Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

jwalk

Nojuuh, meninpä sittenkin verstaalle säätämään, kun ihmisten aikaan heräsin..Laitoinpa sitten "aavikkovälitykset" perään: http://www.gy6-motor.de/25-Long-50cc-GY6-Engine-Gearbox-17x49-139QMA-139QMB
Sekä 0,5mm lyhyempää holkkia, tappaakseni hihnan lievät värinätaipumukset. Rullat myös 6,5g->6g
Vastoin yleisiä ohjeita kolme säätöä kerralla  ;)
Mutta, ei pöllömpi lopputulos  :)
Ei värinöitä, kierrokset sattu niinkun halusin 60kmt/7500rpm. Siitä kun kääntää tupin nurin, niin kierrokset hyppää 8500 ja sit mentiin..
90 se tuossa suoranpätkällä sivutuulessa kiihtyi(mittarinopeutta) kierrokset siinä noin 9000.
Liikkeelle lähtee rauhallisesti, mutta kun vauhtiin pääsee, niin hyvin repii.
Narakun kytkin ottaa pehmeästi, mutta määrätietoisesti.
Mennään taas näillä hetken.

ultravga81

#1411
Tänään kokeilin 5.1g rullia Helkamaan (72cc ja racin-etuvari), aiemmat tais olla 6.3g. Kiihtyy kyllä paremmin, mutta ei erkkikään jaksa kuunnella sitä koneen ulvontaa.Huiput pysy edelleen siinä mittarin näyttämässä 70km/h(63km/h).Huomenna testaan laittaa kolme tsipaletta 5.5g ja kolme 6.3 grammasta.

edit:Nyt löyty aika hyvä kombo tuolla rullamixillä. Kiihtyy hyvin ja tasaisesti, parannusta aikaisempaan. Seuraavana operaationa voisi testailla vp-jousia ja kytkinjousia, mitä kaapista löytyypi.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 11.06.16 - klo:10:54
Nojuuh, meninpä sittenkin verstaalle säätämään, kun ihmisten aikaan heräsin..Laitoinpa sitten "aavikkovälitykset" perään: http://www.gy6-motor.de/25-Long-50cc-GY6-Engine-Gearbox-17x49-139QMA-139QMB
Sekä 0,5mm lyhyempää holkkia, tappaakseni hihnan lievät värinätaipumukset. Rullat myös 6,5g->6g
Vastoin yleisiä ohjeita kolme säätöä kerralla  ;)
Mutta, ei pöllömpi lopputulos  :)
Ei värinöitä, kierrokset sattu niinkun halusin 60kmt/7500rpm. Siitä kun kääntää tupin nurin, niin kierrokset hyppää 8500 ja sit mentiin..
90 se tuossa suoranpätkällä sivutuulessa kiihtyi(mittarinopeutta) kierrokset siinä noin 9000.
Liikkeelle lähtee rauhallisesti, mutta kun vauhtiin pääsee, niin hyvin repii.
Narakun kytkin ottaa pehmeästi, mutta määrätietoisesti.
Mennään taas näillä hetken.

Vakiokytkimellä saattaisi savu nousta kytkimestä, ihan onnetonta se lähteminen vähäisenkään ylämäkeen oli omassa kevyillä rullilla.

Nyt on 8,5g rullat ja se virivaravirivari ollut hyvän aikaa, lyhyempi holkki ja Gatesin hihnakin useamman sata kilsaa pyörinyt.
Mulla näyttäisi olevan nyt 30km/h karvan alle alle 5000rpm 40km/h on noin 6000rpm, 500 kierrosta vaihtelee riippuen tuulesta, tasamaa / loiva nousu jne.

Yli 7000 kierroksen omasta kokoonpanosta tuntuisi loppuvan kulku, vakionokka vai muuten vaan kehnot virtaukset, kun kantta ei ole kanaviltaan avarrettu.

6000-6500 persdynon mukaan antaisi parhaan vedon.

