Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Ei ne aivan 1:1 mene vaikka sama keskipakovoima vaikuttaakin. Ei se mitenkään hirveän iso ero ole. Ja jos viitseliäisyyttä vaan riittää, niin itse olen jokinverran virittänyt normaaleja pyöreitä rulliakin. Jos ydinmateriaali ei ole kovaa, voi painavia keventää vinguttelemalla sieltä keskeltä tavaraa dremelillä pois. Tarkka vaaka hommassa toki myös tarvitaan.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.11.15 - klo:20:28
mites se on meneekö noi niinku 1:1 noiden pyöreiden kanssa? eli 7g pyöreä vastaa 7g liukupalaa?
Siitähän ei yhtäläistä mielipidettä ole. Omasta mielestäni ja kokemuksestani sanoisin että esim. 6g perinteiset = 7g liukurullat.
Riippuu tietenkin muistakin seikoista, esim. varin ramppien muodoista...

Nuukailija

Kovin kevyiltä vaikuttaisi nuo virivaran painot.

Mulla on nyt 8.5g rullat, viri ja varan virivari, kierrokset kiihdytyksessä jopa noin 8000rpm, matka-ajossa 6000-7000rpm, yleensä lähempänä 7000.

En voisi kuvitellakkaan, että jotain 6g liukurullia edes 50cc pytyllä laittaisi, kun liukurullilla kiihdytyksissä vieläkin enemmän nousee kierrokset suhteessa matka-ajon kierroksiin.

90cc kitillä saisi olla liki 10g liukurullat mielestäni tuolla virivarilla, kun 7g -> 8.5g ei juurikaan muuttanut vielä käytöstä. Ei tarvitseisi kovin paljoa yli 7000 mielestäni 90cc kitillä kierrosten nousta.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 16.11.15 - klo:19:03
Kovin kevyiltä vaikuttaisi nuo virivaran painot.

Mulla on nyt 8.5g rullat, viri ja varan virivari, kierrokset kiihdytyksessä jopa noin 8000rpm, matka-ajossa 6000-7000rpm, yleensä lähempänä 7000.

En voisi kuvitellakkaan, että jotain 6g liukurullia edes 50cc pytyllä laittaisi, kun liukurullilla kiihdytyksissä vieläkin enemmän nousee kierrokset suhteessa matka-ajon kierroksiin.

90cc kitillä saisi olla liki 10g liukurullat mielestäni tuolla virivarilla, kun 7g -> 8.5g ei juurikaan muuttanut vielä käytöstä. Ei tarvitseisi kovin paljoa yli 7000 mielestäni 90cc kitillä kierrosten nousta.
Hmmm..sullahan on varmaan "täysmittanen" holkki? Mulla taasen reippaasti lyhennetty. Se selittäisi ristiriidat meidän jutuissa tässä kohtaa...

openflow

Taitaa olla aika jyty vp-jousi, kun noin painavia rullia.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 16.11.15 - klo:19:22
Hmmm..sullahan on varmaan "täysmittanen" holkki? Mulla taasen reippaasti lyhennetty. Se selittäisi ristiriidat meidän jutuissa tässä kohtaa...

Ei tuo täysimittainen ole, kolmenmittaista holkkia on mulla ja keskimmäinen käytössä, kun sillä hihna mahtuu menemään alas asti juuri ja juuri, eli saa pienimmänkin välityksen käyttöön variaattorista, ei kovinkaan suurta vaikutusta tosin liikkeellelähtöihin verrattuna lyhyemmän holkin kanssa ajeluun, sanoisin ettei mitään merkitystä, mutta remmin lepotila on pari-kolme milliä ylempänä nyt takavarin lautasista katsottuna.

Taitaa liikkeellelähdön kierrokset olla jo sen verran ettei ole tuo pienin välitys käytössä, pitäisi saada kytkin joka nappaisi täysin kiinni jo 5000 kierroksella tai alle, että olisi pienempi välitys käytössä.

Vastapainejousi on ihan vakio, kolmesta vakiosta valitsin lyhimmän/matalimman, joka oli myös löysin. Ne kuulat laitoin sitten takavariin, että sai sen torque controllin, joka teki noin 6mm lisää preloadia jouseen, mutta sillä tuskin kovinkaan paljoa merkitystä.

Sport voimansiirtolevy ei ole paikoillaan, kun on liian pienellä reiällä, ei mene mihinkään kolmesta takavarista, kun reikä vaan on liian pieni, luulisin että sillä saisi nopeammin isompaa pykälää (vastustaa vähemmän välityksen muutosta) ja kevyemmät rullat piisaisi?

Jostain syystä mulle tulee mielikuva, että tuo virivariaattori ei anna niin paljoa välityksiä tai se vaatii kovempia kierroksia että isoimmat välitykset antaa käyttöön? Siksi painavilla rullilla toimii paremmin.

