Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 28.07.13 - klo:15:01
Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 18.07.13 - klo:09:29
Lainaus käyttäjältä: tommi - 18.07.13 - klo:08:18
Kuin unelma joka sammuilee muutaman kilsan välein  ;) Ei maar, sitten vain sitä varia tutkailemaan. Jotain on pahasti pielessä sitten siellä suunnalla. Kerroit että kytkin on otettu toisesta moposta. Kait kuitenkin 139qmb koneesta? Jos hihna on todella kulunut niin voisihan se luistaa niin pahasti että kone ylikuumenee ja sammuilee siksi. Tosin tuon luistamisen pitäisi kyllä jo huomata ihan ajossakin mitä et ilmeisesti pannut merkille?

Veto oli kyllä todella hyvä.... Siis siihen asti kunnes rupesi öykkimään...

Nyt on sitten kaksi skoden moottoria pöydällä ja vaihdan hilut toisesta toiseen. Tämä öykkivä moottori siis kyseessä. Purin uunituoreen 72cc pytyn ja huomasin, että siinä on aika syvät naarmut neljässä eri kohtaa!
P*rse sanon minä. No ainakin syy "öykkymisiin" on selvinnyt ja vaikuttaa ihan lämppäreiltä..

Sitten ihmettelyä.
Miten täysin uusi mäntä on mennyt tyollaiseen kuntoon. Öljyt tyhjensin koneesta ja se näytti ihan hyvältä. Ehkä hiukan vähänlaisesti, mutta puolenlitran tuntumassa(vaihdoin siis itse sylinterinvaihdon jälkeen). Voiko olla ollut jotenkin huono voitelu tai joku muu voiteluun liittyvä? Ilma virtasi hyvin tuulettimelta.
Vaihdan nyt kuitenkin koko moottorin. Sylinterissä ei ollut kuin hiukan sormella havaittava jälki.
Voiko sylinteriä käyttää ja ostaa vain uuden männän vai laitanko kaikki uusiksi?

Viimeeksi tapahtunutta:
Vaihdoin siis vanhan koneen (jossa oli todella venynyt ketju) kiinni ja ajoituksen säätö oli turhan haasteellista. Kone pois ja kaikki hilppeet vanhaan (metallisesti rahisevaan) koneeseen.
Tulin nimittäin siihen päätökseen, että tuo metallin valitus tuli suoraan pytystä, joka otti ajoittaisia lämppäreitä. Ja tämä päätelmä tuli siitä, että totesin öljy määrä koneessa olleen paljon alle sen vaaditun 0.75 litraa. Luultavasti siis voitelu ei riittänyt männälle.
Mene ja tiedä, koska kone toimii hienosti ja eilen heitin sillä muutaman kymmenen kilsan lenkin ilman mitään ongelmia...

Tässä kikkailussa on ollut hyviäkin puolia. Kone ja sähköpuoli tullut todella tutuksi. Päätin myös sen, että jos teen jotain koneelle, nostan sen aina pöydälle, enkä käy nyhräämään siellä katteiden välissä. Helpottaa ja nopeuttaa hommaa pirusti. Nyt koitan saada kiinni menetetty kesä skootterilla ja ajella mahdollisimman paljon. Uuden projektin aloitan sitten syksyllä....

Kiitos taas kaikille auttaneille ja seuraavaksi avaan oman ketjun, jotta en sotke näitä yleisiä omilla kysymyksillä.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

jeredd

Missä kohdin tarkalleen ottaen öljypumppu  sijaitsee?
Miten voi helposti testata öljypumpun toimivuuden?
Mitkä muut tekijät voivat vaikuttaa siihen että öljy ei nouse edes käynnissä kanteen? ???

