Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia leonardo 125 variaattorin huolto ja kaasarin vaihto

Aloittaja kojo83, 03.04.13 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

kojo83


pekpel

Kuva olis kiva..
Paaaljon helpompi olis vastata oikein, eikä arvailla..

Voihan se olla ylivuotoletkukin..
Onkos se kiinni kaasarin pohjassa vai keskivaiheilla ?
Pohjassa kiinnioleva vois olla kohokammion tyhjennys, keskivaiheilla onkin vaikeempaa arvata, voi olla ylivuoto tai joku muu ..
Eikös näissä mene bensahanaan imukaulasta letkua ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kojo83

#32
Kohokammion tyhjennys se ei ole, se on tuossa pohjassa. Tämä on keskivaihetta ylempänä.
Kuvan kaasarissa näkyy paikka mihin letku tulee kiinni kaaarin päässä. Eli onko alipaine vai ylivuoto? Ja mihin tulee kiinni se toinen pää jos on alipaine.
http://www.ebay.com/itm/Aprilia-Leonardo-125-Mikuni-Vergaser-Gebraucht-/181103339284?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2a2a99a714#ht_1491wt_1129

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 15.04.13 - klo:14:36
Vai onko ylivuotoletku?

Seuraavan kerran kun tulet ajamasta niin sammutettuasi koneen, tutki ja tarkastele mistä se sen bensan lykkää ulos. Siis ei metrin päästä katsellen vaan avaa/pura penkkiä ja katteita sen verran että näet kaasuttimen ja ylivuotoletkun kunnolla.  Jos sulla on väärä imukaula niin kaasuttimen etu/takakeno asennolla voi olla osansa asiaan.
Yleistä varaosa- ja tarvikekaasuttimista: Ostettuasi kaasuttimen avaa ja tarkista ainakin pää- ja tyhjäkäyntisuuttimen koko sekä neulan asento. Tämä koskee myös ns OEM osia..  Kopio ja tarvikekaasuttimissa myös luistin profiili saattaa poiketa alkuperäisestä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

#34
Se lykkää juurikin kaasuttimesta sitä ilmanputsariin. Ilmanputsarista tiputtaa sitä maahan, olen tämän todennut kyllä. Ja tuo mun kaasarin on juurikin tuon Leonardosta irroitettu, jolla oli ajettu alle 100km. Ennen kaasarin asennusta purin kaasarin ja puhdistin sen täysin ultraäänipesurissa.
Samalla katsoin, että kaikki suuttimet on oikean kokoiset.


viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 16.04.13 - klo:12:01
Se lykkää juurikin kaasuttimesta sitä ilmanputsariin. Ilmanputsarista tiputtaa sitä maahan, olen tämän todennut kyllä. Ja tuo mun kaasarin on juurikin tuon Leonardosta irroitettu, jolla oli ajettu alle 100km. Ennen kaasarin asennusta purin kaasarin ja puhdistin sen täysin ultraäänipesurissa.
Samalla katsoin, että kaikki suuttimet on oikean kokoiset.

Jos neulaventtiili vuotaa niin bensan pitäis tulla ylivuotoletkusta paitsi jos letku tekee mutkan liian korkealta yläkautta jolloin se tulviikin sisälle kaasuttimeen(kurkkuun-ilmanputsariin)
Irroita ylivuotoletku ja katso tapahtuuko tulviminen nyt yhteen kautta vai edelleen kohokammiosta suoraan sisäkautta putsariin..
Oliko neulaventtiilin neula kumikärkinen ? Jos on metallikärkinen niin luupilla katsoen näkee siihen tulleen kulumisrenkaan,lähelle kärkeä. Jos näin on niin koko neulaventtiili on uusittava, (neula+istukka)

Mites se kaasuttimen asento ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

Eli onko sinun mielestäsi tuo nyt ylivuotoletku mikä tuossa kuvassa näkyy tai sen liitäntäpaikka näkyy kuvassa.
Asento on nyt varmaankin väärä, vaihdan tuon imukaulan siihen kulma vaihtoehtoon tässä kun ehdin.

viisnelonen

#37
Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 16.04.13 - klo:13:47
Eli onko sinun mielestäsi tuo nyt ylivuotoletku mikä tuossa kuvassa näkyy tai sen liitäntäpaikka näkyy kuvassa.
Asento on nyt varmaankin väärä, vaihdan tuon imukaulan siihen kulma vaihtoehtoon tässä kun ehdin.

