Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

kluput

#3045
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.12.20 - klo:23:45
Öljytty putsari voi mennä sateilla tukkoon ja paperinen hyvin likaisena voi tukkeutua kun pöly puuroutuu.

Nyt kun vesi kuivasi ympäriltä niin tosiaan ilmanpuhdistimen kotelo on vuotanut alareunasta jotain nestettä kotelon reunoille. Avasin ilmanpuhdistimen tulpan (pari tippaa tuli) ja sitten kotelon (suodatin selvästi öljyinen vain alareunasta). Erityisen likaiselta se ei mielestäni näyttänyt. Kotelon tiiviste oli kai vähän liian pitkä kun se menee kaksin kerroin alareunasta ja siitä kohdasta tuo vuoto ilmeisesti tulee.

Nyt lämpimänä skootteri lähti käyntiin ihan normaalisti.

Kannattaisikohan tuolle jotain tehdä? Saa nähdä onko huomenna taas sama ongelma ettei saa käyntiin.

Edit: uusi suodatin näyttää maksavan 6€. Tuleekohan valmiiksi öljyisenä vai täytyykö ostaa myös suodatinöljyä?

joni_k

jos se kotelon avaisi ja katsoisit missä kunnossa se suodatin on..veikkaan että märkä. peset sen hanan alla ja yöksi kuivumaan.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: kluput - 21.12.20 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.12.20 - klo:23:45
Öljytty putsari voi mennä sateilla tukkoon ja paperinen hyvin likaisena voi tukkeutua kun pöly puuroutuu.

Nyt kun vesi kuivasi ympäriltä niin tosiaan ilmanpuhdistimen kotelo on vuotanut alareunasta jotain nestettä kotelon reunoille. Avasin ilmanpuhdistimen tulpan (pari tippaa tuli) ja sitten kotelon (suodatin selvästi öljyinen vain alareunasta). Erityisen likaiselta se ei mielestäni näyttänyt. Kotelon tiiviste oli kai vähän liian pitkä kun se menee kaksin kerroin alareunasta ja siitä kohdasta tuo vuoto ilmeisesti tulee.

Nyt lämpimänä skootteri lähti käyntiin ihan normaalisti.

Kannattaisikohan tuolle jotain tehdä? Saa nähdä onko huomenna taas sama ongelma ettei saa käyntiin.

Edit: uusi suodatin näyttää maksavan 6€. Tuleekohan valmiiksi öljyisenä vai täytyykö ostaa myös suodatinöljyä?


Joissakin mopomalleissa on kostealla ollut ihan ominaisuus, ettei käynti ole kunnossa. joko prötää tai nykii ja jättää käynnistymättä. Syynä sähkölaitteisiin kertyvä kosteus. Muutamankin enduromallisen mopon olen korjannut vain suojaamalla tankkikuilussa olevat virtalaitteen vaikkapa sisäkumin palasella. ja ainakin skoottereista aeroxissa oli itselläni ongelmia sateella, kun vesi pääsi jotenkin sotkemaan sytkää. kuivaus ja suojaus auttoi siinäkin. ilmanputsari jos itsessään olisi syynä, se oireilisi koko ajan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#3048
Kerran zonerin aikaan en saanut sitä käyntiin syksyn sateissa. Lopulta huomasin putsarin vaahtomuovin kastuneen.

Se vaatii tietyn sään ja ajamisen ja putsarin suhteet että se ilmenee ja varmasti viimmeinen kohta epäillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kluput

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 22.12.20 - klo:09:07
Lainaus käyttäjältä: kluput - 21.12.20 - klo:16:07
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.12.20 - klo:23:45
Öljytty putsari voi mennä sateilla tukkoon ja paperinen hyvin likaisena voi tukkeutua kun pöly puuroutuu.

Nyt kun vesi kuivasi ympäriltä niin tosiaan ilmanpuhdistimen kotelo on vuotanut alareunasta jotain nestettä kotelon reunoille. Avasin ilmanpuhdistimen tulpan (pari tippaa tuli) ja sitten kotelon (suodatin selvästi öljyinen vain alareunasta). Erityisen likaiselta se ei mielestäni näyttänyt. Kotelon tiiviste oli kai vähän liian pitkä kun se menee kaksin kerroin alareunasta ja siitä kohdasta tuo vuoto ilmeisesti tulee.

Nyt lämpimänä skootteri lähti käyntiin ihan normaalisti.

