Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Dr. Pulley varin painot

Aloittaja viisnelonen, 22.09.11 - klo:21:58

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Luettuani niin paljon positiivista palautetta dr.pulley varin painoista yritin etsiä niiden myyjää netistä huonolla menestyksellä. Tilasin muuta tavaraa scootercenteristä mutta noita dr.pulley liukupainoja ne ei myy. Eikä tää ruotsin dr.pulley :  http://www.drpulley.se/index.html   anna juurikaan mitään muuta kuin mainosta.
www.unionmaterial.com minkä olen käsittänyt valmistajan sivuksi ei ainakaan mun tietsikalla antanut hintoja  ja neuvonta oikean painon valintaan oli käsittääkseni vain taulukko kunkin skodun normaali rullan painosta (massa). Ilmeisesti tämä sitten onkin yhtäkuin vastaavan dr.pulley liukupainon paino, näin ymmärsin myös "jalat" foorumilaisen kokemuksista näittten liukupainojen kanssa. Nyt sitten vaan ko lista antaa hexagon 125 2t:lle painoksi 15,5 gr vaikka  tiedän normi rullan olevan 12,X gr .  Mulla on 150 cc kone ja siinä on myös orggis rullat 12,x gr. ( 19 x 17 mm)
1. Mistä löydän mahdollisimman luotettavaa tietoa oikean dr.pulley painon valitsemiseksi.
2. Dr.pulley myyjät ?  onko kotimaassa olevaa tai sitten joku edullinen nettifirma. 

ps. Tein tästä ihan oman topicin  kun uskon että dr.pulley kiinnostaa laajasti ja tulee varmaankin tulevana talvena olemaan toistuva keskustelun kohde.

Jalat ja muut asiasta kokemusta omaavat; joku yhteenveto omista kokemuksista painon valintaan Dr.pulley VS tavis varin rulla olis hyvä saada tänne pohjaksi. Tiedän että paras on kokeilun tulos mutta olis kiva saada jotain referenssiä tueksi ettei mene ketuille koko homma..

Edit 23.9.  Tuolta sipistä en löytänyt 19x17 ja sama juttu ebay:ssä. Joo tommonen 150 cc 2t hexagon mulla on, hiukan virkistettynä ilmansuodattimen ja kaasuttimen osalta.
Tuo scooterpastan antama linkk,i http://www.drpulley.info/drpulley_docs/Typenliste.pdf on hyvä ja  oli noi hexan orggis rullien painotiedot kohdallaan,eli siltäosin homma ok. Kiitos kaikille, mulla on jo nyt hiukan tatsia siitä mihin haarukkaan se oikea dr.pulley paino asettuu. Tilasin tavis rullat 10,7 gr jotta saan kokeilla miten ne pelittää harvemman perävälityksen kanssa ja vasta sitten tilaan ne dr.pulleyt kun on ne kokeiltu.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jalat

#1
Eli pulleyden kanssa menee jotakuinkin näin.
13g pulleyt vastaavat kiihtyvydeltään 13g rullia, mutta kruisaillessa 15-16g rullia. Eli matka-ajossa kierrokset ovat pienemmät. Ja vaikka kiihtyvyys vastaa likimain vastaavanpainoisia rullia, niin herkkyys ja reagointi kaasuun paranee. Myös variaattorin tärinät saattavat pienentyä. Variaattori tuntuu ns. terveemmältä.


Sanoisin että jos sinulla on vakiorullat variaattorissa, niin tilaa pari grammaa kevyemmät pulleyt. Silloin matka-ajo on jotakuinkin samoissa alkuperäisten rullien kanssa, mutta kiihtyvyys vastaa pari grammaa kevyempiä rullia. Eli saat räjähtävyyttä, mutta polttoaineenkulutus kuitenkin pysyy jotakuinkin samoissa.

Yleensä kuitenkin halutaan nopeampaa kiihtyvyyttä kuin mitä vakiorullat antavat. Itselläni vakiorullat taitavat olla 23g ja tilasinkin niiden tilalle 23g dr.pulleyt. Olin tyytyväinen. Sittemmin tilasin 20g rullat ja 22g rullat. Testailin niillä eri kombinaatioita ja tulin siihen tulokseen että jos nyt tilaisin dr. pulleyt, niin ne olisivat 21g pulleyt. Eli 2g rullat kuin nykyiset.
Mutta olipa joku laittanut vastaavaan skootteriin kuin minulla, niin 19g pulleyt ja kehui kiihtyvyyttä. Itse uskon että se menisi ehkä jo hieman liian koville kierroksille ja levottomaksi. Mutta kuka mistäkin tykkää.

Sitä en tiedä pitäisikö laskea myös suhdetta rullien kokonaispainoon, kun toisissa variaattoreissa on 6 rullaa (kuten minulla cfmoto koneessa), toisissa 8 (kuten kaahosella yp250 koneessa) ja toisilla jopa 9 rullaa (polinin variaattori). Pitäisi varmaan laskea suhdetta kokonaispainoon tuon minun vinkkini avulla.


