Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

joni_k

tänään otin ton variaattorin irti. siis sain sen ison mutterin auki ja kytkimen irti mutta mitenkä se voimansiirtolevy lähtee irti tai siis menee halki se koko hässäkkä? neulalaakerissa oli jotain rasvaa tehtaan jäljiltä. rasvasin sen uudelleen vaseliinilla. voi olla että roiskuu mutta katotaan nyt kun ei ollu muutakaan. voimansiirtolevy takkuili vähän mutta sain senkin herkistettyä ja rasvattua jotenkin vaikka en saanu tota halki.

jwalk

Voimansiirtolevy pitäis lähtä ihan nykäsemällä, kun ekaks nyppäset ne kolme tappia pois, mitkä niissä urissa kulkee


Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 07.11.15 - klo:12:17
Voimansiirtolevy pitäis lähtä ihan nykäsemällä, kun ekaks nyppäset ne kolme tappia pois, mitkä niissä urissa kulkee

Ensin se hattu päältä pois, mille en muuta nimeä osaa keksiä kuin sleeve, sitten paljastuu tapit sieltä alta.

Joskus tuo on varsin tiukassa, O-renkaita ei kannata kuitenkaan tuhota esim. lämmittämällä, ellei ole uusia tarjolla.

Tapit lähtee tosiaan ihan vetämällä, joskus tipahtelevat itsekseenkin jos ovat alaspäin ja pyörivät sitten hukkaan.


Coastside

Tiivisterenkaat saa pois jotta voi lämmittää. Kahdesta yritin irti eikä lähteneet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.11.15 - klo:14:00
Tiivisterenkaat saa pois jotta voi lämmittää. Kahdesta yritin irti eikä lähteneet.

Eihän saa, se tiivisterengashan on siinä hatun alla ja se hattu on tiukka eli jumissa, joten se kyllä kärsii jos sitä hattua yrittää lämmöllä ottaa pois.

Sitten kun sen hatun saa pois, ne tiivisterenkaat kyllä saa pois.

Se hattu siis pitää ne kolme tappia urissaan etteivät tipahtele pois ja rasvat siellä voimansiirtolevyn urissa.

Ruuvimeisselillä kampeamalla varovasti joka puolelta hatun reunan alta pikkuhiljaa nitkuttaen nuo on lähteneet, paitsi yksi, jota sai tuurnalla ja pajavasaralla koputella ympäriinsä hyvän aikaa, kyllä sekin viimein lähti.

Itse voimansiirtolevyt ovat lähteneet hyvin, paitsi se sport voimansiirtolevy, joka oli liian pienellä sisäreiällä variaattorilautasen puoliskoon nähden, sentti pari meni ja sitten hirtti kiinni niin, että ulosvetäjällä sai repiä pois, 0,05mm liian pieni reikä ja se variaattorilautasen akseli-osa oli aavistuksen kartiokas, päästä vähän pienempi kuin keskivaiheilta.

Tämmöisiä nämä kiinanlelut nyt vaan on, yksilöeroja on paljon.

Coastside

Sen hatun uloimman pään tiivisteen olen ronkkinut irti kahdesta, alempaa en ole nähnyt kun ei ole avautunut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.11.15 - klo:14:55
Sen hatun uloimman pään tiivisteen olen ronkkinut irti kahdesta, alempaa en ole nähnyt kun ei ole avautunut.

Kolmesta olen itse aukaissut ja yksi oli tosi tiukka, mutta kyllä se lähti kun suostutteli oikein, toki jälkiähän siitä tahtoo jäädä.

Se alempi o-rengas on kyllä sellaista kokoa ja sellaisessa paikassa, että saattaisi jostain o-rengas kokoelmastakin löytyä sopivaa.

Niin mullahan lisäksi tuo uusin vakiovoimansiirtolevy omaa liian syvän uran sille toisen pään o-renkaalle, o-rengas ei tule oikeastaan lainkaan ulos sieltä urastaan, kahdella o-renkaalla totesin tilanteen.

Paksumpi o-rengas pitäisi melkein vaihtaa, kun osa vaseliinistä kytkimessä voi olla tuostakin johtuvaa.

Hämmästelin tänään vähän tuota variaattorin toimintaa koppa auki, vaihdoin sitten 8,5 gramman rullat, tosin yhden 7g rullan täytin alufoliolla tiukkaan juntaten pultin avulla, jotta sain siitäkin noin 8,5 grammaisen.

