Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

HBL:n artikkeli mopo-onnettomuuksista

Aloittaja saitek, 19.08.09 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

saitek

Keskiviikon Hufvudstasbladetissa oli artikkeli mopo-onnettomuuksista ja siinä mm. todettiin, että ajettuja kilometreja kohden skootteri on turvattomin kulkuväline. Artikkelissä oli myös haastateltu Liikenneturvan edustajaa, joka totesi henkilökohtaisena mielipiteenään, ettei skootteri sovi kaupunkiajoon. Perusteluna oli, että ajaminen on vaarallista sekä ajoradalla, että kevyen liikenteen väylällä.
Ihmettelenpä hieman, että mitäs vaihtoehtoja tuosta sitten jää jäljelle. Eikös sitä paitsi skootteri ole nimenomaan taajama-alueiden kulkuväline, siellä missä ovat koulut ja kirjastot. Olikohan se niin, että takavuosina moottoripyöriin suhtauduttiin samalla lailla. Katsottiin, etteivät ne oikeastaan kuulu sinne, missä on muuta liikennettä. Nyt samat asenteet ovat siirtyneet skoottereihin.
No, ehkä meni vähän kärjistyneeksi. On kaksi tapaa parantaa liikenneturvaa. Toinen on asenteet ja oikea liikennekäyttäytyminen ja se toinen tapa on poistaa kaikki ajoneuvot kaduilta.

A_sentaja

Näin on, apostolin kyyti on kaikkein turvallisin, siihen asti kunnes kompastut ja halkaiset kallosi. sitten vaaditaan taas turvallisempia vaihtoehtoja. Täytyy muistaa, että skootterilla ajavia on monenlaisia, ja toisaalta niistä kirjoitetaan herkästi palstoille. Haastattelussa ilmenneen yleistyksen takia myös autoilu on vaarallista... Ei tarvitse kuin avata päivän lehti, niin jossakin on sattunut kolari....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pugt200

Skootterilla tarkoitettiin jutussa varmaan moposkoottereita.

Joo ... omalla, vain viiden kesän, skodekokemuksella voin sanoa, että jos osaa liikennesäännöt ja ajaa niden mukaan, niin mitään ihmeellisiä riskejä ei muihin kaksipyöräisiin verrattuna ole. Toisaalta normaali moposkodekuski Espoossa on 15-16 v tyttö, jolla ei ole tietoa liikennesäännöistä (mopokorttikoe ei niitä vaadi), eikä aluksi juuri mopon käsittelytaitoakaan. Kun niillä eväillä lähdetään Suomen toiseksi suurimman kaupugin aamuruuhkaan, niin voipi olla kiikkerää menoa. Varsinkin kun mopoilijat ovat liikenneväylien sekakäyttäjiä eli ajelevat ajoradalla + pyöräteillä. Hurjin tänä kesänä näkemäni kyyti oli kahden teinipojan ensireissu Derbin sm mopolla. Pienikokoinen kuski ei saanut mopoa pysymään yhdessäkään mutkassa omalla kaistalla, koska kaksi päällä painoa oli tälle keijulle ihan liikaa käsiteltäväksi.

Itse "koulutin" perheen mopoilijoita satojen kilometrien matkat ennenkuin jonkinlainen käsitys liikennekäyttäytymisestä valkeni. Nytkin kuulen lähes päivittäin kuinka he oppivat uusia asioita kantapään kautta. Ei tule kaikkea mieleen kokeneemmallekaan.

Eikä aina onnistu aikuisellakaan ensikontakti kaksipyöräiseen. Naapuri osti tyttärilleen moposkoden ja lähti sitten itse Piaggiolla koeajolle. Herra innostui revittelemään ja löytyi tajuttomana pyörätien penkalta. Onneksi selvisi kyynärvarren murtumalla ja mopokin saatiin ajokuntoon. Kuski ei muista tapahtumasta yhtään mitään tänäkään päivänä.

