Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaiden staattinen tasapainotus kotioloissa

Aloittaja Partanen, 14.04.13 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

Partanen

Aina ajoittain käy mielessä, josko alkaisi vaihtelemaan renkaita itse. Muuten tarvikkeet olisikin kasassa ittellä ja kaveripiirissä, mutta tasapainotukseen tarvittava laite puuttuu vielä.

Biltema myy sopuhintaan moottoripyörän tasapainotuslaitetta, mutta se ei suoraan skootteriin sovellu, tai ainakaan Gts Vespaan: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Pyorantasapainotuslaite-MP-82351/ Pitäisi saada toiset isommat kartiot.

Tämä kauppias myisi skoottereihin sopivia staattisia tapapainotuslaitteita: http://www.marcparnes.com/Vespa_Scooter_Wheel_Balancer.htm Hinta vaan iskee joka kerta silmille, kuin noita vilkuilee. Siksi jäänyt toistaiseksi hankkimatta.

Nyt olisi taas renkaan vaihto edessä, järjestyksessä 4. sinä aikana mitä mun Vespaharrastus on kestänyt. Mahdollisesti yhden kaverin renkaankin olisin voinut tasapainottaa, jos olisi heti alkuun jo hommannut kotiin tasapainotuslaitteen. Olisi se itsensä jo maksanut takaisin.

Sillä tämän ketjun avasin, kun kiinnostaa josko joku muu jo tasapainottelee renkaita kotona. Ja mistä olette työkalun hankkineet. Mielessä pyörii Bilteman laite, josko siihen jostain saisi isommat kartiot sopuhintaan. Tai voisihan ne sorvata/sorvauttaa, mutta voi äkkiä tulla kalliiksi sekin, varsinkin jos ei ihan tiedä minkä kokoiset kartioiden pitäisi olla.

Tässä vielä vilmin pätkä aiheesta siltä varalta, josko joku ei ole aiheesta kuullut: http://www.youtube.com/watch?v=T2AuivYzaBs Mulle on kerrottu, että kisaprätkienkin renkaat tasapainotetaan tällä tavalla. Tarkempaa tapaa ei taida olla olemassa
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Ei kait se rauta/silumiini kartioihin ole ihan välttämätöntä? Kotioloissakin kartiot voisi sorvata esim koivusta. Materiaali on niin kevyttä ja niiden kehähalkaisija on kuitenkin niin pieni että niiden oma mahdollinen epätasapaino tuskin muuttaa tuloksia yhtään mihinkään. Muovikin olisi musta yksi käypä vaihtoehto. Paksua muovia sorvattavaksi saa kun lätkii muovilevyä päällekäin ja pistää liimaten epoksiliimalla. Oon tarpeen tullen myös valanut kotona kappaleita muovista.

Partanen

Muovi mullakin on ollut mielessä, jos siitä saisi sorvattua. Tässä lähinnä punnitsen, että viitsinkö kaveria vaivata sorvaamaan, jos 60-70 euron lisäsijoituksella saisi valmiin tuotteen. Eikä ole mittojakaan tiedossa, joten itse tekeminen ottaisi vähän enemmän aikaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Aikoinaan tein tuommoisen tasapainoituslaitteen itse, lattarautaa ja 4kpl laakereita, muutama pultti ja mutteri. Takarenkaan akselin vahvuinen tanko siihen kaveriksi ja tasapainoituskone on valmis.

Missäköhän sekin laitos mahtaa nyt luurata? Joku sen aikoinaan otti lainaan ja sille tielle jäi. :o

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 14.04.13 - klo:12:26
että viitsinkö kaveria vaivata sorvaamaan
Tuollaiset sorvaa jo porakoneellakin. Pistää ruuvipenkkiin pari laakeria, jotka keskittää sorvausakselin ja porakonetta käytetään vain pyöritykseen. Pylväsporakoneessa onnistuu vielä helpommin. http://toolmonger.com/wp-content/uploads/2007/12/Drill%20LATHE.jpg

purgiaali

Minä pari vuotta sitten tasapainoin soliferin eturenkaan samalla kun vaihdoin uudet laakerit. Ennenkuin kiristin akselin pultin pyörä pyöri riittävän kevyesti omilla uusilla laakereillaan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2


Partanen

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 14.04.13 - klo:13:13
Minä pari vuotta sitten tasapainoin soliferin eturenkaan samalla kun vaihdoin uudet laakerit. Ennenkuin kiristin akselin pultin pyörä pyöri riittävän kevyesti omilla uusilla laakereillaan.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Nyt kun kerroit, niin muistin että olen itsekin tuolla tapaa tasapainottanut joskus. Varmuudeksi voisi irrottaa etupyörän jarrusatulankin liikettä hidastamasta. Ja nyt mulla on kyse eturenkaan vaihdosta muutenkin, joten homma ei voisi helpommaksi mennä. Mahtaako pyöränlaakeri kaikitta tapauksissa sitten pyöriä tarpeeksi herkästi? Senhän voisi tietenkin kokeilla etukäteen (ennenkuin alkaa rengasta vaihtamaan) laittamalla teipillä ylimääräisiä tasapainoja etuvanteeseen.

