Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

ramba

Ehkä vähän liian alhaiset kierrokset/liian painavat rullat täyskaasulla. Kokeileppas noin puoligrammaa kevyempiä.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

megaman

Lainaus käyttäjältä: ramba - 22.08.12 - klo:14:43
Ehkä vähän liian alhaiset kierrokset/liian painavat rullat täyskaasulla. Kokeileppas noin puoligrammaa kevyempiä.
Kun toi värkki tuli ostettua keväällä, siinä oli mopopojan jäljiltä 4,8g rullat ja alkuperäiset on muistaakseni 6,4g.

Nyt siellä on 5,5g. Eli taidan laittaa ne 4,8:t takaisin?
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

Kylläpä tuo kaikki on kuskista kiinni..
Jos mopo kiihtyy kivasti ja kulkee huippuja sopivasti,, niin miksi korjata jos ei ole oikeasti mitään vikaa ??
Itse olen kateellinen megamanin alhaisille kiekoille tasamaalla..
Mulla (kokoajan tuppinurin ajaessa) Bella (4t) nappaa kiihdytyksessä 7400- 7700 ja nää kiekat pysyy, kunne tulee tasanen ja motti kelaa tasasella itsensä 7900 asti, alamäessä ja myötätuulessa mennään yli 8 tonnin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ramba

Se on säädöistä kiinni, nuo liian alhaiset kierrokset kiihdytyksessä(alle tehoalueen) vaikuttaa kiihtyvyyteen sekä mäennousukykyyn ::)

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

megaman

#245
^ Luultavasti laitan tässä syksyllä vanhat rullat takaisin tai sitten ramban ehdottamat vitoset ja tiukemmat kytkinjouset, kun toi kytkin nappaa jo kahessa tonnissa kiinni. :)

Mites +15% vastapainejousi? Kiekat tippuu mäkiin alle 6 tonnin (~5800 rpm).
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

VariJari

Lainaus käyttäjältä: megaman - 22.08.12 - klo:14:07
Paljonkohan noi optimi kierrokset pitäisi olla tasamaalla täyskaasulla? Onko ~6500 rpm hyvä? Ekat parikymmentä metriä kiekat käy melkein 8 tonnissa, mutta tippuvat aika nopeasti sinne 6000-6500 rpm.

No yleensä optimit on se että kiihdytyksen aikana parhaalla tehoalueella ja perusajossa tasamaalla mahdollisimman alhaalla mutta tätähän on mahdoton normi variaattoreilla saada aikaan :)
Vakiovariaattorilla et tuosta varmaan optimia saa _koko_ kiihdytyksen aikana.. mutta haarukoimalla eri painoisilla rullilla löydät tuon vakion optimin (otat siis kiihdytykset/mittarinäkymän vakiopaikassa videolle ja vertaat)
Itse en osaa optimi kierroksiin ottaa kantaa kun omassa baotiaanissa ei ole kiekkamittaria, kokeilin vaan 4.5-8.5g rullat läpi ja otin ne joilla kiihtyi dokumentoidusti parhaiten..(pers tuntumaan ei voi luottaa) ja  normiajoon hiukan raskaammat on kivemmat toki kun kone huutaa jo jonkin verran 5g rullilla. Kompromissi siis..
Harrastelussa: bt49qt-12

konenikkari

Kuka keksii mistä voi ostaa variaattorin hihnan mittaukseen tarkoitetun työkalun.
Tai miten moisen voi itse rakentaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#248
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.04.13 - klo:18:15
Kuka keksii mistä voi ostaa variaattorin hihnan mittaukseen tarkoitetun työkalun.
Tai miten moisen voi itse rakentaa.

Itse mittaan ne ns vaatturin mitalla jolla saa tietty vain selkämitan. Semmonen työntömitta mallinen olis helppo tehdä vanerista muutta koska tuolla nauhamitalla saa ihan tyydyttävän tuloksen niin en ole vaivautunut. Pitää vain aina muistaa että mistä hihnan pituudesta on milloinkin kyse tai puhe..

Lisäys:  Täällä http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=592.msg58869;topicseen#msg58869 on juttua noista hihnamitoista.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

-Zone-

#249
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.04.13 - klo:18:15
Kuka keksii mistä voi ostaa variaattorin hihnan mittaukseen tarkoitetun työkalun.
Tai miten moisen voi itse rakentaa.
Vaikka kysymyksestä on jo aikaa, niin pistetääs vastaten tähän. Yksinkertaisin menetelmä on laittaa hihna pöydälle ja pyrkiä saamaan siitä muotona mahdollisimman pyöreä (käytä vaikka pöytään kiinnitettyjä nuppineuloja apuna). Sitten vain mitataan halkaisija ja lasketaan kehäpituus.

Mittavälineen itserakentaminen on kohtalaisen helppoakin, joskin tarviit välineistöä sen tekoon. Vaneri tai esim. lastulevy käy rakennusmateriaaliksi. Ihan ensimmäiseksi tarvisi valmistaa levystä pyöreä kiekko, jonka voi tehdä esim sorvaamalla. Kiekon kehämitaksi olisi hyvä mitoittaa jokin tasaluku. Esim vaikka 20cm. Kiekko halkaistaan keskeltä kahteen osaan. Nyt toisen palan voi kiinnittää vaikkapa lautaan ja siihen voi laittaa vaikkapa risasta rullamitasta tarvittavan pätkän. Toinen kiekon puolisko jätetään liikuteltavaksi. Nyt värkillä voidaan mitata hihnan sisäpituus. Eli kun tiedetään että kaarien yhteispituus on 20cm, niin nähdään suorien osien pituus mitta-asteikosta. Se pitää vain tietty kertoa kahdella. Pistän vaikka vielä kuvan selventämään (klikkaa kuvaa).


pekpel

Kun käääntää hihnan ympäri niin saa suoraan selkämitan.
Tällaisella aikoinaan mitattiin kiilahihnojen pituuksia ja näitä oli melkein jokaisella huoltoasemalla..
Suoraan asteikko oli, josta sai hihnan pituuden lukea.

Zonen versiossa joutuu laskemaan erikseen taulukon josta sitten mitan mukaan voi hihnan pituuden katsoa.
Kaarien yhteispituus on kylläkin 62,8cm jos halkaisja on 20 senttii..
Pii kertaa halkaisija=ympyränkehä
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

-Zone-

#251
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 31.03.14 - klo:20:07
Kiekon kehämitaksi olisi hyvä mitoittaa jokin tasaluku. Esim vaikka 20cm.
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 31.03.14 - klo:20:07
Nyt värkillä voidaan mitata hihnan sisäpituus.
Eli tiedän että mitta ei ole hihnan keskeltä.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 31.03.14 - klo:20:07
Kiekon kehämitaksi olisi hyvä mitoittaa jokin tasaluku. Esim vaikka 20cm.

Do dii...
Sen siitä saa kun lukee eikä ymmärrä lukemaansa  8)
Eli ympyrän halkaija olin jossain 6.4 cm luokkaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#253
Yksi keino on mitata taipuisalla nauhamitalla ja kertoa mitta x 0.98. Mitan korvaa kartonkiliuskakin kun sen katkaisee saksilla limittäin jolloin siihen jää mitta ja voi mitata jäykällä mitalla.
Joko hihna käytössä venyy tuon tai kehä ei ole sen ilm. mitta. Mittaamalla ei voi päästä kuin likimääräiseen tarkkuutee, joka ei tosin haittaa paljoa. Hihnan kylkien kuluminen vaikuttaa enemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04