Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Super 8 käynnistysongelmia lämpimällä koneella

Aloittaja miibs, 22.09.08 - klo:17:32

« edellinen - seuraava »

miibs

Käynnistys pottuilee, ajon jälkeen (lämmin kone) jos sammuu/sammutetaan ja yrittää uudelleen käyntiin hetkisen päästä, starttaa kyllä muttei pysy käynnissä. Polkemalla ei mitään vaikutusta asiaan.
Jos taas pitemmän aikaa seisonut hurahtaa käyntiin normaalisti.
Mikähän voisi olla vikana?
Nyt reilut 500km ajettu ja vasta huoltokin tehty.

A_sentaja

Villi veikkaus, että saa liikaa bensaa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

skootterikuski

Voi olla että saa likaa bensaa, mutta vaihtoehtoja voi olla moniakin muita. Itselläni ei tuota ongelmaa ole ilmennyt ihme kyllä :)

tapza

#3
Tervehdys,

Minulla kans on ongelmia käynnistyksen kanssa (Super8 4-t). Eli yön jälkeen kun kone täysin kylmä lähtee yhdellä polkasulla käyntiin, samoin myös jos on ollut minuutin sammuksissa. Mutta jos on ollut pitempää sammuksissa, n yli 20minuuttia, niin ei meinaa käynnistyä millään. Nyt olen keksinyt että yhtäaikaa sähköstarttaus sekä polkasu auttaa, mutta pari kertaa olen jäänyt jalkamieheks. Ja kun olen 5-6 tunnin kuluttua kokeillut uudestaan se käynnistyy nätisti. Ajaessa mopo toimii mielestäni niin kun pitää, ei nyi, vetoa on ja kiihtyy mielestäni niin kun mopon kuuluu, tyhjäkäynti on myös mielestäni tasainen ja OK.

Olen mielestäni haistanut bensaa kun kone on temppullut, eli liikaa bensaa? Kastelee tulpan?

Eli mitä pitäs seuraavaks kokeilla? Jos mielestänne saa liikaa bensaa niin mistäs ruuvaaminen kannattaa aloittaa?  :o


Coastside

Katso tulppa. Jos se on ajon jälkeen kovin vaalea, on seos laiha. Ruskea sävy on oikea. Siitä on seurauksena huonot käynnistykset.
Kun se oikkuaa tuon ajan kuluttua se viittaa ryypyn oloon pois päältä koska moottori pitää sitä lämpimänä ja se luulee että mopo käy, mutta laihan seoksen vuoksi se kaipaa ryyppyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapza

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Aloitan tosta ongelman selvittämisen.


tapza

Nonii...

Kävin irrottamassa tulpan. Eli tässä on kuva n 30 kilsaa ajetusta tulpasta. Kenties asiantuntevammat osaavat arvioida tuplan värin paremmin kun minä.

openflow

#7
Tulppa on tosta kulmasta katsottunat ihan ok.  Parhaiten näkee kastuuko tulppa ,kun olet ensiki polkenut sitä konetta jonkun aikaa ,ilman että lähtee käyntiin. Sitten irroitat tulpan ja katsot tulpan elektrodien välistä onko se märkä.

Venttiilin välykset kannattaa tarkistaa saman tien. Kaasuttimen putsaus ja ryypyn toiminnan tarkistus voisi olla listalla venttiilien jälkeen. Katso onko letkuissa reikiä tms...


Venttiilien välyksen säätö/ tarkistus
http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=71

tapza

#8
nonii... Tämä foorumihan tuntuu varsin aktiiviselta ja apua tuntuu saavan. Kiitos siitä!

Eli yks vika pois suljettu. Mitens noi venttiilien välysten tarkistus? Tuntus äkkiseltään aika isolta/vaikealta hommalta. Uskaltaako siihen tosta vaan ryhtyä, vai onko riskinä että vien kohta mopon pahvilaatikoissa huoltoon?



Kiitos linkistä. Enköhän minä tuon perusteella uskalla hommaan ryhtyä.

tapza

Nyt on venttiilien välykset tarkastettu. Mielestäni olivat ihan ok, mutta tein ohjeitten mukaan säädön uudestaan. Ei ollenkaan niin paha homma kun olin kuvitellut.

Poljin ja starttailin pirusti, ilman että kone käynnisty. Tarkistin tulpan, oli ihan märkä. Sit tuli mieleen tarkastaa ilmansuodatin. Oli aika pahassa kunnossa! Otin ilmanputsarin pois ja kone hörähti parin kolmen polkasun jälkeen käyntiin.

Pesin putsarin fairivedessä ja nyt näyttää paremmalta, mutta täytynee odottaa sen kuivumista ennenkun voi kokeilla. Oliskohan vika voinut olla noin selvä?

Varmaan olisi hyvä hakea uusi kaupasta. Mistä muuten löytäs pääkaupunki-seudulta tuohon ilmanputsarin hyllykamana?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: tapza - 26.09.09 - klo:16:46
Poljin ja starttailin pirusti, ilman että kone käynnisty. Tarkistin tulpan, oli ihan märkä. Sit tuli mieleen tarkastaa ilmansuodatin. Oli aika pahassa kunnossa! Otin ilmanputsarin pois ja kone hörähti parin kolmen polkasun jälkeen käyntiin.

Pesin putsarin fairivedessä ja nyt näyttää paremmalta, mutta täytynee odottaa sen kuivumista ennenkun voi kokeilla. Oliskohan vika voinut olla noin selvä?
Tokihan siellä on seokset keturallaan jos ei ilmaa saa. Eipä tuo ilmanputsari tullut mieleen, kun kuuluu vähän sellaiseen mopon perusylläpitämiseen tuon puhdistus.  ;)

Alkoiko toimimaan puhdistuksen jälkeen paremmin? Olet ilmeisesti nyt kuitenkin testaillut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tapza

#11

Nyt lähtee muutamalla polkasulla kyllä saa käyntiin.

Mitens noi sähköt muuten toimii noissa?

Coastside

#12
Sähköä on tai ei ole. Tuo vaihtovirtalaturi on siitä varma. Latausjännite pitää olla 14 - 15 V jotta akku latautuu ja tietysti tasajännitettä.

Kaasun asennolla temputtaa lämpimän koneen käyntiin, eli kaasu 1/3 auki.
Tyhjäkäyntiä voi olla niin paljon kuin kytkin sallii. Muuten siitä ei ole kuin melun tuntua. Sitten se ei sammuile helposti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Moottorin maadoitusjohdon kunto kannattaa tarkistaa koska se on hyvin tavallinen vika. Myös muut kytkennät runkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04