Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorihihnan kestävyys

Aloittaja Make, 03.08.07 - klo:10:12

« edellinen - seuraava »

Make

Miten pitkään variaattorihihnat yleensä kestävät ja olisiko variaattoriin hyvä vaihtaa muitakin osia(rullat, lautaset jne) remminvaihdon yhteydessä ?

Voiko varihihnan kunnon tarkistaa riittävän luotettavasti mopon huippunopeuden tarkistamisella......eli jos ajatellaan:

->hihna kuluu pääosin reunoilta
->kulununt hihna ei nouse lautasten välissä niin ylös kuin kulumaton
->huippunopeus laskee

Em teoria lienee toimiva, jos variaattorin lautasten välissä on holkki joka estää lautasia painumasta kiinni toisiinsa.

Ehkä joudun sittenkin sotkemaan kädet ja avaamaan kopan.....laiskuus kun meinaa väkisin iskeä.

Samppa

Niin noh. Vaikea kysymys, kun riippuu niin paljon hihnasta ja monesta muustakin tekijästä jotka hihnan käyttöä mahdollisesti rasittavat...

Esim Piaggiolla ja muutamalla muulla tunnetulla merkillä tarkistus pitäisi huoltomanuaalin mukaan tehdä 12 kuukauden, tai noin 4000-5000 kilometrin välein. Tosin olen kuullut, että hihnoja on katkennut jo pienemmillä kilometrimäärillä (ainakin muutamissa Kiinalaisissa ja varmasti myös muissakin).
Tarkistus tulee tehdä kyllä aina koppa aukaistuna hihnaa useasta kohdasta tarkistamalla. Samaiseen aikaperiodiin kuuluu huoltomanuaalin mukaan myös mm. rullien tarkastus.

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=71

Kopan aukaiseminen on tärkeää myös sen vuoksi, että hihna voi alkaa rispaantumaan ja halkeilemaan, jota et mainitsemallasi teorialla kyllä huomaa. Reunoilta kuluminen ei usein hihnaa katkaise, vaan juurikin halkeilu ja rispaaminen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Joissain kiinanskoottereissa hihnoja katkeili jo alle 2000 kilometrin ajolla, ongelma korjattiin vaihtamalla variaattorin jousi erilaiseen. (ja tietysti hihna uuteen  ;D )

Partanen

Minkälaista jousta laitettiin tilalle? Löysempää, vai jäykempää?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Ensimmäisen tuontierän Fude Classicin manuaalissa kehotetaan tarkistamaan hihna 10 000 km:n välein.
Naapurin Fuden mittarissa on nyt 4400 km ja hän ei edes ole avannut varin koppaa kertaakaan. :o

Partanen

Kaverin Kinroad:illa oli menty 4000km ilman varikopan avausta. Edes rullia ei oltu säätömielessä vaihdeltu. Eikä siellä sinänsä ollut mitään ihmeellistä tapahtunut. Mopo on ja on ollut täysin vakio koko ajan. Vanha hihna oli tosin sen verran kulunut, että vaihto uuteen toi ne huippunopeudesta kadonneet 5km/h takaisin. Kinroad:issa on kierrostenrajoitin moottorissa, ja kuluneella hihnalla rajoitin alkaa katkoa alhaisemmalla nopeudella, koska täysiä välityksiä ei saatu käyttöön.

Sitten omaan ongelmaani: Olin jo henkisesti varautunut tilaamaan kevlar-hihnan oman alkuperäishihnani tilalle, kunnes saksalaisen kauppiaan sivuilla kerrottiin, että kevlar ei välttämättä sovellu jokapäiväiseen ajeluun. Sekun kuulema luistaa kylmänä! Eli onko nyt kuitenkin parempi laitella tavallisempi remmi alkuperäisen tilalle?  ??? Hintakaan ei ole ongelma, kun saksan kauppias myy kevlar-remmiä halvemmalla, kuin suomikauppias kumiremmiä. Alkuperäinen remmini taisi palaa ja kulua loppuun ennen aikojaan, kun tosiaan ne varin rullat jumittivat. Tai sitten tuo Malossin sininen jousi on turhan jäykkä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

LainaaMinkälaista jousta laitettiin tilalle? Löysempää, vai jäykempää?

Öh, en tiedä. ;D
Käsin painellen en eroa huomannut eikä takuuseen vaihdettavien osien mukana ollut mitään tietoja.

OH2KV

#7
Variaattoreiden hihnoista vielä varsin vähän kokemuksia, mutta tänään (lue eilen) vaihdettiin rullat ja hihna juniorin skootteriin. Alkuperäinen hihna oli hyväkuntoisen näköinen, kiinanskootteriksi vieläpä mitoissaan. Hihnan vaikutusta vauhtiin mahdoton arvioida, koska rullatkin kevennettiin samalla. 6000 tkm huoltoa.

