Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

125 kuutioisten virittely

Aloittaja greenriver, 17.09.11 - klo:15:06

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Jotenkin asiaan liittyen, mikä mahtaa olla äänentaajuus jota eivät rauhallisen asuinalueen asukkaat halua kuulla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

InsOmnia

Jotenkin tuossa on onneksi tuo äänimaailma aika maltillinen... no ainakin alta 6000rpm. ;D Pienillä kierroksilla matalaa murinaa, mutta kyllähän se kiekuu korkealta ja kohtuu kovaa, kun päästään tuonne +8000rpm. :o

Kyllä taitaa lähteä nokka-akseli vaihtoon, ei tuota sirkkeliä kestä kukaan. ??? ;D

pekpel

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.13 - klo:20:29
Jotenkin asiaan liittyen, mikä mahtaa olla äänentaajuus jota eivät rauhallisen asuinalueen asukkaat halua kuulla.
4 - 80Hz teinituunatun auton takakontin kokoisesta subbarista..
Toisessa päässä taajuusaluetta tuo 2T koneen viriputken ujellus..
Tietty kaikenlainen hälytysajoneuvojen vinkuna on persiistä, varsinkin jos pysähtyvät liian liki...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

konenikkari

#78
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 12.08.13 - klo:20:36
Jotenkin tuossa on onneksi tuo äänimaailma aika maltillinen... no ainakin alta 6000rpm. ;D Pienillä kierroksilla matalaa murinaa, mutta kyllähän se kiekuu korkealta ja kohtuu kovaa, kun päästään tuonne +8000rpm. :o

Kyllä taitaa lähteä nokka-akseli vaihtoon, ei tuota sirkkeliä kestä kukaan. ??? ;D

Niin miehekkäät äänenkorkeudet alkaa 80- 260 hz eli 4800rpm---15600rpm
Kiekujen taajuudet alkaa 160--520 hz eli 9600 rpm--31600rpm

Tuolta ohjeita äänen säätelyyn ::)
http://wiki.puuteri.org/Puuteri/%C3%84%C3%A4ni

Nimesin juurikin oman roxini kiekujen ryhmään kuuluvaksi...hups.

Ja tietenkin nelarissa pitää kierrosluku jakaa kahdella, oikean äänentaajuuden/kierrosluku saamiseksi ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Juissi

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 12.08.13 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 12.08.13 - klo:20:29
Jotenkin asiaan liittyen, mikä mahtaa olla äänentaajuus jota eivät rauhallisen asuinalueen asukkaat halua kuulla.
4 - 80Hz teinituunatun auton takakontin kokoisesta subbarista..
Toisessa päässä taajuusaluetta tuo 2T koneen viriputken ujellus..
Tietty kaikenlainen hälytysajoneuvojen vinkuna on persiistä, varsinkin jos pysähtyvät liian liki...

Höpsis, mulla on autossa Focalin sarja edessä ja takana Pioneerin 2x1ohmin kelalla oleva pitkäiskunen 12" subi, näitä komentelemassa Pioneerin Navimankka ja Autostudion vahvarit.
Ne on vielä niin kivasti säädöissä, ettei vielä oo kukaan naukunu sisällä eikä ulkona.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

pekpel

Et pidäkkään nappuloita kaakossa...
Olen ollu itse paikalla kuuntelemassa, monestikin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

#81
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 12.08.13 - klo:20:44
4 - 80Hz teinituunatun auton takakontin kokoisesta subbarista..
Ei taida paljoa alle 20Hz:n taajuuksia löytyä teinituunatuista? Itse pääsin aikoinaan 18Hz:n lukemiin ja siihen päästäkseni piti kertoa auton hankintahinta x2 ja kyseessä oli Chevy Camaro. :o
Ja mittaustulos todennettiin käyttäen normi henkilöauton hintaista mittauslaitteistoa. :o

Juissi

#82
Joo, helposti ei alle 20:n mee.
Ainakaan ilman reilua vaimennusta.
Omista ei oo todennettua tietoa ja niihin lupauksiin paketissa en usko.
Onneks noita kuitenkin kuuntelee.  :)
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

pekpel

Ollaan siis kaiketi samaa mieltä että se älytön kauas kuuluva villasukkamainen tömps tömps on liki naurun rajaa tai äärettömän ärsyttävää, ihan vain koska ei muut äänet kuulu, jolloin vois jopa arvostella musaa josta koitetaan nauttia älämölön lähteessä, Kysyn vaan :P
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Piti sitten pistää tilaukseen, grammaa painavammat DrPulleyt. Noilla nykyisillä 9 grammaisilla tulee aukko kiihtyvyyteen, siinä vähän yli 60 km/h, jolloin kone ei vaan kierrä ylemmäs ja kuullostaa siltä kuin hihna luistaa taí variaattori ei pysy mukana. Suomennettuna kierrokset tapissaan ja pieni tauko kiihtyvyydessä. Muuten tuo ei nyt hirveän paha ole tuollaisenakaan. Pikkaisen kaasulla kikkaillen, tuon saa kuitenkin maltillisilla kierroksilla etenemään tasavauhtia. Esimerkiksi 90km/h onnistuu vajaakaasulla, kunhan kiihdyttää tuonne 95km/h ja äkillisesti tiputtaa kaasun pois, niin kulkee ihan moitteetta alta 6000rpm ajasta ikuisuuteen kohti auringonlaskua. Mutta jos ei tuota äkillistä kaasukahvan liikettä tee, niin vinkuu päälle 8000rpm jatkuvasti ja koko ajan. ??? Kokeillaan, testaillaan ja jospa se joku kaunis "tai sateinen" päivä olisi säädöissään. 8)

