Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Apuja viritykseen!!!! (ei yleiseen tieliikenteeseen)

Aloittaja kymco2003, 11.07.15 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

kymco2003

Eli 30v tyyppi tarttis jeesiä skoden virittämiseen kun virkavalta vei kortin tonnikyykyn suorituskyvyn takia.
Kokoonpano tällä hetkellä
Kymco zx super feever 2003
70cc athena kansineen tehoputki kurkku avarrettu 100 pääsuutin,kiekkarajoitin ohitettu,kiihdytyssuppilo,varin kuri pois ja 1.6gr kevyemmät rullat.
Ongelma on että kulkee mutta ei kiihdy tarpeeks.
Pitäs hommata jotain jousia ja muuta oisko laittaa linkkiä mitä pitäs tilata mop shopista ja jos joku osaa tehdä taiat satakunnan alueelta ni maksan kyllä vaikka satkun?



openflow

Minkälaisia kiihdytys ongelmia. Onko ongelmana 0-20 km/t vai 20-40 km/t välinen kiihtyvyys. Paljonko on kierroksia koneessa kiihdytyksessä ~20km/t ja ~40 km/t kohdalla.

Tiedätkö mikä on mopon huipputehon kierrosluku nykyisellä putki/sylinteri yhdistelmällä?

kymco2003

#2
Ei ole kiekkamittaria ja kiihtyminen on vähän liian kumimaista jos näin voidaan variaattorin kohdalla sanoa,
Vaihdoin jo 1.6gr kevyemmätkin rullatkin,kaver vaan muisteli että sillä oli joskus joku kisakytkin ja nappas heti ja keula nous.
Mikä se malossin multivari on onko siinä kaikki tarvittava valmiina voisko joku laittaa linkkiä ja linkin johkin jousiin mitkä tohon pitäs vaihtaa,olen kyllä kuutamolla näissä skootteriviritys asioissa,kiihtyvyyttä pitäis saada että jaksais viedä 125 kg äijää.
Satakunnan alueella jos joku vois vähän viritellä ni satkun annan:)
Tarttisko sinne takavariaattoriin laittaa jokin jäykempi jousi auttaako se kiihtymiseen?

-Zone-

#3
Mitä jäykempiä jousia pistät kytkimeen sitä enemmän kuminauhamainen liikkeelle lähtö lisääntyy ja kytkimen äkkiä tarraaminen vain vähenee. Kisakytkin ja kytkinkello voi omata paremman purentavoiman kuin vakio, mutta vakiot jouset siinä kisakytkimessä voisi olla poikaa jos äkkiä tarraavaa kytkintä haet. Jäykemmillä kytkinjousilla kun lisätään kytkimen luistoa. Se miksi näin tehdään on että moottori pysyisi tehoalueellaan.

Dragsterit kiihtyy samalla periaatteella. Jos kytkin puree äkkiä niissä kiinni renkaat alkaa sulaa radan pinnassa ja sekunnit valuu harakoille. Niinpä dragstereissa on 15 levyiset kytkimet. Alussa se luistaa hirvittävästi ja valtavat tehot hukataan lämmöksi kytkimeen. Sitämukaa kun matka etenee automatiikka ampuu lisää levyjä pakkaan kiinni ja kytkimen pito paranee ja renkaille siirtyy kokoajan enemmän voimaa. Tuo on ainoa tapa jolla ne tuhannet hevosvoimat saadaan siirrettyä tiehen jotta kiihtyminen on maksimissaan. Skoottereissa renkaiden sulaminen ei ole ongelma, mutta jäykemmillä kytkinjousilla pyritään samaan kiihtymisen suhteen jotta kone pysyy pidempään tehoalueellaan kun kytkin luistaa pidempään.

Ja sehän luistaa siihen saakka kunnes kytkimen ja kytkinkellon kierrosluku on sama. Jos laittaa esim +1500rpm jouset se tarkoittaa että tämä kierrosero on lähdössä vakiojousia suurempi.

kymco2003

#4
Ok,elikkä kytkinjousislla eikä takavarin jousella saa lisää kiihtyvyyttä,eikä siitä malosin multivaristakaan taida olla hyötyä?
Mstähän niitä kisakytkimiä sais tilattua onko mop shopissa sieltä athenankin ostin ja siihen kisakytkimeen ne vakio jouse??

