Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Skootteri1

Mistä kohtaa sitä ruuvataan? Kun nyt se on aika jäykkä yksin ajaessa niin pitäisi vähän löysentää.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 01.08.12 - klo:13:13
Mistä kohtaa sitä ruuvataan? Kun nyt se on aika jäykkä yksin ajaessa niin pitäisi vähän löysentää.

Siellä on sellainen iso mutteri tai kaksi jolla jousen päätä siirretään suhteessa iskarin kiinnityskohtaan (sillä työkalulla siis "mutteria" pyöritetään) Valitettavasti se ei vaikuta jousen jäykkyyteen vaan liikuttaa sitä jousen kiinnityskohtaa että perä ei pohjaa suuremmalla kuormalla tai perä ei ole liian korkealla hyvin pienellä kuormalla.

(mutteri varmaan kuten tuossa http://www.motot.net/talli/kuvat/o/2/15738/509496_full.jpg )
Harrastelussa: bt49qt-12

Skootteri1

Kun yleensä 2-tahti moottoripyörillä ajavia neuvotaan välttämään moottorijarrutuksia niin tuli tässä mieleen että miten haitallista sitten on 2-t skootterille esim. pitkät alamäet ilman että koskee kaasuun ja antaa rullata vaan. Eikös siinäkin tilanteessa voitelu ole aika vähäistä?

leze223

Tuokin riippuu. Esim. Tässä morinin koneessa Tuorevoitelupumppu ottaa tehonsa ja kierrostietonsa suoraan kampiakselilta --> Ei haittaa vaikka moottorijarruttaa, koska siltikin tulee öljyä koneeseen normaalimäärä.
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Coastside

Ei täällä suomessa niin pitkiä mäkiä ole että voitelu loppuu. Pärjää ne alppimaissakin näillä. Lähinnä kisakuskeilla on ollut ongelmia pitkien jarrutusten vuoksi, kun ääritiukoilla oleva kone ei ole saanut jäähdyttävää ja voitelevaa seosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Skootteri1

Okei. Vielä tuosta että eikös seosvoidelluissakin kaasutin anna bensaa ainakin tyhjäkäynnin verran kun rullailee ilman kaasua?

Samppa

Kyllä. Jatkuva alipainehan sielä on polttoainehanalle koneen käydessä ja myös öljypumppu pyörittää normaalisti, koska käyttövoima tulee kampurasta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.


pekpel

Käännät säätöä alimpaan koloon liki jousta, eli jousi "löysenee"..
Silloin on pisimmillään tuo jousi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Skootteri1

Meneekö se käsin säätämällä vai pitääkö käyttää sitä työkalua? Jos pitää niin miten?

konenikkari

#445
Lainaus käyttäjältä: latromster - 20.07.12 - klo:21:38
Onko liian suuren suuttimen kompensoiminen neulan laskemisella kuinka toimivaa?
Toimii kyllä.
Kaasuttimen säätötoimi ko. metodilla vaan on hankalaa, jossei suorastaan mahdotonta.
Mieluummin näinpäin: ensin neula ylös ja ensin etsitään huippuihin sopiva pääsuutin.
Sopivaa pääsuutinta voi myös etsiä, kokonaan neula pois paikoiltaan :o
Senjälkeen neulaa lasketaan kunnes toimii hyvin myös välikierroksilla.
Useikin kaasuttimen säätötoimissa harmia aiheuttaa
se luistin neula.
Aivan merkityksetöntä, on pääsuuttimen vaihtaminen
jos neula tai sen muoto tai asento, ei salli pääsuuttimen maximi toimintaa,
luistin yläasennossakaan ollessa. 
Siis että neulaputken ja neulan väli on pienempi virtausalaltaan, kuin pääsuutin.
Näinpäin tänään.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#446
"Käännät säätöä alimpaan koloon liki jousta, eli jousi "löysenee"..
Silloin on pisimmillään tuo jousi.."

Käsinkin säätö onnistuu helpommin
kun takapyörä on ilmassa ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#447
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.08.12 - klo:18:47
ensin neula ylös ja ensin etsitään huippuihin sopiva pääsuutin.
Mulla on vähän eriävä menetelmä. Nimittäin aina ihan ensiksi tyhjäkäynti sellaiseksi että kone nyt pysyy käynnissä, mutta en sen kummemmin välitä tyhjäkäyntialueesta.

