Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pulttipyssy ja kierteiden vaurioituminen..

Aloittaja Erx, 04.05.14 - klo:17:37

« edellinen - seuraava »

Erx

Kysymys juolahti mielen päälle: etuvariaattorin mutterin irroitus pulttipyssyllä.. onko mahdollista että kierteet menee p..ksi? Mietin tässä, että irroitanko/kiristän käsipelillä vai pulttipyssyllä? 

nimim. ensimmäistä kertaa..

HiTec

Irroituksessa et koskaan pysty kierteitä tuhoamaan, kiersit sitten käsin taikka pyssyllä - kunhan kierrät oikeaan suuntaan ;)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Erx

No näin ajattelinkin, eli kierrevauriot ovat tulleet pulttipyssyllä kiristäessä.. onko tähän kohtaan jotakin erityistä.. notta ei kierteet mene pilalle?

Coastside

Etuvarin kiristäessä mahdollista että vääntää kierteet rikki aloittamatta käsin ja kiristää hihnaa vasten niin että se rikkoutuu. Kampea harva on epätasapainoon saanut vaikka sekin on mahdollista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Käsin mutteri paikoilleen ja pulttipyssyllä jos kiristää niin riippuu tehosta.
Tuollaisella varmistaa ettei mene liian tiukalle :
http://tuotteet.etra.fi/fi/g7166063/ozat-momenttisauvat-12-vaantio
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Erx

No tuo momenttisauvahan olisi näppärä kapistus..eli silläkö saisi kutakuinkin oikean momentin?

Coastside

40 Nm (4 kg metrin varressa) riittää ja tuo sauvan pienin on jo tiukka muttei riko ja kiristäminen vaatii akselin lukitsemisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Momenttiavaimia on saatavissa 20,-€ :sta ylöspäin. ( esim. Motonet, Biltema )mm. Motonet avain 28-210 nm. On moniin hommiin riittävä. Miksi tekee asiasta vaikeaa ,kun on järkeviäkin ratkaisuja olemassa.

helkama sc-r

#8
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 04.05.14 - klo:21:55
40 Nm (4 kg metrin varressa) riittää ja tuo sauvan pienin on jo tiukka muttei riko ja kiristäminen vaatii akselin lukitsemisen.

Pienin noista on 75 nm, mistä on peräisin tieto, ettei hienokierteinen, kiinalaisesta metalliseoksesta tehty kampiakseli tai mutteri vaurioidu kun vedetään kaksinkertaiseen momenttiin?
Jos nyt kuitenkin akseli lukitaan, eikö kannattaisi käyttää momenttiavainta, joita saa esimerkiksi biltemasta 7 eurolla, eikä ostaa yhteensä satasella (kiinaskootterin todellinen arvo) pulttipyssyä ja momenttisauvaa?
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-10987/
Rullat pitäisi vaihtaa, ostin biltemasta pari rei`itettyä 40x160x2 mm naulauslevyä eurolla, yhtä reikää joutuu suurentamaan ja toisen tekemään, joilla saa lohkoon kiinni.

Lisukkeeksi sahaa ja viilaa osittain päällekkäin oleviin levyihin muutamalle käynnistyskehän hampaalle lovet ja ehkä lohkoa vasten pultti, mikä tekee siitä tukevamman.
139QMB moottorin huolto-ohjeista löytyneet momentit, etuvariaattori 3,8 kg/m (37,3 nm), kytkin 5,5 kg/m



Coastside

#9
Tee malliksi lukitsin niin minä ainakin tein  ;) Naulalevyn viilailu on sikavaikeaa, kokeilin senkin. Vanerinen on helpompi tehdä ja vuosien kokemuksella sitä suosittelen.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=591.msg7075#msg7075

Paljon tekstiä aiheesta.

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=802.msg30844#msg30844

Vaneriset työkalut.

