Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

LML 150cc 2T - kayntiongelma

Aloittaja jumpingstone, 18.03.12 - klo:06:57

« edellinen - seuraava »

Partanen

Neulaventtiilin vaihtohan tulee kyseeseen yleensä silloin, kun kaasutin tulvii, eli venttiili vuotaa kulumisen vuoksi. Se, että venttiilin kautta ei virtaa riittävästi polttoainetta, kertoo mielestäni roskasta, tai venttiilin jumittamisesta.

Vespaanhan on saatavana paremmin virtaavaa bensahanaa. Joidenkin mallien alkuperäinen hana lukemani perusteella ahdistaa. Tässä tapauksessa luulisi hanan virtauksen riittävän, kun kuitenkin vakio ajokista kaiketi kysymys.

Kannattaa varmistaa bensaletkun reititys ja asento. Jos joku on ropaillut kaasuttimen tienoilla, niin letku saattaa olla väärässä asennossa, ja sen vuoksi bensa virtaa huonosti. Bensapumppua siellä ei kai ole, vaan bensa virtaa pelkän painovoiman avulla.

Seuraavan kerran kun temppuilee, niin voisi kokeilla laittaa hiukan ryyppyä päälle. Jos toimii paremmin ryypyn kanssa, niin voi sulkea sähköpuolen ongelmat pois.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: jumpingstone - 20.03.12 - klo:10:18
Kavin viela hieman  koeajamassa sita ja tankkaamassa tuoretta bensaa. Nyt se taas vaihteeksi toimi taysin moitteetta. Huomenna kayn ostamassa uuden sytytystulpan.

??? Mitä ? viimesyssyiset bensat tankissa !  Just,joo ..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Toisilla on huonoja kokemuksia bensan säilyvyydestä, toisilla ei ole mitään ongelmia jos bensa on seissyt puoli vuotta. Jonkin näkemyksen mukaan bensa ei mene kuulema miksikään puolessa vuodessa, mutta polttoaineen höyrystymisominaisuuksissa on eroja vuoden ajasta riippuen. Eli myöhään syksyllä tankattu bensa ei ole ominaisuuksiltaan parhaimmasta päästä keväällä. Tiedän, sen verran hurjalta tämä netin keskustelupalstalta luettu juttu kuulostaa, etten väitä tarinan olevan tosi, mutta voihan sitä mietiskellä joskus. Kertojana oli ainakin sillä palstalla joissakin henkilöíssä luottamusta herättävä nimimerkki.  :P

Vikaa etsiessä kannattaa toki vaihtaa tuoreet bensat.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Vähintään jotain bensan säilytysainetta olis syytä lisätä syksyllä tankkiin ja käyttää sen aikaa että menis sylinteriin asti..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jumpingstone

Tanaan satoi koko paivan sen verran rankasti, etten saanut sytytystulppaa vaihdettua ja saatiedotuksen mukaan huomennakin sataa, joten menee varmaan perjantaille ennen kuin paasee asiaa lisaa tutkimaan. Viimeksi kun sita kavin koeajamassa, niin huomio kiinnittyi siihen, katalysaattori kuumenee niin paljon, etta se lammittaa myos jalkatilan pohjapellin huomattavan kuumaksi vaikka em. osian valilla on useamman sentin rako. Katalysattori siis ilmeisesti ainakin toimii? Uusi sytytystulppa jonka ostin on NGK B6ES joka on LML:n ohjekirjan suosittelema tulppa. Nykyinen paikallaan oleva tulppa on NGK B7ES.

Partanen

Ainiin, se katalysaattorikin tuon ikäisessä on. Se kun ei mokoma oikein tykkää rikkaammasta seoksesta, eli noesta. Onkohan sitä toisaalta edes tarkoitettu toimimaan muutoin kun tyyppikatsastuksen aikana.  ::) Sillä vaan, että jos sille isompaa suutinta tarjoilee, niin saattaa se katalysaattori mennä tukkoon.

Tulpan lämpö toi mieleen seuraavaa. Mallissa, jossa ei ole katalysaattoria, on rikkaampi seos ja palotapahtuma on viileämpi. Siksi siihen lämpimämpi tulppa 6. Nyt tämä sinun mallisi jossa on katalysaattori, laihempi seos, kuumempi palotapahtuma, ja siksi kylmempi eli paremmin jäähtyvä tulppa 7. En sano että asia on näin, mutta kunhan mietiskelin. Kakstahdin kanssa touhutessa varatulppa on hyvä olla aina mukana, ellei jopa kaksi, kutonen ja seiska.

Alkoi jo LML kiinnostamaan. Mistä niitä löytää käytettyinä? nettimoto.com ei tuntenut yhtäkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#21
Kun muistaa että se on 2T kone niin eipä siinä seoksen rikastamista tartte että se katti pikkuhiljaa tukkeutuu..   kyllähän ne kakstahtisen pakokäyrät ja äänenvaimentimet pakkaa pikkuhiljaa karstottumaan joka vehkeessä, varsinkin jos ajaa paljon lyhkäsiä matkoja. Öljyn laadulla on iso merkitys.  Kesäkuumia ajatellen kannattaisi virittää pellistä säteilysuoja sinne katin ja pohjalevyn väliin,kumma ettei ole tehtaalla tehneet ?! Pitkässä maantieajossa se katti on TODELLA kuuma. No, jos ajelee vain kaupunkipätkiä niin eipä se sitte haittaa.

