollakaan pääsee sitte..  ;D

PappaSkootteri

Kun lähdet skootterillä töihin huomaat että aurinko rupeaa paistamaan samalla hetkellä...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

leecher

Nyt on sitten itsekin tullut hurahdettua Vespaan  :D Kävin testaamassa huvikseni, jos ostaisi auton rinnalle mopo scootterin. Kiinanvehkeet ei toimineet jo pelkästään ahtaan ohjaamon vuoksi. Yllättäen Vespan LX 50 löytyy erittäin hyvin tilaa pitkäjalkaiselle aikuiselle miehelle.
Olin ajatellut 1500 budjettia, mutta sillä jäädään aika kauaksi vielä uuden hinnasta.
Noita näyttäisi liikkuvan jonkin verran käytettyinäkin. Mitäs noista Vespoista kannattaa tarkastaa ostohetkellä jos päädyn käytettyyn malliin?
Mistä voisi ostaa/ sovittaa sitten Vespan kypäriä?

khaosaming

#28
Lainaus käyttäjältä: leecher - 18.04.12 - klo:11:36
Mitäs noista Vespoista kannattaa tarkastaa ostohetkellä jos päädyn käytettyyn malliin?
Mistä voisi ostaa/ sovittaa sitten Vespan kypäriä?
------------------------
Vespat ovat peltiä, joten ruostetta voi yrittää bongata, mutta tuskin uudemmista käytetyistä sellaista löytyy. Kaatumisen jälkiä kahvoista, peileistä, lokasuojasta tai astinlaudasta. Huoltohistoriasta voi kysellä. Vertaa kilometrejä yleiseen kuntoon ja utele, mitä on vaihdettu. Vastaavatko renkaat mittarin ilmoittamaa käyttöä. LX:n kumeilla ajaa varmaan viitisen tuhatta takanakilla, etusella yli tuplaten. Mopoista kannattaa tiedustella, onko kuristukset poistettu ja kuinka on viritetty. Tai sitten vakiosta voi kysellä neuvoja, kuinka pyörän saa kulkemaan liikennevirran mukana. [hymiö]

Vespa-brändättyjä pottia voi sovittaa vaikka Bike Worldilla. Ostaa voi sitten sopivan löydettyään netistä. Näin tuet suomalaista työtä. [tähän joku hymiö perään]

Jos budjetti on noin tiukka, pistäisin kypärärahat skootteriin. Ei-merkkikypärälläkin voi ajaa ainakin aluksi.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.