Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

65w-85w Willi weikkaus,koska ainakin roxissa on tuo 85w,, joissain mopoissa tavannut tuon pienemmänkin lukeman.ruiskut sitten erikseen. Itse laittelin aikanaan myös lämppärit ja valokombinaatiota muutin vastaavasti. Eli taakse ledillä jarru ja huomio, vilkut ledeillä, eteen parkkivalo ledillä ja ajovalo halogeenillä.. Ei ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Erx

Tietätämätön kyselee taas hupsuja :)  Viime keväänä ostamani keeway Ry6 on pelittänyt hienosti koko lämpimän kesän. Vaihdoin pakoputken kesällä ja peli piristyi mahtavasti. Mitään muuta en ole siihen touhunnutkaan. Mutta.. nyt kun alkoi kylmät kelit, niin ei meinaa lähteä käyntiin. Ja jos lähteekin, niin käy ensimmäiset 5 minuuttia heikosti - meinaa sammua. Fiksuna päättelin, että kylmällä kelillä on osuutta asiaan. Kokeilin äsken käynnistää, niin ei edes lähtenyt käyntiin. Mutta, mistä tämä voisi johtua? 


Erx

Kyllä.. kylmä liittyy näköjään asiaan. Sain keewayn käyntiin, kun lämmitin tallin lämpimäksi ja starttasin, lähti heti..

konenikkari

Etelän vetelät toimittaa meille mopoja jotka eivät ole tarkoitettuja arktisiin olosuhteisiimme.
Polttoaineen toimittajat toimittavat meille polttoaineita jotka toimivat vain multifuel citymaastureissa.
Paras keino taitaa olla edes koettaa noilla ehdoilla käynnistää, ikivanhaan tekniikkaan perustuvaa moposkootteria, on ilmanoton tukkiminen kunnes edes lupaa ekan kerran.
Ja sen jälkeen kaasua tosi varovaisesti, kunnes lämpenee,  :D mopon moottori ja kuljettaja  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#1219
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 09.10.14 - klo:12:33
65w-85w Willi weikkaus,koska ainakin roxissa on tuo 85w,, joissain mopoissa tavannut tuon pienemmänkin lukeman.ruiskut sitten erikseen. Itse laittelin aikanaan myös lämppärit ja valokombinaatiota muutin vastaavasti. Eli taakse ledillä jarru ja huomio, vilkut ledeillä, eteen parkkivalo ledillä ja ajovalo halogeenillä.. Ei ollut mitään ongelmia toimivuuden kanssa.

100% käytännön totta on juuri tuo teho, suurimmassa osassa  normiskotuista, magneeton kokonaisteho on juurikin tuo.
Siitä irroitettuna,... syttylaitteisto normisti kuluttaa n. max 10-20W, akun lataus normisti n.keskimäärin 5W ajovalo 35W satunnainen jarruvalo, 21W normi takavalo 5W, satunnainen vilkku 2x10W.
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että jos jarruvalo palaa kokoajan, ei akku enää lataudu.
Oleellista on oivaltaa että kun magneeton max teho on tuo, ei käynnistys yritysten aikohin ajovalon olisi syytä palaa.
Sillä kaikki se sähköinen energia käynnistyshetkellä on peräisin kestomagneettisesta vauhtipyörästä, ja sen magneettisista ominaisuuksista.
Ikäväkseni totean, ettei läheskään kaikista suomeen tuoduista mopoista, ajovaloa voi kytkeä pois päältä.
Ja kun jänniteet ja kuormat laskee jännitteen tietyn arvon alle, ei välttämättä sytytyslaitteistokaan enää toimi.
Ruiskumopoissa on lähes kaikissa min 130W kokonaistehoinen magnetto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Erx - 11.10.14 - klo:15:10
Kyllä.. kylmä liittyy näköjään asiaan. Sain keewayn käyntiin, kun lämmitin tallin lämpimäksi ja starttasin, lähti heti..

Tyhjäkäyntiseosruuvia pitäisi avata ehkä n. puoli kierrosta, kun ilmat viilenevät, mikä lisää bensan määrää tyhjäkäyntisuuttimella.
Käytä moottori lämpimäksi, säädä seosruuvista mahdollisimman kovat kierrokset ja tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti sopivaksi.
Pari nopeaa pumppausta kaasulla tarvittaessa (jos on kiihdytyspumppu) ja heti starttaus voi auttaa kylmäkäynnistyksessä.



viisnelonen

#1221
Lainaus käyttäjältä: Erx - 11.10.14 - klo:15:10
Kyllä.. kylmä liittyy näköjään asiaan. Sain keewayn käyntiin, kun lämmitin tallin lämpimäksi ja starttasin, lähti heti..

