Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nelitahtimoottorin toiminnasta

Aloittaja Zeta, 02.04.08 - klo:21:19

« edellinen - seuraava »

Zeta

Tarkistelin tossa Helkamaani, ja mitä enemmän katselin, sitä uteliaammaksi tulin. Omistin "mopoikäisenä" useita 2-tahtimopoja, mutta nyt aiheuttaa ihmettelyä useat asiat nykyisessä Helkamassani.

Mitkä letkut lähtevät imukaulalta, mihin menevät ja mitä tekevät? Toinen menee polttoainetankin alla olevaan "tötsään" (olisiko joku alipaine jutska)? Toinen menee pitkälle mopon alle, ja siellä johonkin "jutskaan", jota en katteiden takia näe, mutta tunnen sormillani. Tästä "jutskasta" lähtee (olettaisin ainakin) paksu letku puolestaan ilmanputsarille. Mitä ihmettä nämä letkut mahtavat oikein tehdä?

Kuvassa Helkamani imukaula, ja letkut.



Kiitti Samppa kuvansäilytysvinkistä.

T:Zeta

Partanen

Tankille menevä letku ohjaa alipaineella toimivaa polttoainehanaa.

Toisen letkun arvelisin liittyvän päästöjen vähentämiseen, mutta koska omassani ei toista letkua ole, niin en ilman lisäkuvia pysty kertomaan mitä se tekee.

Eli ei niillä oikeastaan ole mitään tekemistä nelitahtisuuden kanssa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Tämä toinen letku saattaa mennä myös alipaineella toimivaan hanaan. Paksu letku jonka sanoit menevän ilmanputsariin, toinen pää saattaa mennä pakoputkeen. Tälläinen ratkaisi ainakin on 20 vuotta vanhassa kaasarimallisessa autossa. Pakokaasujen kierrättäminen kaiketi laskee päästöjä.

Mutta on vain veikkaus, koska et varmaksi osannut sanoa mihin se letku menee.

Zeta

Kiitos vastauksista. Kyllä on aikamoinen ero vanhaan 2-tahti Tunturiin/Soliferiin. On jos jonkinlaista härpäkettä ja letkua 6 piuhaa... :)

T:Zeta