Mistä ja miten näitä sitten saa?
Selvitä oman skootterisi rullien mitat ulkomitat. Sen jälkeen punnitse oman skootterisi painot. Jos olet tyytyväinen nykyiseen kiihtyvyyteen, niin tilaa samanpainoiset pulleyt. Jos haluat lisää kiihtyvyyttä, niin pari grammaa kevyemmät.

Pulleytä saa ebaysta tilattua. Toki vaatii luottokortin tai visaelectronin ja siihen liitetyt paypal tunnukset sekä lisäksi ebayhin rekisteröitymisen. Ja myös ebayn tunnukset ja paypal tulee yhdistää asetuksista. Tämän jälkeen ostaminen ebaysta on vain muutama klikkaus ja tuote tulee parissa viikossa kotiin.

Hakusanaksi "Dr. Pulley" ja perään oman rullasi koko kuten vaikka "18x14"
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=dr.+pulley+18x14&_sacat=0&_odkw=dr.+pulley&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313


Sitten on näitä feikki dr. pulley liukupaloja, kuten nämä oranssit täällä.
http://www.scrappydogscooters.com/125_150cc_Performance.html
Sama liike myy samaa tavaraa ebaysta jota kautta postikulut ovat halvemmat ja tavarakin tuli nopeammin.
http://www.ebay.com/sch/scrappydogscooters/m.html?_nkw=sliders&_sacat=0&_odkw=&_osacat=0&_trksid=p3911.c0.m270.l1313
Todennäköisesti toimivat ihan yhtä hyvin, kun muoto on sama. Mutta kestävätkö sitten yhtä hyvin, onkin toinen juttu?
Liikkeenä tuo scrappydogscooters hoitaa tilaukset hyvin suomeen. 3 tilausta olen tehnyt sinne ja aina tavara tullut.



viisnelonen onko sulla hexagon 150cc? Ja koko rullilla 19x17
Taitaa samat rullat mennä johonkin vespoihinkin, eli luulisi löytyvän niitä maailmalta
http://www.monstermarketplace.com/motorsport-accessories-and-parts/19x17-dr-pulley-slider-weights-vespa-et4-lx150-lxv
http://www.monsterscooterparts.com/19x17-dr-pulley-sliding-roller-weights.html


HUOM! olkaa tarkkana että asennatte oikeassa asennossa sitten nuo liukupalat.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

scooterpasta

#2
Tässä on yksi linkki  http://www.drpulley.info/shop/  .  Tässä on lisäksi suositustaulukko  http://www.drpulley.info/drpulley_docs/Typenliste.pdf

Midland

Oon pihalla kuin lumiukko mun Aprilian kans. Rullat on kokoa 19x15 ja 8,4g. Jokapaikassa tarjotaan 20x17. Silti ns. suljettu vari, eli vaseliinia tarvii-ei kait niitä tarvikevareina myydä. Hihna kans outo koko. Pulleyt kiinnostais, vari toimii hienosti niinkauan kuin rasvaa on, sit vähän vaisummin. Luottokorttii ei oo, eikä tuu-tarvii varmaan luotottaa kaverin kautta  :-\. Mut hyvä jos tää ketju tois lisätietoja.

jonik

Itse olen tilaillut nuita Sipistä ( www.sip-scootershop.com ). Halvimmalla tuolta sai, kun viimeksi vuosi sitten tilasin. Toimituskulut silloin 5€, en tiedä nykytilanteesta.
CPI Oliver -04 "Only for competition use"
CPI Formula Racing -07 @ 103km/h (rikotaan kun keretään)
Fiat Punto -01

Partanen

Mun tekniikantajulla Pulley-painoissa ajatuksena on suurempi kitka. Kun lähdetään paikaltaan kiihdyttämään, niin kierrokset pysyvät ylempänä kiihdytyksen ajan, vaikka paino olisi saman painoinen vakiorullan kanssa. Tavallaan variaattori siis reagoi hitaammin pulley-painoilla. Jos/kun näin on, niin mitenkäs nopeasti variaattori vaihtaa pienempää välitystä moottorijarrutuksen jälkeen, kun taas tarvitaan kiihtyvyyttä? Siis vaikkapa kadunkulman jälkeen? Ei olisi kivaa, jos välitysten pienemmäksi muuttumiseen kuluu entistä enemmän aikaa.

