Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maastoskootteri?

Aloittaja Renny, 16.03.09 - klo:10:26

« edellinen - seuraava »

Renny

Terve kaikille!

No ehkei nyt sentään  ;D mutta hiekka/sorateille tekee mieli. Ja miksei "porojen" poluillekin... Lähinnä ajattelin just kysyä tuota skootterin soveltuvuutta sorateille? Kokemusta skoottereista ei ole vähääkään mutta mopollahan tuli hurrattua yli pari vuosikymmentä sitten :D.
Sen verran on tullut surffailtua eri maahantuojien sivuilla ja tällä hienolla foorumilla että nelitahtinen sen pitää olla ja hankinta paikaksi paikantuu Lapin lääni jahka tuosta lumesta päästään erilleen. Ja hintaluokka on siinä tonnin kieppeillä. Satunnaiseen mökkikäyttöönhän tuo tullee...
Niin ja renkaiksi vähintään ne 12". Kannattaisiko siihen ajomukavuuteen/etenemiseen heti ensi kättelyssä vaihtaa nappularenkaat ja mahdollisesti korkeaprofiiliset(jos vaan mahtuu)?
Toinen asia mikä on pistänyt silmään on tuo pakoputken alkupätkä joka näyttää olevan monissa malleissa ensimmäisenä ottamassa "tällin" vastaan. Sen tietysti voi modata paremmin soveltuvaksi. Hmmm... pohjapanssari?

Ps. Tähän skootterikuumeeseen ei näytä olevan muita lääkkeitä kun... ;D

pugt200

Kyllä skootalla pärjää sorateillä, ihan slickseilläkin, ja onpa tullut ajeltua metsä- ja peltopolkujakin. Mutta parasta skootterikäyttöhän se ei tod ole. Osta mieluummin enduro-mopo kuin skootteri, joka on suunniteltu aivan toisenlaiseen käyttöön.

Samppa

Näinhän se on. Skootteri on kuitenkin tyypilliseen ulkonäköönsä nähden jopa yllättävän hyvä peli myös hiekkateillä (ei siis sama asia kuin metsäpolut). Itse olen huomannut ajon hiekkateillä olevan mukavinta juurikin profiililtaan kapeilla 12-14 tuuman renkailla, joissa on karkeapintainen kuvio (ei asfaltti). Lisäksi ulkonäön osalta tuollainen kapeampi skootteri tuntuu hiekkateillä jotenkin luonnollisemmalta käsitellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Renny

Kiitoksia vastauksista. Kyllä se tuleva menopeli saa olla skootteri kun sillä muutkin tulevat huristelemaan. Onhan siinä muitakin etuja kuten helppo nousta satulaan, matala painopiste sekä suurempi tavarankuljetus mahdollisuus. Niin, en nyt ihan suoranaiseen maastoon sitä ollut viemässä, ulkonäkö jo kertoo maasto-ominaisuudet ;). Mutta sorateitä sillä varmaan etupäässä tullaan ajelemaan. Voisi kuvitella että juuri eturengas ainakin voisi olla "karkeampaa" mallia.

pugt200

Piaggion Liberty on tämmöinen isopyöräinen "pappatuntsa"-mainen skode. Yksi löytyy tonnin pintaan: Bike World, Vantaa, Tuupakantie 7.

Zorro

Gilera Stalker ainakin markkinoidaan :
Stalker Naked, pelkistetty ohjaustanko, 12” pyörät, uusi muotoilu. Menet minne menet, teet mitä teet, Stalker vie sinut perille uudella tyylillä.
Suositushinta: 2 150 â,¬ tuo hinta on kyllä aika suolainen.

