Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Aloitin tämän säikeen eri perustekniikoiden ja materiaalien vuoksi, joita voi soveltaa skootterinkin yhteydessä.

Poraamisen kummallisuuksia:
Ohuehkoon levyyn ei saa isolla terällä pyöreää reikää. Kun terän kartio ei saa tukea, alkaa spiraali nytkyttää kappaletta jolloin tulee noin kolmikulmainen "Wankel" muoto. Lienee keksinyt moottorin tuosta ilmiöstä. Alla pitää olla jotain  joka ohjaa kartiota. Pienempi aloitusreikä ohjaa myös ja poraaminen kahdesta suunnasta siihen Samanlaiset kappaleet kannattaa porata nipussa.

Kun tarkkuus on valttia ja turvallisuuskin niin aina joko kappaleet yhteen ja poraus tai tiukasti kiinni poran alustaan. Liikkuva kappale voi rikkoa terän tai iskeä sormille.

http://www.youtube.com/watch?v=kqxgzpobygM&feature=related
Hyvä video perustyöstöstä enkuksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1
Putken taivutus
Asia on edullinen 15 mm saakka johon saa taivutuslaitteita kympin pintaan. Sitä paksummille se joko maksaa tai vaatii omien työkalujen teon. Sain eräästä kirjasta varsin hyvän neuvon, jossa putki täytetään kuivalla, rantahiekalla tai vastaavalla ja tulpat päihin.
Kokeili alumiiniputkella, köydellä ja hiekalla taivuttaa sen puun ympäri. Ensin hiekan seulonta ja suppilolla putkeen ja tulpat päihin. Köyttä muutama kierros puun ympäri kaksinkerroin jotta päähän jää silmukka. Sitten vain vääntöä halutun verran. Hieman ovaali muoto siihen tuli 90 asteen taivutuksella.

Tarkoitus on taivuttaa 25 mm teräsputkea, joka vaatii aika paljon voimaa metrin puken vääntöön. Vipuvartta tarvitaan vain lisää. Puut ovat eri paksuisia ja varmuudella kestävät sen. Kaikki muu tahtoo olla liian hentoista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#2
Joo, tuo hiekkatäytetaivutus on ihan kätevä. Vielä jos omaa hitsipillin, niin taipuu aikas mukavasti, kun vetää putken taivutuskohdasta punaiseksi. Tuossa esimerkkejä em. operaatiosta http://i13.photobucket.com/albums/a275/2smokie/mutkat.jpg

2T moottorin pakoputken tekoon vesipainepullistus on näppärä. Systeemiä voi käyttää myös erinäköisten säiliöiden yms valmistuksessa. Honkkarin halpismallinen (39 eur.) 100Bar painepesuri pelitti hommassa, kun menetelmää itse tulin pari vuotta sitten kokeilleeksi.

Aiheesta:
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60
http://www.two-stroke-addicts.freeserve.co.uk/mick/hydropipe.htm

pekpel

#3
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.07.10 - klo:16:23
Tarkoitus on taivuttaa 25 mm teräsputkea, joka vaatii aika paljon voimaa metrin puken vääntöön. Vipuvartta tarvitaan vain lisää. Puut ovat eri paksuisia ja varmuudella kestävät sen. Kaikki muu tahtoo olla liian hentoista.

Hommaa isompaa tukevaa putkea, vaikka puolentoista metrin pätkä rautaista vesijohtoputkea jonka sisälle tuo taivutettava putki mahtuu.
Pyöristä sen suuremman putken sisäreunaa vähän.
Nyt laitat sen taivutettavan putken kiinni kuten aikaisemmin ja tunget sen isomman putken siihen päälle juuri haluamasi taivutuksen aloituskohtaan asti, taivutat vähän, otat hieman ulkoputkea kauemmaksi ja taas taivutat vähän.
Jatkat samalla kaavalla koko taivutuksen loppuun asti.
Tulee tasaisempi jälki pikku harjoittelulla ja saa aika tiukkoja mutkia varsinkin hiekkatäytteellä ja pysyy suorana se taivutettavan putken loppupätkä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#4
http://members.westnet.com.au/neilmarnie/tubebenderbuild.htm

Harrastaja  rakensi järeän taivuttimen.

http://www.nartube.net/d083aa52a4:-Ct-XrXX2vc.html
http://www.nartube.net/67d0be4976:GWT3N3m4bE4.html

Tuossa simppeli malli jäljitellä käyttäen pullotunkkia. Hiekkatäytteellä ei tarvitse noita kouruja.

Grillihiilillä ja puhaltimella saa putken punaiseksi halvimmin, kunhan hankkii jotain keraamia astiaksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Eli putkentaivutus ei olekaan se, mitä haluat tehdä, vaan tehdä juttuja joilla voi tehdä jotain, mitä voi sitten käyttää?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#6
Minä nimenomaan haluan taivuttaa kaksi putkea niin että päillä on 20 cm tasoero samansuuntaisena. Kiitoksia vinkistäsi.

Kokeilin vääntää kuormahihnalla mutta hihna ei kestänyt. Löysin nurkista leveän kuormahihnan joka pitäisi kestää 2,5 tonnia tai jotain. Voima ei ole objekti, koska minulla on 750 kg vinssikin vivun päähän jos tarvitaan.

Yksi keino olisi porata puuhun reikä putkelle ja taivuttaa siinä. Kelopuita ei vain ole pihapiirissä, ainakaan vielä. ;)

Hehkutuksen heikkous voi olla sen tarkkuus koska putki venähtää siitä kuumimmasta laikusta helpoimmin
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Ei hehkutus sitä väärin väännä vaan liian pienet "vehkeet" ja liian vaatimaton lämmitys. Sen putken pitää olla punainen koko taivutusmatkan ja joka puolelta.

