Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

ultravga81

Onko tietoa paljon Helkama SC3:ssa on rullat vakiona. Meitsillä aika hyvin hyytyy siihen kolmeenkymppiin kun tulee vähän jyrkempää tai pidempää mäkeä. Lisäksi kun rajoittimen piuhan ottaa irti, niin mopo kelaa mittarin mukaan 50km/h vauhtia, sitten seuraa noin 3-4 sekunnin hiljainen hetki ja sen jälkeen kierrokset taas nousee ja tapahtuu räväkkä kiihtyminen sinne 65-70km/h (mittarin mukaan, niin liekö tuo viive mitenkään yhteydessä painaviin rulliin. Voisi kuvitella että on. En nyt enää tänä vuonna vaihtele, mutta keväällä vois laittaa jotkut 5,1-5,5 grammaset rullat, jos vähän pitäis mäessä paremmin vauhdin.

joni_k

Mulla oli retrossa ja tossa nykyisessä samaa ongelmaa prikulleen samalla tavalla.  Sit kun pääsi sen miettimis kohdan yli kulki mukavasti. Mulla se miettiminen hävisi kummastakin kun pisti 63 pannun kiinni.

ultravga81

Joo, olen lukenut että monilla sama juttu, ei varmaan mikään vika ole, pikemminkin ominaisuus alitehoisen moottorin myötä.Sinänsä hyvä ominaisuus, ei vahingossa karkaa ylinopeudelle niin helposti, kuin jos olis ihan pykälätön kiihtyvyys sinne loppuun asti.

arla_m6

Jos variaattorikoppa kuumenee niin että ei kättä kärsi kauaa pitää, hihna luistaa. Mutta jos on sellainen max 40-asteinen, niin hihna pitää jolloin lähtisin katsomaan tulpan värin kautta säätöjä. Sytytystulpan väri kertoo hyvin missä säädöissä moottori käy. Jos on mattapintainen, nokinen, moottori saa liikaa bensaa tai liian vähän ilmaa eli noilla seoksilla kone hyytyy. Jos taas tulpan väri on puhtaasti palavan näköinen, antaisin koneelle vähän enemmän kakkua, eli 5-numeroa isompi pääsuutin. Toinen konsti on säätää kaasuttimen luisitn neulan korkeutta. Jos on kiinteä, laitaa 0.5mm prikan neulan sokan alle. Näin seos keskialueella nousee. Tämä vaikuttaa enemmänkin 1/4 - 3/4 kaasulla ajamiseen, mutta antaa myös hieman lisää kakkua täydellä kaasulla ajamiseen. Täyden kaasun säätöjä tehdään sit pelkästään pääsuuttimella. Monta monessa on tässäkin asiassa. Pääasia on että saadaan mottorille kaikilla kaasun asennoilla optimaalinen seos. Tämän jälkeen voi vikaa alkaa etsimään variaattorista. Mahdollisia vikoja variaattorissa on takimmaisen kytkinpaketin ns. torque-rampit on kuluneet niin että variaattori ei aukene tasaisesti tai takertelee, hihna luistaa tai liian kuluneet rullat sekä liian painavat rullat. Omalla pojalla on samalla moottorilla oleva Sonic (lieko Helkama, kun variaattorin kopassa lukee HELKAMA). Tämä on 4-tahti kone ja siinä on 5gr rullat ja kaasari säädöissään. Ei hyydy ja kulkeekin mukavasti. 30000km ajetun edellisen skoban sylinteri kiinni ja muutenkin vakio muilta osin, kulkee sen  71km/h. (GPS mitattu).

joni_k

veikkaan että johonkin sytytyskarttaan se viittaa tai jotain on koska kiihtyy hyvin tohon ja sit ihan niinku hannaa..sit kun pääsee hannaamisesta kiihtyy hyvin. säädöt ollu kyllä kohillaan kaasarissa. ylämäkeenkin jos sai 60km/h vauhtia se tipahti 55 paikkeille niin veto pysy hyvänä, mutta jos tipahti tolle hannaamisalueelle veto oli heikompaa. mitään muuta en oo tehny kun toi 63 pannu kiinni ja toi hannaaminen loppui. retro oli jotain 200km ajettu ja toi nykyinen oli 600km ajettu kun tuli mulle että ei kauhean kuluneita yksilöitä olleet.

openflow

Hihnan liiallinen luistaminen ei ole kiinalaisissa ongelma, puutteellinen jäähdytys sen sijaan on. Variaattorin lämpöongelmat on ratkaistava parantamalla/korjaamalla jäähdytys.

Kuollut kohta on kiinalaisten variaattoreiden ominaisuus.

