Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

pekpel

Joo näyttää se 7 rajoitinlevyltä, ottaa irti ja laittaa sen ja varikupin alle prikat kiinnitysruuvien kohtaan ja takaisin kiinni, niin huippunopeus kasvaapi.
Se 21 varmistaa että kiinteä varilautanen asettuu tiukasti paikalleen, ei siis pääse värisemään ja vääntymään kuten sinulla luultavasti käv, ottaa kiinni johonkin kiksin osaan ja siivet lentää etelään ja muihinkin ilmansuuntiin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jalat

Lainaus käyttäjältä: Timo - 10.08.11 - klo:20:46
Eikös tosiaan tuo kuvan 7 osa estä varia avautumasta? kuristus?

Sen kun ottaa auki vari aukeaa kokonaan.

http://www.youtube.com/user/Jore1961#p/u/0/aa8qGJczi8E

Joissain skoottereissa on rasvattu vari rullakuppien kohdalta ja tuo kohdan 7 levy estää myös sitä rasvaa lentämästä pitkin variaattoria. Pitää rasvan rullakupissa. Mutta toki voi toimia joissain skoottereissa kuristuksena. Joissain skoottereissa jos se kohdan 7 levy on kaareva ulospäin, niin sen poistaminen saattaa aiheuttaa sen että rullakuppi aukeaa niin paljon enemmän jatkossa että rullat voivat lentää ensimmäisessä kiihdytyksessä pois koko rullakupista. Vain kokeilemalla selviää. Mutta ensimmäiset kierrokset varovasti tarkkaillen.

Omissa 250cc skoottereissa kummassakin kuuluu variin tuo kohdan 7 levy. Malagutissa oli kunnolla rasvattu vari. Ja jonwayssa ei ole rasvattu, mutta se löytyy siitä silti. Eli kaikista yamaha/linhai ja Helix/cfmoto moottoreista löytyy vareista tuo 7 levy.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

QM50T

Taitaa tuo levy kuulua myös tässä Qingqissä, poistosta ei ollut havaittavaa hyötyä.

Nyt tässä harkitaan että pitäiskö tota romua alkaa ihan tosissaan virittämään..
Varmaan jäänyt jotain traumoja kun penskana ei ollut mopossa virejä niin nyt pitää sitten vanhoilla päivillä rassata skobaa  8)

Qingqi QM50T-A(B) - also known as Zoner V2

-markus-

#903
Kertokaas, millä mää saan ton ykkös variaattorin pulti auki? Pulttipyssylläkää ei auennu. Remmi pitäs vaihtaa uutee.
Lainaus käyttäjältä: Way Of LifeRotta style rocks  :)

pekpel

Isommalla ja tehokkaammalla pulttipyssyllä
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Lainaus käyttäjältä: QM50T - 12.08.11 - klo:09:31
Taitaa tuo levy kuulua myös tässä Qingqissä, poistosta ei ollut havaittavaa hyötyä.


Siis onko se prikka nr. 21 aivan tavallinen prikka, vai? Jos sen poistolla sai lisää huippuja, kuten arvasinkin, niin eikö siihen voisi laittaa tilalle vain ohuemman prikan? Kuinka paksu se nyt on?

Sori edellisestä, mulla meni numerot sekaisin, luin että kumpi pitää poistaa, 17 vai 21..

QM50T

Lainaaniin eikö siihen voisi laittaa tilalle vain ohuemman prikan?

Voisi varmaankin, nykyinen on sellainen n. 3mm paksuinen mutta taidan vaihtaa ennemmin multivarin vakion tilalle niin pysyy lohko ja koppa paremmassa kunnossa.. Saksasta alle 150e multivari ja Gianelli Next (ei tosin Moposportissakaan kuin parikymppiä kalliimpi).

ihmehiippari

#907
Mitäs aijoit tehä Giannellin purkella? Näissä on nelitahtimoottori, jossa vakioputki on optimoitu toimimaan kunnolla. Kakstahin putki vain hidastaa vauhtia koska potkii pakokaasua takaisin sylkkään.