Coastside

Mamma mia! Netistä voi löytyä vielä se juttu Hki liikennesuunnittelijasta, joka kaavaili saatavan 75 k mopoja työmatkaliikenteeseen jotta ruuhkat loppuisivat ja luontoa säästyisi. Laski säästöt bensalitroissa.
Tuo määrä tumpeloita skoden päällä säällä kuin säällä, olisi näkemisen arvoinen sotku. Matkanopeus kyllä laskisi ja onnettomuudet olisivat asfaltti-ihottumaa ja ruhjeita, mutta kustannuksia olisi, niin ettei säästöjä tulisi kuin yksilöittäen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Jarkko-

Nostaisivat mopojen nopeudet EU tasoon niin ei tulisi ongelmia, mopolla pysyisi autojen vauhdissa ja turha vedota mopon rakenteeseen, nykypäivän mopot vastaavat niin jarruiltaan kun rungoltaan kevaria.

pugt200

Onko EU-säännösten mukaan muitakin sallittuja nopeuksia kuin 25 km/h ja 45 km/h? Itselle ei muita direktiiveja ole silmiin osunut. Ainakin Suomi, Ruotsi, Tanska ja Saksa noudattavat näitä "nopeusluokkia". Ja jopa jenkeissa on 30 mph rajoitettuja mopoja.

-Jarkko-

Kyllähän nuo mopot tuolla lämpimissä maissa kulkevat vakiona 60-80 ja huomasin vaan että eipä ole kiinakoneen variaattorin purkauskuvassakaan mitään rajoitinholkkia: http://www.centralscooters.co.uk/index.php?cPath=513_563_369_425

Jos mopot sais kulkea sen 65 niin niillä pysyis ihan hyvin muun liikenteen mukana, ei tarttis hinkata sitä 30-45 pitkin tien reunaa kaasu pohjassa koneen huutaessa hoosiannaa.  >:(
Juuri tämän takia oman kymcon piristin kulkemaan 65, nyt saa työmatkat ajella 50 ja ei tarvitse tuota nopeutta kaasu pohjassa kinnata.
Itellä oli aikoinaan suzuki pv 80cc jolla oli oikein leppoista ajella kaupungissa, joskus ohitustiellä autot tööttäili kun 80 nopeudessa se pikku pv ajoi ainavaan muun liikenteen mukana.  ;D

Toinen juttu mitä en ymmärrä on kevarin kuristaminen, onko nykypäivän muksut niin hyysättyä pullamössökansaa että on liian suuri harppaus siirtyä moposta kuristamattomaan kevariin?
Mopolla hinkataan sitä 45 ja kevarilla 110, sitten ostetaan se aito moottoripyörä ja suuri tottakai, 600cc vähintään ja ajetaan mettään kun ei osata hahmottaa tehojen eroa.

Kolareita sattuu nykypäivänä ja suurin syy siihen on kuljettajien virheet ja kokemattomuus, varsinkin autojen takaluukussa ajaminen on todella yleistä, valitettavasti.





FrozenCorpse

Hyvähän niiden on valittaa. Mopo-onnettomuuksissa on monta tekijää. Suurin on varmasti mopokuskien ikä-taidot-suhde sekä muiden liikenteessäkulkijoiden asenne näitä kohtaan. Autoilijat on varmasti suurin paha tuolla mopoille. Liikkenneturvan asenteella varmasti kaikki muut paitsi autot tulisi hävittää liikenteestä.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Pyrres

Suurin ongelma mielestäni on se että ne kaikki pienet tai vähemmän pienet ongelmat yhdistyvät usein tietyssä ikäryhmässä. Eli jos mietitään sitä että 15v pojankloppi joka haluaa pysyä liikenteen mukana/haluaa vaan mennä kovaa/olla kovempi kuin kaverit ajaa viritettyllä mopolla liikenteessä alinopeutta, omaten vähän/ei yhtään liikennekokemusta, ei tunne/välitä alkoholilaista, väistelee kaheleita asennevammalla varustettuja autoilijoita ja kevyenliikenteen kulkijoita vuoroin pyörätiellä, vuoroin autotiellä. Ja hauskimpana monelle 15v tuo mopo on ainoa kulkuväline esimerkiksi landella missä ei busseja kulje ja pakko päästä kouluun tai ties minne. Mitä tuosta voi olettaa että tapahtuu. Tuo on kaikkien asioiden summa jos tuosta onnettomuus syntyy.