Sitten neulan kimppuun. Neulan sokka keskimmäiseen hahloon ja sitten kokeilemaan minne tarvitsee siirtää. Neulan suurin vaikutusalue on luistin ollessa puolessavälissä Oikeastaan alue on 1/4 - 3/4 luistin liikkumasta matkasta mutta puolikaasu on tästä hyvä kompromissi. Siispä ajetaan luisti puolivälissä. Kiinalaisten 4T alipainekaasareiden kanssa täytyy käyttää tässä vippaskonstia.

Itse käytän sellaisessa luistikanteen kiinnitettyä pumpulipuikon pätkää joka sallii luistin nousta vain puoleen väliin. Mikäli sopiva asento löytyy ilman että itse neulaa tarvitsee vaihtaa rikkaampaan tai laihempaan, haetaan seuraavaksi sopiva pääsuutin maksimikierroksille aloittaen suurimmasta ja mennen asteittain pienempään.

Aivan viimeiseksi haen tyhjäkäyntikierrokset ja niille seokset seosruuvilla kohdilleen.

Pääsääntöisesti näin on ne kaasarit saanut säädettyä, joskin näiden kiinan alipainevermeiden kanssa on toisinaan aika turhauttavaa hakea jotain sopivaa neulaa, kun se luisti saattaa pamahtaa kattoon jo 1/2 kaasunkahvan kääntämisen kohdalla lopun vaikuttaessa ainoastaan kaasuläppään. Nytkin mulla menee luisti kattoon jo hivenen yli puolen kaasukahvan kierroksen kohdalla (ehkä noin 65%) ja kun läpivirtausala on silloin jo maksimi, on huippunopeuden kannalta ihan sama ajaako kaasukahva pohjassa vai vain vähän yli puoleen väliin käännettynä.

konenikkari

#448
Minun ohjeeni, kuten aina, on vain suuntaa antava, ja yleispätevä.
Voimmistelut erilaisten muunneltujen kapineiden osalta, jätän edelleenkin toisille.
Sulla taitaa olla aivan väärä kaasutin/ sylinteri yhdistelmä.
Noissa kun se luistin nousu taitaa aina olla riippuvainen kaasuttimessa virtaavan ilman määrästä.
Ei niinkään eikä pelkästään alipaineen suuruudesta.
Ja aina kun puhutaan "juutuvakurkkuisista" voin pahoin.
Ja kaivan esiin ilmapuntarin, kompassin ja vatupassin ;)
Ja kaikki ennakkoluuloni, ko. kapineista
Ja kiinan nelareihin suosittelen, Briggs & Stratton kaasutinta ;D
Siinä kun on vain vain se läppä. 8)
Kun puhe toisaalla oli lamda anturin käytöstä palamistapahtuman seurannassa
voisi kait kiinannelarin alipaineita seurata mittarilla, ja tarpeen mukaan
vaihtaa luistin jousen jäykkyyttä !?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#449
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.08.12 - klo:20:07
Sulla taitaa olla aivan väärä kaasutin/ sylinteri yhdistelmä.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Luistikaasarissa kun musta vaijerin kuuluisi olla aina suoraan mekaanisesti sidoksissa luistiin, mutta en ole tämän kaasariongelmani kanssa yksin. On nimittäin aika monta kinkin 4T konetta tuolla maailmalla joissa se luisti elää ihan omaa elämäänsä. Sama pätee ryyppyihinkin. Oli senkin toimintaperiaate sitten ryyppyluisti tai kaasarin kuristusläppä, niin aina sekin saisi olla kytköksissä vaijeriin jonka päässä lukee Choke. Se on päällä kun laittaa ja pois kun laittaa pois niin kauan kun vain vaijeri on ehjä. ;)

Henkilökohtaisesti mulla ei kyllä ole sitä mitään vastaan että vaijeri vaikuttaa kaasuläppään, mutta siinätapauksessa saisi puuttua koko luisti neuloineen ja mäkeen saisi mennä pääsuutinkin ja tilalla olla ruiskusuutin. Sitten vielä ohjainboksissa täytyisi olla vähintään RS323 liitäntä jotta ruiskua pääsisi myös ohjelmoimaan ja tietysti samalla softalla täytyisi päästä muuttelemaan sytytyskäyrääkin. Olisi noin niinkuin huomattavasti mukavampaa tämä moottorin virittäminen ja säätäminen.