Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Robbarissa on kutistesukkia 56 kpl 4 cm eri kokoisia ja värisiä muistaaksen kolmella ekellä. Ovat yleensä hyvin kalliita jos yleensä löytää. Ehdoton juotosliitosten suojana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#61
Pitää tehdä letkuliitin moottorin muovikoteloon. Kulma on 90 astetta ja halkaisija noin 60 mm ja ulompi aukko ehkä ovaali.

Jos olisi muovihitsausvermeet, voisi taivutella polyeteenistä ja liittää kulmaan jonkin puisen mallin päälle kahdessa tai kolmessa osassa. Suora veto ei onnistu.

Lujitemuovinen toimisi myös mutta vaatii mallin johon polyesterillä tai epoksilla. Malliksi aion steariinia josta on helppo vuolla  sopiva urosmalli ja sulattaa se sitten pois sisältä. Ulkopinnan karkeus ei minnekkään näy ja riippuu paljon kuidusta. Sileä sisäpinta on virtauksille hyvä, jos nyt mitään merkitsee.

Jos paikkatarpeiksi hankkii polyesteriä, on topcoat (maali) hyvä, koska katteiden perusväri on yleensä valkoinen. Se on myös tiiviimpää kuin perushartsi ja valonkestävää. Tämä huomio tuli noiden käyttöohjeista. Itse ostin vahingossa tuota robbarista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#62
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h-9yhanz5DE

On ehkä postattu aiemminkin. Polyeleenin liimaus epoksilla liekitetylle pinnalle. Pitää kokeilla toimiiko tavis-epoksilla.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Vx7MHdWXQvc

Akryylin kiillotus liekillä.

http://www.youtube.com/watch?v=_WbrvZzDTsc&list=PLBEFFD5E7ABE261B1

Sprayliimojen vertailua. 3M näyttää miten kilpailijoiden liima imeytyy kankaan läpi eikä jää siihen mihin kuuluu. Liiman tarttuvuudestakin on vakuuttavan oloista esimerkkiä. 3M kelpaa purjeen valmistajalle kulmavahvikkeisiin.

En löytänyt 3M liimoja mutta sattui AT merkkinen suomalainen joka tekee samanlaista seittiä ja siinä on säätösuutin; Määrälle että viukan asennolle ja hintakin oli samaa luokkaa. Vertailu lidlin liimaan toi esille selvän eron AT:n eduksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#63
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lXXxm1GosxQ

Purkista poltin. Hyvin hienoa käsityötä malliksi.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=FCivvXA2FVU

Hyvä lujitemuovin teko-ohje kasarityylisellä selostuksella.

Omana huomiona se että muotissa voi käyttää pu-vaahtoa tukena ja sen lisänä levyn palojakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Ajattelin korjata jarrusylinteristä katkenneen muovisen kulmanipan, ei joudu minkäänlaiselle rasitukselle alttiiksi, ellei jarruneste ole sellainen.. Mietinnässä on eri vaihtoehtoja, mutta kyselisin noita muovikorjauksia enempi tehneiltä millä saisi hyvän ja kestävän.. Voisi tuohon tietysti banjoliittimen tilalle laittaa, mutta on katkennut niin nätisti ja korjaus onnistuisi kätevästi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#65
Kovamuoviseen tarttuu epoksi hyvin ja sellainen metalliseosteinen (kemiallinen metalli) on sopivaa. Kierteetkin saa upottamalla rasvaisen pultin siihen. Raudoittaakin voi poraamalla kohdakkain reikiä ja rautalangan pätkillä tukea liitosta liiman täyttäessä raot. Poraa toiseen puoleen ja kohdistaa toisen reijät kopauttamalla langanpätkillä jäljet. Pinnat on hyvä kerhentaa ja pestä asetonilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Noita kemiallisia metalleja ajattelinkin, nippa katkesi sen verran ylhäältä ettei irroittaminen olisi välttämätöntä, vaan voisi liittää katkenneen pätkän paikoillaan. Katselin juuri netistä varaosaa, josko olisin semmoisen hommannut,mutta nippaa ei saa erikseen vaan on ostettava koko työsylinteri suolaisee 50e hintaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pekpel

Hio sen muovisen nipan ulkopinta karvaiseksi jollain 40 numeron hiomapaperilla
Ottaa nuo mömmöt paremmin kiinni

