Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pulttipyssy ja kierteiden vaurioituminen..

Aloittaja Erx, 04.05.14 - klo:17:37

« edellinen - seuraava »

ko2610

Vuosien saatossa olen saanut useitakin kierteitä rikki avatessa, mutta niissä on yhteisiä tekijöitä, jotka selittävät asian: pakoputken liitoksissa kuumuus ja ruoste, erilaisissa pinnapulteissa alumiini ja teräs yhdessä + ylikiristäminen viimeisellä kasauskerralla jne. Yhtään oikein kiristettyä, ruosteetonta teräs terästä vasten kierrettä en ole avaamalla saanut rikki millään työkaluilla.

Coastside

#16
Kerran väänsin museoautosta tukivarren 1/2 " pultin poikki mutta sen olisi mummokin tehnyt. Toisen kerran iskuvääntimellä jengat 8 mm kun koetin käynnistää pientä sahaa siitä.
Tuo vääntösauva sopii iskuvääntimen kanssa varmistamaan ettei väännä liikaa. Toimii myös vasaran kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tagatubos

Kyllä tuota saa ilmeisesti aika kovaa vääntää, ennenkuin mitään hajoaa.

Jouduin käyttämään ammattikäytössä olevasta pulttipyssystä täyttä hönkää pulttia avatessa, kun ei meinannut millään aueta (voimaa, jolla pienemmistä kaappiautoista avataan renkaanpultit).
Säikähdin aika pahasti, kun huomasin myös kiinnittäneeni mutterin samalla asetuksella.
Ei mennyt kierteet, mutta varmasti aika lähellä oltiin.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

PappaSkootteri

Hieman asiaa sivuten olen saanut pultteja venymään mutten kierteitä rikki, ainakaan isommissa pulteissa...
Piti sellaseen työkoneen keskiteline jota pitkin se lava kiipesi 20metriä lasta reilun metrin palikoista ja muistaakseni kahteen mieheen saatiin momentti napsahtaen hikisesti mutta huomattiin että käytetyt pultit venyivät :(
Jätettiin momentti pois ja väännettiin vaan niin v••••ti ja hyvin pysy kasassa :)
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

penseae_setae

Melko yleisluontoiseksi tuntuu jutut menevän joten kevyt off-topikki:

Muinoin vaihdettiin 145-Volvon keulaa ehjätessä alalavetin puslia ja siinä pultissa oli aukominen. 27mm muistaakseni mutteri kooltaan mutta miljoonan kilsaa soran hakattavana hiukan oli pyöristänyt muotoja. Kaveri kävi hakemassa isänsä työpaikalta kuitille 26mm Snap-On Tools:n mutterimyllykäyttöön speksatun hylsyn jonka pieksimme viiden kilon hienosäätölekalla pyöristyneeseen mutteriin.

Seuraavaksi tarvittiin niitä 1/2" vääntiön suoria jatkovarsia että pääsee väntämään etupuskurin etupuolelta 3m vesiputkenpätkällä joka oli ns. momentinmuuntimena. Sopiva pölkky alle, ja vääntöä. Tunne oli kuin olisi lakritsapötköä ruuvannut kun aina joku jatkoista osoitti olevansa pehmeä ja katkesi. Toistetaan uusia jatkopaloja pajan nurkista löytäen kunnes voima saadaan perille asti.

Irtosihan se mutteri, mutta tuli selväksi mitkä kalut ei kestä :) Koeponnistuksesta selvisi suorien varsien osalta kaksi Stahlwillen puolentoistavaaksan mittaista ja Ujon Valmistajan sellainen vaaksan mittainen joka ei ollut merkattu mitenkään. Väännin oli Kamasa.

tommi

Onko joku väittänyt että kierteet saa pilalle pulttipyssyllä, siis mutteria avattaessa? Ei kait vaan se nimeltä mainitsematon foorumilainen, joka saa aikaiseksi 99% kaikista riitelyistä.. Vai miksi tätä asiaa pitää ylipäätään pohtia? Mulla olisi muutama laakerivikainen kampura, voisi melkein kokeilla kuinka paljon sitä mutteria kestää kiristellä, ennenkuin se korkkaa. Lukemattomia kertoja olen pulttipyssyllä availlut ja kirinyt varin mutteria, enkä ole onnistunut tuhoamaan kierteitä. Nyt voisi tosiaan tahallaan tuhota yhden kampuran kierteet, ihan vaan huvin vuoksi  ;)

Coastside

#21
Kun hankkii tuon vääntösauvan niin varmistaa ettei kumpaankaan suuntaan riko mitään millään tavalla. Jos avatessa rikkoo niin se on jo jollakin tapaa viallinen.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g7166063/ozat-momenttisauvat-12-vaantio
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: tommi - 09.08.14 - klo:07:01
Onko joku väittänyt että kierteet saa pilalle pulttipyssyllä, siis mutteria avattaessa? Ei kait vaan se nimeltä mainitsematon foorumilainen, joka saa aikaiseksi 99% kaikista riitelyistä..
;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

HiTec

Lainaus käyttäjältä: tommi - 09.08.14 - klo:07:01
Nyt voisi tosiaan tahallaan tuhota yhden kampuran kierteet, ihan vaan huvin vuoksi  ;)
Tuo onnaa varsin helposti kun ihan vaan kylmiltään lähtee paukuttamaan sitä mutteria kampuran päähän => tod.näk. menee väärille kierteille ja... No voipi olla aika "mielenkiintoista" sen jälkeen tuon kampura + mutteri -yhdistelmän kanssa toimia ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.14 - klo:09:40
Kun hankkii tuon vääntösauvan niin varmistaa ettei kumpaankaan suuntaan riko mitään millään tavalla. Jos avatessa rikkoo niin se on jo jollakin tapaa viallinen.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g7166063/ozat-momenttisauvat-12-vaantio

Se kiristää edelleen lähes kaksinkertaiseen tiukkuuteen, mitä järkeä sen käyttämisessä on, varsinkin kun hinta on 50 euroa.
Jos jollain on tarpeeton kampiakseli ja momenttiavain, voisi kokeilla kuinka paljon vääntöä kierteet kestää.

konenikkari

Totta ei ole tarkoitettu vääntösauvaa lähellekään moposkotua.
Oi kumpa valmistajat oivaltaisivat käyttää tosipehmeitä muttereita (6.6).
Jotta kierre ei aina särkyisi siitä akselista.
Tosin taitaa nykyisin olla ne akselitkin 6.6.
Itse en toistaiseksi (kop kop  ;) ole onnistunut rikkomaan 44Vuoden aikana yhtään kampiakselin kierrettä.
Millään välineellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Joku voisi kokeilla miten tiukkaan yleensä saa hakattua jos ei lukitse kampuraa ja sen massan hitaus säätää momentin? Ei toki käyttömoottorista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.14 - klo:12:15
Tuo sauva joustaa niin ettei sillä ylitä haluttua tiukkuutta.
Olen neuvonut käsityökalukeinot ja suositan niitä.

Ei jousta, kyllä sillä oikea tiukkuus voi ylittyä yllättävän helposti, mitään hyötyä siitä ei ole.

Coastside

Miksi niitä tehdään? Aika tyyris jatkovarreksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.08.14 - klo:13:44
Miksi niitä tehdään? Aika tyyris jatkovarreksi.

Ajoneuvojen valmistus teollisuuteen.
Ei mitään tekemistä arkipäivän korjaustoimissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)