Kytkin alkaa ottamaan jo noin 3000 kierroksella ja variaattori säätää isompaa välitystä suht sopivasti rauhalliseen ajoon, 1 gramma pois rullien painosta, niin saattaisi kiihtyä aavistuksen nopeammin, mutta sitten paikoiltaan lähtiessä luistaisi kytkin enemmän.

Tuohan se harmillista on, että vakiokytkimen kanssa ylämäkeen paikoiltaan lähteminen vaatii aika painavat rullat, parempi olisi jos kytkintä saisi säädettyä, lisäpainoja kynkkiin on vähän kehno vaan laittaa ja voi tulla aika herkästi turhankin aikaisin tarttuva siitä kytkimestä.

Painavista rullista taas seuraa se, että vaikka kytkin ottaa hyvin, niin isompi välitys hidastaa sitä lähtöä, ei tosin tarvitse pelätä, että ruopisi nappularengas soralla pelkästään kahvasta kääntämällä.

Optimaalinen käsittääkseni olisi, jos variaattorin välitys olisi pienin kun kytkin tarttuisi kokonaan kiinni, sitten vasta alkaisi variaattori muuttamaan välitystä, mutta käytännössä taitaa olla mahdotonta saada noin säädettyä.
Koneen kierrokset karkaisi aika korkealle vieden parhaan kiihtyvyyden pois.

Perävälityksetkin kai tuossa vaikuttaa, kun se kytkin kiinni tarttuessaan alkaa pyörittämään akselia, mutta se taas hidastaa kytkimen nopeutta, joka taas heikentää sitä voimaa millä kynkät painautuu kelloa vasten.

Lyhyemmät perävälitykset ja suurempi variaattorin säätöalue olisi siinä taas kiva, mutta eihän sinne mahdu isompia lautasia.

Pitäisi tässäkin päästä itse suunnittelemaan uusiksi, että saisi oikein hyvän, mutta pihasta pääsee nyt pois eikä tarvitse potkia jaloilla apuja, vaikkakin siinä 20-30km/h välillä vähän turhan kovasti tulee isompaa välitystä optimikiihtyvyyttä ajatellen.

Hiljainen puputinhan tuo nyt on täydelläkin kaasulla, kun on vakioputsarikoppa, vauhdin lisääntymisen huomaa siitä, että nopeudenrajoitin alkaa pätkimään kipinää, nopeusmittarin neula tulee reilu 10km/h jäljessä, kun ei pysy noin "rajun" kiihdytyksen mukana, vai onko se vaan vähän laiska liikkeissään? :D


Voisikohan rullakuppiin kehitellä jonkinlaisen sähkömagneetin, vähän kuin pakkoykkönen automaattivaihteisissa autoissa? Se rullia pitävä taustalevy jos pysyisi paikoillaan, niin sillähän tuollaisen saisi tehtyä, olisi ihan näppärä toisinaan. Tietyn nopeuden jälkeen sallisi sitten rullien tehdä töitään.

Vaatisi varmaankin koko rullakupin uudestaan suunnittelun ja rakentamisen, mutta luulisi käyttöä olevan mönkijöissäkin moiselle.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 23.06.16 - klo:18:03
mutta se taas hidastaa kytkimen nopeutta, joka taas heikentää sitä voimaa millä kynkät painautuu kelloa vasten.
Vähän 2-piippuinen tuokin käytännössä. Pienempi pyörimisnopeus vaikuttaa toki keskipakovoimaan, mutta kytkimen kytkinpalat on toisaalta tehostuvia. (sama kuin normi rumpujarrussa on tehostuva ja tehostumaton kenkä)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:18:13
Vähän 2-piippuinen tuokin käytännössä. Pienempi pyörimisnopeus vaikuttaa toki keskipakovoimaan, mutta kytkimen kytkinpalat on toisaalta tehostuvia. (sama kuin normi rumpujarrussa on tehostuva ja tehostumaton kenkä)
Liian vähän tehostumista havaittavissa, luistaa ja luistaa vaan :D

Onhan varmasti osansa tuolla 20€ kytkimen kitkapintojen materiaalillakin, yhdessä kytkimessä on mulla mustaa se materiaali, muut mielestäni vaaleampaa ja huokoisempaa ainetta.

Onkohan joku kokeillut koskaan tehdä itse sitä kytkinpinnan materiaalia, paljon lyijykynän lyijyä ja epoksia sekaisin vai mitenkähän sitä mönjää saisi tehtyä?

Sivistyneemmässä maailmassa on näköjään firmoja jotka tekevät kytkimiin noita pintoja:
http://www.jwpartsplus.com/jw-clutch-worx.html

Jos olisi samaa hintatasoa täällä, niin voisi olla edukkaampi kuin se Narakun kytkimen hankinta.


Omasta kytkimestä otin ne vaimenninkumit pois aikaa sitten, se vähän herkisti kytkimen toimintaa, mutta toi mukanaan kilinää ja joskus kostealla kelillä nappailee vähän epätasaisesti, mutta mukavan voimallisesti kiinni.

Tuon solivieterin halpaan kiinakytkimeen tuntuisi kelin kosteus vaikuttavan aika paljon, ruostuisiko se kytkinkellon sisäpinta sitten vai muuttuuko materiaali, autoissa pieni pintaruoste teki jarruista ottavampia, sopivassa kelissä nappasi takapään aika herkästi lukkoon, kunnes hioitui sileäksi, jotain samaa tuossakin.

Mitenkäs nuo "kisa" kytkinkellot, joissa on reikiä hankauspinnallakin, tuleeko enemmän pitoa korkeamman pintapaineen ansiosta vai vähemmän kitkaa pienemmän tartunta-alan johdosta?

Aijjuu, luokkaa 1000km meni kunnes rullat olivat ihan littanoita yhdeltä kyljeltään, noitakin saisi olla jatkuvasti vaihtamassa, mutta jospa ne toimisivat ghetto-mallin liukurullina :D


-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 23.06.16 - klo:20:39
Mitenkäs nuo "kisa" kytkinkellot, joissa on reikiä hankauspinnallakin, tuleeko enemmän pitoa korkeamman pintapaineen ansiosta vai vähemmän kitkaa pienemmän tartunta-alan johdosta?
Ne on jäähdytyksen vuoksi. Jarruissakin liika lämpö tekee joskus jarrujen "häipymistä".
Mulla itsellä on tuossa se vivacity-pösön kytkin. Kuvankin joskus pistin tänne. Siinä on pidemmät kitkapinnat mitä tossa baotianin omassa. Se on aika hyvä kytkin. Kokeilin sitä koko takavariakin kun siinä oli voimansiirtolevyssä paremmat muodot liukunastojen urissa. Se takavariaattori takertelee, en tiedä miks. Mut se kytkin oli hyvä. Ei silti. Mulla on vastinjousikin otettu 2T koneesta ja selvästi löysempi mitä tuon 4T:n oma. Sekin vaikuttaa asioihin.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:20:49
Ne on jäähdytyksen vuoksi. Jarruissakin liika lämpö tekee joskus jarrujen "häipymistä".
Mulla itsellä on tuossa se vivacity-pösön kytkin. Kuvankin joskus pistin tänne. Siinä on pidemmät kitkapinnat mitä tossa baotianin omassa. Se on aika hyvä kytkin. Kokeilin sitä koko takavariakin kun siinä oli voimansiirtolevyssä paremmat muodot liukunastojen urissa. Se takavariaattori takertelee, en tiedä miks. Mut se kytkin oli hyvä. Ei silti. Mulla on vastinjousikin otettu 2T koneesta ja selvästi löysempi mitä tuon 4T:n oma. Sekin vaikuttaa asioihin.

Muistan tuon kytkimen, kun siitä kirjoittelit.

Tälläisiä kynkkiä myyvät irtaallaankin, noihin kolmeen koloon kai on tarkoitus tunkea lisäpainoja, joilla saa viritettyä kytkintä paremmaksi ja tuossa taitaa olla kuusiokoloruuvi, jolla voi säätää kytkinpinnan ja kellon väliä tarkemmaksi?
http://www.scooter-attack.com/clutch-shoe-for-stage6-torque-control-clutch-mkii-minarelli-piaggio-peugeot-s6-50et009-39.html

Mahtaisikohan onnistua tullaisen vaihto kiinan halpiskytkimen kynkän tilalle? 3kpl noita kynkkiä olisi kuitenkin edukkaampaa kuin koko stage 6 kytkin, joka kai on aika hyvä, kun on säätöjä.

Sovittaminen ei kai mahdoton homma, jos ei heittämällä mene kiinni?

Vajaa 45€ olisi aika kiva hinta kuitenkin uudesta hyvästä ja säädettävästä kytkimestä.

-Zone-

Ootko muutes kokeillut sellasta vastinjousen päätylaakeria ?
Joku siitä linkkas, mut en nyt just muista kuka. Ei tietty liity tähän nyt käsiteltävään kytkimeen mutta jos sillä omaa takavaria saisi herkemmäksi. Tuo 2T jousi auttaa, mutta jokainen turha kitkan jyvänenkin on turhaa ja voisi olla poiskin. Onko joku testannut käytännössä?
Myös ne voimansiirtolevyn "laakerit" hiukan kiinnostais. https://youtu.be/2ozEhvRY_Hc

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:22:15
Ootko muutes kokeillut sellasta vastinjousen päätylaakeria ?
Joku siitä linkkas, mut en nyt just muista kuka. Ei tietty liity tähän nyt käsiteltävään kytkimeen mutta jos sillä omaa takavaria saisi herkemmäksi. Tuo 2T jousi auttaa, mutta jokainen turha kitkan jyvänenkin on turhaa ja voisi olla poiskin. Onko joku testannut käytännössä?
Myös ne voimansiirtolevyn "laakerit" hiukan kiinnostais. https://youtu.be/2ozEhvRY_Hc

Jwalkilla se taisi olla, siitä innostuneena heitin omaan takavariin maastopyörän laakerikuulia jousen alle ja kyllä sekin herkisti toimintaa mielestäni vähäsen, ei oma ainakaan takertele enää lainkaan ja kaasun asento vaikuttaa jopa välityksiin vähäsen toisin kuin ennen tuota, epämääräistä miettimistä mielestäni vähemmän tuon kanssa.

Käsissä pyöritellessä huomattavasti helpompaa oli puristaa lautaset erilleen, kun kuulat laitoin eli on sillä vaikutusta, muttei se ehkä kovin hirmuisen iso vaikutus ole, löysemmän jousen kanssa ehkä isompi vaikutus?

Edukasta kokeilla, kun ostaa noita maastopyörän laakerikuulia, ei montaa euroa ole satamäärin kuulia ja helppo oli laittaa, kun jousen ja lautasen välissä on se kaukalo, jossa jousi pitää majaansa. En ole mitään huonoja puolia ainakaan vielä huomannut.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 23.06.16 - klo:22:26
Edukasta kokeilla, kun ostaa noita maastopyörän laakerikuulia
Minä kiitän vinkistä. Ei ole vaan juolahtanut mieleen. Mulla on (noin 8 vuotta harrasteena korjannut fillareita) fillareiden ohjaus-, pyörä- ja kampilaakereita noin 2,5-3kg läjä :)

Nuukailija

Dremelöin sitten virivaran sport voimansiirtolevystä maalit pois, että tuli sopiva reiän koko, sehän ei käynyt mihinkään takavariin, kun oli liian pieni reikä, kymppikin tekee jo paljon.

Sitten vaihtamaan, eräs havainto oli, että ne kuulat joita laitoin vastapainejousen alle olivat ehjiä, mutta osa oli kovin keltaisia, sellaisia keltaisia kuin nyt niistä tulee, jos lämmittää reilusti, mutta vain osa.

