Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kisbeen takavariaattorista kysymyksiä

Aloittaja Skegge, 08.09.19 - klo:16:13

« edellinen - seuraava »

Skegge

Juniori sai mopokortin ja ajokiksi isosiskon Kisbeen. Ensimmäiset 350 km ajoa menivät OK kunnes perjantaina variaattorikotelosta alkoi kuulua ylimääräistä ääntä. Poika luuli että pakoputki on irti  :)

Äsken avasi kopan ja sieltä paljastui vaihtokunnossa oleva hihna (mallia kevlar) ja irronnut etuvariaattorin tuuletinsiipi. Vaihdoin hihnan ja kasasin paketin, mutta ääni ei poistunut. Tyhjäkäynnillä ääntä ei kuulu mutta kun veto alkaa niin alkaa myös se räminä. Takavariaattorista tein sellaisen huomion, että siinä levyssä, jota takavarin jousi painaa, on ainakin puoli senttiä heittoa pystysuunnassa. Eikös jousen pitäisi keskittää se levy niin ettei heittoa ole? Takavaria en saanut vielä auki kun ei ole mutteripyssyä, mutta kai se on seuraavaksi avattava äänen alkuperän selvittämiseksi. Uusi tuuletinsiipi on nyt ainakin ostettava mutta takavari maksaa jo lähemmäs satasen, joten sitä ei viitsi vielä varuiksi hankkia. Mikä kaikki siellä takavarissa voi mennä rikki?

tapiovuorent

Tuo puoli senttiä !. Tuon mukaan laakerointi on tullut "tiensä päähän".
Myös 3 liukutappia sisällä voi olla kuluneet reikiinsä.
Todennäköisesti joudut uusimaan koko takavariaattorin.

joni_k

pystysuunnassa ei tosiaan klappia pitäisi olla juuri yhtään.

Skegge

Kiitos kommenteista. Tarkennetaan vielä sen verran, että se pystysuuntainen heitto ei ole varsinaisesti klappia (väljää). Siis se takavarin levy jota jousi painaa ei ole "keskellä" jolloin takavaria pyörittämällä huomaa tuon epäkeskeisyyden.

Coastside

Minun skodessa petti taaemman kiekon hitsaus. Tuhosi hihnoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Kun nyt avaat variaattorin , niin kerro lisää. Kyllä syy ongelmaan löytyy.
Jos et ole ennen avannut , niin tiedoksi , se jousen alla oleva variaattorin sisäkehällä oleva lukitusrengas ( tai miksi sitä halutaan nimetä) voi olla hyvinkin tiukassa . Ympäriinsä ruuvitaltalla kampeamalla pikkuhiljaa se yleensä "antautuu". Itse yleensä saanut pois käyttämällä kahta vastakkaisilla puolilla olevaa litteäpäistä ruuvitalttaa .
Tietysti myös lämmittäminen ja irroitusöljy , voi edesauttaa asiaa.Ei tietysti liikaa lämpöä ,ettei O-renkaat vaurioidu.

Coastside

Se holkki voi olla kiinteä, tiukka tai sormilöysä. Jos sen liepeen alle ei naputellen mene vaikka puukon kärki, sitä ei siitä saa irti. Se yläpäässä on stefa, jonka poistamalla saa rasvaa sinne jotenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

ikh:ltä ostin sopivan kiintolenkin, ei tarvi kikkailla.

Coastside

Isoon mutteriin käy siirtoleukapihdit. Hyvin tiukan saa auki kartiopäisellä tuurnalla sen sivusta naputellen. Vari pysyy paikallaan kun sen pulttaa lautaan, jotain kitkaa välissä. Jos sattuu sopiva prikka yläpäähän, mahtuu mutteri kiertää siinä auki ja voi käsitellä paremmin vari kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Yllättävän usein on myös helpottanut , kun puristaa Pikapuristimilla ,siis yhdenkäden  tai liimapuristimilla kahdelta puolen takalevyn ja kytkinpaketin yhteen, ennen mutterin avaamista.Pulttipyssyllä hylsyn kanssahan se on helppo , mutta sinullahan ei sellaista ollut.
Jotkuthan avaa mutterin myös ison jakoavaimen kanssa , pitäen variaattoria kädessä ja lyömällä jakoavaimen päätää kovaa alustaa vasten, esim. lattiaan. Toimii sekin , on kokeiltu.
Joskus täällä palstalla on pyörähtänyt toimenpiteestä myös video.

joni_k

ite just kiintolenkillä naputtelen maahan tai jotakin kovaa vasten. aukeaa hyvin. enne aukasin isoilla putkipihdeillä, mutta ne rikkoo sitä mutteria niin päädyin tähän.