Itse olen nyt viimeaikoina seurannut lähietäisyydeltä 15v Helsinkiläisen nuoren klopin mopoilu-uraa. Onhan se vaiherikasta. Vanhemmat ostivat mopon lahjaksi, poika haki kortin. Mopo on keulittu ympäri, kaveri on kaatanut mopon, kaverin mopo on tullut kaadettua, kevyenliikenteen väylällä kaheli ohikulkija on heittänyt mopon ojaan (Monkey klooni) josta seurannut käsirysy, ym mistä ei tietoa. Tällä hetkellä 1000km ajettu mopo on varsin surkean näköinen, ajettavissa mutta osia rikki/vääntynyt/naarmuilla ympäri mopoa. Mopo on vakio, mutta tiedä sitten miten pitkään. Vanhemmat yrittivät opettaa ajamaan rauhassa mutta joukossa tyhmyys tiivistyy. Sitten ihmetellään miksi onnettomuuksia tapahtuu. Eli tässä tapauksessa poika on joutunut ainakin porukan paineiden alaiseksi, päässyt tyydyttämään näytöntarpeensa, näyttänyt kokemattomuutensa liikenteessä, saanut kokea vihaisen jalankulkijan raivon, kironnut vakiomopon nopeutta liikenteessä jolloin jää kokoajan jalkoinin. Eli vikaa on kaikissa osapuolissa mutta silti eniten itse nuoressa.

En väitä ettenkö itse olisi tehnyt tyhmiä asioita vielä sen 6-7vuotta sitten ja teen vieläkin. Mutta en kertakaikkiaan tajua tuota jengin painetta, mikä saa normaalisti täysin asiallisesti käyttäytyvän ihmisen sekoamaan noin.

Ja mitä kännisekoiluihin mitä monilla nuorilla on niin itse väitän että huomattavasti suurempi riski aiheuttaa onnettomuus mopolla kännissä on 15v tytöillä. Ainakin itse olen enemmän saanut repiä tytöiltä aikanaan avaimia pois, ja yhdistetään siihen useimpien tyttöjen huonommat hallintakyvyt niin tulos on valmis (vetoan siihen että jätkiä kiinnostaa mopo huomattavasti enemmän, mukaanlukien miten se toimii joten oppivat hallintaa ja ääritilannekäytöstä sillä).

Toki huolta aiheuttavat kaikki ikäryhmät, mutta valitettavasti suurin ikäryhmä on juurikin nuo 15vuotiaat nuoret, olipa syy itse onnettomuuteen kenen tahansa. Heille kun saisi kunnon asennekasvatusta sen sijaan että ostetaan mopo ja annetaan avaimet käteen. Jo se että on itse maksanut moponsa hinnan vaikuttaa jo kummasti ajotapoihin, miten kohtelee mopoaan ym ym.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Vastuun opettaminen on hyvin tärkeää. "Jos kohellat niin korvaat" ja "Jos rikot niin kävelet". Siis kun vastuu oikeasti siirtyy klopille tai tytölle heti ajokin saatuaan, kasvaa kunnioitus välinettä kohtaan. Auttaa voi mutta perusasiat täytyy olla hallussa.
Vastuuntuntoa voi kyllä koulia nuorempiinkin jo mutta tuo ikävaihe sisältää kapinointia useimmilla ja henkinen kypsyys voi olla raakile vielä.

