Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensiinilaatu 95E10 soveltuvuus skodeihin ja motskareihin

Aloittaja kestosippi, 13.06.19 - klo:14:18

« edellinen - seuraava »

kestosippi

https://www.e10bensiini.fi/files/256/E10-listaus_Kulkuneuvot_06.02.2018.pdf

Meinasin joku kerta kokeilla 95E10 bensalla mutta tuo soveltuvuuslista sanoo että en kokeilekaan Pösöön.
Peugeot Satelis 500

HiTec

#1
Tuon listan mukaan 95E10 ei soveltuisi mm. 50cc Piaggion mopoihin, vaan arvaas vaan montaako noista oikeasti mukamas tankattaisiin 98E5 ::)

Vaan ei sillä, kyllähän tuolla pers-tuntumalla ainakin on (olevinaan) eroa onko sitä 95 vaiko 98 tuon omankin Hondani tankissa, vaan silti 95:sta sitä viimeksikin tankkiin liruteltiin, vaikka kuinka "paremmin" se 98:lla käykin 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

joni_k

en suostu tankkaamaan 95e yhtään mihinkään vaikka saisikin ;D

konenikkari

Mullakin on mopon kanssa sopimus, se ei juo mun viinaa,
enkä minä sen  bensiiniä  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.06.19 - klo:18:56
Mullakin on mopon kanssa sopimus, se ei juo mun viinaa,
enkä minä sen  bensiiniä  ;D
juuri näin. ei minun mielestäni sovi kaasarivehkeisiin, oli sitten ruohonleikkuri tai mopo. Kehittyneet ruiskuvehkeet erikseen, ne oppivat viinan kohtuukäytönkin, ehkäpä...
silti omaan autoon tankataan mahd. vähemmän viinaksia. Kustannukset per kilometri suunnilleet samat. toinen kalliimpaa, mut menee vähempi ja sillee.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 13.06.19 - klo:19:54
Kustannukset per kilometri suunnilleet samat. toinen kalliimpaa, mut menee vähempi ja sillee.
Näin se on kustannukset on samat, ja toimivuus (sekä säilyvyys) 98:lla on kaasari pelillä mielestäni parempi.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Partanen

Jos valmistaja erikseen lupaa, että etanoli sopii ajokille, niin kyllä käytän. Uuteen Gts:ään esim. sopii E10, valmistajan mukaan. Talviseisontaan laitan silti E5:tä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

MORPA

Tää etanolin ja bensiinin sekoittaminen on oikeasti ongelma, kun monet materiaalit kestää jompaa kumpaa muttei sekäettä. Etanoli on sinänsä aivan kelvollinen polttoaine jos kaikki polttoainejärjestelmän osat sitä kestää, toki sitä pitää saada enemmän seokseen mikä ei kaasarikoneissa pitäisi tuottaa ongelmia. Oktaanivaatimuksetkin saadaa useimmiten kohdillee sytytysennakkoa säätämällä.

Lentobensiiniä voisi toki käyttää, siinä ei ole etanolia ja on lyijyäkin. Se on vaan hieman raskaampaa eli ei höyrysty niissä lämpötiloissa joissa autobensa. Aiheuttaa ehkä käynnistysvaikeuksia, muuten kyllä toimii. Tuhoaa tietty katalysaattorit eikä ole mitenkään edullista. Jakeluverkostokin on harvahko ja jakelupisteet sijaitsee usein alueella jonne ei oikein mopedilla pääse. Tynnyrihommiksi menis.

Ite kyllä tankkaan 98e laatua, ei sillä hintaerolla ainakaan mopon kyseessä ollessa ole mitään merkitystä. Persdyno kertoo myös sen antavan paremmin tehoa kuin 95e tai pienkonebensiini, mutta mopo parka kun ei omaa sellaista älyä että osaisi säätää itsensä sopivaksi polttoaineelle. Autossa asia on lähes yhdentekevä lukuunottamatta ahdettuja moottoreita.
Liikennesika.

arla_m6

Miun Hondaan kelpais kans 95E10 mutt tankkaan silti 98E5. Keskikulutus matka-ajossa 3,6-3,7/100km niin säästän mieluummin jossain muussa kuin bensan laadussa.

MORPA

Ei se 95e sen huonompilaatuista polttoainetta ole kuin 98e tai re85, ne on vaan erilaisia polttoaineita erilaisilla ominaisuuksilla ;)

Tossa yritin vähän vihjata näiden eri ottomoottoreiden polttoaineiden ominaisuuksista tuolla viittauksella lentobensiinistä, joka olisi muuten hyvää, mutta kuitenkin siinä on ominaisuuksia jotka tekevät siitä huonon moottoreihin joiden ei ole tarkoitettu sillä toimivan.

Mutta Venäjältä saa vielä ehtaa tavaraa, ei ole etanolia seassa, ja kun viimeksi kävin niin oli vielä lyijyllistäkin 99:iä saatavissa ;)
Liikennesika.

kestosippi

#10
Lainaus käyttäjältä: MORPA - 29.06.19 - klo:21:48
Autossa asia on lähes yhdentekevä lukuunottamatta ahdettuja moottoreita.

Ei ole ihan yhdentekevä ainakaan mun vapaastihengittävässä 2,3 litraisessa 940 Volvossa.
On elektroninen ruiskutusjärjestelmä ja sytytys säätyy bensalaadun mukaan mutta jos tankkaan 95E10 bensaa niin sitä kuluu 10% enemmän.
Muuten en havaitse eroa kulkemisessa.
Peugeot Satelis 500

Coastside

Alkoholin energiasisältö on 2/3 bensasta. Kun sitä on 10 %, pitäisi tehohukan olla 3 %.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.07.19 - klo:11:19
Alkoholin energiasisältö on 2/3 bensasta. Kun sitä on 10 %, pitäisi tehohukan olla 3 %.
Noin se varmaankin on. Ei huomaa ajossa tehohäviötä jos tehoa on 115 heppaa.
Mutta tankkauskerroilla sen 10% kulutuskasvun huomaa lompsassa.
Peugeot Satelis 500

Partanen

Eikun sitä etanolia tarvitaan enemmän kuin bensaa, ja siitä johtuu se kulutuksen nousu. Ettei mene laihalle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/tutkimus-etanolin-kaytto-polttoaineena-lisaa-paastoja/154726/
Ehkä kehittyneisiin ruiskuihin voi suositella E10 bensiiniä,
suuri osa vanhempien skotujen ruiskuista ei osaa muuttaa moottorin asetuksia, polttoaineen mukaan.
Eikä E10 bensat toimi ollenkaan kaasutin versioissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)