Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CPI Aragon GP -15 hyytyi ajossa

Aloittaja pleitor, 28.06.22 - klo:02:26

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#15
Varma tieto pitäisi löytyä hanan myyneeltä.
yhtäkaikki nuo kaksi putkea johtaa hanassa samaan tilaan.
Noita olen asentanut mm. rivinelosiin.
esim cobra mönkkärissä tuo menee tankille jolloin,
sen tarkoituksena on rajata kaasuttimelle menevä,
bensan paine samaksi kuin tankissa olevan bensiinin itse synnyttämä paine.
Laitteissa joissa polttoaineputkiston tilavuus on suuri,
vähentää kuumassa laitteessa kaasuttimen tulvimisriskiä.
Noita on ollut myynnissä myös valmiiksi tulpattuna,
ja joissain tuossa tulpattavassa reikä on vain n. 1mm.
Aikuisten oikeesti tuo pitäisi palauttaa, menee vaan hyviä ajopäiviä hukkaa.
:D Minä lähden nyt skotun kanssa uimaan ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pleitor

Tehty ohjeen mukaan ja toimii taas!

Kiitoksia kaikille paljon!

Samalla uusin käynnistyspolkimen ku oli hampaat menny.

Seuraavaks vähän kulkua lisää, hyytyy ylämäkeen 20-30:piin. Tosin iso ukko kyseessä...

tapiovuorent

Tämä "kiitospalaute" on hyvin tarpeellinen, tällä palstalla.
Muutkin uskaltaa kysellä neuvoja , tuntematta itseään tyhmäksi. Valitettavasti on myös kysyjiä ,jotka avun saatuaan , häipyy kuin "pieru saharaan"

konenikkari

Hienoa että nyt toimii  :)
Kun lähdet kulkua parantamaan varmista ensin että kone on kunnossa
perushuollot suoritettu, ilmansuodatin ja variaattori esim.
Ja vain yksi muutos kerrallaan.
Minkä vuoden malli ja paljonko ajettu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pleitor

Totta, kiitokset kuuluu asiaan ja niitä pitää myös antaa! Ja vielä kumarraus kiitosten päälle! :D

Tosiaan skode on otettu käyttöön 6/15, mutta on ehkä -14 mallia, koska niiden valm. kai lopetettiin silloin. Wiki tai jostain luin.

Nyt mittarissa on n. 12900. Ed. huolloista ei ole mitään tietoa. Ulkoisesti on ihan siisti, mutta sehän ei kerro koko totuutta.

On vähän pirteempi kylmänä kuin lämpimänä, tämä on mutua... Muuten hyvä, mutta vääntö puuttuu = hyytyy helposti. Painan kyllä 105 kg, heh :)

Mitä kannattaisi ihan ekana tehdä? Miten tiedän, että variaattori on hyvä tai huono? Öljyä on lie siellä takana pyörän lähellä, ei koneessa?

tapiovuorent

Peräöljystä: Öljy Api 4 Tai Api 5 luokituksen öljy sopii. esim. 75W-90 ( 80W-90) tilavuus Cpi:ssä 0,2 l.
Jos oletetaan ,ettei ennen ole vaihdettu , osisi syytä vaihtaa. Näissä valmistaja suositus 5000-10000 km.Riippuen valmistajasta. Onpahan my, ös merkkejä ,esim. Peugeot joissa peräöljyn kesto on oletettu , koko mopon eliniän , mikä se sitten onkaan. Niissä ei ole öljynpoistoroppua ollenkaan. On vain täyttöroppu ,öljyn lisäykseen.
Ehjäähän ei kannata korjata , jos kulku tuntuu normaalilta. Voimansiirrosta voisi kuitenkin tarkastaa seuraavat: Variaattorin rullat ,onko vielä pyöreät , ei kulmikkaaksi kuluneet, variaattorikupin liukupalat, variaattorikupin laakeriholkki ja lautasten pinta onko sileä.
Takavariaattori: Onko lautaset sileät ja liikkuuko ulkolautanen takertelematta akselillaan. Käsin puristamallahan se vaatii voimaa, mutta jonkinlaisen käsityksen toiminnasta kuitenkin saa.Kokonaan purkamalla kunnon voi tietysti varmistaa.
Hihna tietysti on tärkeä osa, koska se ei useinkaan etukäteen varoittele , vaan voi katketa yllättäen.Jos pinnasta on lähtenyt "säikeitä"irti ta hihnan nurimpäin kääntämällä hammastuksen sisäpinnassa on reiluja murtumia , niin hihna on syytä vaihtaa.
Hihnan leveys uutena 16,5 tai 17 mm.Valmistajasta riippuen.Jos esim. 2 mm kapeampi , niin jo vaihtokelpoinen.
Mutta , kuten sanottu , ehjää ei ole syytä korjata. Hihna on ainoa , joka katketessaan , katkaisee myös matkanteon.

