Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

ultravga81

#1320
Onkos kukaan käyttänyt polkupyörän ketjupiiskaa apuna, jotta saa etuvariaattorin mutterin auki ? Mallikohtaisia työkaluja toki on että saa sen "rattaan" pysymään paikallaan, mutta ei tietoa mikä on sopiva kiinanskootteriin. Vai paksulla hanskallako pidätte rattaasta kiinni?

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000023879

pera8x

pulttipyssyllä olen paukutellut auki ja kiinni. joskus, kun on niin kovassa, ettei lähde pyssyllä, niin otan kiinteän vääntimen, hylsyn ja vasaran. vääntämisen sijaan napakoita iskuja vasaralla vääntimen varteen, niin yleensä aukeaa ennemmin, tai myöhemmin.

Coastside

#1322
Sopiva kiintolenkkiavain rattaan ja lohkon jäykisteen väliin on helpoin mutta jos on ääritiukka, voi vääntyä akseli. Hylsyn jäykkä väännin jatkolla ja jollain tuella ja moskalla, on paras avaaja. Kunhan saa rattaasta kiinni.

Tuli mieleen hyllykannattinesta ja rautalangasta tehty lukitsin. Ratas jää sen rakoon ja sen ja useiden hampaiden kautta kietaistut lenkit sitoo rattaan. Tekee kannattimeen loven langalle. Lanka voi olla puolimillistäkin, jonka lujuus kertautuu silmukoiden määrällä. Hyllyraudan voi korvata rimallakin johon sahattu ura ja ruuvi tapiksi

http://www.tyokalukauppa.net/yleistarvikkeet/sailytys-ja-varastointi/varastokalusteet-sailytyslaatikot/hyllynkannatin-p-4155.html
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 26.10.15 - klo:11:53
pulttipyssyllä olen paukutellut auki ja kiinni. joskus, kun on niin kovassa, ettei lähde pyssyllä, niin otan kiinteän vääntimen, hylsyn ja vasaran. vääntämisen sijaan napakoita iskuja vasaralla vääntimen varteen, niin yleensä aukeaa ennemmin, tai myöhemmin.

Itsellä oli öljyproppu tiukassa, niin heitin vähän Rost Off Icea ja annoin lenkkiavaimelle vähän kumipäävasaraa, niin aukes. Eli toi naputus on kyllä hyväksi havaittu. Kai sitä hanskalla saa pidettyä sitten paikallaan. Jore Youtubessa ainakin kädellä vaan piti. Pitää tsiikailla, tänään pitäis hakea rullat ja kaasari matkahuollosta :)

-Zone-

#1324
Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 23.10.15 - klo:17:50
mutta ei tietoa mikä on sopiva kiinanskootteriin. Vai paksulla hanskallako pidätte rattaasta kiinni?
Coastside tuolla jo mainitsikin. Näin minä avaan ja kiristän. http://aijaa.com/FakH5f * http://www.mediafire.com/download/yhbybjbdexdk1j0/139QMB-CVT_x264.mp4

xx851z

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.10.15 - klo:14:14
Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 23.10.15 - klo:17:50
mutta ei tietoa mikä on sopiva kiinanskootteriin. Vai paksulla hanskallako pidätte rattaasta kiinni?
Coastside tuolla jo mainitsikin. Näin minä avaan ja kiristän. http://aijaa.com/FakH5f * http://www.mediafire.com/download/yhbybjbdexdk1j0/139QMB-CVT_x264.mp4

Minulla on tuollainen, mutta Buzzetin tekemä. En ole katunut että tuli hankittua.

http://www.aliexpress.com/item/GY6-4-Stroke-50-Variator-Locking-Tool/32326218587.html?spm=2114.01020208.8.16.c7wDUP
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Coastside

http://m.aliexpress.com/item/1686679176.html

Tuokin käy kun tekee reijät rattaaseen. Ei ole moottorista riippuvainen. Tilaa reijille on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

#1327
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.10.15 - klo:14:14
Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 23.10.15 - klo:17:50
mutta ei tietoa mikä on sopiva kiinanskootteriin. Vai paksulla hanskallako pidätte rattaasta kiinni?
Coastside tuolla jo mainitsikin. Näin minä avaan ja kiristän. http://aijaa.com/FakH5f * http://www.mediafire.com/download/yhbybjbdexdk1j0/139QMB-CVT_x264.mp4

Kiitos erittäin loistavasta vinkistä. Tuolla tapaa taidan kokeilla itsekin  :)

Edit: Ei auennut. ei mitään toivoa. Pulttipyssyä vaatii. Laitoin vaikka mitä kylmäsprayta ja paukuttelin kumipäävasaralla ja jatkovarsikin oli räikkäavaimelle, mutta se oli vähän liian kevyttä tekoa ja vääntyi. Jos olis ollut kunnon "kiinteä" pultinväännin ja teräsputkea jatkovarreksi niin olisi kyllä auennut, metriselle jatkopalalle ei voi kyllä mutteri mitään :D  (jopa neuvostoliittolainen raskas panssarivaunu ja sen telapyörän pultti antautui kun sille antoi lekaa kylkeen, mutta ei mopedin mutteri, voi tsiisus :D ). Alkoi oikein vituttamaan kun ei yhtä mutteria saatana saanut auki, epic fail  :'(

joni_k

Milläköhän keinolla sais tohon lähtöön jotain napakkuutta.? Siis meinaan kun jaloilla jaksaa vääntää vastaan ettei lähde liikkeelle vaikka painais luntun pohjaan. Kytkinpalat ja jäykemmät jouset että kierrokset nousee tarpeeksi ylös?