7,75g -> 8,5g muutti kierroksia ehkä noin 500 jos sitäkään, mutta lähtö tapahtuu rivakemmin ilman koneen huutamista.

Ilmeisesti tuo viri ja varan high speed variaattori ei vaan muuta kovin herkästi välityksiä tuonne ylärajoille tai sitten pitäisi vaihtaa lyhempään holkkiin, toki Narakun hihna tuli laitettua Continentalin tilalle, mutta kulunut Continental ja uusi Naraku mielestäni on suht samoissa mitoissa.

Vakiovarilla kuitenkin mielestäni tuli enemmän välityksiä.

Tässä vaikuttaa kuitenkin nyt myös se, että takavarissa on kuulat, jotka noin 6mm lytistää vastapainejousta kasaan ja se taas toimii rullia vastaan vähäsen, koska tulee preloadia, hmm. esijännitystä kai suomennettuna.

Matkakierrokset ovat korkeammat, mutta nopeammin ja sujuvammin vaihtaa välityksiä isommalle, joten etenkin pienellä kaasulla kiihdytettäessä nopeutta kerää nopeammin.

Voisi melkein 12g liukurullia ajatella tuohon näiden kokemuksien perusteella.

Kytkimestä kun poistin ne kumiset vaimenninkumit, niin ei ole sittemmin ravistellut kytkin ja ehkä pienellä kaasulla kytkin toimii vähän herkemmin, mutta ei voi sanoa oikein isoa efektiä olevan.

Ei tuo Soliferi nurmipintaiseen ylämäkeen vielä mitenkään hyökkää, ihan huoletta saa märälläkin nurmella ylämäkeen vääntää kahvan nurin, ei tuo nappulakumilla ala sutimaan edes vaikka kurvatessa vääntää tupin nurin, mutta vähän nappulakumin jälkeä sentään jää ja vauhtia se kyllä lisää, ettei enää tarvitse jaloilla avittaa mäkeä ylös.

10" sileäkuvioisella renkaalla saattaisi olla eritavalla tapahtumaa, tiukempia ylämäkiä tuolla ei vielä uskalla lähteä sorateille kokeilemaan, lähtöharjoitukset noissa ei saattaisi onnistua, eli vähän pitää vielä hakea parannusta variaattorin sekä kytkimen toimintaan.

Saisi olla kuten vanhoissa mopoissa ykkösvaihde, mutta ehkä se on turhaa haaveilua?

joni_k

toi video selvitti jo paljon. joo enhän mä tajunnu että tosta päältä lähtee vielä tollanen putken pätkä irti. en jaksa alkaa heti purkamaan uudelleen. kattoo joskus kun taas jaksaa. selvästi paremmin kyllä vaihtaa pienemmälle kun alkaa vauhti hyytymään.

-Zone-

Oliskohan sille osalle nimitys jousiholkki ehkä lähinnä oikea..

joni_k

Kaipa se on uudestaan otettava vari auki. Taas jumittaa voimansiirto levy. 

Coastside

Alemmaksi tiivisteeksi taitaa käydä silikonimassa kunhan antaa jämähtää ennen käyttöä. Jos kuumentamalla originaalin sulattaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

#1362
nyt on taas variaattori pöydällä. ei kyl hyvällä taida toi hattu lähteä irti. yritin kammeta joka puolelta ja nakuttelin vasarallakin. hyvä ettei mene meisseli lautasen läpi kun ei anna periksi milliäkään.. ;D ei uskalla liikaa väkivaltaa antaa kun pelkään että kohta on kierot lautaset.

hyvin huomas muuten mihin asentoon toi hihna jäi eilisestä ajosta. ei ollu ylhäällä.

konenikkari

Jos on sen hatun noinkin piukkaan "hitsannu"saattaa olla muutakin vikaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

niin tiukkaan menny ettei mun työkaluilla saanu auki. ei auennu milliäkään meni vaan metalli ruttuun reunasta kun nakutin menemään. kuumentamista vois yrittää mutta ei oo varatiivisteitä. pistin takas kasaan kun tarviin tota skootteria.
mistäs löytäis uutta täydellistä kytkinpakettia halvalla?kelloa en tarvii. virijavaralla ei oo ainakaan listoilla..