Aiemmin omistamassani Tunturi Cityssä nousi huippunopeus 35-> 45 km/h pelkällä hihnan vaihdolla. Vanha hihna oli sen verran riekaleina, että olisi just katkennut. Muijan sukkahousut olisivat tosin toimittaneet hihnan virkaa paremmin siinä vaiheessa.

Periaatteessahan vähän kulunut hihna ei vaikuta nopeuteen mitenkään, koska välitys ei muutu hihnan kuluessa juurikaan, kun hihna putoaa molemmilta variaattorin käyttöpyöriltä yhtä paljon.

Hihnan kuluttua löysäksi, tillanne on toinen, voi olla nopeuteen merkittäväkin vaikutus.

Loistava skootterifoorumi ! Kiitos Sampalle !
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 06.08.07 - klo:03:02
Periaatteessahan vähän kulunut hihna ei vaikuta nopeuteen mitenkään, koska välitys ei muutu hihnan kuluessa juurikaan, kun hihna putoaa molemmilta variaattorin käyttöpyöriltä yhtä paljon.

Käytännössä vaikutti tosiaan tuon 5km/h, kun moottorissa oli kierrosrajoitin. Hihna kuluu sivuilta, ja kun se on tarpeeksi kulunut, niin ei nouse etuvariaattorilla niin ylös kuin uusi kulumaton remmi. Tasoittaako takahihnapyörä tilanteen, ilmeisesti ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Partaselle neuvoksi, että laita vaan kevlarhihna. Sillä jos olet jo jäykemmän jousen vaihtanut, niin ei pitäisi luistaa. Jäykemmällä jousella puristus on kuitenkin sen verran lujempi, että ei pitäisi olla vaikutusta luistoon, edellyttäen tietysti, että rullat on sopivassa suhteessa jousen jäykkyyteen.
Itselläni ei ole kyllä ikinä remmi poikkassu, aina ne on loppuun ajettu ja loppuunkulumisen kyllä huomannut kiihtyvyydessä sekä nopeudessa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

Mun moposta kuului eilen käynnistäessä sellaista rahinaa kuin variaattorissa olisi ollut lehtiä. Ääni oli aiemminkin ajaessa, mutta nyt katoaa kun lähtee liikkeelle. En tieä, ovatko koskaan vaihtaneet hihnaa tohon koneeseen, mutta hiukan pistää epäilemään..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Kenzy

Ei muutakuin koppa auki ja ihmettelemään. Koppa on yksinkertainen irrottaa, muutama pikkupultti, aukeaa helposti pienellä räikällä, jatkovarrella ja hylsyllä. Starttipoljin tarvii myös poistaa, joskaan sekään ei paljoa vaivaa maksa. Sitten kun on koppa kädessä, katteleepi onko hihna kovinkin rispaantunut, jos on, niin sitten päätös, että teetkö itse, vai vietkö huoltoon, ainakin osaat kertoa huoltoon osan, jonka tilaavat valmiiksi :P
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Tarkoitus olisi laittaa löysempää jousta tilalle. Jäykin mahdollinen ei taida olla tarpeen 50 kuutioisella koneella. Tavallinen remmi sieltä Saksasta on nyt kuitenkin tulossa, katellaan sitten taas 1000km päästä missä kunnossa on.  ;)

QT-9:ssä, eli 139QMB-koneessa ei muuten tarvitse irroittaa edes käynnistinpoljinta, kun irroittelee varikoppaa. Vain ne pienet pultit kopan ympäriltä auki. Kannattaa varoa sitten varikopan tiivistettä, kun hätäisemmällä saattaa revetä aukaistessa. (On muuten uusi tiivistekin tulossa saksasta  :P )
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:13:39Starttipoljin tarvii myös poistaa

Ei tarvitse starttipoljinta poistaa, kaikista merkeistä ainakaan. Kiinanskoottereista ei ainakaan.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 09.08.07 - klo:15:36
Tarkoitus olisi laittaa löysempää jousta tilalle. Jäykin mahdollinen ei taida olla tarpeen 50 kuutioisella koneella. Tavallinen remmi sieltä Saksasta on nyt kuitenkin tulossa, katellaan sitten taas 1000km päästä missä kunnossa on.  ;)

QT-9:ssä, eli 139QMB-koneessa ei muuten tarvitse irroittaa edes käynnistinpoljinta, kun irroittelee varikoppaa. Vain ne pienet pultit kopan ympäriltä auki. Kannattaa varoa sitten varikopan tiivistettä, kun hätäisemmällä saattaa revetä aukaistessa. (On muuten uusi tiivistekin tulossa saksasta  :P )
Tsekkaapa tuolta Baotian-ketjusta nuo meikäläisen variaattorikopan purkukuvat. Näetkö jossakin tiivistettä? :) En tiedä sitten, mutta tuossa 139QMA-koneessa ei jostakin syystä moista ole, jos olisi ollut ja tipahtanut, olisi se jäänyt killumaan tuon johdon ympärille, mutta ei, mitään ei ollut :) Pitäisiköhän tilailla moinen..
Baotian BT49QT-12 vm. '07