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 03.11.15 - klo:16:50
Milläköhän keinolla sais tohon lähtöön jotain napakkuutta.? Siis meinaan kun jaloilla jaksaa vääntää vastaan ettei lähde liikkeelle vaikka painais luntun pohjaan. Kytkinpalat ja jäykemmät jouset että kierrokset nousee tarpeeksi ylös?

Raskaammat rullat, löysemmät jouset.

Kampurahan pyörittää etuvariaattoria ja reilumpi välitys painavempien rullien ansiosta alkaa heittämään kytkimen kynkkiä vasten kytkinkelloa aiemmin, jolloin lähtö tapahtuu nopeammin, jos vaan vääntöä riittää.

Kierroksethan sulla varmastikkin nousee, kone huutaa ja mitään ei tapahdu?

Mulla on nyt rullien keskipaino 7,75g virivariaattorilla ja saisi olla roimasti enemmän painoa, nyt kiekat 6000 että lähtee liikkeelle ja rennompi mitä vakiovarilla, jossa kevyemmät rullat, 4000 pinnassa sillä jo lähti liikkeelle.

Tietty raskaammat rullat sitten pienentää kierroksia millä kone käy, joten voi olla vähemmän voimaa käytössä matkavauhdissa, jos kierrokset jää alle kierroksien joilla kone tekee voiman.

Löysempiä kytkinjousia ei ole paljoa näkynyt, mutta kyllä sellaiset olisi kivat omaankin skootteriin.

Onnistuisikohan jotenkin lämmöllä noita pehmittämään?

helkama sc-r

Variaattorinlukitsemistyökalunteko-ohjeet, löytyy sivun puolivälissä olevasta viestistäni.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=802.210

Jos ei mopedi lähde liikkeelle, kytkin tai hihna luistaa.

joni_k

ite taas ajattelin että se lähtee kuin hauki rannasta jäykemmillä jousilla..  ;D  juu kierroksia on jonkun verran mutta liikkeelle ei lähde jos jaloissa pistää vastaan. jokuhan siellä luistaa mutta mikä antautuu ekana.. siis ei tää mikään vika taida olla. kaikki entiset kinukit toiminu samalla tavalla.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 03.11.15 - klo:17:40
ite taas ajattelin että se lähtee kuin hauki rannasta jäykemmillä jousilla..  ;D  juu kierroksia on jonkun verran mutta liikkeelle ei lähde jos jaloissa pistää vastaan. jokuhan siellä luistaa mutta mikä antautuu ekana.. siis ei tää mikään vika taida olla. kaikki entiset kinukit toiminu samalla tavalla.

jwalkilla taisi Narakun kytkin auttaa vähäsen?

Ne jouset pitää kytkimen kynkkiä lepo-asennossa ja pyörimisen keskipakovoima saa ne ottamaan kiinni kytkinkelloon.

Todennäköisesti jo nyt tilanne on se, että kynkät ottaa pehmeästi kelloon kiinni ja mopo lähtee verkkaisesti liikkeelle, kun kytkin ei pure.

Löysemmät jouset tai painavemmat kytkimen kynkät auttaisi, samoin jos kytkimen kitkapinnat olisi pitävämpää tavaraa.

Tuossa on kaiketi ajateltu vähän sitä, että 50cc kone ei puutuisi lähdössä, mutta kyllä tuo kytkimen purenta on hieman turhan rennoksi tehty. No ei se säikäytä äkkinäistäkään, mutta jos pitää risteyksestä lähteä, niin enemmän menee aikaa siihen, että veto alkaa kuin siihen, että matkavauhti on päällä.

Omassa jos vääntää tupin nurin, niin 7500 kierrosta ja lähteehän se, mutta sekunti siinä silti on sellaista vähän miettimisen makua.

Nuukailija

Tuollaisella kytkimellä se lähtö voisi jo onnistua, kun tuossa saa ilmeisesti säädettyä tarttumisen ärhäkkyyttä ilman että tarvitsee olla paljon kierroksia:
http://www.scooterdynasty.com/clutchkitracingdrpulleyfor50cc139qmbengines.aspx

Kiva se olisi saada kytkin säädettyä siihen rajoille, että kone alkaa puutumaan, mutta kyllä sille hintaa vaan tulisi vähän liikaa, joten pehmeitä lähtöjä suosin, raskaat rullat niin ei kone huuda ja lähtö on vähintään yhtä nopea, vaikkei lähdön jälkeen ihan heti sitten aivan niin hyökkäisikään, mutta pääseepä liikkeelle ilman huutoa ja odottelua.

-Zone-

Lähinnä noissa on ideana, että jousia voidaan hienosäätää eli ei varsinaisesti kytkimen kiinnipurevuutta, vaan tarttumakierroslukua.