Coastside

http://www.sterlingmotorcycles.com/images/Piaggio_Liberty_Silver.jpg

Bojot näkemättä libertylle, kun olen kymppipyöräsen rahkeet kokeillut lumessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Enska olisi kyllä se kaikkein parhain vaihtoehto tuolle maastovaatimukselle.
Mutta jos (kun) sen skootterin ostat, muista että se pakoputki ottaa vastaan. Ja sen pohjapanssarin voisi yrittää rakentaa. :-\

Koropalan voisi laittaa, se pelastaa jotain.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Jamppa

Ainakin näillä Keski-Suomen hiekkateillä on ihan mukava ajaa skootterilla (kesäaikaan). Suurinosa "nimismiehen -kiharoistakin" menee aika mukavasti pehmeällä tärinällä yli. Valokuvausharrastuksen vuoksi ajelin jopa muutamien kilometrien pätkiä tämänkaltaisilla metsäautoteillä, ja ihan siedettävästi sekin onnistui. Tuota pahempaan maastoon en skootteria välttämättä veisi.

Pahin ajokokemus oli yksi tietyöpätkä hiekkatiellä. Tien pinta oli semmosta nyrkinkokoista irtosepeliä, täristi niin että paikat oli tippua hampaista. Se pätkä tuntui loputtomalta, vaikkei ollut kuin alle kilometrin pituinen. Autotkin ajoi kyseisen kohdan todella hiljaa.

Oma ajopeli on Kymco agility fat 12" pyörillä (hintaluokka 1300e). Sillä pärjää mielestäni ihan hyvin normaaleilla hiekkateillä, mutta maastoon sitä ei kannata viedä. Kymco agility city:stä (hintaluokka 1700e) löytyisi isommat 16" pyörät. Jo aiemmin mainittu Piaggio Liberty:kin (hintaluokka 2300e) vaikuttaisi kuvien perusteella hyvältä.

Renny

Hyviä vinkkejä, osa menee budjetin yli vaikka mukavan näköisiä vaihtoehtoja ovatkin. Varmaan johonkin kiinalaiseen (?) skootteriin tulen tyytymään, käytettyihin menopeleihin tahdon suhtautua hieman varauksella. Käyttö tulee kumminkin olemaan vain muutamia viikonloppuja kesässä (jos ei sitten innostu ;D).
Täytyy nyt katsella Rovaniemen tarjonnat ja sittenhän rahtariliikenne toimii jos ei paikallisista liikkeistä löydy. Sinänsä tässä vielä kiirettä ei ole kun tuota luntakin riittää toistaiseksi.

karkulainen

Siinä tapauksessa solifer xtr50 on oiva vaihtoehto, 12" renkaat, nelitahti, hintaa alle tonni jne. ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Zorro

siihen ekaan viestiin , että renkaat kannattaa joka tapauksessa vaihtaa , karkeakuvioisetkin sopivat paremmin soralle.
Tutki tuota "mistä uusi moposkootteri halvimmalla " - ketjua ja rahtarihan tuo tosiaan ihan Lappiin asti jos hinnoista sovitaan. ;D

Coastside

Kerroin jo syksyllä kuinka tuskallista on ajaa kymppituumaisella kun alla on tikkuaskin kokoista sepeliä. Vauhti on kävelyn luokkaa ja skoden hallinta epävarmaa. Siis kun sen hallintakyky on hyvällä tasolla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Gilera Stalkeria ehdotan itsekin, vaikka onkin hieman kalliimpi. Se on vakain ja varmin maastossa ajamani mopo, isot renkaat, paljon maavaraa ja vääntöä. Ei liian raskas nostaa maasta eikä työntää.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

skandinaavi

Itsekkin tuota Stalkeria suosittelisin sellaista pariin kertaan ajaneena. Se on lisäksi 2-t joka olisi minun mielestäni ehdottomasti oikeavalinta tuollaiseen käyttöön paremman vääntönsä ja vähemmän huollon tarpeeen takia.
Itse tuli 14-kesäisenä kokeiltua ajaa fudella maastossa enkä voi sitä kelleekkään suositella. 3km reitti oli yhtä tuskaa kun mopo joko hyytyi mäkiin tai ei meinannyt pysyä käsissä. Suurimmaksi ongelmaksi koin silloin juuri tuon väännön puutteen mitä ongelmaa ei ole 2-t moottorilla ajaessa...
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK