Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jännite akun napojen välillä

Aloittaja mopopoika, 03.12.22 - klo:21:33

« edellinen - seuraava »

mopopoika

Kiinaskootterissani (BT49QT-9??) on ollut käyntiinlähtöongelmia ja olen yrittänyt yhtä sun toista. Startti ei jaksa pyörittää riittävän lujasti, että kone käynnistyisi normaalisti. Kun olen ladannut akun laturilla täyteen ja laittanut bensaa imukaulasta, skootteri on käynnistynyt pitkään starttaamalla pakkasessakin. Viimeksi tänään kokeilin asioikseni vaihtaa puolan, kun sattui melkein uusi tuossa olemaan. Bendixin akselia voisin rasvata seuraavaksi, kun tuli mieleen.

No, kysymykseni on kuitenkin tämä: mittasin käynnissä olleen skootterin akun napojen välisen jännitteen ja mittari näytti puhdasta nollaa. Sammutin koneen ja uusi mittaus näytti muistaakseni 12,7 volttia. Otin akun irti ja mittasin liitinjohtojen väliseksi resistanssiksi 216 ohmia (avain päällä-asennossa, valot pois). Mistä ihmeestä voi olla kyse, että koneen käynnissä ollessa jännite muka kokonaan katoaisi? Mittasin varmuuden vuoksi kahdesti ja sama tulos.  Aiemmin viikolla jännite oli tyhjäkäynnillä 13,7 voltin luokkaa.

Coastside

Väärä jännitelaji on valittuna niin se ei näytä. Voi olla että tasasuuntaus on mennyt?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Mittausvirhe. Akun napojen välillä on pakko olla jännitettä vaikka johtosarja olisi oikosulussa kerran se samalla akulla starttaa.

konenikkari

Halvat, varsinkin digitaalimittarit sekoaa kun ne viedään lähelle CDI sytytyslaitteita.
Kannattaa mittaus suorittaa niin kaukaa kun johdot ylettyy.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopopoika

Kiitoksia ajatuksista.

Juu tuollaisella muutaman euron kiinalaisella Ebaysta tilatulla mittarilla mittailin, mutta myös toisella, vähän vakuuttavamman oloisella lainavärkillä.

Jotain tasasuuntaajaan liittyvää hämminkiä tuossa on. Enää sieltä ei tule nollaa, vaan lukemat huojuvat 15:n ja 19 voltin välillä. Välillä mennään pakkasellekin.

Kun otin tasasuuntaajan kokonaan irti, vaihtovirtajännite keltaisen ja valkoisen johdon välillä huojui 30:n ja 60 voltin välillä. Olen tässä touhutessani saattanut asentaa staattorinkin esimerkiksi väärään asentoon. Pickup-johto ja cdi:n virtajohto minulla ainakin oli väärin päin jossain välissä.

Coastside

#5
Minulla oli tuo sama 49-9 malli, jonka kolmannen johtosarjan hajottua rakensin CDI:n puolan viereen. Yksiliittimiseen käy 6-napainen liitin ja CDI malli oli MIG-4070B tai MZ50 DA. Johdot löytää paikkansa värejä seuraten paitsi valko-musta vaihtaa värien järjestyksen varashälyttimelle tarkoitetuissa liittimessä välillä jalka-virtalukko. Liittimistä johdot irtoaa lukituskielet oikaisemalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: mopopoika - 05.12.22 - klo:19:07Kiitoksia ajatuksista.

Juu tuollaisella muutaman euron kiinalaisella Ebaysta tilatulla mittarilla mittailin, mutta myös toisella, vähän vakuuttavamman oloisella lainavärkillä.

Jotain tasasuuntaajaan liittyvää hämminkiä tuossa on. Enää sieltä ei tule nollaa, vaan lukemat huojuvat 15:n ja 19 voltin välillä. Välillä mennään pakkasellekin.

Kun otin tasasuuntaajan kokonaan irti, vaihtovirtajännite keltaisen ja valkoisen johdon välillä huojui 30:n ja 60 voltin välillä. Olen tässä touhutessani saattanut asentaa staattorinkin esimerkiksi väärään asentoon. Pickup-johto ja cdi:n virtajohto minulla ainakin oli väärin päin jossain välissä.
Tarkasta tasasuuntaajan ja moottorin välinen maadoitus. Mittaa niiden välinen vastus (kone seis) ja jännite (kone käy). Kumpikin pitäisi olla jokseenkin nolla. Hihasta vedetty arvo on, että jännitteen tulee olla alle 0,1 V.

mopopoika

Noniin, oli taas aikaa värkätä tätä. Lähdin sellaiselle linjalle, että etsin riittävän totuudenmukaisen kytkentäkaavion ja väritin ja suomensin sen.

Baotian BT49QT-12 Rebel kytkentäkaavio:

Coastside

Maadoitusjohdot voi jättää värittämättä, selkeyden vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

On hieno kaavio. Onko siinä pikku virhe, kun toinen P-johto on pinkki ja toinen sininen?

konenikkari

#10
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/KOPIO%20BT49-QT-12-Rebel%20%E2%80%93%20kopio.png?img=img4k
Lainasin kuvaa luvatta, toivottavasti tekijänoikeuskorvaukset ei iske  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)