Ja niistä rullista, uskon että täasä on normi 139qmX koneen 16x13 rullat, jorellakin oli zoneri, eikähän koskaan maininnut mitään rullien koosta ja suoritti skootterillaan testejä eripainoisilla rulilla

QM50T

#908
Zoner V2 - Qingqi QM50T-10A(B) on ainakin tähän asti ollut ihan 2-tahti vehje... Tietty jos olen erehtynyt, se selittäisi ihmeellisen 2-tahdin käryn vaatteissa  :P

-QM50T-

ihmehiippari

#909
Onko näin? Luulin että Zoneria on tehty vain tällä tutulla kiinalaisella nelarikoneella. Kokemukset perustuu kaverien mopoihin ja netin juttuihin. Mutta kiitos tiedosta, joskus siitä voi olla hyötyä.

EDIT:

Paljonko on normaalisti (50kmh/5000rpm 60kmh/6000rpm) kiertävän skootterin etuvarin holkin pituus? Itselläni kun jää se sentti pois etuvarin lautasen yläosasta, kun tussilla testasin.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 24.05.11 - klo:23:01
Voihan helssunvetti, ketjua lukiessani huomasin että minulla on variaattorissa säädöt ihan päin peetä.

0-20 kun lähtee paikaltaan kierrokset noin 8000 +1500 kytkinjousien ansiosta
20-40 matelua 6000 kierroksilla
+40 kierrokset +7000 ja taas aletaan kiihtymään, 60 vauhdissa kierrokset on jo 10 000, mutta mitä täältä luin niin muilla kierrokset on noin 7000 70 vauhdissa.

Eli varilla jää yksi "vaihde" käyttämättä ns. huutaa kolmosvaihteella. Syitä voi olla:
1. liian tiukka vp-jousi, ei 5.5 rullilla jaksa nostaa hihnaa ylös asti, hihna ulisee ihan kunnolla jo tyhjäkäynillä, kuuluu monen metrin päähän. Enkä jaksa painee edes takavarin lautasia yhteen

2. kulunut hihna, hihna on niin kapea, ettei nouse ylös asti

3. takavarin ne radat ovat liian lyhyet kuten jollain oli ja taas hihna ei nouse tarpeeksi ylös.

Tässä nousee kierrokset tavattoman nopeasti. Tuolla luki että kierrokset nousee 60kmh,6000rpm 70kmh,7000rpm. Kun taas minulla 45,7000 50,8000 55,9000 60,10 000

Jospa hihna on väärän mittainen? Pikkasen pidempi vois olla poikaa..
Ja takavarin jousi vakioksi, ihan näin ekaks. 5,5 grammaset rullat ei kaipaa jäykempää vp-jousta, sitten vasta kun on pyttyä isonnettu..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Daywalker-75

Olen kirjoitellut tuolla "iso pytty"-osiossa, mutta ajattelin laittaa ajatuksiani tänne. Eli kone leipoi tuossa joku aika sitten kiinni ja tilasin uuden sylinterin vanhan leiponeen tilalle. Mäntä oli kuitenkin niin pahasti palanut kiinni kiertokankeen, etten voinut muuta kuin ottaa minun "vara"moottori käyttöön. Kone oli ulkoapäin identtinen, mutta viimeiseksi, laittaessani variaattorin koppaa kiinni, huomasin, että kotelo ei olekkaan sama. Ruuvien jako on eri ja tämä uusi on hiukan pidempi. Mistäs minä selvitän nyt, onko tuohon moottoriin eri pituinen hihna? Laitoin kuitenkin vanhat osat siitä edellisestä moottorista!

Hihna on aika kireä, mutta ei mitenkään ihmeellisesti kuin normisti. Ei nimittäin jaksa oikein mennä mihinkään vaikka alla on 72cc sylinteri ja 92 suutin vakikaasarissa. Meinasin vielä tarkistaa, onko ketjun jako kohdallaan, mutta selvitetään nyt täällä tuo variaattorin puoli kondikseen...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

ihmehiippari

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 17.08.11 - klo:19:57
Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 24.05.11 - klo:23:01
Voihan helssunvetti, ketjua lukiessani huomasin että minulla on variaattorissa säädöt ihan päin peetä.

0-20 kun lähtee paikaltaan kierrokset noin 8000 +1500 kytkinjousien ansiosta
20-40 matelua 6000 kierroksilla
+40 kierrokset +7000 ja taas aletaan kiihtymään, 60 vauhdissa kierrokset on jo 10 000, mutta mitä täältä luin niin muilla kierrokset on noin 7000 70 vauhdissa.

Eli varilla jää yksi "vaihde" käyttämättä ns. huutaa kolmosvaihteella. Syitä voi olla:
1. liian tiukka vp-jousi, ei 5.5 rullilla jaksa nostaa hihnaa ylös asti, hihna ulisee ihan kunnolla jo tyhjäkäynillä, kuuluu monen metrin päähän. Enkä jaksa painee edes takavarin lautasia yhteen

2. kulunut hihna, hihna on niin kapea, ettei nouse ylös asti

3. takavarin ne radat ovat liian lyhyet kuten jollain oli ja taas hihna ei nouse tarpeeksi ylös.

Tässä nousee kierrokset tavattoman nopeasti. Tuolla luki että kierrokset nousee 60kmh,6000rpm 70kmh,7000rpm. Kun taas minulla 45,7000 50,8000 55,9000 60,10 000

Jospa hihna on väärän mittainen? Pikkasen pidempi vois olla poikaa..
Ja takavarin jousi vakioksi, ihan näin ekaks. 5,5 grammaset rullat ei kaipaa jäykempää vp-jousta, sitten vasta kun on pyttyä isonnettu..

VP-jousi on vakio. 5.5g rullilla vakioon ero oli noin 200-300 kierrosta minuutissa mopon oman kierroslukumittarin mukaan. Hihna on vakio 788 Gates Powerlink. Epäilen että joko holkki on liian pitkä, tai takavariaattorin liikeradat on lyhyemmät kuin normaalisti.

Tuohon kiihdytyskierroksiin taitaa vaikuttaa liian jäykkä VP-jousi jo tehtaalta.


Ei muuten kestä mitään nuo virijavaran kytkinjouset. Laitoin +1500 jouset tähän keväällä. Silloin kierrokset oli noin 5000 kun kytkin otti kiinni. Nyt jouset on löystynyt ja ottaa kiinni jo noin 3700 rpm. Vakiot ottaa himppusen vajaa 3000.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 17.08.11 - klo:22:04

VP-jousi on vakio. 5.5g rullilla vakioon ero oli noin 200-300 kierrosta minuutissa mopon oman kierroslukumittarin mukaan. Hihna on vakio 788 Gates Powerlink. Epäilen että joko holkki on liian pitkä, tai takavariaattorin liikeradat on lyhyemmät kuin normaalisti.

Tuohon kiihdytyskierroksiin taitaa vaikuttaa liian jäykkä VP-jousi jo tehtaalta.



Jotain kokeilun arvoisia juttuja:
- Tussaamalla etuvariaattoria saat varmistettua hihnannousun maksimin (ilmeisesti ei nouse siis ylös asti..)

- Varikoppa auki ja venytät takavarin auki ja katsot että se aukenee kokonaan, ja samalla tsekkaat että se hihna varmasti on sopivan kokoinen välityksien min ja max asennoissa.

- Tarkistat etuvarin rullakupit ja ja sen miten ylös rullat nostavat vastikappaleen silloin kun rullat ottavat ulkoseinämään kiinni (sinitarraa tai teippiä pitämään rullia asennossa) Ei ole mahdotonta että skodessasi olisi vakiona tai jonkun laittamana sattumalta matalemmalla rampilla oleva rullakuppi..

Järjestelmällinen tutkinta vaan niin kyllä se siitä :)
Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

Minkäslaisia mietteitä teillä on noista variaattorihihnojen pituuksista, lähinnä että mitä on tullut vastaan.. omissa peleissä hihnat on olleet etuvariaattorin aukaisun jälkeen siten että hihna on napakasti kiinnietuvarin holkissa "kiinni" ja takavarilla toki ylimmässä kohdassa.
Nyt sitten satuin selailemaan juutupea ja törmasin johonkin varaattorin aukaisu videoon jossa hihna on varsin löysän näköisesti etuvarilla. Onhan siellä toki joku rajoitinholkkikin ja voisi kuvitella että jos hihna olisi alas asti niin holkki tai hihna kuluisi tosi nopeasti ruvelle.

0:16 -> http://www.youtube.com/user/HasSse666#p/u/1/42WXjFKyyic

Voihan se olla toki tuossa videossa että hihnaa on vedetty takavariaattorilla hiukan sisemmäksi..
Harrastelussa: bt49qt-12