Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

2-T tuoreöljyvoitelu

Aloittaja juhsav, 03.09.09 - klo:20:52

« edellinen - seuraava »

tommi

Ei kuulemma kestä matka-ajoa kiinalaiset kaksitahdit vaan leikkovat kiinni joten puutteellinen tuntuu olevan tuo voitelu edelleenkin..

Pyrres

Mistä olet moista kuullut? Itseä kiinnostaisi kun ajelen Taiwanin 2t härvelillä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Aika moneltakin mopopojalta olen kuullut moisen väitteen. Viimeksi pari viikkoa sitten jututin muutamaa kaksitahtisen omistajaa jotka kertoivat ettei kiinalainen kaksitahti sovellu laisinkaan vähänkään pitempään matka-ajoon juuri tuon kiinnileikkaamisen vuoksi. Oli pojilla ihan omakohtaisia kokemuksia. Totesivat vain että lähinnä kaupunkiajoon soveltuvat.

Käy itse kokeilemassa. Ajat vaikkapa 100km yhteen putkeen, täysillä, ja katsot mitä tapahtuu. Itse ajelin omalla nelarillani viime kesänä yhtäjaksoisesti 150km matkan, koko ajan täysillä, 60-70km/h ja kone ei ollut moksiskaan. Väittävät tosiaan että kaksitahtinen (kiinalainen) ei kestä samaa.


Coastside

#18
Wardburgeissa oli vapaakytkin sen 2-t koneen jatkona siksi ettei se kestänyt moottorijarrutusta, koska voitelu tuli bensan mukana ja kun oli kierroksia muttei bensaa niin leipoi.

Suzukit niittivät mainetta matka - kestollaan vaikka olivat vajaatahtisia, ja monet muut eivät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#19
Kyllä itse ainakin sekoittaisin öljyn bensan sekaan jos kiinalaisella pitäisi lähteä matka-ajoa ajamaan. Juuri se öljypumppu on kiinalaisen heikkous. Jos luottaa pelkästään öljypumppuun niin usein mäntä sulaa pyttyyn.

Pyrres

Voihan se pitää paikkansa, itse tosin en ole moisesta kuullut. Oliko mitkä härvelit pojilla alla? Voihan se olla kun ei ole kunnon ajoviimajäähdytys. Pitkänmatkan ajossa kummasti varmatoimisempi ja tehokkaampi jos oikein toteutettu.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

Veikkaampa että ihan puhtaasti kierroksiin sidoksissa oleva pumppu. Eli kampura pyörittää pumppua jotta saadaan sopiva öljymäärä suhteessa. Tuskin ovat lähteneet turhaan monimutkaistamaan rakennetta kun voi helpommalla/halvemmallakin päästä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Noita pumppujahan on ihan 2 eri mallia, toisessa syötön määrä riippuu koneen kierrolsista, ns mekaaninen ratassysteemi. Sitä ei pääsääntöisesti pysty itse säätämään mitenkään. Toinen on vaijerivälitteinen, jossa pumppu ottaa kyllä kierrokset kampuran tai kytkimen kautta, mutta sopan määrää säädetään vaijerin pituutta muuttamalla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

 Kyseessä: Piaggio Free 50cc -99             Ostin just ko skodun ja mukaan tuli alkup. suomenk. käsikirja jonka huolto-osiossa lukee: Erillisvoitelupumpun käyttöhihnan vaihto 20000km/ joka 3. vuosi. Jos se tosiaan pyörii omalla remmillä niin onko niitä katkeillut jollakulla tai onko kokemusta kestävyydestä ja tässä ko tapauksessa nimenomaan ajan hampaan vaikutuksesta sillä freellä ei ole ajettu kuin 1550 km. Moottorin sarja nro alkaa..  FCS4M 85....  Ei ole sattunut edes koskaan silmiin ko hihnaa varaosaluetteloissa joten saako muualta kuin merkkitiskiltä, moottori sinällään on kait yleinen ilmaj. minarelli(??) Käsittääkseni kaikki muut kumi osat ovat huippulaatuisia joten sen puoleen en hermoile mutta kun on niin tärkee osa kyseessä.
Vaihto vaatii ilmeisesti(??) etuvarin purkamisen tai ainakin senkin teen jotta saan samalla prikan pois.Onko hihna hammas- vai V-remmi vai joku muu?
 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

A_sentaja

Hmm, heti tulisi mieleen, että siinä kirjassa on kuuluisa käännöskukkanen, en ole koskaan moisesta kuullut. Olisikohan Sampalla antaa tyhjentävä vastaus asiaan... ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

viisnelonen

#26
Tää Freen hihnakysymys valkeni jo sen verran että easyparts.nl sivuilta löytyi räjäyskuvat joista selvis että oma hammashihnahan pumpulla on kuin onkin :o  Tiedustelu kestosta/katkeemisesta on edelleen voimassa varsinkin kun mopo voi olla vanhempikin kuin rek vuosi(3/1999)
Suosittelen tuota nettiosoitetta tekniikan tutkiskeluun. Löytyy kaikkia merkkejä/malleja http://www.en.easyparts.nl/choosedrawings/15/107/-/0-968-1-m420-m144-s107/Genuine_Parts_Piaggio_Free_50.html
Nytpä jään odottamaan palautetta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

#27
Pumpulla on tosiaan oma hammashihna, joka kuluu ajan kanssa (hapertuu). Hihna löytyy ainakin Easypartsin kautta helposti ja kannattaa ilman muuta vaihtaa jos ei ole vaihdettu (juuri niinkuin huoltomanuaali sanoo). Hihnan vaihto edellyttää etuvarin irroittamista, jonka takaa löytyy öljypumppu joka pitää myös irroittaa (muutama ruuvi ja lähtee ihan vetämällä irti, öljyletkuja ei tarvitse irroittaa). Öljypumpun takana on metallinen suojalevy, jonka takana puolestaan löytyy hihna. Hihnan vaihto on yksinkertainen homma.

PS. Minulla ei ole koskaan ko. hihna katkennut, mutta toisaalta olen niitä myös asiallisesti vaihdellut. Samanlainen hihna löytyy ainakin useasta Piaggiokonsernin tuotteesta. Aikaisemmin laittamani linkin kuvassa numero kolme on nimen omaan 100prosenttisen samanlainen öljypumppu kuin Freessä (kuva on NRG:stä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Onkos muuten kenelläkään hajua onko normaalia että jos viikonlopun seisomisen jälkeen on oma skootteri tehnyt sitä että öljyn varoitusvalo välähtää aina kun kallistaa mopoa vasemmalle tai ajaa jyrkkään ylämäkeen. Ja säiliössä on noin puolet öljyistä jäljellä ja letkut ym kuivat öljyistä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Ja tätäkö ei ole aiemmin tehnyt? Se merkkivalohan varoittaa ainoastaan silloin kun öljypinta menee liian alas joten luulisi että jos oikein kallistelee mopoa se voi vilkahdellakin. Se valohan ei ota mitään kantaa öljypumpun toimintaan joten sen puoleen ei tarvitse olla huolissaan jos säiliössä on vain öljyä.

Olisiko kyse vain siitä että jos mopolla ei ajeta muutamaan päivään niin se öljysäiliön anturi reagoi herkemmin öljypinnan heilahteluun. Ei oikein keksi muutakaan selitystä. Ei tuo kovin vakavalta kuulosta.