Tätä kirjoittaessa ja asiaa pohtiessa tuli jo mieleen, että perustuuko sittenkin pienempään kitkaan. Pienemmän pintapaineen takia. Pulley-painon liukupinta on suurempi kuin pyöreän rullan.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jalat

Kyllä sen on perustuttava pienempään kitkaan juuri pinta-alansa vuoksi. Samoin noissa on pintamateriaali jotain itsevoitelevaa mallia. Näiden kanssa ei siis saa käyttää varissa rasvoja.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

viisnelonen

#7
Lainaus käyttäjältä: Midland - 23.09.11 - klo:10:55
Oon pihalla kuin lumiukko mun Aprilian kans. Rullat on kokoa 19x15 ja 8,4g. Jokapaikassa tarjotaan 20x17. Silti ns. suljettu vari, eli vaseliinia tarvii-ei kait niitä tarvikevareina myydä. Hihna kans outo koko. Pulleyt kiinnostais, vari toimii hienosti niinkauan kuin rasvaa on, sit vähän vaisummin. Luottokorttii ei oo, eikä tuu-tarvii varmaan luotottaa kaverin kautta  :-\. Mut hyvä jos tää ketju tois lisätietoja.
Onko 19x15 varmasti orggis? Useinhan näihin tuupataan lähinnä sopivin mikä saadaan. Luin aikaisempia juttuja skodustasi ja tuli mieleen että toi 20 mm vois olla hyväkin mutta itsehän sen parhaiten tunnet ja tiedät.(nouseeko hihna ylös asti varilla) Sama asia rullan leveyden kanssa mutta tietäen runsaan km määrän tulee mieleen että leonardiisi olis vaihdettu uusi vari mikä on vaan eri rullilla kuin orggis.
19x15,5 on ainakin hyllykamaa joten kyllä korvaavat löytyy. Lopuksi on vielä todettava että nimellismitat ja mitatut saattaa poiketa toisistaan jonkun kympin eli ne sun rullat voi olla 15,3 tai 15,5 nimellismitaltaan, pääasia etteivät takertele ja liikerata riittävä.

Edit: Luin uudelleen nuo jutut sun leonardista kun se on km-määrän takia kiinnostava. Eihän siinä varin rullakoossa pitäis olla enään mitään ihmettelemistä. Se 20x17 on käytössä 1998 alkaen. Sun rullakoko on vähemmän käytetty ja harvinainen varaosamyyjillä. Tossa on yksi nettikauppa jonka tuotteita on helppo vertailla skootterin eri vuosimallien välillä, vahinko vaan kun pelkkää saksaa.
http://www.motomike.eu/mike/category/10100000000/vehicle/16104/
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 23.09.11 - klo:23:09
Kyllä sen on perustuttava pienempään kitkaan juuri pinta-alansa vuoksi.

Totta sen noinpäin täytyy olla. Ja nyt kun luin kokemuksesi uudelleen, niin jo ymmärrän paremmin Pulley-painojen periaatteen. Eli voidaan hankkia hiukan alkuperäistä keveämmät painot, jotta saadaan kiihdytyksessä kone isommille kierroksille. Sitten pintakaasulla ajellessa kierrokset eivät ole kuitenkaan liian korkealla.

Miten nuo Pulleyt toimivat kuluneina? Ehkä paremmin kuin pyöreät painot? Pyöreässä painossa, eli rullassahan pidemmän päälle on ongelmana kulmikkaaksi kuluminen, mikä aiheuttaa takertelua variaattorin toiminnassa. Valmiiksi kulmikkaassa Pulleyssä kuluminen ei kaiketi aiheuta takertelua niin paljoa.

Tähän ketjuun voinee lisätä sen, että variaattorin mutteria avatessa, ja varsinkin kiristettäessä olisi parasta käyttä muita keinoja kuin mutteripyssyä. Mutteripyssy on turhan raju työkalu. Kampiakseli saattaa ottaa itseensä, eikä venttiilikoneisto, taikka jakopäänketjukaan hyvää tykkää mutteripyssystä. Eräs keino on kietoa kuormaliina hihnapyörän ympärille sopivasti, ja liinan lenkki johonkin, vaikkapa runkoon kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

10000 km ajettu DR Pulleillä, nyt siirrytään J Costaan
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

jalat

:D Haha. JCosta tuo fiiliksen että tuliko asennettua turbo skootteriin. Se on ihan eläin vehje. Mutta varaudu runsaaseen kulutuksen kasvuun, mikäli et satu ajamaan matka-ajoa paljon. Matka-ajossa se pudottaa kierroksia. Kiihdytyksessä ja taajamanopeuksissa kasvattaa niitä ja kulutusta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jk_single

Nå, eihän sitä kiihtyvyyttä saa parannettua muuta kun polttamalla lisää bensaa/km tai tunti, se on vaan näin 8) ja J Costa mahdollistaa sen. Hyvä puoli on niinkun mainitsit että moottori ei huuda täysillä silloin kun ei sitä halua huutavan, niinkun kevyet rullat tai Malossin/Polinin vari teettää
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

kani

Antaako tuo J Costa mikä sitten onkaan kierrosten kiihdyttelyissä nousta korkeammiksi ja sitten madaltaa kierroksia pikkuhiljaa? Mikä se muuten on, kuulostaa bolivialaiselta huumeviljelijältä  :)

jk_single

Bolivialainen kokaviljelijä http://www.youtube.com/watch?v=y-QqHE0bNjw

Tuli tänään asennettua ja koeajettua, ja voi Juma! Meinas lähteä lapasesta kun takapyörä löi joutilasta kostealla asvaltilla 8)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

jalat

Se on oikeasti se ainut viri variaattori. Malossit ja polinit ei ole mitään tuohon verrattuna
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002