Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Samppa

Kiitos! Täytyy viikonloppuna tutustua.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#31
Millä putsata teekuppi? Pinnoite tuntuu timanttisen kovalta. Kokeilin rosterimukiin grillinpuhdistajaa ja puhdistui tiskiharjalla kuin uudeksi.

TIG hitsauksesta filkka http://www.youtube.com/watch?v=VEEpikDY058&NR=1&feature=fvwp

Se siis on tarkempi eikä syötä lisäainelankaa automaattisesti ja sillä voi kuumentaa pistemmäisesti jotain paikkaa kuten kaasulla mutta tarkasti.

Jos olisi pakko valita, ottaisin MIG:n
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Coastside, käypä tutkimassa mitä eroa on MIG ja MAG hitsauksella.
Et varmasti ostaisi itellesi MIG konetta vaan MAG:in..  :o
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#33
http://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus

Noilla on se ero että kaasut reakoi sulan kanssa tai eivät. Siis useimmat MIG hitsarit tekee tietämätään töitä MAG menetelmällä. Minulla on satoja työtunteja kokemusta MAG hitsauksesta ja ohutlevyjä pääosa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kehuin jossain grillinputsausvaahdon tehoa kuppeihin, joista piintymän poissaanti on kova työ. Se vie piintymät muovi ja teräspinnoilta hyvin helposti ja uuden kiillon saa takaisin kattiloihin, oli ne vaikka miten pahasti piintyneet. Muovi-teräs kuori vedenkeittimessä puhdistui hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.08.11 - klo:09:33
http://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus

Noilla on se ero että kaasut reakoi sulan kanssa tai eivät. Siis useimmat MIG hitsarit tekee tietämätään töitä MAG menetelmällä. Minulla on satoja työtunteja kokemusta MAG hitsauksesta ja ohutlevyjä pääosa.

Kysyn tässä rst/hst ohutlevyn hitsaamisesta: Mulla on pullossa  75%Ar + 25% Co2 seos mikä on ymmärtääkseni tarkoitettu ns mustan tavaran hitsaamiseen. Olen kuiteski joskus heppaillu rst rakennelmia, ruostumattomalla langalla ja ko kaasulla. Saumasta tulee mustaa ja roiskii jonniin verran. Mites tommosen sauman ruostumisen esto elikäs vetääkö ruskeaksi vai syöpyykö muuten kun on veden/ilman kanssa tekemisissä jatkuvasti. Tarttis rakentaa saunaan vedenlämmitysvekotin enkä haluaisi hankkia argonia. Toi em "mison" on puolillaan ja omistuspullo joten senkään puolesta ei kaasun vaihto käy tosta vaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Senkus hitsaat vaan tolla kaasulla ja rst-langalla, tärkeintä rosterilla on peittaus eli pitää putsta se musta kama veke saumasta muuten syöpyy nopeasti pilalle.
Peittaukseen on omia litkuja ja se kannattaa tehdä huolella, eli ensin hiot enimmät veke ja sitten kemikaalilla loputkin kokonaan pois.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Kierteytyssarjalle on melko usein töitä. Nyt hukkasin vinssin tuumakokoisen mutterin ja uuden etsintä olisi kohtuuton urakka. M12 oli lähin sopiva koko tehdä uudet kierteet, viilattuani vanhaa pois. Onnistui.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#38
Tein 22*50 rimoihin jatkoliitoksen viistoamalla loivasti päät samaan kulmaan. Kumma kyllä höylällä saa tarkan työstön tuohonkin, jotenkin mutta se vain tulee? Stten PU liimaa väliin ja puristus. Tuon liiman etu on sen vaahtoaminen jolla se täyttää kaikki onkalot. Varmistin tartunnan koekappaleella jonka kiersin rikki ja se lohkesi liimauksen vierestä. Liitos ei satu kovimmin kuormitettuihin kohtiin, joten kesto on taattu.

Liitoksien teko on joskus välttämätöntä sekä korjatessa että tehdessä tarpeeksi pitkä lauta oksattomana taivutusta varten. Sillä saa vaikkapa vankkurikattoisen tallin kaaret. PU liimalla saa myös taivutettua niin että sahaa poikkisuuntaan toiselle sivulle urat, täyttää liimalla ja taivuttaa urien suuntaan mallia vasten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Oikein liimatut puuliitokset kestävät enemmän, kun puu itse. Tärkeintä liimauksessa on liiman ohella se, että liimauskohdan saa riittävän pitkäksi aikaa hyvin puristukseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Oikaisin vanerin. Metrin matkalla oli 2 cm kaari. Siis lähes käyttökelvoton ilman runkoa jolla oikaista sitä. Kastelin koveran puolen vedellä ja asetin sen lattialle märkä puoli muovimattoon ja painoa päälle. Vajaassa vuorokaudessa se oli oiennut lähes virheettömän suoraksi.

Toimii kaikkille puulevyille. Oijoin kaapin lastulevy-ovet samoin, kastelematta ettei pinta irtoa. Aikaa vain meni kuukausi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Sahan terät ei näy olevan kovaa tavaraa vaan hyvin porattavaa ja viilattavaa ja sahauskin voi kahden laudan välissä toimia, muuten terä vain tarraa reunaan. Taivutuskin näyttää onnistuva 90 asteeseen. Niissä on kimmoisuuttaa ja sitkeyttä jos johonkin tarvitsee.

Työstin ja taivutin yhden lumileikkuria varten jossa vaaditaan terävyyttä ja kimmoisuutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#42
Muovien kiillotus onnistuu hammastahnoilla, riippuen tietysti niiden koostumuksesta. Niissä on hiovaa jauhetta, joka kiillottaa muoviakin. Olen kiillotellut kaikenlaisia muovilinssejä ja visiireitä.

Kosteaan tiskirättiin nokare tahnaa ja sormenpäällä painaen hinkkaamaan kohdentaen naarmuiseen kohtaan ja muuttaen hiontakuviota, saa hyvän tuloksen mutta vain ajan kanssa. Tunti on jo jotain. Kun käyttää sormen sijaan vaikkapa kynän pyyhekumipäätä, saa lisää tehoa ja loppusilaus sormella siistii jäljen.

Naarmujen täydellinen poissaanti voi vaatia karkeampaa hiontaa hyvin ohuella vesihiontapaperilla (1200 -) ja mieluiten koneellisen kiillotuksen niin ettei muovi sula. Akkuvääntimen hitaammalla nopeudella pyöritetty huopa hammastahnalla, on sopiva teho, varoen urautumista. Liike täytyy olla jatkuvaa ja suuntaa täytyy vaihtaa.

On hyvä käyttää teippiä suojaamaan tahnalta kaikenlaisia koloja joihin sitä menisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


Coastside

#44
Pieni ahjo on joskus hyödyllinen saada jokin teräs taottavan tai taivutettavan tai karkaistavan kuumaksi. Tein litran vetoisen purkista johon tein yhdelle sivulle reikiä puhaltaa föönillä ilmaa. Se on helpompaa kuin jollain pumpulla. Putki hiilien keskelle ja sytytys grillinesteellä ja puhaltamaan. Kolmessa minsassa putki oli valkohehkuinen jotta pääsin takomaan. Hiilen kulutus oli mitätöntä ja se palaa nopeasti.

Älkää puhaltako suulla ahjoon tai nuotioon, voi taju mennä ja ...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04