Kannattaisikohan tuolle jotain tehdä? Saa nähdä onko huomenna taas sama ongelma ettei saa käyntiin.

Edit: uusi suodatin näyttää maksavan 6€. Tuleekohan valmiiksi öljyisenä vai täytyykö ostaa myös suodatinöljyä?


Joissakin mopomalleissa on kostealla ollut ihan ominaisuus, ettei käynti ole kunnossa. joko prötää tai nykii ja jättää käynnistymättä. Syynä sähkölaitteisiin kertyvä kosteus. Muutamankin enduromallisen mopon olen korjannut vain suojaamalla tankkikuilussa olevat virtalaitteen vaikkapa sisäkumin palasella. ja ainakin skoottereista aeroxissa oli itselläni ongelmia sateella, kun vesi pääsi jotenkin sotkemaan sytkää. kuivaus ja suojaus auttoi siinäkin. ilmanputsari jos itsessään olisi syynä, se oireilisi koko ajan.

Ei auttanut filtterin vaihto tuohon ongelmaan. Kannattaakohan ongelmaa vielä tutkia vai alkaa etsimään uutta "joka sään" skootteria? Eli viileällä ja kostealla ei käynnisty. Kylmällä ja kuivalla ei ongelmaa. Joskus auttaa skootteri on levännyt hupun alla myös kostealla. Ajan aina kun tiet ovat sulat niin saisi toimia säällä kuin säällä...

Coastside

Pitäisi tutkia onko märkiä johtoja joista voi vuotaa virtaa. Tulpanhattu on arka kuralle. Jos lattiassa on sähköjä, se on huono paikka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#3051
Kannattaa katsoa ettei tulpanjohto nojaile metallisiin runkoputkiin
tulpanjohdon päälle voi pistää ylimääräisen muovisukan.
Noissa piaggioissa puhallinkotelosta/ vauhtipyörältä lähtevässä
johdossa oleva liitin on herkkä paikka.
Kannattaa avata ja tarkistaa ettei ole pahasti hapettunut.
Tulpan kärkiväliä vois kokeeksi pienentää n.0,4 millimetriin.
Ei taida moponvaihdosta parantua, välttämättä,
saat vain erilaisia ongelmia  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

JK80

Mulla on tossa ollut ihmeteltävänä tuollainen lifan mankin moottori, sähköjä vedellyt uusiksi, moottori käy niinkuin pitää ja kaikki välttämättömät johdot pitäisi olla kiinni.

Jännitteensäätimeltä tule 8-30V ulos kaasutellessa, miksi ihmeessä? Säätimen menee neljä johtoa, maa, kaksi piuhaa staattorilta (n.6V näytti kumpainenkin) ja 12v pitäisi tulla siitä viimeisestä.

Coastside

Säätimiä on koko ja puolitasasuuntaajia ja samoin generaattoreita. Onko siinä puola vai monta puolaa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JK80

#3054
Moottorista lähtee 5 johtoa, mistään muusta en toistaiseksi osaa sanoa ::)

Jonkun ohjeen mukaan juuri noista kahdesta johdosta pitäisi saada joku vastusarvo, tasan nollaa näytti.

Säädin kaiketi on joku yleismalli 12V.

JK80

https://ibb.co/mh6RV9h

Tässä kuva johdoista, valkoinen ja keltainen menee säätimelle, värit täsmäsivät johonkin kytkentäkaavioon, jonka mukaan niitä sitten virittelin kiinni.

Coastside

#3056
https://youtu.be/_z6WXzHJrB0

Muuntaa puoliaaltoisen kokoaaltoiseksi. Periaate selviää.

https://www.youtube.com/results?search_query=lifan+engine+wiring+

Monta videota sen sähköistä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JK80

Juuri noin menee myös mulla nuo johdot.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: JK80 - 30.03.21 - klo:13:05
https://ibb.co/mh6RV9h

Tässä kuva johdoista, valkoinen ja keltainen menee säätimelle, värit täsmäsivät johonkin kytkentäkaavioon, jonka mukaan niitä sitten virittelin kiinni.
Se on siis tavallinen puoliaalto-staattori ja kiinaisten mopojen säädin käy. Maadoitus on hyvä olla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JK80

#3059
Eli eikös sen kaiken järjen mukaan pitäisi antaa sen 12v siitä ulos? :D

Maadoitus pitäisi olla ok.