Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Suzuki AP ja "Element assy thermo".

Aloittaja KP112, 10.07.09 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

KP112

Jos minäkin saan lainata samaa aihetta niin kysytään.
Mikä ja mihin tarkalleen ottaen vaikuttaa Suzuki AP 50 skootterin kaasuttimen päällä oleva sähköllä toimiva laite? Englanninkielisellä nimellä ELEMENT ASSY, THERMO.
Puhdistin vasta kaasuttimen. Mopo käy 20 sekuntia ja sammuu eikä välttämättä heti lähde käyntiin. Minuutti parin jälkeen pyrähtää taas.
Tuntuu että bensansaanti tyrehtyy. Vaan kun kaasuttimen pitäisi olla nyt puhdas niin en ymmärrä missä mättää. Letkusta bensaa ainakin lorisee kunnolla.
Saattaa olla vettäkin seassa. Pitää vielä kerran ottaa irti mutta kertokaa mikä ja mitä tekee osa nimeltä Element, thermo.

Samppa

Se "Element assy thermo" on ilmeisesti ihan tavallinen automaattiryyppy, koska mielestäni AP:ssä ei ole kaasuttimessa erillistä esilämmitintä. Eli kun käynnistät konetta kylmällä ilmalla, on ryypyssä oleva neula yläasennossa avaten ryyppysuutiinta (kone saa enemmän keittoa). Koneen lämmitessä ryypyn neula painuu alaspäin ja sulkee kanavaa (näin pitäisi tapahtua).

Todennäköisesti ongelmana on se, että tuo ryyppy makaa koko ajan päällä (se on oletusasennossa päällä, jolloin seos on lämpimälle koneelle liian rikas) ja vasta jäähdyttyään käynnistyy uudelleen.

Automaattiryypystä ja sen testaamisesta löytyy hyvin lisätietoa tältä foorumilta (kokeile hakua).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

KP112

Kaasarin uudelleenputsauksen jälkeen sain mopon käymään ja pystyy ajamaankin mutta ei kestä "ärhäkkää" kaasutusta. Ei kierrä. Hitaalla kaasutuksella toimii ihan pirteästi.
Täytynee testata tuota pakastinkonstia ryypylle.
On mielestäni vähän ilkeä ratkaisu tehdä se toimimaan sähköisesti. Miksei vaijerilla.

A_sentaja

voit muuttaa sen myös vaijerikäyttöiseksi,olettaen kyseessä olevan lorton kaasarin. jos mikuni,niin asia eri mutta lorttoon saa muutossarjan jolla ryypyn voi valita mieleisekseen..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

KP112

Skootteri ei ole minun niin en voi siihen viritelmiä tehdä.

Mutta taitaa olla siinä automaattiryypyssä vikaa. Otin johdon liittimestä irti niin toimii ainakin vähän paremmin. Ottaa kierroksia rivakkaammin kun taas johto kiinni mopo sammuu jos laittaa kaasua äkkiä. Saakohan näihin yleensäkään erikseen termaria tai sitä neulaa? Ja kummassa vika, yläpäässä vai siinä neulassa.

Samppa

Eli siis ryyppy päällä toimii paremmin, kun kerta johto on irti (olettaen tietysti että tämänkin automaattiryypyn toimintapolitiikka on sama kuin lähes kaikissa -> automaatioletusarvo on päällä). Mikä kaasutin kyseessä? Onko suuttimia vaihdeltu? Onko seoksia säädelty?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

KP112

#6
On seisonut jo vuosia. Ajosta jäänyt joten suuttimet varmastikkin kohdillaan. Erillistä seosruuvia ei ole. Vähän ihmetyttää tuo toiminta. Josko vieläkin kaasarissa olisi törkyä. Putsasin kyllä huolella viimeksi.

Kaasutin on mikunin valmiste ja tässä linkki räjäytyskuvaan.
http://www.cmsnl.com/suzuki-ap50-1996-t_model13109/partslist/FIG-05.html

Edit: Mopo toimii nyt. Oli jäänyt syvälle ilmaputkiin jäykkää likaa jonka sai neulalla kaivettua pois. Onneksi ei ollut ryypyssä vikaa. Ulkomaankin hinnalla tuo 132e aika kova juttu koko ryypystä.
Kiitos vastauksista.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.