Hyvä kun tuli kysyttyä. Olin jo melkein tilaamassa tasapainotuslaitetta ulkomailta. Pitää nyt vielä harkita ja kartoittaa tilannetta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Skoottereiden takavanteisiinhan tuo ei taas sovellu. Niissä olisi hyvä olla ne kartiot.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 14.04.13 - klo:15:57
Skoottereiden takavanteisiinhan tuo ei taas sovellu. Niissä olisi hyvä olla ne kartiot.
Saman asian ajaa, akselin paksuinen tangonpätkä.

-Zone-

#9
Jeps, mutta eikös tässä ollut tarkoitus alkaa tasapainottelemaan muillekin?
Silloin niitä eripaksuisia akseleita tarvitsisi ehkä montakin.

E: Jaa, näemmä vaan mahdollisesta kaverin vanteesta olikin oman lisäksi kyse.

Partanen

Vespan rengasta tasapainottessa pitäisi olla kai lähes 2 tuumaan paksu tanko. Vespassa kun vanne kiinnitetään pyörännapaan samaan tyyliin kuin autossa. Ja muutenkin, saisi niitä kartioita olla useampaakin eri kokoa, eri käyttäjille.

Tähän mennessä olen tasapainotuttanut rengasliikkeessä, koneessa. Se ei vaan ole ihan helpoimmasta päästä sielläkään, eli vaatiin asentajalta vähän paneutumista ja mielenkiintoa. Kaikissa liikkeissä ei ole tasapainotuskonetta, jonka akseli olisi riittävän ohut, että Vespan vanteen saisi kiinnitettyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

#12
Oon noita Dynabeads-pallukoita nähnyt netissä aiemminkin. Ennakkoluulot on mulla suuret. Nyt maltoin selvittää hiukan toimintaperiaatetta täältä: http://www.innovativebalancing.com/HowItWorks.htm Yritin etsiä netistä myös ongelmia noihin liittyen, mutta en löytänyt juuri mitään. Ilmeisesti se on tarkkaa, että palloja on aika tarkalleen oikea määrä, mutten eivät toimi oikein. Taidan silti pysyä kiinteissä painoissa.

EDIT:

Mitä arvelette, mitä noille kuulille tapahtuu, kun ajaa vaikkapa monttuun taikka hidastetöyssyyn? Onko ne taas miten sattuu? Tosin lupaavat, että kuulat hakevat ketkessä paikkansa, kun lähdetään liikkeelle. Siten ne kai hakevat paikkansa töyssyn jälkeenkin nopeasti. Siltikin, jotenkin outo systeemi mun mielestä. Vaikka ei mitään kokemusta olekaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Madwankster

Mut jospa noi kuulat on sisältä onttoja ja niiden sisällä on kuula, Sillee niinku hyppivät pavut.
:)
Toisaalta en kyllä ymmärrä, miksi nähdä vaivaa, jos renkaan vaihto tasapainotuksineen mun skodeen maksoi 15eur

InsOmnia

Noita muovikuuliahan käytetään useimmin, vähän isoimmissa renkaissa. Lähinnä maastureissa ja raskaan kaluston renkaissa. Omat kokemukset rajoittuu yhden maasturin "Chevy Suburban" 38 tuuman renkaiden tasapainotukseen ja siinä toimi 150 grammaa leikkipyssyn muovikuulia per rengas, yllättävän hyvin. Tosin alun alkujaankaan ei suurta heittoa ollut, mutta kyllä se vähäinenkin ravistus loppui laakista. Noissa kuulissahan on se hyvä puoli, että tasapainoitus muuttuu tarpeen mukaan ja ei ole kovinkaan tarkkaa kuulien painosta, kunhan kuulien paino ylittää tasapainoitukseen vaadittavan massan.

Keskipakoisvoimahan tuon tasapainoituksen noilla kuulilla suorittaa, joten aina kun rengas liikkuu, tapahtuu reaaliaikainen tasapainoitus.