Tytöt vaativat enemmän koulutusta ajamisen suhteen koska pojilla se on geeneissä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

Etenkin tuo jos kohellat niin korvaat pitäisi tulla useammille. Itse kuulun siihen ikäryhmään ja sellaiseen perheeseen että suurin osa on korvattu jos olen koheltanut ja suurin rangaistus on ollut luokkaa puhuttelu. Paljoa en ole mitään tyhmää tehnyt mistä mitään olisi aiheutunut mutta kuitenkin. Tiedän itse kuitenkin kokemuksesta että se todella opettaa jos joutuu itse tilanteesta maksamaan/vastuuseen, todella muuttuu suhtautuminen asiaan. Valitettavan monella se vain on niin että "eihän meidän pikku lasta voi rasittaa moisilla inhottavilla sakoilla/korvauksilla/muilla rangaistuksilla. Hänhän on vasta nuori ja nuoret tekevät niin."
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

allinug

Niin,niin...Luin HBL:n artikkelin ja suutuin.Itse olen ajanut skootterilla viimeiset viisi vuotta ja en sanoisi, yleistäen ,että moposkootteri ei kuuluisi kaupunkiliikenteeseen.Päinvastoin,juuri taajamissahan ne m-skooterit tosi näppäriä ovatkin.Totta on että paljon riippuu ajajan korvienvälistä,onko liikennetajua vai ei.

Samppa

#12
Jos laillinen kattonopeus olisi vaikkapa 60 km/h, niin kuinka paljon se vaikuttaisi mopon virittämättäjättömyyteen? Jos 45 km/h mopo viritetään nyt kulkemaan sen 60, niin viritetäänkö 60 vakiona kulkeva kulkemaan 80? Asia ei ole ihan yksinkertainen ja jos mopo kulkisi vaikkapa sen 60, niin myös sanktiot virittämisestä pitäisi olla silloin HUOMATTAVASTI nykyistä kovemmat. Nykyinen mopokortti saadaan liian heppoisin perustein, kaavaillut muutokset (mopokortin kovennukset) ovat tervetulleita KUNHAN eivät aiheuttaisi suunnatonta kustannusten nousua (ja niinhän oletettavasti taas tapahtuu). Tietysti asioiden liiallinen vaikeuttaminen kustannusnousun avulla on hyvä keino karsia mopokorttien määrää eli tulevia mopoilijoita, ainakin jos se nuori joutuu maksamaan sen kortin itse. Muutoksien aiheuttamat faktat nähdään vasta myöhemmin ja kaikki muu on sitä ennen mutua. Minä sain aikanaan ajaa mopoa ilman mitään korttia kun 15-vuoden ikä tuli täyteen, homma oli alkuun siis vielä vaarallisempaa kuin nykyään. Mopokortti oli jo itsessään hyvä muutos (kuten muuten myös kevareiden tehojen rajoittaminen). Etelä-Euroopasta ei kannata mallia ottaa, miksei samantien jätetä kypärääkin paikallisiin tapoihin vedoten pois. Ne jotka ovat siellä autoilleet / ajaneet MP:llä, tietävät että liikenne on välillä venäläistä rulettia.

Vastuun opettamiseen pätee vanha sääntö. Jos tavaran huolimattomalla käytöllä (koheltamisella, virittämisellä tms.) rikkoo / tuhoaa, niin uutta ei vanhempien toimesta osteta.  Itse aiheutetut vauriot tulee maksaa jopa sen 15-vuotiaankin omasta pussista.