Juissi

Meinaatko siihen laittaa uutta "virivaria" vai vakiolla mennä?
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 14.08.13 - klo:23:07
Meinaatko siihen laittaa uutta "virivaria" vai vakiolla mennä?
Virivarit on pikkaisen sumea käsite. Ainoa oikeasti jotain hyötyä tuova virivari, on tämän hetkisten kokemusten perusteella Koso. Loistavasti toimiva vari, mutta tehty balsamipuusta ja ei kestä kulutusta. :o Jotenkin tullut semmoinen idea mieleen, että jos kokeilisi DrPulleyn varia? ???  Siinä on kuitenkin rampit liki samat kuin Kosossa ja se on tehty jo alkujaan käytettäväksi liukupaloilla ja saattaisi olla tutustumisen arvoinen tuote, korkeasta hinnasta huolimatta? :o

Tosin harkinnassa on ollut se Costan ihmevari, mutta sitten pitäisi taas alkaa koko suunnittelu alusta ja se ei ehkä ole juuri nyt se minun juttuni.

Koitetaan saada näillä eväillä "DrPulleyn tuotteilla" toimiva paketti aikaiseksi ja jos se on mahdotonta, niin vaihdetaan lennosta joku muu vari paikoilleen ja eletään sitten sen kanssa.

Mutta oli vari mikä tahansa "paitsi se Costan ihmevari" , niin DrPulleyn liukupalat tuli jäädäkseen. Pelkät liukupalat rullien sijaan, tuo suuremman hyödyn, kuin yksikään virivari. ;)

InsOmnia

Eipä ne grammaa painavammat Dr Pulleyt, muuttaneet tilannetta miksikään. Mutta uusi takarengas muutti. ;)
En löytänyt 130/60/13 kokoista Vee Rubberia mistään "vaikka sellaisen olisin halunut" , joten piti tyytyä liki samalla nappulakuviolla olevaan Duroon. Kyllähän tuo kiekuu korkealta ja kovaa edelleenkin, mutta nyt pystyy jo maltillisilla kierroksilla ajelemaan tasanopeuksia. Joku vapaavirtaus ilmansuodatin pitää virittää seuraavaksi alkuperäiseen koteloon, kun en nyt sitten saanut jenkkilästä vannetta enkä alkuperäistä suodatinta. :o Ja ilman suodatinta tuo kulkee kuin eläin, mutta nykyisen itsetehdyn vaparin kun laittaa paikoilleen, niin meno hyytyy, kuin mummon vanukas. Joten hapen puutetta havaittavissa.

Mutta vaikka ilma ei nyt kunnolla kuljekkaan, niin kohtuu ripeä tuo on tuollaisenaankin ja aika mukava kulkine maantiellä, alta satasen vauhdeissa. Huippuja ei tällä kokoonpanolla saa kerättyä kuin 105km/h, mutta työmatkalla ei ole kuin se 100 metriä satasen rajoitus aluetta, joten eipä tuo nyt hirveästi haittaa. ;D

Midland

Jos toi kokoonpano myös kestää, niin voisit laittaa tiivistelmän sulla toimineesta kokoonpanosta. Kiinalaisten kestävyys kyllä tietty on aina yhtä mysteeri oli sit  vakio tai viritelty. "Jorella" Youtubessa viritetty kone paukku kyllä. Mitäs siitä-osat on halpoja ja jos on paikka ja työkalut.. Sit kun Aprilia leviää, niin rahatilanteen mukaan tarvii kattella 125-250 skodea, mut noi kiinalaisten tehot jopa 250 luokassa on-no huh! Jonway 250 saattais olla samaa luokkaa, kuin tän mun Aprilian-mut sitten paino! Tosi hienon näköisiä on. Ehkä 125 luokassa Peugeot, Gilera tai sit tommosen kuin sulla rakentas-jos siis kestää. Ei aina oikeen huvita ruuvata, kun se on se ainoa kulkupeli, kauppakassi ja matkapeli..

InsOmnia

Eipä tuon kestävyyttä nyt huonoksi voi moittia. Minulle tullessaan tuossa oli mittarissa vissiin joku 5000km ja silloin mittari ei toiminut, eli todellisia kilometrejä voi vain arvailla. Keväällä kun vaihdoin yläkerran koneesta, niin olin itse rullannut yli 6000km ja nyt tuolla enää ei niin uudella yläkerralla, vähän päälle 8000km. Eli kaikkiaan joku +20000km takana joista siis +5000 edellisten omistajien toimesta ja kertaakaan ei ole tielle jättänyt. Ja nykyinen kombohan on seuraavanlainen.
Sylinteri 155cc + isoventtiilikansi ja tällä hetkellä A12 nokka. Kanavia pikkuisen siloiteltu ja imukaula ja pakosarja soviteltu sopivaksi.
Vakio 24mm kaasari 112,5 suuttimella ja alkuperäisessä ilmanputsarikotelossa vapari.
Pakokäyrä alusta loppuun 25mm ja äänenvaimennin mallia :itse tein ja säästin.
Perävälitykset mallia pisimmät mitkä löytyy, vakiovari varustettuna Dr Pulleyn 10 grammaisilla liukupaloilla.
Koneen alakerta alkuperäinen.

Itse olen kyllä ollut tuohon tyytyväinen ja alta 400€:n hintaisena skootterina, joka ikisen euron arvoinen. Osiin on tainnut upota pikkaisen päältä 300€:a  joten kokonaiskulut olleet kilometreihin suhteutettuna, tosi pienet.

Ja ajossa joka päivä ja kilometrejä tulee joka kuukausi yli 2000km:ä lisää, ainakin niin kauan kuin kone kestää. ;D