konenikkari

#21
Minä en henkilökohtaiseti mitään kiitoksia kaipaa, on hienoa jos voin olla avuksi.
Mutta palautteet, hyvät ja huonotkin on minulle tärkeitä,
siis mulle rittää, kommentit auttoiko ohjeet vai ei
Siis tässä ohjeita antaessani opin itsekin.
Joku ajattelija onkin sanonut "jos haluat oppia, ryhdy opettajaksi"
8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pleitor

Palaan tähän myöhemmin, nyt ajan ja nautin ku pelaa! :D


pleitor

I'm back!

Avattu variaattorin koppa ja otettu kuvaa ja mittaa.

Sit prikkaa en löydä, ei kai se toi pieni kuitenkaa oo?

Rulla on 6 gr leivontavaakan mukaa, oks se vakio? Rullat ei ihan uusilta näytä, mut ne oli pyöreet.

Hihna on 16 mm leveä, ok vai laiha?

https://ibb.co/Q6yt3Jh
https://ibb.co/2dB5CK3
https://ibb.co/DtyPHky

konenikkari

Ikävän karheassa kunnossa on kaikkikin osat
kuvista puuttuu kolmion muotoiset liukupalat
ja rullaramppi kuvattuna rullien puolelta.  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Onko hihnassa mitat: pituus ja leveys ?. Tässähän on ns. vaakaminarellikopio-moottori.Uuden hihnan leveys on 16,5-17 mm. ja pituus 788-804 mm. valmistajasta riippuen. Itse olen näissä käyttänyt kokoa 16,5x792. Toimii hyvin.
Pakollisia uusittavia on ainakin : Tuuletinsiipi , liukupalat . Onko rullakupin pronssilaakeri kulunut , onko holkki vielä "tiukka".Onko rullakuppi kokonaisuudessaan vielä kunnossa.
Hihnan kunnon voi tarkistaa parhaiten , kääntämällä sen "nurinpäin) onko murtumia hammastuksen välissä. Jos on vähääkään , niin vaihtoon vaan.

pleitor

O Ou, nyt on liikaa uusia sanoja mulle!  :-*

Se holkki, pitkä tappi vähän holotnaa, eli on vähän väljä... :O Uus siis?

Siipi, jossa halkeamaa uus?

Uus hihna?

Uuet rullat lie?

Muuta en ymmärtänyt noista, sry! :)

pleitor

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.07.22 - klo:07:19
Ikävän karheassa kunnossa on kaikkikin osat
kuvista puuttuu kolmion muotoiset liukupalat
ja rullaramppi kuvattuna rullien puolelta.  :)

Liukupalat? Oks ne ne muovit siin pyörylässä? :O

pleitor

Mites se ilmanputsari, siitä mainittiin, mitä siihen pitää tehä? En oo tästä sit avannu olleskaa vielä...

Hitto ku o urpo näis!

konenikkari

#29


Ikävä kyllä se holkki ei juurikaan kulu vaan sen päällä liikkuvan lautasen laakerointi,
joka on kestovoideltu pronssihela.
Ilmansuodatin jos paperinen uusintaan
jos vaahtomuovia pesuun bensalla
ja sen jälkeen voitelu bensa öljy seoksella 50/50
ja ylimääräiset pois.



PS pistin kaksi kuvaa jos jompikumpi säilyis pidempäänkin ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)