Pojat vaativat koulutusta ajamisen suhteen vähintään yhtä paljon kuin tytöt. Asennepuolella varmasti jopa enemmän, tekniikka on tietysti eri asia. On totta, että valitettavan usein on saanut lukea näistä 15-16-vuotiaista tytöistä, jotka ovat jääneet kiinni yhdistelmällä alkoholi ja mopo. Nykyään nuoret tytöt juovat viinaa ja raavaat miehet syövät salaattia. Onneksi ei nyt  ihan aina.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 20.08.09 - klo:22:58
Jos laillinen kattonopeus olisi vaikkapa 60 km/h, niin kuinka paljon se vaikuttaisi mopon virittämättäjättömyyteen? Jos 45 km/h mopo viritetään nyt kulkemaan sen 60, niin viritetäänkö 60 vakiona kulkeva kulkemaan 80? Asia ei ole ihan yksinkertainen ja jos mopo kulkisi vaikkapa sen 60, niin myös sanktiot virittämisestä pitäisi olla silloin HUOMATTAVASTI nykyistä kovemmat. Nykyinen mopokortti saadaan liian heppoisin perustein, kaavaillut muutokset (mopokortin kovennukset) ovat tervetulleita KUNHAN eivät aiheuttaisi suunnatonta kustannusten nousua (ja niinhän oletettavasti taas tapahtuu). Tietysti asioiden liiallinen vaikeuttaminen kustannusnousun avulla on hyvä keino karsia mopokorttien määrää eli tulevia mopoilijoita, ainakin jos se nuori joutuu maksamaan sen kortin itse. Muutoksien aiheuttamat faktat nähdään vasta myöhemmin ja kaikki muu on sitä ennen mutua. Minä sain aikanaan ajaa mopoa ilman mitään korttia kun 15-vuoden ikä tuli täyteen, homma oli alkuun siis vielä vaarallisempaa kuin nykyään. Mopokortti oli jo itsessään hyvä muutos (kuten muuten myös kevareiden tehojen rajoittaminen). Etelä-Euroopasta ei kannata mallia ottaa, miksei samantien jätetä kypärääkin paikallisiin tapoihin vedoten pois. Ne jotka ovat siellä autoilleet / ajaneet MP:llä, tietävät että liikenne on välillä venäläistä rulettia.

Vastuun opettamiseen pätee vanha sääntö. Jos tavaran huolimattomalla käytöllä (koheltamisella, virittämisellä tms.) rikkoo / tuhoaa, niin uutta ei vanhempien toimesta osteta.  Itse aiheutetut vauriot tulee maksaa jopa sen 15-vuotiaankin omasta pussista.

Pojat vaativat koulutusta ajamisen suhteen vähintään yhtä paljon kuin tytöt. Asennepuolella varmasti jopa enemmän, tekniikka on tietysti eri asia. On totta, että valitettavan usein on saanut lukea näistä 15-16-vuotiaista tytöistä, jotka ovat jääneet kiinni yhdistelmällä alkoholi ja mopo. Nykyään nuoret tytöt juovat viinaa ja raavaat miehet syövät salaattia. Onneksi ei nyt  ihan aina.  ;)

Allekirjoitan suurimman osan. Mutta pakko saivarrella. Monestin pojat tarvitsevat kyllä saman verran opetusta kuin tytöt, mutta täysin eri asioissa. Siinä missä jätkät yleensä hallitsevat laitteen ja tuntevat miten tekniikka edes kutakuinkin toimii niin asenteen kohdalla ja liikennekäytöksen kohdalla on täysin tyhjä kohta valitettavan monella jolloin tarvitsevat siis siltä osin opetusta. Tytöillä taas olisi omasta mielestä paikoillaan hallinnan opetusta, koska usein liikennekäytös on parempaa kuin jätkillä, lukuunottamatta sitä että jätkät yleensä tajuavat jättää mopon avaimet kotiin jos juovat, mutta tytöillä tuo tuntui olevan aina se että skootterilla tultiin helmat heiluen paikalle ja sillä myös yritettiin kotiin jos joku ei estänyt. En tiedä miksi, vai olenko seurannut väärien porukoiden toimia. Mutta käytännössä aina noin.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Minulla on ollut yksi tuttu joka seitkytluvulla ajoi krapuloisaan poliiseja karkuun kevarilla. Kuullut tutuilta että eräästä joka skootterilla kaatui 3,6 promillen kännissä ja jäi siksi kiinni. Siis miehiä.
Humalassa ajavista tytöistä saa lukea nyt kun he yleensä ajavat skoottereilla. Yksi nuoruuden tuttu tyttö taisi pari kertaa ajella kaljoissaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04