Coastside

#11
Mutteria vasten on jousen paine, joten se ei kierry tärinöistä auki. Silti täppi kierrelukitetta ja kohtuullinen kiristys sille. Isot jumpat on tehdaskireiden syytä.

Jos käyttää pihtejä, ne saa sidottua kahvoistaan puristamaan jos on tarve. jos vaikka voimat ei riitä tai kopauttelee varsia johonkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skegge

#12
No niin, hieman tilannepäivitystä.

Takavari aukesi n. sekunnissa lainaksi saadulla Boschin iskevällä mutterinvääntimellä. Kytkinpakettia ravistelemalla sisältä kuului että joku osa siellä liikkuu. Paketti aukesi linkin videon https://www.youtube.com/watch?v=nQ5h6_01oys ohjeilla eli paketti lattiaa vasten ja mutteri (n. 38 mm) auki kikkatongeilla eli papukaijapihdeillä. 

Voimansiirrosta veto päällä kuuluvan "pärinän" ilmeinen syy selvisi aika nopeasti. Eli toinen vastapainejousen sisään tuleva peltiholkki (linkin räjäytyskuvan osa 23) oli kahdessa osassa. http://www.zone8.fr/local/uploaded/catalog/exploded/eclate-transmission-fact.jpg

Holkista oli se halkaisijaltaan suurempi "olkapää" murtunut irti, jolloin holkin runko pääsi liikkumaan jousen sisällä. Tämä ei liene ihan tyypillisin vika, sillä kotimaisten varaosaliikkeiden sivuilta en ainakaan ensi yrittämällä tuota holkkia löytänyt. Mistähän näitä saisi? Joku varaosakauppias jo puhelimessa maalaili aiemmin piruja seinälle että jos sieltä on neulalaakeri tms. pettänyt niin edessä voi olla koko 200 e hintaisen kytkinpaketin osto. Mutta toivottavasti siellä nyt ei ole muuta rikkoutunut, silmämääräisesti ei ainakaan.

Lisäksi se etuvarissa oleva muovinen tuulettimen siipi oli jälleen hajalla eli se pitää ostaa. Mahtaakohan noita löytyä Kisbeehen sopivia metallisena, sillä nuo muoviset ovat selvästi ovat kulutustavaraa? Hihnaa vasten tulevissa pinnoissa oli jälleen kiinnipalanutta mustaa karstaa sekä etu- että takavarissa. Kuten joskus aiemmin olen maininnut, niin varin koppa on lämpimänä kesäpäivänä ajon jälkeen arviolta 70-80 asteinen. Eli kuumana siellä kopan sisällä käydään.

Vinkatkaa jos tiedätte mistä em. osia löytyy. Poikaa jo polttelisi päästä ajelemaan, tosin tässä on minulla hyvä momentti motivoida poikaa erinäisten kotitöiden hoitamiseen  ;)

tapiovuorent

Jos ilmoitat holkin sisä ja ulkohalkaisijan ja pituuden , niin hyvinkin voisi löytyä , jopa minulta. Tai sitten muilta palstaa seuraavilta.

Skegge

Kiitos Tapio, mittaan huomenna.

Onko mitään hajua, mikä sai holkin antautumaan? Minun kasausvirheeni edellisellä kerralla pari vuotta sitten? Ajo kaksi päällä ylikuormalla (120-130 kg)? Kilsat vaan täynnä (12800 km)? Maalaisärjellä ajatellen holkkiin ei kohdistu suuria voimia vaan sen tehtävänä on vain keskittää vastapainejousi.