konenikkari

#902
Miten totesit  ??? että öljy ei nouse edes käynnissä kanteen :-\
Ei se öljypumppu juurikaan rikki mene, imusiivilä taitaa olla tukossa ;)
Tai öljykanavissa jotain outoa ainesta (tiivisteliima siligon),?
Öljypumpun toimivuutta ei kait ilman erikoisjärjestelyä voi ko laitteissa testata.
WaWanhoissa.... hi laitteissa oli öljykanavissa mittarin kiinnityspaikka.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#903
Todella tärkeää ja huomattavaa on että noissa kiinalaisissa monessakin on kaksi vaihtoehtoa vaihtaa öljy.
Toinen vaihtoehto on tyhjennystulppa, josta tullee vain pelkkää öljyä.
Toinen vaihtoehto on o-renkaalla tiivistetty tulppa jonka alta löytyy imusiivilä jousineen.
Edes ainakin uutena ja muutoinkin on syytä puhdistaa tuo, imusiivilä silloin tällöin ::)
Tuosta muusta osasta pitää kysyä sampalta se on mestari joka löytää ko. moottorin voitelua koskevan animaation, tosin hetken saattaa kestää..mutta saattaa löytyä kyllä  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jeredd

Kansi ja sylinteri kuumuu tosi nopeasti kun pitää skootteria tyhjäkäynnillä.
Tuuletus toimii kyllä hyvin. pidin skootteria jonkin aikaa käynnissä, ja sitten irroitin "väli"kannen ja sielä ei ollut yhtään öljyä, ainoastaan nokka ketjun kohdalla pisaroita mitäse oli sinne pärskiny. Eli nokka akselit sun muut oli ihan kuivat eikä niissä ollut yhtään öljyä.
Eli kaverin agilitystä moottori leikkasi kiinni kesken ajon, ja siihen vaihdettiin uusi sylkkä paketti.
Mietin että olisiko se voinut leikata öljypumpun hajoamisen takia, ja nyt se ei siksi nosta öljyä..

PappaSkootteri

Kuinka paljon tulisi suuttimen isontua esimerkiksi 50cc moposkootterissa jos asentaa esim 70cc sylinterin eli onko suoraan 40% isompi (kuutiot isonee 40%)  suutin vai onko jossain kaavaa millä laskea kun mututuntuma?
Toisin laskien eli jos alkuperäinen sylinteri 50cc ja pääsuutin 52 ja jos vaihtaa 70cc sylkän niin onko oikea suutin 70-75?
Liian pienellä suuttimellahan sehän leikkaa armottomasti kiinni...  ::)
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

jareddille: en ole juurikaan ollut tekemisissä noiden kanssa, otan selvää ko asiasta kyllä.
saattaa vaan kestää hetken jos toisenkin.
Mullakin on kaksi moottoria odottamassa joiden anatomiaan aion tutustua lähiviikkoina.
Toivottavasti joku muu asiaa ymmärtävä auttaa sillä välin :-[
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Ei kulje suutinkoko aivan samalla prosenttiluvulla.
Kaasuttimella kuutioluvun lisääntyminen lisää alipaine ja virtausnopeutta, niiden kasvettua pienempikin kaasutin ja suutin toimittaa isomman määrän polttoaine/ilmaseosta, vain virtausnopeudet kasvaa.
Suositeltu suuttimen suurentamistarve, ilman muita muutoksia on vain 10--15%
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.08.13 - klo:20:57
ilman muita muutoksia on vain 10--15%

Eipä riitä... leikkaa kiinni...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

#909
Leikkasko kiinni!! oliko ilmanputsarikotelosta kurit pois ja tehoputki paikoillaan :'(
Hyi sinua skootteripappa ::)
Miksi kysyit jos itse paremminkin tiesit ;)
Luistin neula kannattaa nostaa niin ylös kuin saa.
Pääsuutinta on turha paljoakaan suurentaa luistinneulan ja neulaputken välinen virtausala kun noissa pienissä kaasuttimissa on rajallinen.
Tosin alkuperäinen suuttimesi on huolestuttavan pieni.
Lähes kaikista kun nykybensoilla löytyy jo alkuperäinen n.60#
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Samppa

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.08.13 - klo:19:16
Tuosta muusta osasta pitää kysyä sampalta se on mestari joka löytää ko. moottorin voitelua koskevan animaation, tosin hetken saattaa kestää..mutta saattaa löytyä kyllä  ::)
Ei löydy ei, joku muu ettinee.