Seuraava taivutus onnistuu ilman ihmetyökaluja, vähän Seppä Ilmarin henkeä ja paksu nahka käsissä auttaa.
Etsi sopiva puu (puhelintolppa taitaa olla sulle liian iso) minkä ympäri kierrät putken, hakkaa siihen puuhun u-n muotoinen sinkilä, jonka voit tehdä vaikka 6mm harjateräksestä.
Täytä esim. metrin putki hiekalla ja tulppaa se.
Lämmitä taivutettava putken osa kunnon nuotion hiilloksessa reilusti punaiseksi, niin että sinne päähän jää vähän ilman lämmitystä, joku puhallin auttaa hiilien kuumentamisessa, nappaa vaikka pöytätuuletin käyttöön.

Nyt kun putki on punainen, laita sen pää siihen u-lenkkiin minkä hakkasit siihen puuhun kiinni ja taivuta, tässä auttaa se ulkoputki.

Vaikka ei onnistuiikaan niin ukko haisee savulta ja hauskaa oli.
Ja sitten käyt konepajalla tilaamassa ne pari käppyrää. ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#8
Ei saanut konepaja nokisen ja varsin ärsyyntyneen rahoja.  ;) Helteessä tehtynä aika homma oli.

Etsin kakkosnelosen ja porasin siihen putken kokoisen reijän kapeaan sivuun 10 cm sen päästä ja asetin sen portaille että sain läpiulottumaa tarpeeksi. Sitten jalka lankun päälle ja vääntämään. Ekalla sattui kulma oikein ja merkkinä ollut putken kiristin teki nätin vekin. Toinen pää vaati jatkovartta ja taitos tuli loivempi. Hieman yli saa vääntää jouston vuoksi. Putken ulompi osa kestää vääntymättä, mutta jos tarkka suoruus tarvitaan niin tuki siihen.

Sopivalla korkeudella vaaka-asennossa putkeen saa oman painonsa kuormaksi ja ylöspäin kaiken voimansa. Akseloidulla vivulla saa vipusuhteen verran voimaa, mutta teknisesti vaativampaa.

Oikein hienossa mallissa olisi säädettävä rajoitin/ohjuri/kiertokulmasäätö apuna.

klik

Tuo väännin sopii myös testaukseen mitä taivutettu putki kestää. Kuormittaa painoilla siihen saakka kunnes myötöraja saavutetaan ja syntyy pysyvä muodonmuutos. Itse aion lujittaa laipalla tuota varmuuden vuoksi. Niitattu levynpalakin käy.

*******************************************

Oikaisin lumikuskin ässäksi runnoman harjan putkivarren hiekkatäytteellä ja puun oksanhaarassa vääntäen. Yksi vekki jäi muttei niin ettei käyttöarvoa varrella ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#9
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#11
Uusi komposiittikokeiluni:
Alle millin seinämäistä alumiiniputkea ja lasikuitumassaa sekä vaahtomuovitulppa putkessa.

Malliksi oli joitain muoviliittimillä liitettyjä aluputkia, joissa tosin on kestomuoviset liitinosat.

Kevyen romuputken käyttö houkutti mutta on niin hentoista että ei kelpaa kuin jysk:n paviljongin tolpiksi. Tarvitsin sitä nyt vain 0,08 m, kun he 1,4 m. Se on hankala kiinnittää, joten täyttö liitoksen kohdalta muovimassalla houkutti. Vaahtomuovista tulppa rajoittamaan massan haluttuun mittaan ja toinen tasoittamaan ulomman pään.
Massaan voi upottaa pultinkin jos haluaa sen kiinnitystavan tai köyden jos haluaa. Poppari varmistaa ettei täyte lähde liukumaan ulos, vaikka tarttuvuus metalliin on hyvä.

Massan voi tulpilla työntää sisemmäksikin liitoskohtaan. Vaahtomuovi on hyvä olla kovaa laatua ja tarkkaan putkeen leikattua, hieman tiukaksi.

Poratakkin sitä voi. Tein pitkittäisen 16 mm reijän akselille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#13
http://www.youtube.com/watch?v=h-9yhanz5DE&feature=related

Loistava ohje polyeteenin liimauksiin.

http://www.youtube.com/watch?v=4yp-kumgpoM&feature=related

Kiillotus

http://www.youtube.com/watch?v=CKAshYmrExc&feature=related

Hammastahnalla. Keksin saman itse.

http://www.youtube.com/watch?v=NuA6d49Z7Rc&feature=related

Hitsausta kolvilla

http://www.youtube.com/watch?v=tGjDv1mlpWs&feature=related

Toholla

http://www.youtube.com/watch?v=2ViKjNfuwjk&feature=related

Lakalla

Kuumennus tulee esille parissa pätkässä pohjustuksena liimalle ja lakalle ja taitaa päteä katteen muovien maalien pohjustukseenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#14
Kilopulttitavara on joskus korvaamattomaksi hyödyksi eri remonteissa ja rakenteluissa. Ne ei maksa paljoa ja  kun tarvitsee ei tarvitse mennä kaupoilta etsimään kun kotona on valmiina. Pultit, mutterijt, prikat, ruuvit, kierretangot ja naulakulmat ovat monikäyttöisiä. Lokerikot ovat niiden helppo säilytyspaikka ja työn melskeessä ei mene kaiveluksi, eikä itkupotkuksi kun ei löydy. Jokin logivihkonen kertoo mitä ja määrät on ostettu ja käytetty ja jäljellä ja missä.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04