Coastside

Pitkäventtiilisessä koneessa ei em. Kohtaa huomaa, tasaisesti vetää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 19.10.15 - klo:21:20
veikkaan että johonkin sytytyskarttaan se viittaa tai jotain on koska kiihtyy hyvin tohon ja sit ihan niinku hannaa..sit kun pääsee hannaamisesta kiihtyy hyvin. säädöt ollu kyllä kohillaan kaasarissa. ylämäkeenkin jos sai 60km/h vauhtia se tipahti 55 paikkeille niin veto pysy hyvänä, mutta jos tipahti tolle hannaamisalueelle veto oli heikompaa. mitään muuta en oo tehny kun toi 63 pannu kiinni ja toi hannaaminen loppui. retro oli jotain 200km ajettu ja toi nykyinen oli 600km ajettu kun tuli mulle että ei kauhean kuluneita yksilöitä olleet.

Saas kattoa.Huomenna haen Narakun rajoittamattoman CDI:n,jos siinä olis vähän erilaiset sytkäkartat.Tuli tilattua ennenku tajusin että vakioboksista saa rajottimen piuhan irti liittimestä.No makso vaan parikymppiä. Vakiorullat on kiinni ja nehän on varmaan lähempänä 10 grammaa kuin viittä ja ne vaihdan 5.1-5.5 kyllä heti kun saan tilattua,sais noihin mäkiin vähän pysyyn vauhdin paremmin,jos on 45 vauhtia niin tippuu 30-35km/h,jos 55-60 niin sitten ei niin paljoa tipu,mutta hieman silloinkin.Lisäksi pääsuutin on liian pieni kun booaa jos ottaa ilmanputsarin kurit pois.Oiskoha 85 sopiva,sellanen löytyis jo.

Nuukailija

Mullahan kaiken järjen vastaisesti seos rikastui kun ilmanputsarin kuristuksia poisti, se alipaineella heiluva luisti ei kaiketi heilunut kuristuksien kannalla ihan kunnolla tai jotain mystistä.

Laihalle mennessä alkoi vaan nykimään, liian rikkaalle mennessä booasi ja sitten riittävän rikkaalla niin alkoi röpöttämään.

jwalk

Nyt on sitten paikallaan tuo "twist control"
http://www.scooter-center.com/en/product/NK90044/Twist+Control+NARAKU+Piaggio+50+cc+Peugeot+50+cc+Honda+50+cc+Kymco+50+cc+SYM+50+cc?meta=?cat=A_BAOTIAN_BT50QT9&catmatch=CAT_ANTRIEB_GDF

Kyllä sillä vaan vaikutusta on, se paljon parjattu " kuoppa" kiihdytyksessä mataloitui selkeästi, eikä hyökkää kierrokset niin lähdössä vaan rupee reippaasti vaihtamaan välitystä.
Se teoria vastapainejousen kiertymisestä ja "plumpsahtamisesta" pitänee ainakin jossain määrin paikkansa.

ultravga81

Asennetaanko tuo sinne variaattorin takaosaan vai mihin, jos tyhmälle kertoisit? Multivarista olen kuullut, mutta tuo on ihan uus juttu.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 23.10.15 - klo:17:04
Asennetaanko tuo sinne variaattorin takaosaan vai mihin, jos tyhmälle kertoisit? Multivarista olen kuullut, mutta tuo on ihan uus juttu.
Tyhmälle en kerro mitään, mutta tietämättömälle...;)
Ni, tuo tulee takavariin, vastapainejousen ja uloimman hihnalautasen väliin. Se hihnalautanenhan liikkuu tappiurissa, jotka ovat viistot. Tuolla keksinnöllä yritetään ja saadaankin toiminta juohevammaksi eliminoimalla jousen kiertymisen aiheuttamat ei-toivotut jännitykset. Perusvarissa ei tuota laakeria ole.
Kuva selventäis,,,

Nuukailija

Takavariaattori pitää purkaa, että tuon voi asentaa.

Mietiskelin tässä, kun kolme takavaria purin, että yhdessä oli sellainen sisäkuppi ja ulkokuppi tuolle jouselle, ellen nyt ihan väärin muista, niin ei tarvitseisi kuin kuulat väliin ja vähän rasvaa, niin olisi periaatteessa jo lähellä tuota kaupan tuotetta, mutta pitää käsissä vielä pyöritellä josko onnistuisi noinkin helposti.


jwalk


jwalk

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 23.10.15 - klo:17:18
Takavariaattori pitää purkaa, että tuon voi asentaa.

Mietiskelin tässä, kun kolme takavaria purin, että yhdessä oli sellainen sisäkuppi ja ulkokuppi tuolle jouselle, ellen nyt ihan väärin muista, niin ei tarvitseisi kuin kuulat väliin ja vähän rasvaa, niin olisi periaatteessa jo lähellä tuota kaupan tuotetta, mutta pitää käsissä vielä pyöritellä josko onnistuisi noinkin helposti.
Samaa pähkäilin minäkin, mutta en oikein saanut aikaseksi