Ei se väri toimintaa haittaa, joten kasaan vaan, valitsin sport voimansiirtolevystä suoremman uran, ajatuksena, että ei vastustaisi isommalle vaihtamista niin paljoa.

Vähäisiä olleet ajot tuon jälkeen, korkeintaan 15km, joten vielä ei paljoa voi sanoa, mutta ensituntumalla lähdössä pitää kierrokset kovempana, jopa tarpeettoman kovana isolle pytylle, se kun on ihan sama lähtiessä onko siellä 5000 vai 7000 kierrosta, kytkin lähinnä lipsuu enemmän reilummilla kierroksilla.

Sitten kun pääsee vauhtiin, kierrokset on suhteellisen samoissa kun vakiollakin, mutta ylämäkeen kaasua käännettäessä antaa ehkä vähän enemmän kierroksia, joka sekin on isolla pytyllä vähän turhaa.

Kulku on siten ehkä vähän kevyemmänoloista, kun kuorman kasvaessa antaa kierrosten nousta isomman tehon alueelle, tasaisella ja alamäessä taas kierrokset laskevat sopivan matalalle.

Varmaankin enemmän hyötyä pienemmällä koneella tai jos on mielitekoina luukuttaa kaasu täysin auki ja aikomuksena päästä äkimmin täyteen vauhtiin.

Sekin voi olla, että herkistyy käytössä ja lähdössä kierrokset sitten laskevat, mutta tuon tietää vasta tulevaisuudessa.

Käsin lautasia puristellessa oli sport voimainsiirtolevyn kera selvästi jäykempi saada levyt liikkeelle, vakion kanssakkin tuntui ikäänkuin kynnys, jonka jälkeen rämpsähti levyt helposti levälleen, sportilla tuo kynnys on ikäänkuin jäykempi, joka voi olla ihan vain uutuuden nahkeuttakin.

Otin tavaraa pois vain välttämättömimmän, eli naftimpi sovitus tuo on mitä vakio, sekin vaikuttanee.

Sitä enemmän mutkaa tekevää uraa en ole kokeillut, saattaa pitää kierrokset vieläkin korkeammalla lähdössä?


Coastside

Mittasin varin kopan lämmön matkalla. Edessä se oli 65 astetta ja takaa 60. Oli helle eikä se tuntunut lisäävän lämpötilaa viileämmistä säissä ajoon verraten. Hihna siis tuskin kärsii helleajossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Onpas hassua, tuo Virivaran virivariaattori + sport voimansiirtolevy yhdistelmä vaikuttaa alkavan kasvattamaan välityksiä vielä sitten kun nopeus ylittää 65km/h, noin 50km/h kohdalla on 8000rpm ja 70km/h yli mentäessä olikin enää 7500rpm.

Tosin eihän mun väljä mopo mene noin lujaa kuin vain bussin perässä jos imussa ajaa ja yleensä aina on rajoitinpiuhakin kiinni, eli kulkua vain se 45km/h.

Nyt pitäisi sitten keksiä miten saisi maksimivälitykset käyttöön jo tuossa 45km/h vauhdissa, olisiko se vakio voimansiirtolevy sittenkin parempi.

Vai pitäisikö se mutkaisempi ura valita sport-voimansiirtolevystä, että nopeammin kasvattaisi välityksiä, harhainen kuvitelmani kun oli, että mitä suorempi sitä nopeammin välitykset muuttuvat?

openflow

Suoremmalla uralla välitysten muutokset ovat lineaarisemmat, ei nopeammat. Kaarevalla uralla saadaan suuremmat muutokset nopeuden myötä, tyypillisesti alkukiihdytyksessä kovat kierrokset sitten laskee reilummin.

Coastside

Katsoin filkan potkurien teosta ja säätöpotkurissa oli samanlainen kaareva ura ja tappi. Linkki on " metalleja ja ...".
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04