-Zone-

Jahas.. Sanaakaan et ymmärtänyt :)

Koitetaas uudestaan. Kytkimen luistoa LISÄTÄÄN jotta KIIHTYMINEN LISÄÄNTYY. Mutta luistaminen ei tietenkään tarkoita sitä äkkiä kiinni nappaavaa kytkintä jota sinä toivoit.

Coastside

"Kisakytkimet" on tehty koneisiin jotka eivät toimi alemmilla kierroksilla vaan  ottavat vasta sitten kun vääntöaluetta on riittävästi. Tavallisessa koneessa vääntöä on jo niin alakierroksilla että se polttaa kytkimen ja kuumentaa varia turhaan. Se kuluttaa hihnaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#7
Noissa kisakytkimissä on tavallisesti kitkamateriaali parempaa. Huonojen alavääntöjen vuoksi myös jäykemmät jouset. Kytkinkellot tavallisesti paremmin jäähtyviä jotta se lisääntynyt luistaminen = lämpö pysyisi paremmin kurissa. Kyse on loppupeleissä vain kitkakertoimesta kytkimen ja kytkinkellon välillä. Sama siis kuin rumpujarrussakin. Kisakytkin vakiojousilla saattaa olla se mitä kysyjä kaipaa, eli nopeammin kiinnipurevaa. Kiihtyvyys sillä tuskin tulee lisääntymään kerran jo se pyttykin on vaihdettu kireämpään.

Se kuinka pitkään paremmin pureva kytkin sitten loppupeleissä mahtaa enää kiinnostaa, on myös oma juttunsa. Vähän sama kun muutama tuttu aikoinaan pisti vakioon autonkoneeseensa sintterikytkimen. Kiva lähteä liikennevaloista ja muutoinkin ajella kaupunkiajoa 100% ON/OFF kytkimellä verrattuna vakiokytkimen pehmeästi tarttumiseen. Naisväkeäkään ei tarvinut aina olla ratissa jotta olisi "kengurubensaa" esiintynyt :)

kymco2003

Mitenkähän sitten on bensansaannin kanssa ku vakio pääkkönen on 80 ja nyt 90,isompia kaasareita olis hurumykkä mutta mistä tohon kurkun hommaa ku siinä on ne läpät.
Eiks pääsuutin ole vielä liian pieni kun mopo kulkee puolella kaasulla melkein saman kun kaasu pihjassa ja sit kokeilin eilen siihen kiihdytyssuppilo suodatinta ni ei kulkenu mihkää hyyty välillä kun kaasua väänti.
100 suutin ois kaapissa kyllä????

helkama sc-r

Kytkintä tuskin kannattaa alkaa muuttelemaan kiihtyvyyden takia, kevyemmillä rullilla ja suhteessa sopivalla vastapainejousella voi säädellä koneen kierrokset suuremmiksi kiihdytyksessä.
Ensin seos ja muut kulkuun vaikuttavat asiat kohdalleen.

kymco2003

Ok,mistä löydän 50% jäykemmän vp jousen kymco zx50 super feveriin vm.2003
Kiitos kaikille auttaneille????????????

konenikkari

Alle 10 hv moottorissa 50% vastapainejousi hukkaa lähes puolet moottorin tehosta.
Satakunta on laaja, missä päin satakuntaa elelet.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kymco2003

Porissa tu käymään ni laitetaan mopo kulkee,motopakki tai viki neuvo laiitamman 50% jäykemmäs jousen pyttyviritteisiin,en tiä sit mitä tolle pitäs tehä?

kymco2003

#13
Motot.net
70cc Sport   +50% tai +60%

EDIT:

Vakio   +7%
Tehariwirit   +15% tai +25%
70cc Sport   +50% tai +60%
70cc MidRace   +60% tai +82%