Viittaan tuohon Midlandin lausumaan: Jos kerran tankki on alempana kuin kaasutin niin siellä täytyy olla bensapumppu ja jos se on alip. toiminen niin jostain siihen letku yleensä tulee.
Jossakin Mikunin mallissa oli ylivuoto järjestetty tuon kohokammion tyhjennysletkun kautta. Jos sullakin on näin niin silloin tuo toinen letku vois hyvinkin olla se alipainenletku. Ihmettelen vaan että kuis sun skodu kulkee jos alipaineletkun pää on irti ?
Siihen kohokammion tyhjennysletkuun kun puhaltaa niin jos ilma menee kohokammioon vaikka tyhjennysruuvi on kiinni niin silloin se toimii myös ylivuotona. Jos sulla on se vanha kaasutin irrallaan niin pitäis olla helppo tutkia..   

Selvennykseksi: Minulla ei ole eikä ole ollut juuri kyseistä kaasutinmallia näpeissäni .
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 08.04.13 - klo:11:42
Räjäytyskuvien mukaan on kyllä polttopainepumppu AP8102408 koodiltaan, olen kyllä luullut alipainepumpuksi.

Tässä itse toteat siellä olevan bensapumpun ja siis alipainetoiminen vai kuinka ?

Termillä alipainepumppu tarkoitetaan yleensä pumppua joka tuottaa alipainetta eli imee. Skoduissa näitä ei tietääkseni ole mutta sensijaan on alipainetoimisia bensapumppuja ja uudemmissa sähkötoimisia vastaavia.
Tutki nyt mistä se bensapumppu saa alipaineensa ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

#39
Innostuin tänään tutkimaan ongelmaa. Repisin kaikki katteet irti ja huomasin kaasarilta menevän letkun jatkon olevan katteiden alla piilossa, toinen pää oli vapaana tankin korkin vieressä, siinä päässä oli kiristysklemmari, joka oli kiinni bensakorkin vieressä ylivuoto reiässä.
Tästä vasta ongelmat alkoivat, huomasin jäähdytysnesteen olevan lopussa, lisäsin täyteen ja starttailin, no se tuli korkista pihalle paineella. Ilmeisesti olisi tarvinnut ilmata systeemi, mites tapahtuu? Taikka sitten on kansipahvit sökönä, mitä luulette?


ko2610

Jos jäähdytysneste suihkuaa säiliöstä paineella, on kannentiiviste kypsä.

nimim. Corollasta 3m suihkulähde

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 16.04.13 - klo:22:54
Jos jäähdytysneste suihkuaa säiliöstä paineella, on kannentiiviste kypsä.

nimim. Corollasta 3m suihkulähde
Kyllähän tuo vähän siltä vaikuttaisi, että kansipahvi on entinen. ;)

kojo83

#42
Joutuuko koneen ottamaan kokonaan irti vai saako sen vaihdettua muuten, esim. kaikki katteet irti, penkki irti?

Ja mitä muuta menee vaihtoon? Kannen tiiviste, entä sylinterin alatiiviste?

yari67

Jos tuuria on ollut niin riittää kun vaihdat kannentiivisteen, ja kannattaa laittaa hieno hiomapaperi lasilevyn päälle ja kantta hangata sitä vasten, näet onko kansi edelleen suora.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

kojo83

Onko porukka irroittanut koneen kannentiivistettä vaihtaessa, vai saako vaihdettua, kun on katteet ja penkit irti?