Kiinalaisissa on usein yli 100 Nm tiukkuuksia tehtaan jäljiltä jotta kyllä ne 75 kestää. Sitä paitsi vääntösauvaa ei tarvitse vääntää loppuun saakka, vaikka olen sopivan työkalun kannalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#10
Avataas taas tätä aihetta, niin saadaan mukavaa viikonloppuvääntöä.  ;)

Olin tossa "pakotettuna" avaamaan Ittecon ensiöhihnapyörän mutterin iskuvääntimellä eli ns. pulttipyssyllä, koska omat Piaggio- ja Suzuki- lukitustyökalut eivät tohon sopineet. Aloin miettiä täälläkin esitettyjä väitteitä siitä, että kampuran kierteet saisi tuolla iskuvääntimellä AVATESSA jotenkin rikki. Hei, ihan oikeasti. Miten ihmeessä tämä tapahtuu? Eli jos mä haluan rikkoa noi kampuran kierteet tota varin mutteria tolla vääntimellä avatessa nyt vaikka ihan testimielessä, niin miten mä sen teen?

Nyt kun avaan tota mutteria, niin pidän samalla toisella kädellä kiinni startin kehästä, niin eihän se voima mikä siihen mutteriin tolla iskevällä tulee edes pyöritä sitä kampuraa mun käsistä eli miten teidän mielestä tässä nyt jotain voisi hajota? Ei kai kukaan nyt availe tolla pitämättä toisella kädellä mistään kiinni / estämättä liikettä.

Pienenä kuriositeettina muuten. Esim. Haynesin Piaggio / Vespa Service and Repair Manual esittää sivulla 2G 5 / Transmission kuvassa 3.2b, kuinka ensiöhihnapyörän mutterin saa auki kiilamalla ruuvarilla startin kehän lohkoa vasten (kuva 3.2b "Lock the starter driven gear with a screwdriver"). Omien kokemusten mukaan tämä se vasta typerä keino onkin ja tuolla tavalla olen saanut yhdestä lohkosta palasen myös irti. Nuo ovat mitälie silumiinia. Vanhemmassa Suzukin korjausoppaassa (virallinen korjaamokäsikirja) mainitaan myös tuo narupatentti tulpanreiästä, jota taisi joku foorumilainenkin ehdottaa. Jos mä mietin näitä keinoja, niin kyllä mun mielestä on järkevämpää vetää mutteri AUKI tolla iskuvääntimellä, jos ei lukitustyökalua ole. Toki joku voi sanoa, että mitäs sitten, jos joku on sen kiristänyt yli 50Nm, mutta mitä sitten? Jos kampura ei pääse samalla liikkumaan, niin miten se hajoaa.

EDIT: ja tätä samaahan olen jo aikoinaan kysynyt tuolta paikalliselta aikuiskoulutuskeskukselta MP-puolelta (TAKK) ja sain lähinnä huvittuneen ilmeen miten se hajoisi. Nyt haluaisin kuitenkin kuulla niitä teidän perusteluja, miten se hajoaa? Ei sitä nyt tietty millään raskaankaluston mutterimopolla olla avaamassa, vaan näillä harrastajavehkeillä.

EDIT2: Ja mulla siis toi:
http://www.makita.fi/tool/15209/DTW251Z.html
Maksimivääntö: 230 Nm
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 08.08.14 - klo:15:19
miten teidän mielestä tässä nyt jotain voisi hajota?

Yksi hyvä keino lienee pitää kiinni ja vetää iskulla väärään suuntaan = kiristää sitä mutteria lisää ;D Tuo kiina-rauta kun ei paljoa tinapaperista eroa, niin sitä tartte kovinkaan paljoa ylikiristää kun jo joku antaa periksi, joko kampuran tahi mutterin kierre => käyttäjä luulee iloisena vain irrottaneensa mutterin, vaikka onkin sen irrottanut korkkaamalla ja kasatessa se sitten paljastuu, mitä tulikaan tehtyä ::)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Samppa

Paljonkohan ton kokoinen kierre kestää kiristämistä (Nm), ennen kuin korkkaa? Jos nyt oletetaan, että se kiinalainenkin kestää sen saman mitä esim. japanilainen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

En ole minäkään varsinaisesti jenkoja rikki saanut pulttipyssyllä avatessa, mutta M8 pultteja on mennyt joskus poikki pulttipyssyllä avatessakin. Huono ruosteinen jenka ja oma laiskuus syynä tosin. Käsin avaten CRC:n, öljyn ja maltin avulla nekin kyllä yleensä lähtee ehjänä.

Samppa

Tuo ruoste on hyvä pointti.

, mutta kampuran pää on harvoin ruosteessa, jos mietitään nyt tähän variasiaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.