Tällä hetkellä ainoassa nelarissani (Suzuki CS) öljynpaineen mittaaminen onnistuu suodatinkotelon yläpuolella olevan anturipaikan kautta. Käyntilämpöisen koneen öljynpaineet ovat 0,10 - 0,30 kg/cm2 riippuen kierrosluvusta (perustestikierroksina 3 000). Kaksarissa pumpun toiminta on helpointa tarkistaa siten, että täyttää säiliön seosbensalla, nyppäsee öljypumpun letkun irti ja katsoo tuleeko jotakin. Määrät ja kierrosluvut löytyvät mitattavan pelin huoltokäsikirjasta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Lainaus käyttäjältä: jeredd - 08.08.13 - klo:18:17
Missä kohdin tarkalleen ottaen öljypumppu  sijaitsee?
Miten voi helposti testata öljypumpun toimivuuden?
Mitkä muut tekijät voivat vaikuttaa siihen että öljy ei nouse edes käynnissä kanteen? ???

Öljypumppu sijaitsee moottorin oikealla puolella, magneeton takana. Koko moottoria ei tarvitse purkaa, vain oikeanpuoleinen lohko.
Kannattaa tsekata se öljynnosto ihan venankopan kansi auki niin näet paremmin. Kyllä sieltä pitäisi tulla ihan tyhjäkäynnilläkin reippaasti öljyä. Mutta jos öljypumppu on tarpeeksi väljä niin sitä tulee vasta kunnon kierroksilla. Kokeile koppa auki niin näet.

Oliko siinä uudessa pytyssä sitä öljyruuvia lainkaan? Joissain se on valmiina paikallaan ja joissain se on muurattu umpeen. Joskus se pitää itse ruuvata paikalleen. Siitäkin voisi tsekata tuleeko öljyä tyhjäkäynnillä. Jos olisit unohtanut ruuvata sen niin mopon alla olisi varmaan öljylammikko.

Nokkapukinkin voi periaatteessa laittaa väärinpäin jolloin öljy ei pääse kiertämään nokka-akselille. Yleensä sitä on aika hankala laittaa väärinpäin koska se ottaa pakoventtiilin jouseen kiinni joten tuskin siitä kyse.

Jos se olisi leikannut kiinni edellisellä omistajalla öljypumpun hajoamisen vuoksi niin pitäisi kait keinuvivuissa ja nokka-akselissa olla selvät kulumajäljet? Eikö näy mitään?

Daywalker-75

Lainaus käyttäjältä: jeredd - 08.08.13 - klo:18:17
Missä kohdin tarkalleen ottaen öljypumppu  sijaitsee?
Miten voi helposti testata öljypumpun toimivuuden?
Mitkä muut tekijät voivat vaikuttaa siihen että öljy ei nouse edes käynnissä kanteen? ???

Onhan nokkapukki oikeinperin, eikä mikään muukaan tuki sitä öljyn reittiä kanteen? Minulle tuli viimeisin tiivistesetti, niin oli lähes puolet lohkossa olevasta reiästä tiivisteen alla...
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

h31n0la

Nonii nyt siis kysäsisin sisään ajosta. Vivacity leipo noin viikko sitten tilasin tälläsen pyttysarjan ja kysäsisin sisään miten ajan ton sisään?:D https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/13447 Kun jostain luin että pinnoitettu pytty eka lämmitetään sit 15 min ajoa ja antaa jäähtyä ja olis sisään ajot ajettu? vai ajanko tämän http://www.motot.net/wiki/Sis%C3%A4%C3%A4najo ohjeen mukaan? voinko ajaa keposimmilla rullilla ja teharilla? koska vakio putki ehkä hävinnyt jos kertositte tollasen sisään ajo prosessin vaihe vaiheelta niin olis hyvä tietää etten tee jotain väärin. Kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen:) ja minkalaista ilman putsaria suosittelette? uus kaasari niin ei vakio toimi. Olis kiire!!!!