Edit: mikäli tässä on se perinteinen kenkälaatikon mallinen äänenvaimennin ja katti on sisäänrakennettu ,eikäsiis erillisenä ennen vaimenninta, on se säteilysuojan rakentaminen ehkä liioittelua sillä katin tuoma lisälämpö jakaantuu vaimentimessa aika isolle alalle. 2T koneen pakokaasut on jo sinällään kuumempia kuin 4T koneessa
Siitä itse katalysaattorista vielä että se kennosto tai paremminkin pillistö on todella pienireikäistä elikäs ahdasta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jumpingstone

Tanaan sain uuden sytytystulpan ostettua ja laitettua paikalleen. sen jalkeen kavin ajelemassa 20km koeajon ja kaikki vaikutti toimivan aivan loistavasti, mutta paria kilometria ennen kotia se alkoi taas nykimaan ja patkimaan. Eli vika ei korjaantunut uudella sytytystulpalla. Aikomus oli ottaa kuva siita tulpasta ajon jalkeen ja linkittaa se tanne, mutta en sitten loytanyt kameraa mistaan.Yritan ottaa kuvan huomenna kunhan ajan silla viela toiset 20km tyomatkaa. Voin ottaa kuvan myos katalysaattorita jos raatia kiinnostaa.

Partanen

En ole tosin kakstahdin katalysaattoria nähnyt, mutta arvelen sen olevan samanlainen kuin kaksipyöräisissä yleensä. Eli pillit ovat huomattavasti isompia kuin autoissa. Ikäänkuin aaltopahvia olisi kääritty rullalle:

Ja kai ne yrittää kakstahtiakin käyttää mahdollisimman laihalle seoksella, jotta saisivat tuon katalysaattorin toimimaan. Laihalla seoksella sitä nokeakaan ei niin synny, kuin terveemmällä eli hiukan rikkaammalla seoksella. Tuorevoitelu mahdollistaa ainakin teoriassa kakstahdin käyttämisen laihalla, vaikka se sotiikin maalaisjärkeä vastaan. Ja varmaankin nuo nykyiset kakstahtiöljyt on niin suunniteltu, että katalysaattori on otettu huomioon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Palavan voiteluöljyn synnyttämä karsta on eri asia kuin rikkaan seoksen aiheuttama noki. Miten pitkä tuo kuvan katti on? entä tuo ulkoputken halkaisija. Jää vähän mittasuhteet hämäriksi, on kait suurempi halk. kuin normi 50 cc pakoputki ?
Kuten jo aikaisemmin sanoin ajomatkoilla on suuri merkitys. Kyllähän noita katteja taitaa olla monessakin uudemmassa 2T vehkeessä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Jo 20 vuotta sitten puhuttiin tuhkautumattomista öljyistä. Silloin se taisi tarkoittaa sitä, että öljy tulee palamattomana koneen läpi. Eipä sekään terva hyväksi olisi katalysaattorille. En ole perehtynyt nykyisten kakstahtiöljyjen toimintaan.

Kuvan katti on Baotian moposta. Kaivoin sen esille sen jälkeen, kun laitoin isompaa suutinta. Sen verran oli jo mustana tuo katti, ettei sen poistaminen ollut yhtään liian aikaista. Samanmallinen mutta tietenkin isompi katti oli myös kaverin isossa Kawasakissa. Ja samanlaista tulosta tulee, kun käskee Googlen kuvahakua hakemaan moottoripyörien katalysaattoreita. (motorcycle catalytic converter)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Kuvasta ei oikein näy oliko katti kuinka tukossa?

Partanen

Ei se tukossa vielä ollut, mutta noesta musta. Otin sen pois oman mielenrauhan ja kokeilunhalun vuoksi.

Ne on nuo kiinalaisetkin alkujaan niin laihalle säädetty, että ihan hirvittää. Enkä keksi muuta syytä kuin se katalysaattori. Kaasutin on sillä tavalla epätarkka seoksen tekijä, että varmuuden vuoksi säätävät laihemmalle kuin olisi edes tarpeen, ainakin tänne meidän viileisiin olosuhteisiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jumpingstone

#28
Nyt oli taas aikaa tutkailla tilannetta. Aloittaessani tutkailun skootteri kavi patkien ja huonosti ja oli vaikeahko saada kayntiin. Otin sylinterinkannen irti tutkiakseni olisiko sylinterin seinamassa merkkeja kiinnileikkautumisesta. Ei ollut. Otin pari kuvaa ja sen jalkeen pistin kannen takaisin paikoilleen. Kasauksen jalkeen se kavi ja kaynnistyi ihan 100% moitteettomasti. Ohessa muutama kuva sylinterista, mannasta, kannesta ja pakoputkesta..
http://aijaa.com/009159845500
http://aijaa.com/008609845502
http://aijaa.com/001419845503
http://aijaa.com/005839845504
http://aijaa.com/001589845505

viisnelonen

Ei sitte uusi bensakaan tuonut parannusta, päätellen siitä että avasit kannen..  Tuo syl. seinämä näyttää muuten oudon väriseltä,vai onko vaan optinen harha.
Edelleenkin tuntuu että vika on bensansaannissa tai ilmavuodossa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250