Ihan pienellä kaasulla jos matelee, niin 4000 kierroksella pääsee liikkeelle ja voi ajaa, muttei yhtään tuon alle ja jos vähänkin enemmän antaa kaasua niin ei alle 6000 kierroksen liiku potkimatta vauhtia ennen kuin muutamien sekuntien päästä, mutta pienellä kaasulla kun antaa vedon tarttua kiinni ja ajaa 4000 kierrosta, niin kyllä sitten voi kääntää kahvan auki ja mennään eikä meinata.

Olenkin miettinyt vakiovariaattorin takaisinlaittoa, tai sitten viilaan vähäsen siitä voimansiirtolevystä pois, muttei siitä sitten tule kovinkaan tasainen.

Toinen on, että voisi sitä liian lyhyttä holkkia kokeilla.

On muuten mielenkiintoista 5cm sohjossa nurmella yrittää ylämäkeen päästä skootterilla, mitenkään ei lähde liikkumaan ellei koneessa ole 7000-8000 kierrosta, sitten alkaa sutimaan ja vähänkin kun löysää niin sitten taas stopataan ja kone huutaa, kytkin lämpenee, mitään tapahdu.

Perävälitykset tuossa yhdessä liian varovasti tarttuvan kytkimen kanssa suurin ongelma on, mutta variaattorikaan ei kyllä ole ihan sitä mitä toivoisi, enemmän saisi variaattori yrittää suitsia konetta, kun voimaa kumminkin olisi.

Yli 1000 kierrosta korkeammalla käy kone virivarilla ja liki 2g painavemmilla rullilla, se on mielestäni paljon se?

jwalk

Kurkkasin vähä aikaa sitte kytkimeen, ei ihan satu vakiokello Narakun kytkimen kanssa. n. 1/4 matkalla kengissä kulumajälkeä, kenkien keskivaiheilla. Silti puree mukavasti

joni_k

#1387
etolassa kävin tänään. o-renkaat löytyi mutta stefoja ei löytyny. siis ne jotka on voimansiirtolevyn sisäpuolella päissä. osaisko joku sanoa mistä löytyisi/ tarkkaa kokoa?

koko on ilmeisesti 39 X 34 X 3. google ei löydä yhtään mitään.

helkama sc-r

Kerroin edellisessä viestissäni mistä löytyy stefoja, enkä usko että on hyötyä kertoa samaa asiaa uudestaan.

joni_k

vastaus on yhtä kattava kuin että kysymys olisi mistä saisi ostettua tietokoneen emolevyyn jumpperi pinnin.vastaus tietokonekaupasta. todellisuudessa ei varmasti monessa paikkaa ole myynnissä mistä tietokoneita ja komponentteja saa ostettua. hakuammunnalla ei oikein huvita ajaa satoja kilsoja etsien parin euron tiivistettä.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 17.11.15 - klo:17:21
vastaus on yhtä kattava kuin että kysymys olisi mistä saisi ostettua tietokoneen emolevyyn jumpperi pinnin.vastaus tietokonekaupasta. todellisuudessa ei varmasti monessa paikkaa ole myynnissä mistä tietokoneita ja komponentteja saa ostettua. hakuammunnalla ei oikein huvita ajaa satoja kilsoja etsien parin euron tiivistettä.

Laakerikauppa on erikoismyymälä, joka on keskittynyt lähinnä laakereiden myyntiin, esimerkiksi http://simplybearings.co.uk/ tai sitten onhan noita ihan kotimaisia kivijalkamyymälöitäkin, yleensä löytyvät teollisuusalueilta.

Noissa liikkeissä on hieman paremmat valikoimat kuin missään muussa puljussa, myös stefoja.

joni_k

jaahas oisitte kertonu mulla oli noi mitat väärinpäin.. ;D pisti 34x39x3 hakuun löytyy vaikka kuinka. kympin jos on postikulut ei oo järkeä kotoa liikahtaa mihinkään.

helkama sc-r

Tuskin löytyy laakeriliikettä suomesta, missä ei myydä stefoja.
On turha kysellä jos vastaus ei riitä.
Itse ainakin kooklettaisin, koska en ole avuton.

joni_k

turha tästä on enää vääntää ongelma ratkaistu jo.

joni_k

ajomukavuus kasvoi ihmeellisesti ku vaihtoi uuden hihnan. siis gatesin 2200km ajettu hihna kovemmissa vauhdeissa jumputti silleen inhottavasti. tuntuu vaan niin pienille noi kilometrit.. hihnaa en kumminkaan paikoillaan ole luistatellu tms mutta ilmeisesti kulunu epätasaisesti.