Kemiallinen metalli ei ota kiinni sileeseen muoviin ja monella epoksillakin on ongelmia tuossa, karhennus auttaa paljon..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Joissain tapauksissa voi lujittaa tai lukita porauksilla ja rautalangalla. Poraa vinoja reikiä ja taivuttaa rautalankaa niiden välille ja epoksia päälle niin se pitää vaikkei tarttuisikaan. Pehmeään muoviin voi sulattaa nystyjä joihin massa lukkiutuu, tosin sitä voi sulattamallakin hitsata. Sulattaa pinnat ja tökkää yhteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Tuo muovin hitsaushan onnistuu mikäli on samaa laatua tarjolla josta ottaa sulatuslangan. Mietin jopa sitä että kun tilaa on korjata, niin poraisin nestereiät isommiksi ja laittaisin sisäouolisen putkenpätkän tukemaan liitosta. Paikkahan ei ole mekaaniselle rasitukselle altis ja korjauksen helppous suhteessa uuteen osaan tulee päällimmäiseksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#70
Korjasin skoden pressun 70 cm repeämän kontaktilimalla: sellaisella teollisuuteen kelpaavalla (AT). Silityslaudan päällä suora repeämä ensin pintapuolelta kohdilleen ja maalarinteipillä yhteen. Liimauspuolen putsaus ja suojamaskaus teipillä suikaleen mukaan. Ensin liima suikaleeseen ja siirto pois paikkakohdalta ja suihkutus siihenkin. Minsan odotus ja yhteen. Paikka on suunnilleen samaa sävyä joten ei erotu juuri millään pintapuolelle. Hieman öljyä sormiin niin en liimannut mitään niihin. Korjaus oli heti käyttökunnossa ja varmasti luja.

Kaksipuolisia teippejä on vahistettuja, vaahtomuovipehmusteella ja kalvoja. Kalvolla voi liimata kankaitakin yhteen, sen jäykistäessä liitosta hyvin vähän. Tarttuvuus on hurja niin että sitä ei saa revittyä auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#71
Ostin hieman tiukat reikäkengät. Ne on valettu jostain vaahtomuovista. Kävellen venyttämiseen ei ollut intoa joten otin sähkötohon ja tohotin muovia ja vedin jalkaani. Tiukkuus katosi. :)

http://www.goodinthebox.com/images/uploaded/2012/07/13/fe8fb5b9b74b40abf715d38ab965b2a4.jpg
Samanlaiset kuvioidut lidliltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.04.13 - klo:13:48
Ostin hieman tiukat reikäkengät. Ne on valettu jostain vaahtomuovista. Kävellen venyttämiseen ei ollut intoa joten otin sähkötohon ja tohotin muovia ja vedin jalkaani. Tiukkuus katosi. :)
Siis sellaset crocsien kopiot ??
Tuohan on hyvä kikka, jos samanmoisista puhutaan, itellä on yhdet jotka on liian kapeet..
Lämmitys jotain +55 - +60 asteeseen ja sitten jalkaan paksun sukan kans ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#73
Minä lämmitin puolella teholla (=1 kW) 5 - 10 cm etäisyydeltä liikutellen hetken sisäpuolta ja ulkopuolta samalla kun työnsin jalkaa sisään ja lämmitin puristavia kohtia kunnes puristus katosi. Kannattaa tehdä varoen ja sukan läpi tuntee milloin alkaa olla liian kuumaa. Mitään pintavaurioita ei tullut. Reijät laajenivat ja menettivät muotoaan, mutta asiaa ei huomaa eikä sillä ole  suurta merkitystä. Näiden muoto kärsii kuitenkin käytön myötä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#74
Keksin tavan kiinnittää teleskooppiputken pultilla niin että sisempi menee sisään sen kannan ohi. Kalusteputkeen ei voi tehdä poraamalla kartiota mutta sen saa muokattua kartioksi vetäen kartiokantapultilla ja mutterilla suuremman mutterin sisään. Se vaatii kyllä kannan mentävän reiän putkeen vastapuolelle. Liitoksena se on vahva ja sitkeä huomioiden itse putken lujuuden. Teleskooppirakenteita ja muhviliitoksia tarvitsee useinkin kun rakentelee. Työ onnistuu käsityökaluin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04