Hiukan tyhjäkäyntipiiriä rikkaammalle, aluksi 1/4 -  1/2 kierrosta, paranee ainakin tuo käynnissäpysyminen.
Eli jos ilmaruuvi niin sisäänpäin tai jos seosruuvi niin ulospäin, riippuen siitä missä kohti tyhjäkäyntipiiriä tuo ruuvi sijaitsee..
selvitä ko asia ensin niin ei mene älyttömäksi ruuvin eestaas kiertelyksi koko homma.

Ed: Jos kyseessä jo muutaman vuoden ikäinen skodu niin PERUSTEELLINEN kaasuttimen puhdistus olisi kans varmaan paikallaan.
      On ne niiin pieniä ne tyhjäkäyntipiirin kanavat ja suuttimet että..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#1222
Koska moposi ilmeisesti on kaksitahti, pistä kylmäksi ajaksi em. ilmaruuvi kiinni asennosta 3/4 kierrosta auki, kiinni asennosta.

"Tyhjäkäyntiseosruuvia pitäisi avata ehkä n. puoli kierrosta"

Tuo soliferimies ...tai mikä lie.. :D https://www.youtube.com/watch?v=arJsSwW7yLA

Ei tiedä mikä on ry6.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tohveli

tyhymä kysymyys:
voiko vaihteiston  6201 laakerin tilalle laittaa kumisuojuksella varustetun rs-laakerin?

konenikkari

#1224
Laakerit ovat nykypäivänä ns. kestovoideltuja, voiteluaines kestää niin kauan kuin laakerikin   :D
Eli samoin sanoin ku lääkäririkin sanoi mummolle,"kyllä se teidän sydämenne teidän elinikänne kestää"
Itse ottaisin ainakin öljytilan puoleisen suoja pois.
Se suoja irtoaa helpoiten mummon parsineulalla, sisäkehän puolelta vääntämällä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Vaihteistoöljyn tehtävä ei ainoastaan ole voitelu, vaan myös viedä lämpöä osista pois. Huvikseen niitä öljynjäähdyttimiäkään ei 4T koneisiin asennella. Ehdottomasti suoja pois ja yleensä on parempi ottaa molemmat vaikka toisella puolella nyt olisikin heti stefa vastassa. Näin öljy pääsee varmemmin kiertämään laakerissa lämpöä siirtämässä.

xx851z

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.10.14 - klo:19:24
Vaihteistoöljyn tehtävä ei ainoastaan ole voitelu, vaan myös viedä lämpöä osista pois. Huvikseen niitä öljynjäähdyttimiäkään ei 4T koneisiin asennella. Ehdottomasti suoja pois ja yleensä on parempi ottaa molemmat vaikka toisella puolella nyt olisikin heti stefa vastassa. Näin öljy pääsee varmemmin kiertämään laakerissa lämpöä siirtämässä.

Ei tuo suojattujen laakereiden käyttö ole aivan ennenkuulumatonta edes ns. "laatumerkkien" keskuudessa. Ohessa yksi viestiketju asiasta. Seurailin noita ketjuja joskus aktiivisesti ja muistan joidenkin nylkeneen suojaukset pois jopa uusista alkuperäisvaraosista.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=438471&highlight=sealed+bearings+transmission
Keep the shiny side up and the rubber side down!

RaSSeeeee

Otin prikan pois generic xorista ja  sen jälkeen alko kuuluun jotain ihme kolinaa alhaisilla kierroksilla. Sitten luultiin että ääni kuuluu prikasta joka on tuuletuslautasen takana ja otettiin se pois. Sitten ajoin kotiin sillä ja piti edelleen samanlaista ääntä ja välillä sammu,  mutta lähti aina uudestaan käyntiin. Nyt ei enää lähe käyntiin, koska variaattori on niin jäykän oloinen ettei se pyöri kevyesti. pitäisikö laitta prikat takaisin? ja onko jotain muutakin hajonnut? :'(

pekpel

Sehän selviää kun avaat variaattorin ja katot mitä on siellä tapahtunu..
Jotain on väärin laitettu paikalleen..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

RaSSeeeee

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 25.10.14 - klo:19:30
Sehän selviää kun avaat variaattorin ja katot mitä on siellä tapahtunu..
Jotain on väärin laitettu paikalleen..

oikein on pitäis olla kaikki laitettu ku on tullu katottua sen verran monta kertaa.